De vrienden van het christendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: De vrienden van het christendom

Berichtdoor Cicero » 17 sep 2016 23:02

Oeps.. ja dat gebeurt als je dingen niet nazoekt.

Het blijkt dus, dat die spreuk van Jezus in twee versies en in twee contexten voorkomt.

- een meer inclusieve versie (wie niet tegen is, is voor) in de context van iemand die niet tot de volgelingen van Jezus behoort maar wel duivels uitwerpt. Deze komt voor in Marcus, overgenomen door Lucas.
- een meer polemische versie (wie niet voor mij is, is tegen mij) in de context van de beschuldiging dat Jezus duivels uitwerpt door invloed van Satan. Deze komt voor in Q (de bron van Mat en Luc).

De laatste uitspraak kan een eigen leven gaan leiden, en dat gebeurt vast ook wel helaas. In de context interpreteer ik het als volgt: 'Je kunt niet onverschillig staan tegenover het feit dat ik mensen bevrijd uit de greep van het kwaad. Als je geen positie inneemt in mijn discussie met de mensen die mij beschuldigen van satanische praktijken, ben je in feite tegen mij.'

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 sep 2016 18:04

Neen, het komt er op neer dat het in alle gevallen nogal een politiek incorrecte uitspraak is die de moderne mens maar liever negeert of meer toegeeflijk interpreteert. Christus eist gewoon volledige toewijding net als de na-ijverige God uit het OT. In Openbaring lezen we ook dat hij lauwe volgelingen uitspuugt (Op 3,16) en dat is in duidelijke lijn met wie niet voor ons is is tegen ons.

Deze uitspraak wie niet voor ons is is tegen ons bezigde Bush ook dus wat Christus bedoelde is dat iedereen die geen christen is tegen hem is. Hoe universeel die uitspraak is weet ik niet, maar dat het weinig politiek correct is moge duidelijk zijn. Gelukkig is politiek Christus vreemd, getuige zijn gepeperde uitspraken over joden.

Mullog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mullog » 19 sep 2016 09:57

Om een parallel te trekken met een meer wereldse beweging. Vrienden van Ajax zullen geen Feyenoorders zijn. Maar als het Nederlands elftal speelt zijn de Ajax en Feijenoord aanhangers allemaal voor Oranje.

Ofwel christenen ruziën en vechten elkaar onderling de kerk uit als dat zo te pas komt, maar samen zijn we één tegen het hindoeïsme (of een willekeurige andere bedreigende afwijkende religie)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 sep 2016 10:09

Nou nee hoor, als ze mij verder mijn gang laten gaan zie ik niet in waarom ik tegen hindoeïsme zou moeten zijn.

Neem bijvoorbeeld ook de paus. Die heeft bij de recente aanslag in de kerk héél bewust niet het christendom tegen de islam uitgespeeld, maar alle mensen van goede wil tegen terroristen.

Mullog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mullog » 19 sep 2016 12:01

Er zijn heel veel mensen waar ik niet tegen ben. Dat wil nog niet zeggen dat het mijn vrienden zijn. Netzomin als de dat de mensen waar ik wel tegen ben allemaal vijanden zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”