alexander91 schreef:
Een andere zienswijze (die ik heb) komt voort uit het woord "zonde" als ik er zo een beete over nadenk. Het is zonde van je tijd om aan verkeerde dingen te denken. De zonde in de Bijbel heeft volgens mij ook veel te maken met ledigheid, nutteloosheid. Een moord plegen dient geen nut en verslechterd zaken alleen. Afgoden dienen heeft ook geen nut, want ze helpen niet. Etc. Veel aan zondes denken heeft in die lijn ook geen zin. Er zijn betere dingen die we kunnen doen, en waarmee we wel God kunnen eren. God is een God van de orde, terwijl de duivel de chaos creeert en zorgt dat de orde verstoord wordt.
schelpje3 schreef:Elke zonde, of het nu in daad, woord of gedachte is, is een overtreding tegen één van de 10 geboden. Zondaar betekent: doelmisser.
Je zegt: de zonde in de Bijbel, maar die verschillen niet met de zonden van deze tijd, het hier en nu!
En is niet alleen ledigheid en nutteloosheid, maar daadwerkelijke overtreding van de Wet.
Dan kun je een bovendien nog een verschil maken tussen een bewuste zonde en een onbewuste zonde.
Beste Schelpje,
Als ik zonde in de Bijbel zeg, dan bedoel ik daar niets bijzonders mee hoor. Als je kijkt naar mijn definitie van zonde die ik gaf in de post die je quote, dan zie je dat daar niets tijdgebondens instaat. Ik zeg dus niet dat er nu geen zondes meer zijn of andere.
Dat ik het ledigheid en nutteloosheid noem is van een andere orde dan de overtreding der Wet. Ik bekijk de wijsheid die ACHTER de Wet zit. Omdat afgoderij, moord, diefstal, jaloersheid etc. nutteloos is of ledig, of dus eigenlijk zonde, staat het in de Wet als zijnde verkeerd. Mijn post is bedoeld om iets verder over de eigenschappen van de zonde na te denken dan om alleen alle mogelijke eigenschappen op te sommen (ik zou namelijk ook kunnen zeggen, "zonde is een woord dat bestaat uit 5 letters", maar dat is de bedoeling niet).
En of iets nou een bewuste zonde of een onbewuste is, beiden zijn zonde, en voor beide moet je verantwoordelijkheid dragen. En gelukkig heeft met Christus de zonde (bewust of onbewust) geen kracht meer. We mogen ons op Hem richten en niet meer op de voorkoming van de zonde. Niet meer op onze eigen kracht bouwen de zonde te weerstaan, maar op Zijn kracht.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin