hoe ervaart het christelijke geloof als een dogma en als samenleving deze periode honderden jaren voor christus?
En hoe zien jullie de dynamiek voor je die er toe heeft geleidt dat polytheisme nagenoeg weg is van deze planeet?
Is alle kennis die jullie bezitten met betrekking tot deze periode afkomstig van de bijbel of ook andere documenten?
[quote]
Zoveel andere documenten zijn er niet beschikbaar, dus een ieder die meer over de periode voor Christus te weten wil komen zal niet om het oude testament heen kunnen. Ik heb me nog weinig in Griekse geschriften verdiept omdat ik alle boeken in de Bijbel nog niet eens bestudeerd heb die mijn prioriteit genieten. Elk mens moet prioriteiten stellen, want we leven niet lang genoeg om alle boeken te kunnen lezen die geschreven zijn.
[quote]
Helaas menen veel christenen dat het OT geschiedenis is......
@rogierV: ook het NT is aan de historische kritiek onderhevig: een mens kan namelijk niet op water lopen, doden opwekken en een leeg graf achter laten!
De ontwikkelingen op het gebied van de archeologie van Palestina (en dan niet die idiote berichten over nep-codices en afbeeldingen van Jezus) zijn niet zo zonnig voor het OT als geschiedenisboek.
Hoewel archeologie natuurlijk ook problemen heeft: is een kleipoppetje een stuk speelgoed of is het een godenbeeld!
Zo zou Jeruzalem op z'n grootst slechts enkele duizenden inwoners gehad hebben