Vasten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Vasten

Berichtdoor Lalage » 30 aug 2025 19:57

woutersebel schreef:Persoonlijk probeer ik altijd goede gewoontes te verzamelen van de mensen om me heen.
Nu weet ik dat ze bij de Islam een keer per jaar een maand lang vasten (ramadan).
De volgende is in Februari, dus dan ga ik een keertje mee proberen te doen.

bedoel je echt met hele dagen niet eten en drinken? Dat lijkt mij echt heel moeilijk

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 31 aug 2025 16:25

Dan merk je waarschijnlijk dat je je geestelijk veel fijner voelt met vasten dan met een heleboel suiker.

Dat valt nog te bezien. Van een IC-medewerker weet ik dat de ramadan-periode topdrukte is met islamieten die op de IC terecht komen. Of dat van het vasten zelf komt, of meer te maken heeft met het ineens veel eten/ drinken na zonsondergang, is natuurlijk de vraag.

Wat betreft het geestelijke: tijdens ramadan nemen spanningen juist toe, meer terroristische aanslagen, meer criminele incidenten etc.
Door te vasten sta je geestelijk meer open, maar de vraag is voor welke geest je dan open staat. En evt ontwenningsverschijnselen van suiker, roken oid zal ook niet meespelen.

Omdat je reageert op refoweb ga ik er vanuit dat je christen bent, of interesse hebt in het christendom. Wat maakt dat je dan juist tijdens het islamitische ramadan wil gaan vasten?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 31 aug 2025 16:27

Volgens mij, en dat wordt vaker geschreven in bovenstaande posts, is vasten in het Christendom een stuk minder belangrijk

Het is inderdaad geen verplichting. De enige verplicht vasten- dag was grote verzoendag en deze is vervuld in Christus.

woutersebel
Mineur
Mineur

Berichtdoor woutersebel » 01 sep 2025 12:01

Tonny schreef:Dat valt nog te bezien. Van een IC-medewerker weet ik dat de ramadan-periode topdrukte is met islamieten die op de IC terecht komen. Of dat van het vasten zelf komt, of meer te maken heeft met het ineens veel eten/ drinken na zonsondergang, is natuurlijk de vraag.

Wat betreft het geestelijke: tijdens ramadan nemen spanningen juist toe, meer terroristische aanslagen, meer criminele incidenten etc.
Door te vasten sta je geestelijk meer open, maar de vraag is voor welke geest je dan open staat. En evt ontwenningsverschijnselen van suiker, roken oid zal ook niet meespelen.

Omdat je reageert op refoweb ga ik er vanuit dat je christen bent, of interesse hebt in het christendom. Wat maakt dat je dan juist tijdens het islamitische ramadan wil gaan vasten?

Persoonlijk denk ik dat de God van de Islam ook dezelfde God is van het Christendom.
Daarom maakt het voor mij niet zoveel uit dat het vasten van een andere tak van sport komt.
Sommige vasten wel tijdens de 40-dagen tijd dacht ik, maar daar hoor ik vaak niks over.

Ach, ik denk dat het wel meevalt met de Islam en aanslagen etc.
Er zijn een paar fanatiekelingen die het geloof kapen door te zeggen dat ze e.e.a. voor de religie doen.
Maar een Moskee bij mij in de buurt spreekt altijd over een Islam waar geweld verafschuwt wordt en vredelievendheid gewaardeerd wordt.

Wel goed dat je het zegt, dat van de ramadan en de IC.
Handig inderdaad om rekening te houden met het feit dat het soms ook verkeerd kan gaan - ik zal er op letten, dank.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2025 12:57

woutersebel schreef:Persoonlijk denk ik dat de God van de Islam ook dezelfde God is van het Christendom.
Daarom maakt het voor mij niet zoveel uit dat het vasten van een andere tak van sport komt.
Sommige vasten wel tijdens de 40-dagen tijd dacht ik, maar daar hoor ik vaak niks over.

Ach, ik denk dat het wel meevalt met de Islam en aanslagen etc.
Er zijn een paar fanatiekelingen die het geloof kapen door te zeggen dat ze e.e.a. voor de religie doen.
Maar een Moskee bij mij in de buurt spreekt altijd over een Islam waar geweld verafschuwt wordt en vredelievendheid gewaardeerd wordt.

Wel goed dat je het zegt, dat van de ramadan en de IC.
Handig inderdaad om rekening te houden met het feit dat het soms ook verkeerd kan gaan - ik zal er op letten, dank.

Waarschijnlijk is het vooral uit een bepaalde risicogroep dat het misgaat.

Maar de god van de Islam is niet dezelfde als de God van het Christendom. De god van de Islam vraagt andere dingen van je en met name een andere weg om gered te worden. De Bijbel leert dat er maar één weg, maar één Redder en dat is Jezus Christus. Dat ontkent de Islam. Als Johannes zegt dat God de wereld zo lief had dat Hij zijn eniggeboren Zoon stuurde zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft, hoe kan je dan van mensen die die Zoon ontkennen zeggen: Ze geloven in dezelfde God?

Ik deel je mening dat er fanatiekelingen zijn maar het merendeel van de moslims vredelievend zijn, gastvrij en geweld verafschuwen maar dat we uiteindelijk in dezelfde God geloven, daar kan ik niet zoveel mee als ze Gods redding afwijzen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 01 sep 2025 15:45

Dat er tijdens ramadan een verhoogd aantal aanslagen/ geweldsdelicten etc zijn, is gewoon simpelweg statistieken en geen kwestie van 'ik denk dat...'
Ja, het zal een specifieke groep zijn. Als je al wat moeite hebt met het reguleren van je emoties zullen honger en afkickverschijnselen het niet beter maken.

Ik ken de islam niet goed genoeg. Van ex-moslims begrijp ik dat als je echt de materie induikt het geen religie van vrede is. Wat ook maakt dat ze ex- moslim zijn geworden. Tegelijkertijd is het het woord van een ex-moslim, ex-christenen zijn vaak ook wat minder positief :wink:.

Toch... als je het leven van Jezus tegenover het leven van Mohammed zet, zie je duidelijk verschillen op het gebied van vrede.

In zekere zin: beide groepen hebben Abraham als vader. Alleen de islam volgt vervolgens de lijn met Ismael, ipv de lijn met Izak. Ze geloven dat Abraham met Hagar mee is gegaan en ze passen God daarin ook aan. Ik denk dat een god die aangepast is aan je eigen denkbeelden, uiteindelijk een afgod is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2025 16:29

Tonny schreef:Dat er tijdens ramadan een verhoogd aantal aanslagen/ geweldsdelicten etc zijn, is gewoon simpelweg statistieken en geen kwestie van 'ik denk dat...'

Bron? Volgens mij neemt het aantal geweldsdelicten in Nederland bijvoorbeeld af. Misschien ergens waar veel extremistische groeperingen zitten dat de kans op een aanslag groter wordt (wat wel duidelijk maakt waar het probleem zit) maar in westerse landen neemt het aantal aanslagen en geweldsdelicten in de vastenmaand juist af. Maar ook in Marokko bijvoorbeeld is die trend waarneembaar. Allicht zullen jihadisten nog meer gefocust zijn op ellende die ze willen aanrichten maar dat is een ander verhaal.

Ja, het zal een specifieke groep zijn. Als je al wat moeite hebt met het reguleren van je emoties zullen honger en afkickverschijnselen het niet beter maken.

Dat is dus onzin want je let opnieuw vooral op bijwerkingen, in de praktijk blijkt dat de extra ruimte voor bezinning er juist voor zorgt dat mensen minder snel boos of geweldddadig worden....

Ik ken de islam niet goed genoeg. Van ex-moslims begrijp ik dat als je echt de materie induikt het geen religie van vrede is. Wat ook maakt dat ze ex- moslim zijn geworden. Tegelijkertijd is het het woord van een ex-moslim, ex-christenen zijn vaak ook wat minder positief :wink:.

Toch... als je het leven van Jezus tegenover het leven van Mohammed zet, zie je duidelijk verschillen op het gebied van vrede.

In zekere zin: beide groepen hebben Abraham als vader. Alleen de islam volgt vervolgens de lijn met Ismael, ipv de lijn met Izak. Ze geloven dat Abraham met Hagar mee is gegaan en ze passen God daarin ook aan. Ik denk dat een god die aangepast is aan je eigen denkbeelden, uiteindelijk een afgod is.

Klopt, nou zijn christenen daar soms ook wel goed in. Maar ja ik ben het verder hiermee eens, de islam mist Jezus als verlosser.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 01 sep 2025 21:30

Bron? Volgens mij neemt het aantal geweldsdelicten in Nederland bijvoorbeeld af. Misschien ergens waar veel extremistische groeperingen zitten dat de kans op een aanslag groter wordt (wat wel duidelijk maakt waar het probleem zit) maar in westerse landen neemt het aantal aanslagen en geweldsdelicten in de vastenmaand juist af. Maar ook in Marokko bijvoorbeeld is die trend waarneembaar. Allicht zullen jihadisten nog meer gefocust zijn op ellende die ze willen aanrichten maar dat is een ander verhaal.

Grappig dat je specifiek Marokko benoemt, aangezien zij het begrip 'tramdena' hebben gemaakt om juist het fenomeen van meer geweldsdelicten tijdens de ramadan te beschrijven.
Dat wordt o.a. toegeschreven aan ontwenningsverschijnselen dus lijkt me dat geen onzin als ze het zelf zeggen :D. Ik hoef nergens van af te kicken tijdens vasten dus ken het verschijnsel zelf niet.
Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die er juist weinig last van hebben vanwege bezinning. Zal ook afhangen van hoe je erin gaat, of het een 'moeten' of een 'mogen' is. Zelf kijk ik er weer erg naar uit deze week. Ivm vakantie van mijn kinderen de afgelopen 3 weken niet gevast (het gedeelte van bezinnen/ bidden/ terugtrekken wordt dan wat ingewikkelder en wordt het al snel een dag van 'niet eten' ipv 'vasten en bidden' vandaar dat ik in de vakanties vaak oversla).

Hier wat bronnen, al zijn er weinig officiële onderzoeken naar gedaan maar regionaal zien ze wel meer zkh-opnames, meer verkeersongelukken en meer gewelddadige incidenten. Maar het is ook weer heel erg afhankelijk per regio.

https://www.bladna.nl/ramadan-maand-spi ... hatgpt.com

https://mens-en-gezondheid.nl/home/gelo ... hatgpt.com

Periode van ruim 30 jaar bekeken. Terroristische incidenten 3% hoger, in moslimlanden 7% hoger en specifiek bij terroristische organisaties 27%.

https://politicalviolenceataglance.org/ ... hatgpt.com

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 01 sep 2025 22:09

Ik heb nog even zitten zoeken naar vermeldingen dat incidenten af zouden nemen en dat kon ik niet vinden. Chatgpt.com zegt het volgende:

Na 2020 zijn er beperkte openbare bronnen die specifiek melding maken van een afname van incidenten tijdens de ramadan in Nederland. Wel zijn er enkele aanwijzingen dat gerichte maatregelen en activiteiten hebben bijgedragen aan het verminderen van overlast in bepaalde gemeenten.

Voorbeelden van lokale initiatieven

- *Hilversum*: De gemeente Hilversum meldde in 2019 dat de ramadan dat jaar, net als in 2018, rustig verliep. De nachtelijke sportactiviteiten voor jongeren leken hieraan bij te dragen. Hoewel er enkele meldingen waren van mensen die luid aanwezig waren op straat, hoefde de politie minder vaak in te grijpen dan in voorgaande jaren. [1]

Politie-inzet tijdens ramadan

- *Amsterdam*: In Amsterdam hebben wijkagenten hun diensten aangepast tijdens de ramadan, met zogenaamde 'ramadandiensten' die tot laat in de nacht doorgaan. Dit is bedoeld om overlast te beperken van jongeren die na het breken van het vasten op straat samenkomen. [2]

Conclusie

Hoewel er geen landelijke cijfers beschikbaar zijn die een afname van incidenten tijdens de ramadan aantonen, suggereren lokale initiatieven en aangepaste politie-inzet in sommige gemeenten dat gerichte maatregelen kunnen bijdragen aan het verminderen van overlast tijdens deze periode.

Terug naar “[Religie] - Open forum”