Waren Adam en Eva de eerste mensen op aarde?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Waren Adam en Eva de eerste mensen op aarde?

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2011 10:12

Optimatus schreef:Omdat de Bijbel een heilsgeschiedenis is. Alles leidt uiteindelijk tot Christus' dood en Zijn glorievolle verrijzenis. Dat is wat telt, niet het aantal jaar dat de mens op aarde rondwandelt.

Voor jou misschien niet, maar voor de meeste christenen is het een dogma dat Adam en Eva de eerste mensen waren en daarmee geven ze aan dat de mens zo'n 6000- 10.000 jaar op aarde rondloopt.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 okt 2011 16:40

En wat betekent dat voor de stamboom van de Bijbel?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2011 19:16

JHM schreef:En wat betekent dat voor de stamboom van de Bijbel?

Niks.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 okt 2011 06:23

mohamed schreef:Niks.

Verklaar je nader, uit wie zijn de geslachten dan voortgekomen of hoe lezen we dit?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 okt 2011 11:00

Verklaar je nader, uit wie zijn de geslachten dan voortgekomen of hoe lezen we dit?

Probeer het te zien voor wat het is.
Ze wisten gewoon veel minder en analfabetisme was de norm.

Deze aantekeningen komen uit een tijd dat de wereld nog plat was, en het universum om de Aarde draaide.

Je kunt niet verwachten dat men wist waar de geslachten vandaan kwamen. In alle redelijkheid.

De `moraal van het verhaal` of spirituele boodschap zoals jullie het zullen noemen, kan daar toch prima los van staan?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2011 12:06

RogierV schreef:
Probeer het te zien voor wat het is.

Deze aantekeningen komen uit een tijd dat de wereld nog plat was, en het universum om de Aarde draaide.

Je kunt niet verwachten dat men wist waar de geslachten vandaan kwamen. In alle redelijkheid.

De `moraal van het verhaal` of spirituele boodschap zoals jullie het zullen noemen, kan daar toch prima los van staan?

Maar Rogier, je hangt hier toch ondertussen al lang genoeg rond om te weten dat dat zo niet werkt. Want punt 1) tekst geïnspireerd door de Heilige Geest DUS foutloos, en 2) als je eenmaal daaraan begint, is het einde zoek.

Het moet wel echt waar zijn, want we kunnen niet leven met de gedachte dat het niet echt waar is. Daar komt het over het algemeen op neer. Dat de werkelijkheid zich niets aantrekt van waarmee wij kunnen leven of niet, is irrelevant.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2011 14:25

mohamed schreef:Niks.

JHM schreef:Verklaar je nader, uit wie zijn de geslachten dan voortgekomen of hoe lezen we dit?

Uit Israël en dat is waar de Bijbel over verhaalt in mijn optiek, over het ontstaan van Israël i.p.v. de gehele mensheid. Ik geloof dat de Bijbel de waarheid bevat en geïnspireerd is door God, maar ik denk niet dat Adam en Eva de eerste mensen op aarde waren en geloof evenmin dat dit de boodschap is van de Bijbel, snap je?

'Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakende Geest.' (1 Kor 15,45)

Als de eerste mens Adam de allereerste mens was, was de laatste Adam genaamd Jezus dan ook de allerlaatste mens?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2011 14:29

RogierV schreef:Probeer het te zien voor wat het is.

Adam kan best hebben bestaan, dat lijkt mij zelfs zeer aannemelijk als de joden van Abraham afstammen die een nakomeling van Adam was.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 okt 2011 10:50

Adam kan best hebben bestaan, dat lijkt mij zelfs zeer aannemelijk als de joden van Abraham afstammen die een nakomeling van Adam was.

Dat zal hoogstwaarschijnlijk ook het geval zijn geweest. In meer of mindere mate.
Ik doelde meer op het feit, dat Adam heel lastig de vader van ons allen kan zijn.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 14 okt 2011 11:00

Mortlach schreef:
Maar Rogier, je hangt hier toch ondertussen al lang genoeg rond om te weten dat dat zo niet werkt. Want punt 1) tekst geïnspireerd door de Heilige Geest DUS foutloos, en 2) als je eenmaal daaraan begint, is het einde zoek.

Het moet wel echt waar zijn, want we kunnen niet leven met de gedachte dat het niet echt waar is. Daar komt het over het algemeen op neer. Dat de werkelijkheid zich niets aantrekt van waarmee wij kunnen leven of niet, is irrelevant.

Mortlach,

Ik neem aan dat jouw bovenstaande reactie op RogierV cynisch bedoeld is?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2011 16:39

RogierV schreef:Dat zal hoogstwaarschijnlijk ook het geval zijn geweest. In meer of mindere mate.
Ik doelde meer op het feit, dat Adam heel lastig de vader van ons allen kan zijn.

Ben ik met je eens en in mijn optiek leert de Bijbel dat ook geenszins.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 okt 2011 17:15

mohamed schreef:quote="Pasker"]Waren Adam en Eva de eerste mensen op aarde?

Ja, heb je daar problemen mee, vertel dan je problemen misschien komen we er samen wel uit./quote]
Daar heb ik zeker problemen mee, welke ik reeds heb benoemd in de openingspost.

Jouw problemen met Genesis heb ik gelezen mohamed maar als we de oorzaak niet kennen hoe zullen we dan het vervolg of de oplossing kennen?
De Psalmist schrijft: Psalmen 144,3
HEER, wat is de mens dat u om hem geeft, de sterveling dat u aan hem denkt?

Weet jij méér mohamed?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 okt 2011 21:03

Pasker schreef:Jouw problemen met Genesis heb ik gelezen mohamed maar als we de oorzaak niet kennen hoe zullen we dan het vervolg of de oplossing kennen?
De Psalmist schrijft: Psalmen 144,3
HEER, wat is de mens dat u om hem geeft, de sterveling dat u aan hem denkt?

Weet jij méér mohamed?

Nee, ik weet niet meer, want ik heb mijn conclusie getrokken uit wat er geschreven staat.

Even de feiten op een rij:

1 En Adam bekende Heva, zijn vrouw, en zij werd zwanger, en baarde Kaïn, en zeide: Ik heb een man van de HEERE verkregen!
2 En zij voer voort te baren zijn broeder Habel; en Habel werd een schaapherder, en Kaïn werd een landbouwer.

15 Doch de HEERE zeide tot hem: Daarom, al wie Kaïn doodslaat, zal zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE stelde een teken aan Kaïn, opdat hem niet versloeg al wie hem vond.
16 En Kaïn ging uit van het aangezicht des HEEREN; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.
17 En Kaïn bekende zijn vrouw, en zij werd bevrucht en baarde Henoch; en hij bouwde een stad, en noemde de naam van die stad naar de naam van zijn zoon, Henoch.
18 En aan Henoch werd Hirad geboren; en Hirad gewon Mechújaël; en Mechújaël gewon Methúsaël; en Methúsaël gewon Lamech.

Indien Adam en Eva en hun kinderen de enige mensen waren, wie zou Kaïn dan doodslaan? Wie bouwde het land Nod? Wie was Kaïn zijn vrouw bij wie hij Henoch verwekte en waar kwam ze vandaan? En bij wie kreeg Henoch Hirad en Hirad Mechújaël? Onmogelijk te beantwoorden vragen als je vasthoudt aan de veronderstelling dat Adam en Eva letterlijk de eerste mensen waren. Jezus wordt de laatste Adam genoemd, terwijl hij niet de laatste mens was, hoe zit dat dan?

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 17 okt 2011 15:03

Adam een mens, geschapen naar het beeld van God.
Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2011 17:37

knor183 schreef:Adam een mens, geschapen naar het beeld van God.
Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

In die richting zit ik ook te denken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”