Geloof jij écht dat God alles van je weet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Denkertje21

Geloof jij écht dat God alles van je weet?

Berichtdoor Denkertje21 » 07 jun 2009 21:15

Rare vraag misschien, maar ik betrap me er op dat ik dat best zég te geloeven, maar er lang niet altijd naar handel...
En jij dan? Van hoeveel dingen die je doet, denkt of zegt zou je het niet vreselijk vinden als je ouders dat wisten, of je vrienden. Maar in de kerk leren we dat God alwetend is... Enge gedachte?

Of zijn toch niet al die haren op je hoofd geteld, moet je dat allemaal niet zo letterlijk nemen?
Weet God echt álles van je?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Re: Geloof jij écht dat God alles van je weet?

Berichtdoor Filosoof » 07 jun 2009 21:28

Denkertje21 schreef:Of zijn toch niet al die haren op je hoofd geteld, moet je dat allemaal niet zo letterlijk nemen?
Weet God echt álles van je?

De Bijbel geeft aan dat God inderdaad alles van ons weet (Jeremia 32:19, 1 Kronieken 28:9).
Maar goed, Hij heeft vast wel wat beters te doen dan iedereen strak in het oog houden en van elk foutje een aantekening te maken, dus ik zou een ieder aanraden daar geen al te groot issue van te maken. Angst is namelijk een slechte bron voor een relatie.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 jun 2009 22:35

[quote="Filosoof]
Hij heeft vast wel wat beters te doen quote]

Wat is dat betere Filosoof?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 07 jun 2009 22:36

learsi schreef:Wat is dat betere Filosoof?

Zijn kinderen helpen, redden en bewaren.
-Friedrich Nietzsche-

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jun 2009 06:20

Het kan ook een prettige gedachte zijn dat God weet waarom je de dingen doet zoals je ze doet. In de psalmen wordt het ook als geruststellend gezien dat God weet hoe je in elkaar zit.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 08 jun 2009 06:34

Maar hoe kan God Zijn kinderen helpen, redden en bewaren als Hij ze niet (door en door) kent? Dan weet Hij toch waar we mee bezig zijn?

Gisteren ging het bij ons in de kerk over wie je bent als niemand je ziet. Realiseer je je dan dat God je wel ziet, in alles wat je doet, wat je denkt etc?
En nee, ik handel ook niet altijd zo, maar het was wel een aansporing om er meer bij stil te staan.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jun 2009 08:06

@filosoof:

Je beeld van God is zo best beperkt. Alsof Hij niet meerdere dingen tegelijk zou kunnen doen.

Ver zie ik in de Bijbel een aantal voorbeelden hoe troostrijk het is dat Hij alles weet oa ps 139.

Overigens vind ik de geschiedenis van Job ook heel sprekend. Job beroept zich op Gods alwetendheid, maar als Hij voor God staat, legt Hij de hand op de mond.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 jun 2009 08:40

Ik geloof dat God alwetend is en dat het weinig zin heeft om iets voor Hem te willen verbergen.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 08 jun 2009 10:13

TheKeimpe schreef:@filosoof:

Je beeld van God is zo best beperkt. Alsof Hij niet meerdere dingen tegelijk zou kunnen doen.

Ver zie ik in de Bijbel een aantal voorbeelden hoe troostrijk het is dat Hij alles weet oa ps 139.

Overigens vind ik de geschiedenis van Job ook heel sprekend. Job beroept zich op Gods alwetendheid, maar als Hij voor God staat, legt Hij de hand op de mond.

Wel typerend dat God de duivel toestemming geeft om Jobs kinderen te laten verpletteren en al zijn vee te laten doden. Het blijven hoe dan ook verhalen waar ik helemaal niets mee kan.

En mijn beeld van God is niet beperkt hoor. In tegendeel. Ik bedoel enkel te zeggen dat we vanuit een Nieuw-Testamentische beschouwing kunnen stellen dat de Heilige Geest in onze harten werkt, dat Christus voor ons zorgt, en niet dat Hij alleen maar over je schouder meekijkt wanneer je de fout in gaat.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 08 jun 2009 10:15

Saskia schreef:Maar hoe kan God Zijn kinderen helpen, redden en bewaren als Hij ze niet (door en door) kent? Dan weet Hij toch waar we mee bezig zijn?

Gisteren ging het bij ons in de kerk over wie je bent als niemand je ziet. Realiseer je je dan dat God je wel ziet, in alles wat je doet, wat je denkt etc?
En nee, ik handel ook niet altijd zo, maar het was wel een aansporing om er meer bij stil te staan.

Dat weet Hij zonder meer. Daaromtrent spreekt de Bijbel heldere taal.
Ik bedoelde echter te zeggen dat Hij wellicht liever de nadruk legt op zorg dan op oordeel. Althans, dat is wat een goede Vader daadwerkelijk kenmerkt.
-Friedrich Nietzsche-

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jun 2009 11:36

En mijn beeld van God is niet beperkt hoor. In tegendeel. Ik bedoel enkel te zeggen dat we vanuit een Nieuw-Testamentische beschouwing kunnen stellen dat de Heilige Geest in onze harten werkt, dat Christus voor ons zorgt, en niet dat Hij alleen maar over je schouder meekijkt wanneer je de fout in gaat.

Die nuance miste ik een beetje in je vorige posting, vandaar mijn opmerking.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 08 jun 2009 14:32

TheKeimpe schreef:Die nuance miste ik een beetje in je vorige posting, vandaar mijn opmerking.

Dat is begrijpelijk.
Ik was immers niet duidelijk genoeg.
-Friedrich Nietzsche-

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 08 jun 2009 14:49

God weet alles, vind ik niet zo eng. Als hij een sadistische harde en onrechtvaardige God zou zijn dan wel.

Verder weet mijn vrouw en ook sommige vrienden zo'n beetje alles van mij (alleen niet tot in elk detail denk ik).

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 08 jun 2009 15:07

wijnand schreef:God weet alles, vind ik niet zo eng. Als hij een sadistische harde en onrechtvaardige God zou zijn dan wel.

In het Oude Testament was God anders nogal hard, hoor.
-Friedrich Nietzsche-

Pauline

Berichtdoor Pauline » 08 jun 2009 17:59

Filosoof schreef:
wijnand schreef:God weet alles, vind ik niet zo eng. Als hij een sadistische harde en onrechtvaardige God zou zijn dan wel.

In het Oude Testament was God anders nogal hard, hoor.

Dat is Hij nu toch ook nog? Dat zegt niet dat Hij sadistisch is of onrechtvaarig.
Helemaal niet juist.
Hij is super liefdevol. Ik ken geen liever iemand als Hem.
Tegelijkertijd laat hij het bij tijden donderen en bliksemen hier op aarde waar je U tegen zegt. letterlijk en figuurlijk.
Hij is ondoorgrondelijk.

Terug naar “[Religie] - Open forum”