leegloop kerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: leegloop kerken

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2011 15:14

Het is een leerschool, maar kerken willen niks meer leren en herhalen slechts het oude ieder jaar om hun identiteit te bewaken.

Jozo schreef:Wat een dooddoener is dit zeg! Hoezo willen kerken niets meer leren?

Zeg me eens eerlijk, wanneer is Ezechiel 23 voor het laatst in je gemeente gelezen?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 31 aug 2011 15:21

Zeg me eens eerlijk, wanneer is Ezechiel 23 voor het laatst in je gemeente gelezen?

Dat heeft niets te maken met je opmerking:
Het is een leerschool, maar kerken willen niks meer leren

Wat denk je. Werd dit in de eerste kerken wel vaak gepreekt? Ik denk het niet. En daarom heeft het ook niets te maken met je opmerking dat kerken niets meer willen leren.

Daarbij weet ik zeker dat ik, als ik het 'mijn' predikant zou vragen, hij erover zou willen preken. Die is niet zo moeilijk wat dat betreft...

Maar, leg nu maar eens uit waarom kerken niet meer willen leren. Dat is immers wat je zegt. Wat is er veranderd tov vroeger dat kerken niets meer willen leren?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

wees een licht
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wees een licht » 31 aug 2011 16:47

wat een verschillende reacties!! bedankt!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 sep 2011 11:16

mohamed schreef:Zeg me eens eerlijk, wanneer is Ezechiel 23 voor het laatst in je gemeente gelezen?
Een paar jaar geleden. Omdat we als gemeente geloven dat al de Schrift nuttig is tot lering en onderwijzing, wordt er dus geen bijbelgedeelte uitgesloten.

Het is een leerschool, maar kerken willen niks meer leren en herhalen slechts het oude ieder jaar om hun identiteit te bewaken.
Jozo schreef:Wat een dooddoener is dit zeg! Hoezo willen kerken niets meer leren?
Zou deze opmerking ook niet voortkomen uit de "gepasseerd station" gedachte? Met andere woorden: men denkt het wel te weten en heeft behoefte aan iets nieuws, wat de kerk dan blijkbaar niet levert. Dan vraag ik me af in hoeverre men innerlijk nog verbonden is met wat men reeds geleerd heeft. Als Timotheus (in 2 Tim. 3:14) aangespoord wordt om te blijven in wat hij geleerd heeft, dan proef ik daarin de noodzaak om het reeds ontvangen Woord toe te blijven passen in het eigen leven, om daarop te kauwen en te herkauwen zodat men er blijvend door gevoed wordt. Want voordat we het weten zijn we weggegroeid bij de kern van het evangelie. Dat is wat voor gevoel ik krijg bij dit soort verwijten richting de kerk.

boer schreef:Een theologie die een spanningsveld laat bestaan, is niet bevredigend.
In dat geval vraag ik me af of je dan nog wel iets met de Bijbel hebt, want ik lees daarin volop over spanningsvelden.

Janvanverweg schreef:we zijn mondige mensen die niet meer alles voor zoete koek slikken.
wat biedt de kerk? en is de kerk daadwerkelijk instaat het aangebodene te leveren?
als de kerk wonderen belooft en die blijven uit dan shoppen de wonderzoekers naar een andere aanbieder.
als een kerk, door Christus, een getransformeerd leven aanbied, maar vervolgens leert dat die transformatie vrijwel onmogelijk of een kwestie van geluk hebben is, dan volgt teleurstelling en vertrek
Gelukkig is de kerk geen supermarkt waar ieder wat wils kan halen.
De kerk is geroepen om te getuigen van Christus in gehoorzaamheid aan Hem, niet om populair te zijn of om relishoppers tevreden te stellen. Zolang de kerk gehoorzaam is aan Hem, zal dit getuigenis vrucht voortbrengen. Daar waar ze het nalaat, daar zal de vrucht achterblijven, zelfs al zit de kerk (nog) vol.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 02 sep 2011 04:51

elbert schreef:Gelukkig is de kerk geen supermarkt waar ieder wat wils kan halen.
De kerk is geroepen om te getuigen van Christus in gehoorzaamheid aan Hem, niet om populair te zijn of om relishoppers tevreden te stellen. Zolang de kerk gehoorzaam is aan Hem, zal dit getuigenis vrucht voortbrengen. Daar waar ze het nalaat, daar zal de vrucht achterblijven, zelfs al zit de kerk (nog) vol.

De kerk is geen supermarkt, helemaal mee eens. toch wordt er m.i. vaker naar oppervlakkige aanpassingen gekeken (andere muziek, beamer, etc) dan naar de diepgangdie anderen ertoe bracht om die aanpassingen te maken.
achter aanpassingen hoort de vraag te liggen hoe het bijdraagt aan de roeping van de kerk.

en daar verschil ik deels met Elbert van mening over :) m.i. is de kerk naar buiten toe geroepen om discipelen te maken. getuigen is daar onderdeel van maar niet uitsluitend. binnen de kerk is de roeping niet 'getuigen' maar 'leren onderhouden', alweer discipleschap, maarwel met een tandje extra. 'wees mijn navolgers', naar de tijd'zou u al ...' etc etc.
de interne roeping van de kerk is om van elke discipel een volwassen discipel te maken. eentje die in staat is anderen te mentoren. denk aan het IITim2:2 principe.
vaak denken we over discipelen als leerlingen'; maar wat moeten ze leren? hoever gaat dat? in handelingen lezen we dat dat heel ver gaat, tot aan dopen en leiden van avondmaal toe.
niet het seminarie, noch de universiteit maar de kerk behoort de dicipelen toe te rusten tot dienstbetoon.
als dat weer zou gebeuren dan krijgen jong gelovigen een uitdaging die niet mals is. en ik denk zomaar dat het gebrek aan uitdaging (onderdeel van zingeving) deel uitmaakt van de redenen tot kerkverlating
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 sep 2011 07:10

Janvanverweg schreef:en daar verschil ik deels met Elbert van mening over :)
Nee, daarover verschillen we niet van mening. Ik ben evenmin voor oppervlakkige aanpassingen.
Janvanverweg schreef:niet het seminarie, noch de universiteit maar de kerk behoort de dicipelen toe te rusten tot dienstbetoon.
Dat lijkt me een oneigenlijke tegenstelling. Er zijn seminaries en universiteiten (bijvoorbeeld theologische universiteiten) die tot het toerustingsapparaat van de kerk behoren. Ik neem aan dat niet iedere gemeente in staat is om discipelen op bijv. academisch niveau toe te rusten tot dienstbetoon. Daarom zijn er ook bijbelscholen, theologische universiteiten en dergelijke.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 sep 2011 18:50

quote="elbert"Dat lijkt me een oneigenlijke tegenstelling. Er zijn seminaries en universiteiten (bijvoorbeeld theologische universiteiten) die tot het toerustingsapparaat van de kerk behoren. Ik neem aan dat niet iedere gemeente in staat is om discipelen op bijv. academisch niveau toe te rusten tot dienstbetoon. Daarom zijn er ook bijbelscholen, theologische universiteiten en dergelijke

Ik denk zeker dat discipelen/studenten op academische niveau nodig zijn in een gemeente,
maar laten we niet vergeten dat de Here Jezus ook heel eenvoudige vissers als Zijn discipelen
heeft uit gekozen, we moeten het discipelschap niet als iets "elitair" gaan zien natuurlijk.
Ik denk dat in de eerste gemeente oudsten een diaken werden uitgekozen, niet op hun academisch
niveau, maar dat er werd gekeken naar hun leven en geloof.
Maar ik denk dat je dat ook niet zo bedoeld.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 sep 2011 19:56

Janvanverweg schreef:we zijn mondige mensen die niet meer alles voor zoete koek slikken.mondige mensen begrijpen het Woord ook niet
wat biedt de kerk?niet dat wat de mondige mens wil en is de kerk daadwerkelijk instaat het aangebodene te leveren?de Kerk is een gestalte van Joh. de doper en die zei:....Die na mij komt is sterker dan ik, Die zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur
als de kerk wonderen belooft en die blijven uit dan shoppen de wonderzoekers naar een andere aanbieder.Math.24:24
als een kerk, doorniet door, maar "in" Christus Christus, een getransformeerd leven aanbied,transformeren is iets anders dan wedergeboorte van Boven maar vervolgens leert dat die transformatie vrijwel onmogelijkde Kerk spreekt het Woord na? of een kwestie van geluk hebben is,waar leert Gods Woord dat de uitverkiezing hetzelfde is als geluk hebben? dan volgt teleurstelling en vertrekde natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des Geestes zijn
als een kerk 'samenzijn' en/of vermaak aanbied, dan concureert ze met alle andere aanbieders op dat vlak. een concurentie strijd die ze ws niet wint. Christus aanbieden is voldoende

ik denk dat de kerk leegstroomt omdat gelven niet meer vanzelfsprekend isgeloof in Christus is nooit vanzelf sprekend en dat de kerk dat nog niet in de gaten heeft. de kerk kan - in de praktijk - geen goed antwoord geven op de vraag waarom ze kerk is.heb jij wel eens in bestaande denominaties gezocht of er nog waarheidsgetrouwe prediking is in de kerk?

Beste Jan, generaliseren is ook een vak. Aan alle kerken mankeert natuurlijk nog al wat. Aan de een zelfs meer dan aan de ander. Jij zit waarschijnlijk bij een kerk waar dat niet zo is? :idea: Ik ben dooplid van de PKN en kerk Gerf. Bond; van welke kerk ben jij lid? :wink:

Die laatste vraag is serieus bedoeld, misschien dat je het al een keer gezegd hebt, maar dat kan ik me niet herinneren.

b.v.d

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 sep 2011 20:04

Janvanverweg schreef:[niet het seminarie, noch de universiteit maar de kerk behoort de dicipelen toe te rusten tot dienstbetoon.

De kerk kan toerusten wat ze wil, maar dat houdt niet in dat zij die in de bediening gesteld worden ook van Christus onderwezen zijn. Gelukkig hangt het van Hem(en Zijn belofte) af en niet van de kerk!

h.g. Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 sep 2011 21:11

@learsi

Ik begrijp je niet als je zegt dat de kerk is als Johannes de doper die zegt..die na komt is die is sterker, die u zal dopen met de Heilige Geest en vuur.

Ik lees in het Woord dat de gemeente het lichaam is van Christus waar alle leden een plaats hebben die Hij toebedeelt, en waar Hij het hoofd van is, zo zijn deze leden allen in de Geest van Christus.
Er hoeft dus niet gewezen worden op iemand die nog zou moeten komen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 03 sep 2011 04:27

Beste learsi
met plezier lees ik je reacties hier kort (in tegenstelling tot mijn geschrijf) en to the point.
in het stukje dat je met rood becommentariseerd probeer ik te schrijven vanuit de g'wat heeft het me te bieden?' miscchien niet een heel christelijke gedachte, maar m.i. wel een huidige trend in het denken. het markt denken is ver dorgedrongen en religie (in het algemeen) verkoopt goed. de kerk is ook een aanbieder op dat erf.
vanuit een niet wedergeboren gezichtspunt kijkend, trekt de kerk aan of stoot die af op wat de kerk aan te bieden heeft.
'natuurlijk hebben we 'de waarheid' en het 'het eeuweige leven'. maar die claims worden niet voor zoete koek aangenomen.
'Is dat zo, laat maar zien!'
jaren geleden adverteerde een evangelie gemeente met teksten 'ga richting Jezus ga richting wonderen' of iets van die strekking. Hype-zoekers komen hier op af en raken misschien even onder de indruk. maar als de wonderen uit (gaan) blijven of -plat gezegd- van het zelfde nivo blijven, dan is de actractie verouderd en verdwijnen de hype-zoekers weer. (m.i. een van de redenen dat 'bedieningen' steeds extremer worden)

ik heb getwijfeld over 'in' en 'door' :) omdat ik uiteindelijk voor het woord 'transformatie' koos heb ik 'door' gekozen. ik koos voor transformatie omdat ik schreef vanuit he 'wat baat het me' denken. de commersciele sekten zoals de scientology church spelen heel goed in op dit denken.
een -moreel- beter leven nu is een verlangen in veel mensen. De bijbel heeft hier veel over te zeggen. we kunnen veranderen. God wil ons daarbij helpen.
maar de leer 'dat we maar moeten bidden en afwachten of het ons gegeven mag worden', onkracht dit.
ik ben niet met de uitverkiezingsleer groot geworden en heb er pas op dit forum echt kennis van genomen. de bovenstaande regel is hoe deze leer op mij overkomt; grote onzekerheid!!

De jongeren in de kerk staan ook in de wereld. de kerk en de wereld moet je niet met twee maatsaven meten. willen we nieuwe gelovigen in de kerk krijgen en de jongeren erin houden, dan moeten we weten wat God aanbied door de kerk. vervolgens moeten we het aangebodene ook zelf uitpakken. (gebruiken klinkt niet goed hier). wij, wederom geborenen, zijn de levende advertenties van wat God voor eenieder in petto heeft.
dus niet het aangebodene aanpassen of in een hip jasje stoppen (hoewel daar niets mis mee is) maar weten en voorleven dat wat je te bieden hebt. "maar gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen"

Waarheidsgetrouwe prediking is belangrijk en noodzakelijk, maar is niet voldoende. het schriftwoord zegt: "leert hen onderhouden..." 104 waarheidsgetrouwe preken per jaar zijn nutteloos als het geleerde niet onderhouden gaat worden. Het leren heeft tot doel dat de discipel erdoor veranderd; meer op Christus gaat lijken in karakter en werken.

mijn kritiek op 'het academische'waar Elbert op reageert is dat die eenzijdig de nadruk op leer (verstand) legt. Juist de kerk als gemeenschap der heiligen zou de familie moeten zijn waarin de jong gelovigen volwassen kunnen worden.
1000 mensen kan je college geven (preken) maar niet mentoren (leren onderhouden, discipelschaps training)

over mijn achtergrond pb ik je :)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “[Religie] - Open forum”