elbert schreef: In plaats daarvan krijgt hij het antwoord dat God God is en de mens Job een mens. Daar moest hij het mee doen en kon hij het ook mee doen.
En ik denk dat dat inderdaad de vaststelling is waarmee we het zullen moeten doen. Hetgeen aangeeft dat antwoorden in dit leven in ieder geval niet te verwachten zijn. Laten we dan ook maar niet te hard proberen die antwoorden toch te formuleren. Laat het maar aan de andere kant liggen. Ooit komen we er nog wel achter (of niet

elbert schreef:Tamerlan schreef:Lijden kan geen zin hebben, zolang je de bedoeling niet kent.
Met je laatste zin ben ik het oneens. Zin bestaat gelukkig niet bij de gratie van ons begrijpen. In dat geval moet je namelijk concluderen dat ons leven per definitie zinloos is. Want we doorgronden met ons verstand onszelf niet eens.
Ja, ik had al twee keer naar die zin gekeken, en was er niet helemaal blij mee. Waarschijnlijk probeer ik meer te zeggen, dat het zo moeilijk is om lijden een zinvolle plaats te geven in je leven, als je de bedoeling van dat lijden niet kent. De zingeving die mensen eraan geven, is in veel gevallen niet meer dan een overlevingsmechanisme. Het ligt nu eenmaal op je bord, en dan kun je maar beter proberen er nog iets goeds uit te halen. Maar dat blijft toch een soort 'second best option'.