Godservaringen - was het echt God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Godservaringen - was het echt God?

Berichtdoor Teus » 21 apr 2015 15:50

Pcrtje schreef:Dus, Teus, kun jij mij vertellen waarop jij baseert dat christenen meer godservaringen hebben dan niet-christenen?
Dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest denk ik, had ik al getracht te doen.
Niet-christenen hebben geen relatie met God. Hebben geen gesprekken met Hem en doordat ze niet geestelijk afhankelijk van Hem zijn zullen ze ook minder van Hem opmerken, ervaren. Je merkt ook minder Gods leiding in je leven, terwijl het er wel is.

Pcrtje schreef:Kun jij mij vertellen waarom jij zeker weet dat jouw ervaringen van God zijn en die van andere mensen van Satan?

Het gaat niet direct om mijn ervaringen en die van anderen, het gaat om christenen en niet-christenen. Al mijn ervaringen zijn voor mij ook niet altijd zeker, satan probeert er altijd tussen te komen en ik loop helaas ook niet altijd op de toppen van mijn geloof.
Als God niet in je leven is, zoals b.v. bij boeddhisten kun je ook moeilijk ervaren dat God het is.
Die mensen ontvangen van God ook de zegen van het leven, ze krijgen kracht uit het voedsel wat ze nemen, wijsheid om hun werk te doen, alles wat ieder mens krijgt maar ervaren het niet dat het van God komt. Wellicht denken ze dat het van boeddha komt maar dan is het voor hun geen Godservaring zoals een christen het ervaart. Een christen ervaart, ook niet altijd hoor, door de kracht van de Heilige Geest dat God er in mee komt.
De vreugde van God ervaar je alleen door de Heilige Geest. Je gelooft toch niet dat een boeddhist de vreugde van God ervaart als hij tot boeddha bidt? Het kan wel zijn dat hij een vreugde ontvangt maar die is geheel anders en komt niet van God. Satan kan ook vreugde geven, waar zou die vreugde anders vandaan moeten komen?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 apr 2015 15:53

mona schreef:Dat is nu net de kern van het Christelijk geloof, dat God dat wel doet. Christus stierf voor mijn zonden. Heel persoonlijk. Dat kan je niet veralgemeniseren. Daarnaast zegt God in de Bijbel: Mijn oog zal op u zijn. Dat betekent dat Hij mij altijd ziet. Hij zegt: Ik zal je onderwijzen welke weg je moet gaan. Dat betekent dat Hij zich met mijn leven bemoeit. Daarop mag ik vertrouwen, en dat vertrouwen heet geloven.

Maar dit is een heel andere bemoeienis dan allerlei bemoeienis met kleine gebeurtenissen die gewoon toevallig zijn.

mona schreef:Wat doe jij er zelf aan? Heb je God lief boven alles, en heb je je naaste even lief als jezelf? Vertroetel je je naaste net zoveel als je zelf? Als iedereen dat zou doen, zou de wereld er heel anders uit zien. Maar het lukt ons niet. Waarom niet?
Eerst even bij jezelf nagaan, voordat je de vinger naar God uitsteekt.

Godservaringen, was het echt God?
Dat kan door een ander altijd bestreden worden. Daarom moeten ze getoetst worden.
Daar staan in de bijbel best een aantal handvatten voor. Het belangrijkste is wel: wat is de uitwerking er van
-ten opzichte van God
-ten opzichte van jezelf
-ten opzichte van je naaste
Overigens zijn Godservaringen niet altijd ervaringen die als halleluja ervaren worden.
Soms wordt je ook flink terecht gewezen. Doet God een deur dicht. Moet je dingen af leren.
Veel van deze ervaring krijg je niet zovaak te horen.

Het was niet mijn bedoeling om een discussie aan te gaan over (boot)vluchtelingen. Ik wilde alleen maar zeggen dat ik het raar vind dat men denkt in de kleinste dingen de hand van God te zien, terwijl op zee honderden mensen verdrinken. Waar is in hun leven de hand van God?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2015 16:38

Tante Pollewop schreef: Ik wilde alleen maar zeggen dat ik het raar vind dat men denkt in de kleinste dingen de hand van God te zien, terwijl op zee honderden mensen verdrinken. Waar is in hun leven de hand van God?

Die Hand hebben ze misschien toch mogen ervaren, maar anders dan wij denken.
Ook christenen worden gemarteld, vervolgd, vermoord. Soms om het geloof, soms zomaar, "toeval", zoals sommigen denken.
Het is allemaal een gevolg van de zonde. Jazeker. En degenen die denken dat we met zn allen de wereld kunnen verbeteren, hebben het mis.
Al die verdronken mensen zijn in feite een aanklacht. Hun stemmen zullen eens gehoord worden, in de Eeuwigheid.

Ik weet inmiddels niet meer wat erger is. Vergast te worden in een vernietigingskamp of overboord gegooid te worden ergens op zee.
Wee degenen die dit op hun geweten hebben of er dik aan verdiend hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 apr 2015 17:46

Tante Pollewop schreef:Maar dit is een heel andere bemoeienis dan allerlei bemoeienis met kleine gebeurtenissen die gewoon toevallig zijn.
ik vind toeval een samenloop van omstandigheden. Maar ik heb de vaste overtuiging dat aan Gods ogen niets ontsnapt.
Het grote geheel kunnen wij niet overzien. Het lijden van mensen bijvoorbeeld in de kampen in Noord-Korea (daar zitten niet alleen christenen) is voor mij onbegrijpelijk, net zo goed als Dachau of de boten met vluchtelingen. Uit de verhalen uit de kampen in de oorlog hoor je van de overlevende christenen, dat ze toch echt Gods nabijheid hebben ervaren.
Dat hoor je ook van de vervolgde christenen, waar ook ter wereld.
Maar daarmee krijgen ook de christenen nog geen antwoord op het waaróm van het lijden. Ik pretendeer ook niet dat ik dat heb.
Het grote verschil zit er in, dat je weet dat je van Hem bent.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 apr 2015 18:41

Ik zit nog aan een andere gebeurtenis te denken, waarin ik Gods hulp ervoer. Ik was ongeveer 8 jaar oud. en ik was aan het spelen, in het Gouwebos. Dat is een bos, van ongeveer 17 hectare. Ik speelde op verschillende plekken, en op een gegeven moment kwam tot de ontdekking, dat ik mijn 5 gulden munt verloren was. Ik bad tot God, of ik die 5 gulden munt terug mocht vinden. Ik stapte op mijn fietsje, en reed naar een groot grasveld een eind verderop, waar ik ook was geweest. En ik stapte af, en daar lag die 5 gulden munt op de grond. En daar was ik Hem dankbaar voor. Toeval? Ik zie het niet als toeval.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 apr 2015 19:38

Teus schreef:God wil je m.i. laten zien dat Hij voor een vrouwtje gaat gaat zorgen....

Cathy schreef: :roll: :roll:

Bij ons geldt dat als een liefkozing, wij praten over een lief vrouwtje of een lief wijffie.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

RogerS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RogerS » 21 apr 2015 19:51

Teus schreef:Dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest denk ik, had ik al getracht te doen.
Niet-christenen hebben geen relatie met God. Hebben geen gesprekken met Hem en doordat ze niet geestelijk afhankelijk van Hem zijn zullen ze ook minder van Hem opmerken, ervaren. Je merkt ook minder Gods leiding in je leven, terwijl het er wel is.

Hier stip je precies het verschil aan tussen christenen en atheïsten. Christenen zullen zeggen dat het komt door de persoonlijke relatie. Niet-christenen zullen zeggen dat het toevallig is en komt omdat mensen hiernaar ernstig op zoek zijn. Ik vind het lastig om zeker te zijn over 1 van beide visies.

Als we het dan toch over persoonlijke relaties hebben, geloven moslims dan ook niet in een persoonlijke relatie met God? Ik heb een keer op een moslimforum rondgebladerd en kwam daar zeker minder wonderlijke conversieverhalen tegen. Ik vraag me af wat daar de verklaring voor is. Ideeën?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 apr 2015 20:00

Teus schreef:Bij ons geldt dat als een liefkozing, wij praten over een lief vrouwtje of een lief wijffie.

De voorganger van m'n broer vroeger had het over z'n wijf.
:lol: En ze had een kop, maar ja hij kwam uit Zwitserland.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 apr 2015 20:30

:D Ja, die kereltjes kunnen er wat van. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 apr 2015 06:49

RogerS schreef:
Hier stip je precies het verschil aan tussen christenen en atheïsten. Christenen zullen zeggen dat het komt door de persoonlijke relatie. Niet-christenen zullen zeggen dat het toevallig is en komt omdat mensen hiernaar ernstig op zoek zijn. Ik vind het lastig om zeker te zijn over 1 van beide visies.

Als we het dan toch over persoonlijke relaties hebben, geloven moslims dan ook niet in een persoonlijke relatie met God? Ik heb een keer op een moslimforum rondgebladerd en kwam daar zeker minder wonderlijke conversieverhalen tegen. Ik vraag me af wat daar de verklaring voor is. Ideeën?

De meeste moslims zijn zo opgevoed zag ik in statistieken. Dan hoef je niet op zoek. Niet veel atheisten en christenen zullen daarvoor openstaan lijkt me. Is nou niet echt een aantrekkelijk geloof. Gebeurt ook maar niet zoveel als andersom volgens mij. De grootste aanwas komt door kinderen krijgen. Heel veel moslims komen nu tot Jezus door een visioen.
Zach91

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 22 apr 2015 09:59

Boerin schreef:De meeste moslims zijn zo opgevoed zag ik in statistieken. Dan hoef je niet op zoek.
Evenzo met christenen.

Boerin schreef:Niet veel atheisten en christenen zullen daarvoor openstaan lijkt me. Is nou niet echt een aantrekkelijk geloof.
Ja, juist wel! Veel autochtonen staan afwijzend tegenover de Islam maar mensen die oprecht geïnteresseerd zijn waarderen juist de vastigheid, zekerheid en strakke regels.

Boerin schreef:Gebeurt ook maar niet zoveel als andersom volgens mij. De grootste aanwas komt door kinderen krijgen. Heel veel moslims komen nu tot Jezus door een visioen.
Deze informatie is onjuist. Het aantal Nederlanders dat zich jaarlijks tot de Islam bekeerd is ongeveer 500. Per 2010 zijn er zo'n 14.000 tot de Islam bekeerde Nederlanders. (Bronnen: CBS en Wikipedia) Het aantal moslims dat zich bekeerd tot het christendom is in Nederland niet goed bekend, maar het is wel opvallend om te zien dat heel veel allochtonen die asiel komen aanvragen in Nederland zich plotseling willen bekeren. Vanuit de reeds bevestigde populatie moslims in ons land bekeren zich heel weinig mensen tot het christendom.

Dus: heel veel moslims komen tot Jezus door een visioen? Ja, vast. Maar voornamelijk in de asielaanvragende populatie. Het is maar de vraag in hoeverre dat oprechte bekeringen zijn.

Verder komen er ook veel christenen tot de Islam door een visioen van Mohammed door Allah. Dat zie je wereldwijd.
"Een libelle zweeft over het water..."

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 apr 2015 10:21

Pcrtje schreef:Verder komen er ook veel christenen tot de Islam door een visioen van Mohammed door Allah. Dat zie je wereldwijd.

Hier heb ik nog maar weinig over gehoord. Heb je hier documentatie over?
Wel weet ik dat er velen in het Midden-Oosten tot geloof in Christus komen doordat wat men om zich heen ziet aan islamitisch geloof, een ramp is.
Dus juist het dwingende en haat zaaiende element heeft een tegenovergestelde werking.
Pcrtje schreef:Het aantal moslims dat zich bekeerd tot het christendom is in Nederland niet goed bekend, maar het is wel opvallend om te zien dat heel veel allochtonen die asiel komen aanvragen in Nederland zich plotseling willen bekeren. Vanuit de reeds bevestigde populatie moslims in ons land bekeren zich heel weinig mensen tot het christendom.
Dit gaat over Nederland, maar wereldwijd zie je dat veel moslims overgaan naar het christendom. Dit speelt zich al jaren af, dat is niet van recente datum. Terwijl het aantal christenen in Nederland afneemt, neemt het aantal in andere delen van de wereld juist toe. Door middel van (ether)evangelisatie, maar ook zonder bemoeienis van mensen.

RogerS schreef: Christenen zullen zeggen dat het komt door de persoonlijke relatie

Moslims zeggen ook een persoonlijke relatie te hebben met allah. Alleen is deze niet gebaseerd op liefde, maar het is een werk-relatie. Het hiernamaals kan alleen verkregen worden door het verdien-model. allah wil je daar wel bij helpen, maar zekerheid krijg je nooit. Er zijn vanallerlei redenen waarom er zomaar punten-aftrek kan zijn, terwijl je dat niet weet.
Omdat er geen Christus is het voor je heeft verdiend, is er altijd onzekerheid.
Die onzekerheid geeft juist extra stimulans om hard te werken, tot in het extreme toe.
Als je elkaar daarin vind als moslim, dan voel je je verbonden met elkaar. Dan vind je de regels en wetten heel duidelijk. Maar het hiernamaals zal altijd onduidelijk blijven, behalve als je een goddeloze ombrengt in naam van allah. Deze daad geeft zekerheid op het paradijs.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 22 apr 2015 12:35

mona schreef:Hier heb ik nog maar weinig over gehoord. Heb je hier documentatie over?
Kijk eens hier. Ik vond er best mooie getuigenissen tussen zitten. Verder kom je met een beetje google een heel eind (zie bijvoorbeeld hier). Exacte cijfers hierover heb ik niet zo snel kunnen vinden, maar er zijn vast instanties die daar het een en ander over bijhouden.

Pcrtje schreef:wereldwijd zie je dat veel moslims overgaan naar het christendom. Dit speelt zich al jaren af, dat is niet van recente datum.
Ongetwijfeld. Maar de andere kant op kun je ook vaak genoeg zien. Beetje googelen en je ogen gaan open. :)
mona schreef:Terwijl het aantal christenen in Nederland afneemt, neemt het aantal in andere delen van de wereld juist toe. Door middel van (ether)evangelisatie, maar ook zonder bemoeienis van mensen.
Voornamelijk ook door geboorteoverschot. Veel kerkstromingen (de RKK bijvoorbeeld) registeren het derde of vierde nageslacht van iemand die nooit formeel afscheid heeft genomen van de Kerk ook gewoon als zijnde christen.

mona schreef:Moslims zeggen ook een persoonlijke relatie te hebben met allah. Alleen is deze niet gebaseerd op liefde, maar het is een werk-relatie. Het hiernamaals kan alleen verkregen worden door het verdien-model. allah wil je daar wel bij helpen, maar zekerheid krijg je nooit.
Er is binnen de Islam toch wel sprake van een heilsoptimisme.
mona schreef:Er zijn vanallerlei redenen waarom er zomaar punten-aftrek kan zijn, terwijl je dat niet weet. Omdat er geen Christus is het voor je heeft verdiend, is er altijd onzekerheid.
Binnen de theologische denkkaders van het christendom is er ook nooit zekerheid. Toch heerst over het algemeen binnen het christendom ook een heilsoptimisme. Binnen de gereformeerde gezindte is dat helaas anders.

mona schreef:Maar het hiernamaals zal altijd onduidelijk blijven, behalve als je een goddeloze ombrengt in naam van allah. Deze daad geeft zekerheid op het paradijs.
Dat heb ik vaker gehoord van christenen maar ik heb het nog nooit kunnen terugvinden in de Koran of gehoord van een Islamitische bron. (Behalve van extreme fundamentalisten die nu huishouden in de armere delen van Islamitische landen.)
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2015 13:29

Pcrtje schreef:Voornamelijk ook door geboorteoverschot. Veel kerkstromingen (de RKK bijvoorbeeld) registeren het derde of vierde nageslacht van iemand die nooit formeel afscheid heeft genomen van de Kerk ook gewoon als zijnde christen.

Dat kan dus niet. Iemand die niet gedoopt is in een kerk, kan nooit daar als dooplid geregistreerd staan. Als iemand overgekomen is uit een andere gemeente, dient er een doopbewijs overlegd te worden. Alle kerken houden een administratie bij.

En die cijfers zijn echt niet kunstmatig hoor. In landen waar de kerk verdrukt wordt, groeit het aantal leden fors.
In het vrije westen daalt het ledental.
Nu zijn niet alle kerklozen meteen ex-christen natuurlijk, maar onderzoek wijst uit dat mensen andere religies aanhangen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 apr 2015 16:54

Pcrtje schreef:Deze informatie is onjuist. Het aantal Nederlanders dat zich jaarlijks tot de Islam bekeerd is ongeveer 500. Per 2010 zijn er zo'n 14.000 tot de Islam bekeerde Nederlanders. (Bronnen: CBS en Wikipedia) Het aantal moslims dat zich bekeerd tot het christendom is in Nederland niet goed bekend, maar het is wel opvallend om te zien dat heel veel allochtonen die asiel komen aanvragen in Nederland zich plotseling willen bekeren. Vanuit de reeds bevestigde populatie moslims in ons land bekeren zich heel weinig mensen tot het christendom.

Dus: heel veel moslims komen tot Jezus door een visioen? Ja, vast. Maar voornamelijk in de asielaanvragende populatie. Het is maar de vraag in hoeverre dat oprechte bekeringen zijn.

Verder komen er ook veel christenen tot de Islam door een visioen van Mohammed door Allah. Dat zie je wereldwijd.

Ik had het over wereldwijd, niet Nederland. Dat had ik juist gezien op Wikipedia.
http://wikiislam.net/wiki/Fastest_Growing_Religion
https://muslimstatistics.wordpress.com/ ... each-year/
https://themuslimissue.wordpress.com/20 ... nd-dreams/
Laatst gewijzigd door Boerin op 22 apr 2015 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”