ruben123 schreef:Hoi,
als amateurastronoom en iemand die ervan smult meer te weten dan mogelijk is, wil ik hierop reageren. Het probleem is: er is geen bewijs voor God. Geen enkel;. Alles is te bewijzen met wetenschap, het spijt me.
Zelfs ik als die-hard wetenschapsfan moet hiertegen ingaan. Wetenschap kan veel, en heel veel bijzondere dingen, maar niet alles bewijzen. Sowieso zijn negatieve stellingen haast nooit te bewijzen. En je kent misschien het voorbeeld van ... is het Bertrand Russel?... die beweert dat er een theepot in een baan rond de zon zweeft. Bewijs maar eens dat het niet waar is...
Ook heeft de wiskundige Godel bewezen dat in elk axiomatisch systeem altijd bepaalde stellingen zijn die waar zijn, maar waarvan we niet kunnen bewijzen dat ze waar zijn. Alles kunnen bewijzen is dus een wat voorbarige uitspraak.
Wat wetenschap wel kan en doet,
is het bovennatuurlijke als verklaring simpelweg uitsluiten. Daardoor zijn alle bewijzen die we hebben wel te controleren, en dat is prettig. En het bovennatuurlijke blijkt vaak genoeg ook helemaal nergens voor nodig.
Je maakt, helaas voor jou, een aantal vreemde, rare opmerkingen die wetenschappelijk totaal niet doordacht zijn. Ik zou je graag aanraden de Engelse Wikipediapagina over de Big Bang op te zoeken en helemaal te lezen. Helemaal. Alle woorden/termen die je niet snapt, opzoeken. t Stikt van de hyperlinks naar termen die je misschien niet kent; kortom: geen reden om het bijltje erbij neer te leggen.
Het hele stuk van de poster is dan ook zweverig, pseudowetenschappelijk gewauwel...
Er zijn bewijzen, er zijn zo enorm veel bewijzen, dat het niet de vraag is óf er wel een Big Bang heeft plaatsgevonden, maar hoé. We weten tot op een miljoenste van een seconde voor de knal wat er gebeurde.
Ik neem aan dat je "NA de knal" bedoelt
Zoals je zult lezen, is de Big Bang razendsnel verlopen. Binnen miniscule gedeelten van een seconde is een enorm plasma, door de temperatuurverlaging en het uitzetten van de ruimte, omgezet tot deeltjes en antideeltjes. Evenveel deeltjes als antideeltjes, tel die bij elkaar op en je hebt 0 deeltjes. Oftewel: het was ´niets´.
Ja, dat is wel erg leuk en sleept het vloerkleed altijd heerlijk uit onder de voeten van mensen die roepen dat niet iets uit niets kan voortkomen. Het universum is technisch gezien nog steeds 'niets'.

Leven kan spontaan ontstaan.
En de dag dat dat lukt in het lab, gaat hier de vlag uit. Ik verwacht dat nog in mijn leven mee te maken. Maar goed, die-hard creationisten zullen zelfs dan gewoon glashard blijven ontkennen, waarschijnlijk volgens de lijn van "Ja maar in een lab telt niet, want dat bewijst alleen maar dat er intelligentie nodig is" of soortgelijke onzin.
Evolutie bestaat, kijk maar naar de muggen in de metro in Londen, de vlinders in de Betuwe en de slakken in de Flevopolder. Radicale veranderingen kunnen echter prima plaatsvinden door LGRB (large gamma-ray bursts). Als een ster een GRB uitstraalt, die precies op aarde gericht is, vinden er vele mutaties in alle DNA plaats. Zo kan een vis ineens vreemde vinnen krijgen die zowaar pootjes werden! -ik kan nog honderden andere voorbeelden noemen, mocht dat nodig zijn.
Daar zijn niet eens Gamma Bursts voor nodig. Vinnen naar pootjes is een hele gunstige aanpassing als je als vis in ondiepe poelen leeft, om maar eens wat te noemen. Trouwens, er zijn zat moderne vissen die gewoon over land aan de wandel gaan.
Wat je precies wil zeggen met je argumenten weet ik niet precies, ga eens op onderzoek uit.
Dat soort mensen zijn niet geïnteresseerd in kennis of de waarheid. Die willen alleen maar dat andere mensen hun warrige denkbeelden erkennen.
Je kunt als Christen niét zeggen dat de Bijbel het enige juiste is, daar het alleen een boek is, door mensen geschreven.
Ik kan na jarenlange ervaring (helaas) zeggen dat christenen dat heel goed kunnen zeggen. Het is uiteraard niet waar, maar dat lijkt er in dit geval niet toe te doen.
Terug naar je argumenten. Fijn dat je gelooft dat de deeltjes die gezocht worden in Geneve er zijn! Je moet echter weten, zulke proefjes zijn niét makkelijk. Ik herinner me nog wel de verslagen van natuur- en scheikunde, achteraf was het altijd makkelijker dan het leek. Het erop komen is alleen een kunst op zich.
Dat is vaak wel zo. Mensen herkennen alleen maar de lessen die ze op school hebben gehad, als ze al natuurkunde en/pf scheikunde hebben gehad. Leren wat we al lang weten is inderdaad gemakkelijk. Iets NIEUWS uitzoeken is daar niet mee te vergelijken. Het vergt vaak jarenlang reken- en denkwerk en je hebt echt geen garantie dat er na een volledige carrière ook echt wat nuttigs uitkomt...