Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
StillAwake schreef:
De yin-yangfilosofie komt niet uit het boeddhisme...
Persoonlijk vind ik het Jodendom en de Islam, Godsdiensten die Jezus Christus loochenen verder van ons afstaan dan godsdiensten waarin Hij niet voorkomt.
Loochenen is erger dan onwetendheid...
Willeke123 schreef:Naast het feit dat beide religies Christus wel hebben geaccepteerd als hun profeet, stelt u het boeddhisme dus boven het geloof van het uitverkoren volk Israël? Waaruit Christus is voortgekomen en waarin hij is opgegroeid?Onwetendheid is ook absoluut niet waar, Christus is ook onder boeddhisten bekend, maar zij kiezen ervoor de mens Boeddha als hun "messias" te erkennen
Willeke123 schreef:Ik zou me er niet prettig bij voelen. Boeddhisme is voor mij toch van een heel andere categorie dan het jodendom of de islam. Er komen duistere krachten aan te pas (denk aan de goeroes en de verhalen over yin en yang).
Hiermee zou ik me als christen toch niet graag associëren. Hiernaast nog een veel belangrijker punt: "gij zult geen goden voor mijn aangezicht hebben...". U allen weet wat er gebeurde met het gouden kalf en het volk Israël. Waarom geen kalf en wel boeddha? Ik zou het er niet op wagen.
Lalage schreef:Volgens mij is het met Boeddhabeelden net zoals met beelden in de katholieke kerk: je kunt er allerlei spookverhalen omheen bedenken, maar wijzer is om te luisteren waarom die beelden gebruikt worden. De uitleg die ik heb gehoord is dat mensen vroeger lang niet allemaal konden lezen of schrijven en dat daarom beelden gebruikt werden om het leerproces te ondersteunen. In de katholieke kerk worden bijbelse personen en taferelen uitgebeeld, in de boeddhistische tempel gaat het onder andere om deugden.
Wist je trouwens dat iedereen een boeddha kan worden? Siddhartha Gautama was een man die verlichting bereikte, maar andere mensen kunnen dat ook. En hij is zeker geen god.
@Mortlach: verbeter me als ik onzin verkondig
Teus schreef:Het is zo een abrupt middel van satan om mensen van God af te houden
mohamed schreef:Ik vind het kitscherige rotzooi en begrijp werkelijk niet dat mensen daar hun geld aan uitgeven.
Boerin schreef:Ja ik hoef die rotzooi niet in m'n huis.
Lock&Stock schreef:Altijd interessant om te zien hoe gelovigen respect eisen voor hun eigen religie maar er geen enkel probleem mee hebben om met minachting over andere religies te praten. Kuch...pietsie hypocriet....kuch
pindas83 schreef:Vergeet niet dat het ingaat tegen het 2e gebod (geen gesneden beeld etc.).
Ook de link met 'new age' gedachtegoed maakt christenen hier niet positief tegenover staan.
Persoonlijk heb ik ook helemaal niks met die beeldjes, zowel de Boedha 's als de ''heiligen''
pindas83 schreef:Vergeet niet dat het ingaat tegen het 2e gebod (geen gesneden beeld etc.).
Ook de link met 'new age' gedachtegoed maakt christenen hier niet positief tegenover staan.
Persoonlijk heb ik ook helemaal niks met die beeldjes, zowel de Boedha 's als de ''heiligen''
Mortlach schreef:
Weet je wie ook niks met beelden had? Boeddha! Die wilde helemaal niet dat er beelden (van hem) zouden worden gemaakt.
Chaya schreef:Maar het staat wel ergens voor Mortlach. Mensen die een afbeelding van boeddha willen hebben, putten er troost of rust uit.
Of doen de as van hun overleden dierbare in een beeld.
Al zie ik ondertussen wel kwaliteitsverschil tussen containerzooi en "kunst". Ik ben er op gaan letten.
Wat zou het volgende zijn, een Jezusbeeldje in de tuincentra? Ik mag het toch niet hopen.
Lock&Stock schreef:
Dus daarom is het acceptabel om neerbuigend en respectloos over een andere religie te spreken? Begrijp je dat zulk gedrag op mensen zoals ik die niet geloven redelijk hypocriet overkomt? Vooral wanneer de personen die zo neerbuigend doen op andere plekken moord en brand schreeuwen wanneer anders/niet-gelovigen geen respect voor hun religie opbrengen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten