De7eigenschappen schreef:Ik ben niet zo thuis in de Bijbel: waar kan ik dat lezen?
pindas83 schreef:[i]Openbaring van Johannes 20:
En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.
En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.
Nu is de vraag wat er met alle eeuwigheid wordt bedoeld.
Voor mijn gevoel betekent eeuwigheid een bepaalde tijd. Daarentegen eeuwig niet, dus voor altijd.
En nogmaals: onze Vader is liefde; ik ben er van overtuigd dat Hij geen middel onbeproeft laat om de "afvalligen" terug te leiden naar Zijn Vaderhart.
Sowieso lastig hoor dit soort teksten te kunnen duiden. Het letterlijke is wat anders dan wat er achter schuil gaat.
Een paar voorbeelden ter illustratie.
29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
Behalve fanatiekelingen zal er geen mens zijn die deze adviezen letterlijk zal opvolgen. Bovendien: hoe hak je uiteindelijk je overgebleven hand af?
Dat Jezus dit niet zo bedoelt heeft zal duidelijk zijn. Ik wil hiermee alleen maar onderbouwen dat het letterlijk nemen van teksten "gemakkelijk" kan leiden tot begripsverwarring.
En dit:
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht.
Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.Als je dit letterlijk opvat staat er onzin: avond geweest en morgen geweest.