Ondergang Tyrus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Ondergang Tyrus

Berichtdoor antoon » 18 jun 2015 08:01

613 _ 05 Jojachins 5e jaar van ballingschap, Ezechiël begint te profeteren
612 _ 06
611 _ 07
610 _ 08
609 _ 09
608 _ 10
607 _ 11 Ballingschap okt 607 .profetie Tyrus, Ezechiël 26:1 (zie onder) in zijn 11e jaar en 18e jaar Neb. Jer. 52:29
606 _ 12
605 _ 13
604 _ 14
603 _ 15
602 _ 16
601 _ 17
600 _ 18
599 _ 19
598 _ 20
597 _ 21
596 _ 22
595 _ 23
594 _ 24
593 _ 25
592 _ 26
591 _ 27 Ezechiël 29:17 afloop belegering Tyrus 27e jaar 1e maand en Ezechiël, profetie tegen Egypte

Ezechiël 26 1 Nu geschiedde het in het elfde jaar, op de eerste [dag] van de maand dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: 2 „Mensenzoon, omdat Tyrus tegen Jeruzalem heeft gezegd: ’Ha! Ze is gebroken, de deur der volken! De neiging zal stellig in mijn richting zijn. Ik zal gevuld worden — ze is verwoest’, 3 daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik ben tegen u, o Tyrus, en ik wil vele natiën tegen u aanvoeren, net als de zee haar golven aanvoert.

Ezechiël 29:17 Nu geschiedde het in het zevenentwintigste jaar, in de eerste [maand], op de eerste [dag] van de maand, dat het woord van Jehovah tot mij kwam, en het luidde: „Mensenzoon, Nebukadrezar zelf, de koning van Babylon, heeft zijn krijgsmacht een grote dienst tegen Tyrus laten verrichten. Elk hoofd werd kaal gemaakt en elke schouder werd stukgewreven. Maar wat loon betreft, uit Ty̱rus bleek er geen te zijn voor hem en zijn krijgsmacht voor de dienst die hij tegen haar had verricht. 19 Daarom, dit heeft de Soevereine Heer Jehovah gezegd: ’Zie, ik geef aan Nebukadrezar, de koning van Babylon, het land Egypte, en hij moet zijn rijkdom wegvoeren en er een grote buit weghalen en zeer veel plunderen; en het moet het loon worden voor zijn krijgsmacht.’

IN het 27 jaar liep de 13jarige belegering af, tel 13 jaar terug vanaf dat moment en we komen ongeveer in 604, enkele jaren na de inname van Jeruzalem, wat ook logisch is. Ezechiël begon te profeteren op tijdstip een dat het helemaal niet zeker zou zijn dat Nebu tegen Tyrus op zou trekken, ook de afloop zou niet zeker zijn op dat moment, maar net als Jeremia heeft hij het over de verwoesting van Tyrus stad, dus nog niet over de algehele ondergang dat kwam later in de profetie betreffende Alexander de grote

antoon

Berichtdoor antoon » 18 jun 2015 13:52

Afbeelding

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 jun 2015 21:49

Wie in 586 v. chr voorspelt dat dat Tyrus zal vallen als in 586 v. chr het beleg begint doet een voorspelbare profetie die tegen alle verwachtingen in niet is uitgekomen. Zoals je weet.

Ik heb wel een vraag over de jaren dat Ezechiel profeteerde.

Ez 29
1In het tiende jaar, in de tiende maand, op de twaalfde der maand, kwam het woord des Heren tot mij: 2Mensenkind, keer uw gelaat naar Farao, de koning van Egypte, en profeteer tegen hem en tegen geheel Egypte

HOE kan dat naadloos overgaan naar het 27e jaar? 17 jaar later?
17In het zevenentwintigste jaar, in de eerste maand, op de eerste der maand, kwam het woord des Heren tot mij: 18Mensenkind, Nebukadressar, de koning van Babel, heeft zijn leger een zware strijd laten voeren tegen Tyrus: alle hoofden zijn kaal geworden en alle schouders ontveld, maar noch hem noch zijn leger is uit Tyrus enig loon ten deel gevallen voor de strijd die hij daartegen gevoerd heeft. 19Daarom, zo zegt de Here Here, zie, ik ga aan Nebukadressar, de koning van Babel, het land Egypte geven,

Ik lees ook dat de joodse geleerden pas na hun 30e levensjaar Ezechiel mogen bestuderen zo moeilijk is het. Misschien is het te moeilijk? Ik snap er in ieder geval niets van.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 jun 2015 20:17

Welke God geeft Egypte aan Nebukadnezar omdat het beleg tegen Tyrus niet is geslaagd en er te weinig geld is gescoord? Hoever staat dat van onze werkelijkheid en Godsbeeld?
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 23 jun 2015 07:22

Welke God geeft Egypte aan Nebukadnezar omdat het beleg tegen Tyrus niet is geslaagd en er te weinig geld is gescoord? Hoever staat dat van onze werkelijkheid en Godsbeeld?

Ik begrijp je, in het weekend hoop ik te reageren

antoon

Berichtdoor antoon » 28 jun 2015 10:29

Je kan heel eenvoudig verslagen negeren die een beeld geven van God waar je het niet mee een ben, desnoods scheur je het uit de schrift en je houd een geïdealiseerd beeld van de schepper over.
Maar de vraag is of die gecreëerdeGod ook werkelijk bestaat en kan die beloften vervullen nu en in de toekomst, ik denk het niet
Dan hou je een God over die naar het lijkt stuitende oorlogen voert, maar wel reëel past in de bijbel en ook de geschiedenis die gewag maakt van de dingen dat die werkelijk ook gebeurd zijn, indirect word vaak ook een profetie bevestigd.

Maar ik begrijp je genocide oorlogen moorden en meer leest niet prettig.
Je kan het ook zo bekijken God liet farao van de uittocht zijn houding verharden, het verharden was niet het werk van God, nee maar hij liet het toe en paste het in zijn voornemen.
God liet ook toe dat het volk een menselijke koning vroeg aan Samuel, hij paste het verder ook in zijn voornemen
God laat toe dat natien oorlogen voeren, hij verhindert niks, dat wil hij ook niet, Satan is de heerser van de wereld en de schepper laat het toe althans nog wel.
Het is mogelijk, maar dat kan ik niet met zekerheid stellen dat Babylon toch wel oorlog tegen Egypte zou voeren, God wist dat en past dingen in zijn voormemen

Terug naar “[Religie] - Open forum”