Wilsophie schreef:Hoe wil je dat meten dan? Ik zei al eerder de één wordt teut van een kersenbonbons zoals mijn tante zaliger en de ander wordt geen sikkepit anders van een krat bier. En het "gek doen" , daarvan kan ik zeggen dat velen geen drank nodig hebben om zich betameloos te gedragen.
Dat gek doen van drank verschilt ook heel erg per persoon. Sommige mensen willen zich heel graag als een debiel gedragen, maar er zit normaal een soort sociale rem op waardoor ze dat niet doen. Met alcohol gaat die rem eraf. Mensen die heel gek gaan doen als ze te veel op hebben, die willen vaak ook gewoon dronken worden en gek doen en 'helemaal los gaan'. Als je geen zin hebt om je als een debiel te gedragen, dan krijg je niet ineens spontaan zin om dat te gaan doen als je wat te veel gedronken hebt. Alleen de rem die je er normaal van weerhoudt is weg.
Ik heb toen ik jonger was toch helaas een aantal keren heel wat te veel gedronken en tussen mensen gezeten die allemaal wat te veel dronken, zonder dat iedereen zich ineens heel gek ging gedragen. De mensen die indrinken voor een of ander kansloos feest, die willen ook gewoon gek en dom doen, alleen schamen ze zich er normaal te veel voor. Sla een fles sterke drank achterover voor je gaat feesten en die rem is weg. Daar heb ik nooit behoefte aan gehad, dus ook de keren dat ik helaas flink aangeschoten of dronken was heb ik daar geen last van gehad.
Genieten van een wijntje of een biertje of een borreltje op zijn tijd is niets mis mee, maar matigheid is en blijft een vrucht van de Geest en het Bijbelse gebod blijft 'bedrink u niet aan wijn'. Dat is beter voor je gezondheid, je portemonnee en veel belangrijker, voor je ziel.