Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Berichtdoor schelpje3 » 17 aug 2013 13:36

mohamed schreef:Groot gelijk en die fles smaakt nog beter in combinatie met een goede maaltijd. Een tweede kan dan ook nog wel opengetrokken worden. Ik heb het verbod van gereformeerden op genieten nooit begrepen en vrolijker worden ze er ook niet van.

Welja joh, generaliseren maar weer.
Er staat hier een rosé en een lekkere witte koud hoor. En daar genieten mijn man en ik straks van.
Als jij zonodig een bezoek van meneer pastoor wat op moet leuken met een biertje, moet jij weten.
In het zuiden gaat men al honderden jaren van de kerk hup, zo het café aan de overkant in.
Elk Brabants kerkje heeft een kroeg op het zelfde plein.
Het is blijkbaar nodig om de inhoud van de preek op deze manier te "herkauwen".

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 17 aug 2013 13:45

Als jij zonodig een bezoek van meneer pastoor wat op moet leuken met een biertje, moet jij weten.
In het zuiden gaat men al honderden jaren van de kerk hup, zo het café aan de overkant in.
Elk Brabants kerkje heeft een kroeg op het zelfde plein.
Het is blijkbaar nodig om de inhoud van de preek op deze manier te "herkauwen"

Sterker nog: Zelfs in het klooster drinken ze bier! Het moet niet gekker worden! :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 aug 2013 14:01

De zonde zit ook niet in het bier of in de wijn, dat zit in de mens die het op ongepaste momenten en/of teveel drinkt!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 aug 2013 16:22

Hoe wil je dat meten dan? Ik zei al eerder de één wordt teut van een kersenbonbons zoals mijn tante zaliger en de ander wordt geen sikkepit anders van een krat bier. En het "gek doen" , daarvan kan ik zeggen dat velen geen drank nodig hebben om zich betameloos te gedragen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 17 aug 2013 18:34

Wilsophie schreef:Hoe wil je dat meten dan? Ik zei al eerder de één wordt teut van een kersenbonbons zoals mijn tante zaliger en de ander wordt geen sikkepit anders van een krat bier. En het "gek doen" , daarvan kan ik zeggen dat velen geen drank nodig hebben om zich betameloos te gedragen.

Dat gek doen van drank verschilt ook heel erg per persoon. Sommige mensen willen zich heel graag als een debiel gedragen, maar er zit normaal een soort sociale rem op waardoor ze dat niet doen. Met alcohol gaat die rem eraf. Mensen die heel gek gaan doen als ze te veel op hebben, die willen vaak ook gewoon dronken worden en gek doen en 'helemaal los gaan'. Als je geen zin hebt om je als een debiel te gedragen, dan krijg je niet ineens spontaan zin om dat te gaan doen als je wat te veel gedronken hebt. Alleen de rem die je er normaal van weerhoudt is weg.

Ik heb toen ik jonger was toch helaas een aantal keren heel wat te veel gedronken en tussen mensen gezeten die allemaal wat te veel dronken, zonder dat iedereen zich ineens heel gek ging gedragen. De mensen die indrinken voor een of ander kansloos feest, die willen ook gewoon gek en dom doen, alleen schamen ze zich er normaal te veel voor. Sla een fles sterke drank achterover voor je gaat feesten en die rem is weg. Daar heb ik nooit behoefte aan gehad, dus ook de keren dat ik helaas flink aangeschoten of dronken was heb ik daar geen last van gehad.

Genieten van een wijntje of een biertje of een borreltje op zijn tijd is niets mis mee, maar matigheid is en blijft een vrucht van de Geest en het Bijbelse gebod blijft 'bedrink u niet aan wijn'. Dat is beter voor je gezondheid, je portemonnee en veel belangrijker, voor je ziel.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 aug 2013 06:52

Hier zijn een flink aantal reacties verwijderd die niets met het onderwerp te maken hebben. Ontopic maar weer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2013 07:11

Maarten, ik vind matigheid een mooi streven maar ik zit dan toch weer even met de bruiloft van Kana. Dat lijkt me toch geen toonbeeld van matigheid. Is matigheid dan echt zo Bijbels als we altijd hebben gedacht?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 19 aug 2013 07:18

Marnix schreef:Maarten, ik vind matigheid een mooi streven maar ik zit dan toch weer even met de bruiloft van Kana. Dat lijkt me toch geen toonbeeld van matigheid. Is matigheid dan echt zo Bijbels als we altijd hebben gedacht?
Nee Marnix, dat moet je anders zien. *Gaat 628 dogmatische kunst grepen uit de boekenkast halen* ....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

maaarten

Berichtdoor maaarten » 19 aug 2013 13:06

Marnix schreef:Maarten, ik vind matigheid een mooi streven maar ik zit dan toch weer even met de bruiloft van Kana. Dat lijkt me toch geen toonbeeld van matigheid. Is matigheid dan echt zo Bijbels als we altijd hebben gedacht?

De zeer bekende tekst uit Galaten 5 lijkt me duidelijk. Brasserijen en dronkenschappen worden bij werken werken van het vlees genoemd. Matigheid bij de vrucht van de Geest.

En nogmaals, ik heb niets tegen een biertje, een wijntje of een borreltje, ik geniet er zelf ook geregeld van. Een kroeg bezoeken hoeft m.i. ook echt niet perse verkeerd te zijn, afhankelijk van wat voor kroeg. Maar matigheid is wel de Bijbelse norm; dronkenschap wordt in de Bijbel veroordeelt als een werk van het vlees; zondig dus. 'Geniet, maar drink met mate' hè. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2013 15:00

De HSV, NBV enz vertalen die vrucht als zelfbeheersing, niet als matigheid. Verder ben ik het aardig met je eens, maar op een feestje aardig wat wijntjes drinken (zonder dat het ontaardt in een bras-en slemppartij en dronkenschap) lijkt me op zich niet verkeerd. Het wil niet zeggen dat je jezelf niet kan beheersen. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cees1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cees1977 » 20 aug 2013 21:45

Wel in de wereld, maar niet van de wereld

Als ik lees in de bijbel, ging Jezus op bezoek bij twijfelachtige personen, zondaars. En die sprak hij echt niet aan op de achterste bank tegen het orgel in de kerk.
Bekering is m.i een gevolg van genade, niet andersom. Zacheus kwam tot geloof nadat de Heer bij Hem op bezoek kwam.
En ook Paulus deed alle moeite om aansluiting te vinden : voor de Jood een jood, voor de griek een griek etc.
Het vergt wel dat je stevig in je schoenen staat en je eigen grenzen goed kent.
Paulus sloot altijd aan bij de cultuur, zover als die niet rechtstreeks tegen zijn principes inging. En dat lijstje principes was krachtig maar kort...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2013 21:54

Cees1977 schreef:Wel in de wereld, maar niet van de wereld

Als ik lees in de bijbel, ging Jezus op bezoek bij twijfelachtige personen, zondaars. En die sprak hij echt niet aan op de achterste bank tegen het orgel in de kerk.
Bekering is m.i een gevolg van genade, niet andersom. Zacheus kwam tot geloof nadat de Heer bij Hem op bezoek kwam.
En ook Paulus deed alle moeite om aansluiting te vinden : voor de Jood een jood, voor de griek een griek etc.
Het vergt wel dat je stevig in je schoenen staat en je eigen grenzen goed kent.
Paulus sloot altijd aan bij de cultuur, zover als die niet rechtstreeks tegen zijn principes inging. En dat lijstje principes was krachtig maar kort...

Heel mooi gesproken Cees, ik ben het van harte met je eens en wees welkom. :)

geloof
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geloof » 21 aug 2013 22:04

Ik heb andere antwoorden niet echt gelezen, maar ik ga toch iets heel anders zeggen waarschijnlijk, dus dan maakt dat niet zoveel uit/achteraf en hierna.

Ok:

DE stelling --------- KROEG ZONDIGE PLAATS

- Dit is al heel lang het geval

- Het is voor de hand liggend dat die al langer geldende stelling effect heeft.

- Er valt te stellen dat God hierin gewerkt heeft, christenen, andere mensen, waardoor dit op één
of andere manier niet meer of veel en veel minder het geval is

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 aug 2013 22:17

Pff lekker heldere bijdrage. Ik snap er niks van.... #-o

geloof
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geloof » 24 aug 2013 16:14

Volgens mij begrijpt u het wel, maar ziet u het niet

(ik schrijf ,,u'' omdat ik net in uw profiel zag dat u 65 bent)

Oorzaak: lange tijd iets geloven wat onwaar is

Mijn berichten zijn trouwens weleens bewerkt, wat er dan onder staat. Ik vind dat stom over kunnen komen. Heel twijfelachtig, stresserig of onevenwichtig. Dit is niet zo. Maar kan zo lijken als iemand iets bijzonders zegt

Ik vind die reactie trouwens wel een erg domme opmerking
Laatst gewijzigd door geloof op 24 aug 2013 18:19, 4 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”