Heeft het christendom een dwaalleer ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2011 14:20

Nee, de kinderdoop gaat over het nieuwe verbond. Het wordt ook niet gesloten met een volk, via de lijn van Abraham en Izaak, maar door het geloof, met gelovigen, en volgens mij ook met hun kinderen. Israel was in het oude verbond het heilige volk van God. In het nieuwe testament lezen we dat in het nieuwe verbond de gelovigen en hun kinderen heilig zijn.

Nou kunnen we ons afvragen of de doop het teken daarvan is en of het dus ook aan kinderen moet worden gegeven (kinderdopers geven daarvoor aan dat mensen met hun huisgezin werden gedoopt en niet slechts individueel als ze volwassen waren en dat het vreemd zou zijn als het nieuwe verbond een beter verbond is maar de kinderen er niet meer bij mochten horen) maar bovenstaande kan je Bijbels wel hard maken.... en de discussie is dan iets minder fundamenteel, het gaat dan niet zozeer over de positie van kinderen maar in welke fase de doop aan gelovigen moet worden toegepast. Daarom voel ik me ook verwant met kinderdopers en volwassendopers, omdat bij beiden het offer van Christus centraal staat en ze vooral verschillen over wanneer de doop wordt toegepast (waar zij opdragen of waar wij de belijdenis hebben) maar beiden geloven dat onze kinderen ook van God zijn en bij Hem horen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:44
Contacteer:

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Marieke1984 » 22 feb 2011 17:59

Jantjes schreef:Als het over dopen gaat in het nieuwe testament kan ik alleen maar een verwijzing vinden naar geloofsdoop en geen kinderdoop.


Mattheus 28:
19 Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.

Ik kan hier ook niet vinden dat een kind niet gedoopt mag worden!

Handelingen 11:
16 En ik werd gedachtig aan het woord des Heeren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gijlieden zult gedoopt worden met den Heiligen Geest.
17 Indien dan God hun evengelijke gave gegeven heeft als ook ons, die in den Heere Jezus Christus geloofd hebben, wie was ik toch, die God konde weren?
18 En als zij dit hoorden, waren zij tevreden en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook den heidenen de bekering gegeven ten leven!

Markus 1:
14 En nadat Johannes overgeleverd was, kwam Jezus in Galiléa, predikende het Evangelie van het Koninkrijk Gods,
15 En zeggende: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie.

Markus 10:
38 Maar Jezus zeide tot hen: Gij weet niet wat gij begeert. Kunt gij den drinkbeker drinken dien Ik drink, en met den doop gedoopt worden waar Ik mede gedoopt word?
39 En zij zeiden tot Hem: Wij kunnen. Doch Jezus zeide tot hen: Den drinkbeker dien Ik drink, zult gij wel drinken, en met den doop gedoopt worden waar Ik mede gedoopt word;
40 Maar het zitten tot Mijn rechter- en tot Mijn linker hand staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is.

Handelingen 1:
5 Want Johannes doopte wel met water, maar gij zult met den Heiligen Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen.

Handelingen 11:
17 Indien dan God hun evengelijke gave gegeven heeft als ook ons, die in den Heere Jezus Christus geloofd hebben, wie was ik toch, die God konde weren?
18 En als zij dit hoorden, waren zij tevreden en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook den heidenen de bekering gegeven ten leven!


De doop zonder geloof maakt niet zalig, maar als God het schenkt door Zijn Zoon, mag je belijden dat je geloofd!
Dan wordt het geschonken te mogen antwoorden op je doop!
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Jantjes

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Jantjes » 22 feb 2011 21:53

Marnix schreef: Nou kunnen we ons afvragen of de doop het teken daarvan is en of het dus ook aan kinderen moet worden gegeven (kinderdopers geven daarvoor aan dat mensen met hun huisgezin werden gedoopt en niet slechts individueel als ze volwassen waren en dat het vreemd zou zijn als het nieuwe verbond een beter verbond is maar de kinderen er niet meer bij mochten horen)
De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop. Daarom hoor je ook vandaag nog in de kerken ja maar er staat toch: laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet. Gemakshalve wordt over het hoofd gezien dat Christus dat tegen verbondskinderen zei, let wel dat waren kinderen van het oude verbond! Hoe moeten nu de kinderen van de heidenen, wij dus, er bij horen? Nu ja, om te stellen dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Voor de besnijdenis is Christus gekomen en geen doop. Ja maar dopen betekend toch Christus. Hier is de cruciale vergissing ingekomen. De doop ziet wel op Christus maar niet zonder vernieuwing van het hart. Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.


.

Jantjes

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Jantjes » 22 feb 2011 21:57

Marieke1984 schreef: Dan wordt het geschonken te mogen antwoorden op je doop!
Dat is het omgekeerde zoals het in de Bijbel staat.

.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor hamlap » 22 feb 2011 23:36

Jantjes schreef:De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop.

Waarom gebruik je het woordje 'waarschijnlijk' ? Je bent blijkbaar ook niet zeker van je zaak!

Voor de besnijdenis is Christus gekomen

Wat bedoel je hier precies mee?

Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.

En mensen die niet tot hun verstand kunnen komen, bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapten, kunnen en mogen dan (volgens jouw opinie) nooit het teken van de doop ontvangen. Ik vind dat bevreemdend.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2011 09:37

Jantjes schreef:
Marnix schreef: Nou kunnen we ons afvragen of de doop het teken daarvan is en of het dus ook aan kinderen moet worden gegeven (kinderdopers geven daarvoor aan dat mensen met hun huisgezin werden gedoopt en niet slechts individueel als ze volwassen waren en dat het vreemd zou zijn als het nieuwe verbond een beter verbond is maar de kinderen er niet meer bij mochten horen)
De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop. Daarom hoor je ook vandaag nog in de kerken ja maar er staat toch: laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet. Gemakshalve wordt over het hoofd gezien dat Christus dat tegen verbondskinderen zei, let wel dat waren kinderen van het oude verbond! Hoe moeten nu de kinderen van de heidenen, wij dus, er bij horen? Nu ja, om te stellen dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Voor de besnijdenis is Christus gekomen en geen doop. Ja maar dopen betekend toch Christus. Hier is de cruciale vergissing ingekomen. De doop ziet wel op Christus maar niet zonder vernieuwing van het hart. Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.


.


Kortom, volgens jou (en vele anderen) is de doop geen teken van het nieuwe verbond, volgens anderen wel. (en kinderen van gelovigen zijn heilig en horen daarom volgens mij bij het nieuwe verbond)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor blijblij » 23 feb 2011 10:02

Mijns inziens is het logisch dat er niets over kinderdoop in de Bijbel staat. Paulus stond al te trappelen om het Koninkrijk binnen te gaan.
Er zou geen generatie overheen gaan en dan is het niet nodig om je bezig te houden met kerkelijke structuren op de lange termijn.
Trouwen was ook niet nodig, want het zou spoedig afgelopen zijn.

Je ziet in de brief aan de Efeze die van latere datum is en niet van Paulus, maar van een leerling van hem, dat er ineens allerlei zaken worden gezegd over de universele kerk. Daar wordt ineens ook over het huwelijk geschreven als eenzelfde band tussen man en vrouw als tussen christus en zijn gemeente. Ook wordt er gesproken over de opvoeding van kinderen. Toen was het belangrijk geworden om de kerk te vormen, te zorgen voor jonge aanwas en ook om in de behoefte
van trouwen te voorzien. En kinderen hoorden daarbij.

Maar moet ik toegeven, daar wordt nergens over kinderdoop gesproken. Ook zonder kinder- of volwassendoop geloof ik dat God mij in barmhartigheid aanziet.

Misschien is het wel aardig op te merken dat Jezus nergens de besnijdenis afschaft..... Maar ja, in de refowereld zijn de regeltjes van Paulus ver verheven boven
al het andere.

Jantjes

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 10:05

Marnix schreef:
Jantjes schreef:
Marnix schreef: Nou kunnen we ons afvragen of de doop het teken daarvan is en of het dus ook aan kinderen moet worden gegeven (kinderdopers geven daarvoor aan dat mensen met hun huisgezin werden gedoopt en niet slechts individueel als ze volwassen waren en dat het vreemd zou zijn als het nieuwe verbond een beter verbond is maar de kinderen er niet meer bij mochten horen)
De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop. Daarom hoor je ook vandaag nog in de kerken ja maar er staat toch: laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet. Gemakshalve wordt over het hoofd gezien dat Christus dat tegen verbondskinderen zei, let wel dat waren kinderen van het oude verbond! Hoe moeten nu de kinderen van de heidenen, wij dus, er bij horen? Nu ja, om te stellen dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Voor de besnijdenis is Christus gekomen en geen doop. Ja maar dopen betekend toch Christus. Hier is de cruciale vergissing ingekomen. De doop ziet wel op Christus maar niet zonder vernieuwing van het hart. Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.


.


Kortom, volgens jou (en vele anderen) is de doop geen teken van het nieuwe verbond, volgens anderen wel. (en kinderen van gelovigen zijn heilig en horen daarom volgens mij bij het nieuwe verbond)


Dat is juist Marnix.
De kinderdoop is geen teken van het nieuwe verbond.
Het teken van het nieuwe verbond is het geloof.
En dat geloof wordt gedoopt als symbolisch teken.
Dat is het nieuwe verbond in Christus.

.

Jantjes

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 10:42

hamlap schreef:
Jantjes schreef:De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop.
Waarom gebruik je het woordje 'waarschijnlijk' ? Je bent blijkbaar ook niet zeker van je zaak!
Ik kan mij niet indenken dat de RKK medelijden had met kinderen om ze in het verbond te trekken en ze daarvoor te dopen. Het was zuiver macht lust, dat heeft de geschiedenis van de RKK bewezen. Ze wilden een grote machtskerk en dan moet je bij kinderen beginnen, zeker voor de voortplanting.
hamlap schreef:
Jantjes schreef:Voor de besnijdenis is Christus gekomen

Wat bedoel je hier precies mee?

De overgang van oud naar nieuw verbond.

hamlap schreef:
Jantjes schreef:Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.
En mensen die niet tot hun verstand kunnen komen, bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapten, kunnen en mogen dan (volgens jouw opinie) nooit het teken van de doop ontvangen. Ik vind dat bevreemdend.
Het symbolische teken van de doop zegt totaal niets al doe je het honderd maal dat veranderd een mens niet.

.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2011 10:58

@Jantjes

Het symbolische teken van de doop verandert een mens niet...zeg je.
Mijn ervaring is dat het zelfde gezegd kan worden over de volwassendoop.
Ken wel mensen die zich lieten dopen schijnbaar vol overtuiging en na een
paar jaar zijn ze het geloof kwijt.
Het is de inwoning van de Heilige Geest die een mens verandert.
Ik denk dat "naamchristenen" overal zitten onder de kinderdopers
en onder de volwassendopers.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Jantjes

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 11:00

blijblij schreef: Misschien is het wel aardig op te merken dat Jezus nergens de besnijdenis afschaft.....
Jezus was besneden en liet zich ook dopen door Johannes. De Hebreen vertellen ons en laten wel zien dat de ceremonieën zijn afgeschaft incl. de besnijdenis dus.


.

Jantjes

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 11:08

schaapje schreef:@Jantjes

Het symbolische teken van de doop verandert een mens niet...zeg je.
Mijn ervaring is dat het zelfde gezegd kan worden over de volwassendoop.
Ken wel mensen die zich lieten dopen schijnbaar vol overtuiging en na een
paar jaar zijn ze het geloof kwijt.
Het is de inwoning van de Heilige Geest die een mens verandert.
Ik denk dat "naamchristenen" overal zitten onder de kinderdopers
en onder de volwassendopers.

Dat ben ik met je eens maar…..
De regel die ik rood maakte in je antwoord kan moeilijk over kinderen gezegd worden totdat ze volwassen zijn.

.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2011 11:53

Jantjes schreef:
schaapje schreef:@Jantjes

Het symbolische teken van de doop verandert een mens niet...zeg je.
Mijn ervaring is dat het zelfde gezegd kan worden over de volwassendoop.
Ken wel mensen die zich lieten dopen schijnbaar vol overtuiging en na een
paar jaar zijn ze het geloof kwijt.
Het is de inwoning van de Heilige Geest die een mens verandert.
Ik denk dat "naamchristenen" overal zitten onder de kinderdopers
en onder de volwassendopers.

Dat ben ik met je eens maar…..
De regel die ik rood maakte in je antwoord kan moeilijk over kinderen gezegd worden totdat ze volwassen zijn.

.


Dan is het allebei waar, de Geest kan inwoning maken door geloof in iemand die gedoopt
als kind. ...En de Geest maakt door onoprecht geloof geen inwoning in iemand, die
volwassen gedoopt is, want anders zou die persoon niet een afvallige kunnen zijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Jantjes

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2011 12:15

schaapje schreef:
Jantjes schreef:
schaapje schreef:@Jantjes

Het symbolische teken van de doop verandert een mens niet...zeg je.
Mijn ervaring is dat het zelfde gezegd kan worden over de volwassendoop.
Ken wel mensen die zich lieten dopen schijnbaar vol overtuiging en na een
paar jaar zijn ze het geloof kwijt.
Het is de inwoning van de Heilige Geest die een mens verandert.
Ik denk dat "naamchristenen" overal zitten onder de kinderdopers
en onder de volwassendopers.

Dat ben ik met je eens maar…..
De regel die ik rood maakte in je antwoord kan moeilijk over kinderen gezegd worden totdat ze volwassen zijn.

.


Dan is het allebei waar, de Geest kan inwoning maken door geloof in iemand die gedoopt
als kind. ...En de Geest maakt door onoprecht geloof geen inwoning in iemand, die
volwassen gedoopt is, want anders zou die persoon niet een afvallige kunnen zijn.

Ben ik weer met je eens.
Gedoopt zijn zegt totaal niets, een kinderdoop al helemaal niet omdat dat niet uit de Bijbel duidelijk blijkt, bij een volwassen of geloof doopt laat iemand zien dat hij wederom geboren is aan de gemeente. Maar of dat een waar geloof is weet God alleen.

.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Heeft het christendom een dwaalleer ?

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2011 12:27

@Jantjes,

Kan je dan nog wel spreken over een dwaalleer, je geeft hierboven zelf het antwoord.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten