De Heilige Geest

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

De Heilige Geest

Berichtdoor lailahaillallah » 11 nov 2008 03:37

Assalaam alaikum, (Vrede zij met u)

De Heilige Geest wordt binnen het christendom beschouwd als de Geest van God. Samen met God de Vader en de Zoon van God vormt de Heilige Geest de Heilige Drie-eenheid. Volgens de algemene opvatting werd deze leer officieel vastgesteld op het Concilie van Nicaea in 325, maar de ideeën hieromtrent leefden al langer binnen de christelijke gemeenschap. De Heilige Geest wordt doorgaans gesymboliseerd in de vorm van een duif of een vuurvlam. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heilige_Geest

We lezen in Johannes 16, waar Jezus (*censuur*) zegt:

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

1. Hij zal u in al de waarheid leiden.
2. Hij zal niet van zichzelf spreken.
3. Zo wat hij gehoord zal hebben, zal hij spreken.
4. De toekomende dingen zal hij verkondigen.

Ik wil graag de christenen vragen hoe een geest (in geestvorm) aan deze vier criteria kan voldoen, en dat terwijl er elk stroming in het christendom claimt geleidt te worden door de Heilige Geest.

Salaam.
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Hero » 11 nov 2008 06:32

lailahaillallah schreef:1. Hij zal u in al de waarheid leiden.

Ik wil graag de christenen vragen hoe een geest (in geestvorm) aan deze vier criteria kan voldoen, en dat terwijl er elk stroming in het christendom claimt geleidt te worden door de Heilige Geest

Enerzijds spreekt de bijbel, over de uitgebreide functie van de HG --- anderzijds, spreekt de bijbel openlijk haar twijfels uit over de mate_waarin : men binnen religieuze stromingen, instaat zou wezen om goed te luisteren naar de_stem van deze HG ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 nov 2008 09:05

lailahaillallah schreef:Ik wil graag de christenen vragen hoe een geest (in geestvorm) aan deze vier criteria kan voldoen

Laten we het eerst eens hebben over je vooronderstellingen.
Waar denk je aan als we het over een geest hebben? Wat versta je onder een geestvorm?
Zoiets als de geest die in de wonderlamp van Aladdin zat? Een vaag en zweverig iets?

Zo spreekt de bijbel in elk geval niet over de Heilige Geest.
Volgens de Bijbel is de Heilige Geest God die persoonlijk aanwezig is in ons hart en leven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Jantjes » 11 nov 2008 09:22

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum, (Vrede zij met u)

De Heilige Geest wordt binnen het christendom beschouwd als de Geest van God. Samen met God de Vader en de Zoon van God vormt de Heilige Geest de Heilige Drie-eenheid. Volgens de algemene opvatting werd deze leer officieel vastgesteld op het Concilie van Nicaea in 325, maar de ideeën hieromtrent leefden al langer binnen de christelijke gemeenschap. De Heilige Geest wordt doorgaans gesymboliseerd in de vorm van een duif of een vuurvlam. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heilige_Geest

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

1. Hij zal u in al de waarheid leiden.

Ik wil graag de christenen vragen hoe een geest (in geestvorm) aan deze vier criteria kan voldoen, en dat terwijl er elk stroming in het christendom claimt geleidt te worden door de Heilige Geest.

Salaam.
De tekst die je citeer heeft betrekking op de Geest die van God in Christus uitgaat.
Christelijke stromingen hebben geen twijfels over Christus zelf, die geeft zekerheid in hun harten door Zijn Geest over Zijn verlossingswerk.’ In die waarheid zal Hij ons allen leiden en daardoor spreken christenen niet van zichzelf maar van Hem’. Daar is geen tegenspraak over in het christendom of christelijke stromingen.
Wel is er in het christendom verschil in de beleving omdat wij allemaal een ander karakter hebben en ook niet allemaal met de zelfde zonden aangevallen worden door de duivel.
Wat Christus gehoord zal hebben van Zijn Vader dat zal hij spreken door de Geest tegen ons namelijk het oordeel.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 27 nov 2008 20:38

Assalaam alaikum,

Bedankt voor de reacties, alhoewel ik helaas geen duidelijk antwoord op mijn vraag heb gekregen.

Kan er misschien iemand uitleggen hoe de Heilige Geest in geestvorm zal spreken tot de mensen. Heel opmerkelijk is het feit dat de Heilige Geest als zijnde de derde persoon van de drie-éénheid niet uit zichzelf kan spreken, maar slechts zo wat hij gehoord zal hebben. Hetzelfde machteloosheid herken ik bij Jezus (vrede zij met hem).

24 Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, bij u blijvende.

26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
(Johannes 14)

Tevens is mij opgevallen dat de vier criteria voldoen aan de kenmerken van een profeet, volgens wikipedia:

Een profeet spreekt de boodschap uit die hij op het spreekmoment zelf van een god of godin verkrijgt. Ook kan de profeet na het contact met de godheid verslag uitbrengen van wat hem door die godheid is opgedragen te zeggen aan de (geloofs)gemeenschap. Uit de aard der zaak verwijst zo'n boodschap (vaak vermanend) naar verkeerde daden in het verleden, zegt wat er bijgevolg te doen staat en voorspelt wat er zal gebeuren als er niet gehandeld wordt zoals de godheid opdraagt via zijn profeet.

1. Hij (profeet) zal u in al de waarheid leiden.
2. Hij (profeet) zal niet van zichzelf spreken.
3. Zo wat hij (profeet) gehoord zal hebben, zal hij spreken.
4. De toekomende dingen zal hij (profeet) verkondigen.

Ik ben ook van mening dat wij naar de resultaten moeten kijken waar Jezus (vrede zij met hem) over heeft gesproken in Johannes 16.

1. De Heilige Geest zal naar de waarheid leiden, maar waarom bestaan er zoveel Bijbelversies met als gevolge diverse stromingen die de drie-eenheid in geheel verwerpen in het christendom?
2. De heilige Geest zal niet van zichzelf spreken, wat een kenmerk is van machteloosheid?
3. De Heilige Geest zal spreken, zo wat hij gehoord zal hebben. Hoe kan een geest spreken, waarom niet in fysieke vorm als van een profeet?
4. De Heilige Geest zal de toekomende dingen vertellen. Wanneer was het de laatste keer, eeuwen geleden of was er simpelweg nooit sprake van de Heilige Geest geweest? Wie heeft er hier ervaring mee?

Salaam.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 27 nov 2008 21:41

lailahaillallah schreef:Kan er misschien iemand uitleggen hoe de Heilige Geest in geestvorm zal spreken tot de mensen. Heel opmerkelijk is het feit dat de Heilige Geest als zijnde de derde persoon van de drie-éénheid niet uit zichzelf kan spreken, maar slechts zo wat hij gehoord zal hebben. Hetzelfde machteloosheid herken ik bij Jezus (vrede zij met hem).

De Heilige Geest heeft zich verbonden aan het werk en woord van Jezus. Als Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is, dan is het de taak van de Geest om gelovigen te wijzen en te leiden op deze Weg, het is de taak van de Geest om deze Waarheid in de harten de gelovigen te leggen, en hen zo deel te laten hebben aan het Leven.
Begrijp je nu dat de Geest niet uit Zichzelf spreekt? Hij heeft Zijn eigen taak, maar tegelijk stemt Hij, omdat Hij ook God is, volledig overéén met het door Jezus gesproken Woord. Hij heeft geen andere boodschap, omdat het spreken van God éénduidend is.

ps. het is 'dezelfde machteloosheid' en niet 'hetzelfde machteloosheid'.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 nov 2008 22:27

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,

Bedankt voor de reacties, alhoewel ik helaas geen duidelijk antwoord op mijn vraag heb gekregen.

Kan er misschien iemand uitleggen hoe de Heilige Geest in geestvorm zal spreken tot de mensen. Heel opmerkelijk is het feit dat de Heilige Geest als zijnde de derde persoon van de drie-éénheid niet uit zichzelf kan spreken, maar slechts zo wat hij gehoord zal hebben. Hetzelfde machteloosheid herken ik bij Jezus (vrede zij met hem).

24 Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, bij u blijvende.

26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
(Johannes 14)

Tevens is mij opgevallen dat de vier criteria voldoen aan de kenmerken van een profeet, volgens wikipedia:

Een profeet spreekt de boodschap uit die hij op het spreekmoment zelf van een god of godin verkrijgt. Ook kan de profeet na het contact met de godheid verslag uitbrengen van wat hem door die godheid is opgedragen te zeggen aan de (geloofs)gemeenschap. Uit de aard der zaak verwijst zo'n boodschap (vaak vermanend) naar verkeerde daden in het verleden, zegt wat er bijgevolg te doen staat en voorspelt wat er zal gebeuren als er niet gehandeld wordt zoals de godheid opdraagt via zijn profeet.

Ik ben ook van mening dat wij naar de resultaten moeten kijken waar Jezus (vrede zij met hem) over heeft gesproken in Johannes 16.

1. De Heilige Geest zal naar de waarheid leiden, maar waarom bestaan er zoveel Bijbelversies met als gevolge diverse stromingen die de drie-eenheid in geheel verwerpen in het christendom?
2. De heilige Geest zal niet van zichzelf spreken, wat een kenmerk is van machteloosheid?
3. De Heilige Geest zal spreken, zo wat hij gehoord zal hebben. Hoe kan een geest spreken, waarom niet in fysieke vorm als van een profeet?
4. De Heilige Geest zal de toekomende dingen vertellen. Wanneer was het de laatste keer, eeuwen geleden of was er simpelweg nooit sprake van de Heilige Geest geweest? Wie heeft er hier ervaring mee?

Salaam.

De overeenkomsten tussen Jezus en de Heilige Geest zijn inderdaad onmiskenbaar.

1 Omdat de Geest nu op een andere manier leidt, dan in de eerste eeuw en de laatste dagen (hand 2,17) waarin de apostelen zich bevonden.

2 Hoeft niet, bescheidenheid zou ook kunnen.

3 Omdat Mohammed te laat (Mat 11,13) geboren was.

4 Doordat de Geest Zich op andere manieren manifesteert, kunnen mensen niet meer de toekomst voorspellen.

'...hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden (1 Kor 13,8)'

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 nov 2008 11:54

1. Er bestaat grote overeenstemming over de canon van de bijbel en over de grondtekst. Wel is er sprake van tekstvarianten, maar die betreffen in de eerste plaats niet de kern van de Bijbel, en zijn in de tweede plaats meestal onstaan bij het overschrijven van de oorspronkelijke tekst. Een teksttraditie dus.
2. De stromingen die de drie-eenheid verwerpen behoren tot een absolute minderheid. Meestal gaat het om sekten: Jehova's getuigen en dergelijke.

Dat is geen kenmerk van machteloosheid, maar van de eenheid van God en van het werk van de Geest. Vader, Zoon en Geest zijn 1 God. Daarbij is het de Geest die verkondigt wat uit de Vader en de Zoon is.

Tja, ik denk dat je met het idee van de Aladdinlamp rondloopt, maar zo spreekt de Bijbel niet over de Heilige Geest.
De Geest spreekt door de mond van apostelen en profeten.
Daarbij komt Geest van God in een mensenhart wonen en past daar de woorden van God toe in onze harten. Dat betekent dat ons hart niet anders meer kan dan aan die stem gehoorzamen. Dat is oneindig veel krachtiger dan de stem van een profeet, die je immers ongehoorzaam kunt zijn.

De Heilige Geest legt ons de dingen van het Koninkrijk uit, zowel v.w.b. vandaag als van de toekomst. Daar is Hij nog steeds mee bezig: ons de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte ervan duidelijk te maken, zodat we de liefde van Christus kennen, die alle verstand te boven gaat. Zo worden we met kracht versterkt door de Geest in de inwendige mens. (Ef. 3:16-21).
Laatst gewijzigd door elbert op 28 nov 2008 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 nov 2008 11:24

Modbreak: ik heb de vrijheid genomen om het gesprek tussen Hero en mohamed over profetie en de eerste eeuw maar af te splitsen van dit onderwerp. Dat topic kun je hier vinden: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=22746

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 30 nov 2008 04:25

Assalaam alaikum,

De Heilige Geest legt ons de dingen van het Koninkrijk uit, zowel v.w.b. vandaag als van de toekomst. Daar is Hij nog steeds mee bezig: ons de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte ervan duidelijk te maken, zodat we de liefde van Christus kennen, die alle verstand te boven gaat. Zo worden we met kracht versterkt door de Geest in de inwendige mens. (Ef. 3:16-21).

Hoi elbert, wat heeft de Heilige Geest jou tot zover uitgelegd? :mrgreen:

Salaam.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 30 nov 2008 14:45

Het lastige is dat er geen criterium bestaat om te toetsen of uitleg komt van de HG of gewoon van tussen de oren komt.
Daarom zijn er zoveel kerkgenootschappen: Iedereen ziet in zijn/haar uitleg 'uitleg van de HG'
Ook gif is geschapen.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 30 nov 2008 18:25

Assalaam alaikum,

Het lastige is dat er geen criterium bestaat om te toetsen of uitleg komt van de HG of gewoon van tussen de oren komt.
Daarom zijn er zoveel kerkgenootschappen: Iedereen ziet in zijn/haar uitleg 'uitleg van de HG'

Hoi Hettys, ik weet wel zeker dat het van tussen de oren komt, want hoe verklaar je anders de vele kerkgenootschappen. Er zijn zelfs vertakkingen in het christendom die de goddelijkheid van Jezus (*censuur*) in zijn geheel verwerpen. En hoe verklaar je de vele Bijbel versies? Als een Prostestantse christen zou geloven in de 73 boeken zou hij een katholiek worden. Waarom prostesteert men tegen de 7 boeken en hoe speelt de Heilige Geest hier in rol in?

Jezus (*censuur*) geeft duidelijk aan dat de Geest der waarheid u in al de waarheid zal leiden.

Hoe in al de waarheid? Het spijt me maar daar merk ik helemaal niets van in het christendom. Het is een schande dat men door de eeuwen heen de concept van God nog niet heeft begrepen.

Salaam.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 nov 2008 19:03

Hoi elbert, wat heeft de Heilige Geest jou tot zover uitgelegd? :mrgreen:

Jammer dat je niet oprecht geinteresseerd bent.

Dat criterium is er weldegelijk (zie bijv. 1 Joh. 4), alleen houdt lang niet iedereen zich daaraan.

Hoe in al de waarheid? Het spijt me maar daar merk ik helemaal niets van in het christendom. Het is een schande dat men door de eeuwen heen de concept van God nog niet heeft begrepen.

God is geen concept.
Afgezien daarvan: hoe kom je op de gedachte dat het christendom zou leren dat er geen verdeeldheid zou zijn? Integendeel, dit is voorspeld. Want niet iedere geest is uit God.

1 Joh. 4:1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
...
13 Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft.
14 En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.

Kortom: het christendom leert niet dat er geen verdeeldheid zal zijn, maar leert dat er strijd zal zijn tot het einde. Ondertussen is wel toetsbaar wie uit God is en wie niet. De Toetssteen is tegelijkertijd de rots der ergernis, nl. Jezus, de Zoon van God.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 30 nov 2008 19:04

lailahaillallah schreef:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

Jezus (*censuur*) geeft duidelijk aan dat de Geest der waarheid u in al de waarheid zal leiden.

Hoe in al de waarheid? Het spijt me maar daar merk ik helemaal niets van in het christendom. Het is een schande dat men door de eeuwen heen de concept van God nog niet heeft begrepen

Inderdaad !! --- maar dat komt omdat indertijd : machthebbers & leeraars, tezamen een soort van *staatsgreep* hebben gepleegd, tegen de apostelen & profeten --( de apostelen & profeten, die van godswege waren aangesteld om de kerk in het juiste spoor te houden ....
|
Echter niet getreurd, want er komen nu aanstonds, tijden plus omstandigheden waarin die machthebbers & leeraars, zich niet langer kunnen handhaven, dus waarin de apostelen & profeten : definitief het roer gaan overnemen ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 07 dec 2008 19:35

Veel bijbelversies - Een Boodschap - Geen Religie - maar GELOOF
Yeshua Ha Mashiach : De Weg , De Waarheid en Het Leven.

- Integendeel - wat Hij zal spreken zal alleen tot Eer van en vanuit YHWH komen, Hij zal dus niet trots zijn of de aandacht opeisen voor zichzelf en zijn eigen leer.

-
Een profeet spreekt door middel van de Heilige Geest

dwz als het een profeet van YHWH is .
Hoe weet je dat Hij namens YHWH spreekt ?
Deuteronomium 18
20Maar iedere profeet die zegt dat hij namens Mij spreekt, maar dat niet doet of die zegt een boodschap van andere goden te brengen, moet sterven.'
21Als u zich afvraagt: 'Hoe kunnen wij er achter komen of die boodschap nu wel of niet van de HERE afkomstig is?
22is dit het antwoord: Als zijn profetie niet uitkomt, heeft de HERE hem zijn boodschap niet gegeven; hij heeft hem zelf verzonnen. Van zo iemand hebt u niets te vrezen."

Jesaja 61
1De Geest van God de HERE rust op mij, omdat deYHWHmij heeft gezalfd tot brenger van goed nieuws aan mensen die lijden en worden onderdrukt. Hij heeft mij gestuurd om mensen met gebroken harten te troosten, voor gevangenen vrijlating uit te roepen en hen die opgesloten zitten, te bevrijden.
2Hij heeft mij gestuurd om aan mensen in de rouw te vertellen dat de tijd van Gods welbehagen voor hen is gekomen, maar ook de dag van Zijn toorn tegen hun vijanden.
3Aan allen die in Israël rouwen, geeft Hij schoonheid in plaats van as; vreugde in plaats van rouw; lof in plaats van neerslachtigheid. Want God heeft hen geplant als sterke en rechtvaardige eiken terwille van Zijn eigen glorie.
4Zij zullen de oude ruïnes herbouwen, steden restaureren die lang geleden werden verwoest en deze opnieuw tot leven brengen, ook al hebben zij vele generaties lang in puin gelegen.
------------
8Want Ik, de HERE, houd van gerechtigheid; Ik haat roof en het kwaad. Ik zal mijn volk trouw belonen en een eeuwigdurend verbond met hen sluiten.
---------

Door middel van het Nieuwe Verbond krijgen wij ook deel aan die Geest.

Hij is het belangrijkste deel van mijn geloof, Hij laat mij van de Genade van YHWH getuigen
en laat mij weten dat we leven in de tekenen van de tijd.
Hij spreekt tot mij vanuit de geschriften en geeft mij troost en inzicht !
Door middel van de heilige Geest gebeuren er fantastische dingen - Vrede die niet van deze wereld is, maar die we wel kunnen vinden in Dit Nieuwe Verbond- Door de Heilige Geest!

In Hem zijn mensen van alle achtergronden Broeders ! en medeburgers in Het Koningkrijk van YHWH

Dat gebeurt Alleen door de werking van de Heilige Geest.

De Geboorte uit de Heilige Geest is hiervoor nodig!
vrede
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Terug naar “[Religie] - Open forum”