Letterlijkheid = fundamentalisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

try

Letterlijkheid = fundamentalisme

Berichtdoor try » 18 jan 2008 13:26

Wie zegt, dat hij de Bijbel letterlijk wil nemen en alles wat er in staat onvoorwaardelijk wil aannemen wordt uiteindelijk een fundamentalist.

Zo iemand tekent als het ware een contract, zonder de kleine lettertjes te lezen. Hij weet daarom niet wat hij zegt.

Een letterlijke interpretatie van de Bijbel staat gelijk aan gegijzeld worden door de letters van die Bijbel. (In werkelijkheid gijzelen de letters natuurlijk niet: deze taak wordt uitgevoerd door anderen, die de bijbel letterlijk wensen te nemen. Zij wijzen je er steeds weer fijntjes op dat het "toch immers geschreven staat...").

Wanneer je je onderwerpt aan de letter van de Bijbel word je dus slachtoffer van één enkele manier van bijbellezen, waaruit ook maar één waarheid te halen zou zijn. Je belandt in het kamp van de fundamentalisten.

Er is echter één probleem met de letterlijke interpretatie van de Bijbel...nl. dat de Bijbel hier zelf het gevaar van inziet. Met name Jezus heeft zich vrij duidelijk uitgelaten over de gevaren van de letterlijke opvatting van de Bijbel.

'de letter doodt, de Geest maakt levend'.

Dit is in kort bestek het enig juiste antwoord op alle fundamentalisme. Het gaat niet om de letter, maar om datgene wat achter die letters schuilgaat.

De vruchten van de Geest zijn vrede, vreugde, vrijheid. Waar wantrouwen heerst, woede of beknotting van de vrijheid, is er van alles aanwezig: letters, commentaren, dogmatieken, fundamentals enz., alleen de Geest is er niet meer. Die geesteloosheid tref je ook aan in het fanatieke, humorloze fundamentalisme, waar letterknechterij mensen in een nieuwe slavernij dwingen, waar men gecontroleerd en gegijzeld wordt. Daar heerst de angst om iets verkeerds te denken of te zeggen.

Maar waar de Geest is, is vrijheid.

try

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 18 jan 2008 13:35

Hahahaha dit neem je wel letterlijk :wink: . Heel consequent Try!
De letter slaat niet op de interpretatie, maar de letter slaat op de wet. De wet kan niet levend maken. De Heilige Geest maakt levend.
Ik zie ook niet in waarom de letterlijkheid van de bijbel dood zou maken. De tegenstelling klopt totaal niet meer.
Ik heb overigens geen moeite om fundamentalist te zijn.
Laatst gewijzigd door reform op 18 jan 2008 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2008 13:49

Op deze manier beschouw ik de titel fundamentalist als een geuzennaam. Dank je!

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 18 jan 2008 13:56

Een letterlijke interpretatie van de Bijbel staat gelijk aan gegijzeld worden door de letters van die Bijbel. (In werkelijkheid gijzelen de letters natuurlijk niet: deze taak wordt uitgevoerd door anderen, die de bijbel letterlijk wensen te nemen. Zij wijzen je er steeds weer fijntjes op dat het "toch immers geschreven staat...").

Wanneer je je onderwerpt aan de letter van de Bijbel word je dus slachtoffer van één enkele manier van bijbellezen, waaruit ook maar één waarheid te halen zou zijn. Je belandt in het kamp van de fundamentalisten.

Er kan ook maar één waarheid zijn.

Ik heb er voor gekozen de Bijbel te zien als geïnspireerd door de Heilige Geest.
Ik onderwerp mij niet aan de letter van de Bijbel maar aan het Woord van God.
En ik wordt door niemand liever gegijzeld dan door Hem.

Een kwestie van vertrouwen...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 18 jan 2008 14:08

Ik denk dat het van heel veel bijbelgedeelten niet de bedoeling is om het letterlijk te nemen. Het lijkt me idd erg nuttig om te proberen er achter te komen wat de schrijver bedoelt heeft met een bepaald gedeelte. WEl interessant om na te denken over hoe de bijbel dan geïnterpreteerd moet worden!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 18 jan 2008 14:19

esli schreef:Ik denk dat het van heel veel bijbelgedeelten niet de bedoeling is om het letterlijk te nemen.

Hoe weet je dan wat je wel letterlijk moet nemen en wat niet?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 18 jan 2008 14:24

Dat vind ik idd ook wel ingewikkeld, daarom ook mijn punt dat het dan wel interessant is om na te denken over hoe je gedeelten moet interpreteren. Bij de psalmen is het mi. wel duidelijk dat die niet letterlijk bedoelt zijn, dat zijn over het algemeen liederen van een mens naar God toe en laat denk ik veel zien over de relatie tussen mens en God. Maar ik denk dat het belangrijk is om er achter te komen wat de schrijver bedoelt met een bepaald gedeelte en daarbij moeten ook bedenken in welke cultuur iets geschreven is.

try

Berichtdoor try » 18 jan 2008 14:44

egbert schreef:

Er kan ook maar één waarheid zijn.

Ik heb er voor gekozen de Bijbel te zien als geïnspireerd door de Heilige Geest.
Ik onderwerp mij niet aan de letter van de Bijbel maar aan het Woord van God.
En ik wordt door niemand liever gegijzeld dan door Hem.

Een kwestie van vertrouwen...

Een kwestie van vertrouwen? Denk je dat ik geen vertrouwen heb in de Bijbel? Kijk, je laat je lelijk in de kaart kijken door je eerdere opmerking: "Ik heb er voor gekozen...".

Dat maakt het allemaal wel erg subjectief. Is de Bijbel nu Gods Woord en dé waarheid, omdat jij er voor gekozen hebt?

Misschien zit je wel dichterbij de waarheid, dan je zelf denkt: mensen maken zich goden en voorstelling van almacht. Die voorstellingen zijn natuurlijk van menselijke aard. Inderdaad, je kiest voor zo'n voorstelling. Je schenkt vertrouwen aan de voorstellingen, die je in eigen kring hebt doorverteld gekregen. Je hebt meermalen mensen misschien heel overtuigend horen spreken over die voorstellingen, maar...

...al met al blijven het toch voorstellingen, die mensen (noodzakelijkerwijs, natuurlijk) hebben moeten maken. Niemand heeft ooit God gezien, zie je.

Nu de Bijbel. Letterlijk? Eigenlijk kan de Bijbel helemaal niet letterlijk worden uitgelegd. Immers, de bijbelse boeken staan vol met literaire genres, die helemaal niet de bedoeling hebben een feitelijk relaas te geven. Neem Hooglied: "mijn liefste is blank en rood' om maar eens een favoriete bijbeltekst te nemen. Heel veel mensen hebben die tekst op veel verschilende manieren uitgelegd. Maar niemand, denk ik, stelt zich hier een letterlijke kleurbeschrijving voor. Waar is ze wit en waar is ze rood, zou ik willen vragen. Absurd natuurlijk. Het is duidelijk poëzie. En of je het nu leuk vind of niet: poëzie is een niet-feitelijk genre. Het werkt alleen met beeldende, metaforische taal. Geldt ook voor psalmen, lofliederen, dromen en veel verhalen, zoals de mythen en sagen, zoals ze in de Bijbel voorkomen. En daar valt heel veel onder hoor. Wat te denken van profetien, gelijkenissen, wonderverhalen, apocalypsen, visioenen.

Is het daarmee een waardeloos boek? Is Vondel een dichter die niet serieus genomen zou moeten worden. Natuurlijk wel. Maar we moeten niet te ver van het eigenlijke handwerk van deze schrijvers af gaan staan. Dus vooral geen letterlijke interpretatie alsublieft. Wie enigszins thuis is in de literatuurwetenschap snapt natuurlijk ook wel, dat er eveneens een verhalend, subjectief en fictief element te vinden is in nationale heldenverhalen, die als feitelijke kronieken worden gepresenteerd. Dus eigenlijk mbt de hele Bijbel is een letterlijke interpretatie een domme, onnadenkende en niet-realistische manier van bijbellezen.

Daar komt de storm van protest: met overslaande stem gaan jullie natuurlijk roepen: "oh, dus het is allemaal niet waar, wat er in de Bijbel staat"

Dan heb ik een wedervraag: was het allemaal wel zo waar, wat we gedurende de laatste 50 jaar over de Tweede Wereldoorlog hebben geschreven, of werd die misschien ook een beetje gekleurd door een zeker nationale trots en komen pas nu feiten boven water die men daarvoor beslist niet wilde horen of zien?

Of nog één: is het niet zo, dat je op latere leeftijd al die stoere en heldhaftige verhalen van je vader of je opa wat leert relativeren? Heeft de subjectieve blik de werkelijkheid niet wat fraaier en rooskleuriger voorgesteld?

Echt, de Bijbel is een menselijk boek. En met mensen moet je toch af en toe je wenkbrauwen eens optrekken.

Maar wel een waardevol boek, want ik geloof, dat in alle gebrekkigheid, waarmee wij mensen iets van God zeggen of Hem ons proberen voor te stellen er toch zicht kan komen op Hem. Niemand heeft ooit God gezien, de eniggeboren Zoon van God heeft Hem ons verklaard.

Hé opmerkelijk, er staat niet: "Niemand heeft ooit God gezien, maar de stem van God klinkt 1 op 1 door in de geschriften van het OT". Nee er wordt gewezen op een mens. De enige concrete, tastbare aanwezigheid van God op aarde is...Jezus. Het Woord is niet Boek geworden (dat denken de moslims), maar het is Vlees geworden. En daar houd ik me aan. En dan kan ik gerust leven met een roerige ontstaangeschiedenis van OT en NT met veel handschriften en versies enz. Het gaat om Jezus en om in Zijn Geest te denken en te handelen. Komen we toch weer uit bij de Geest, die troost en leidt. De letter is tot weinig nut.

try

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 18 jan 2008 15:22

@try ik ben het denk ik wel aardig met je eens. Wat ik me wel afvraag is hoe je de letterlijkheid van het nieuwe testament dan neemt. De discipelen kunnen natuurlijk ook zo hun heldenverhaal geschreven hebben. Basis voor christen-zijn en geloof/vertrouwen op God is denk ik wel dat Jezus echt opgestaan moet zijn anders is de Bijbel alleen een waardevol boek, van en door mensen.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 jan 2008 16:10

Ja ... ook ik, ben een funamentalist, die inderdaad bij voorkeur leest wat er staat --- maar uiteraard pas ik er evenzo wel weer goed voor op, dat mijn fundamentalisme niet ontaard in : tot de tanden gewapende ANGST .... :|
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 18 jan 2008 19:13

Tuurlijk lees je wat er staat, maar de vraag blijft dan: Wat is de bedoeling van dit gedeelte?

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 jan 2008 19:24

esli schreef:Tuurlijk lees je wat er staat, maar de vraag blijft dan: Wat is de bedoeling van dit gedeelte?

Die bedoeling, moet de schrift zelf aanreiken --- het probleem bij de theologie is helaas, dat de theologie : de schrift laat buikspreken ....

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 18 jan 2008 22:07

Een fundamentalist is toch gewoon iemand met een goed fundament? Iemand die je niet zo snel aan het wankelen maakt over dat onderwerp?
Dan ben ik ook een fundamentalist om dat de bijbel mijn vast fundament is.

En dus ook als je de bijbel niet persee letterlijk neemt, maar wat je geloofd wel als je fundament ziet.
Ja, als je dan in je fundament hebt staan dat je moet moorden voor de "goede zaak" of zo, ja, dan pas word het negatief.

Dus ik ben met trots een fundamentalist :D

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 19 jan 2008 01:11

DoIoRoK schreef:Een fundamentalist is toch gewoon iemand met een goed fundament? Iemand die je niet zo snel aan het wankelen maakt over dat onderwerp? Dan ben ik ook een fundamentalist om dat de bijbel mijn vast fundament is. En dus ook als je de bijbel niet persee letterlijk neemt, maar wat je geloofd wel als je fundament ziet. Ja, als je dan in je fundament hebt staan dat je moet moorden voor de "goede zaak" of zo, ja, dan pas word het negatief

Nou ?... het wordt echt al veel eerder negatief --- bvb : zodra je kwaadspreekt, ofzo --- maar ... wat jij bedoelt, is volgens mij : *extremisme* ?

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Letterlijkheid = fundamentalisme

Berichtdoor parsifal » 19 jan 2008 10:32

try schreef:Wie zegt, dat hij de Bijbel letterlijk wil nemen en alles wat er in staat onvoorwaardelijk wil aannemen wordt uiteindelijk een fundamentalist.

Zo iemand tekent als het ware een contract, zonder de kleine lettertjes te lezen. Hij weet daarom niet wat hij zegt.

Er is echter één probleem met de letterlijke interpretatie van de Bijbel...nl. dat de Bijbel hier zelf het gevaar van inziet. Met name Jezus heeft zich vrij duidelijk uitgelaten over de gevaren van de letterlijke opvatting van de Bijbel.

Dit is in kort bestek het enig juiste antwoord op alle fundamentalisme. Het gaat niet om de letter, maar om datgene wat achter die letters schuilgaat.

De vruchten van de Geest zijn vrede, vreugde, vrijheid. Waar wantrouwen heerst, woede of beknotting van de vrijheid, is er van alles aanwezig: letters, commentaren, dogmatieken, fundamentals enz., alleen de Geest is er niet meer. Die geesteloosheid tref je ook aan in het fanatieke, humorloze fundamentalisme, waar letterknechterij mensen in een nieuwe slavernij dwingen, waar men gecontroleerd en gegijzeld wordt. Daar heerst de angst om iets verkeerds te denken of te zeggen.

Maar waar de Geest is, is vrijheid.

try

Ik ben het met de meesten hier eens dat fundamentalisme niet perse iets verkeerds is. Aan de andere kant zal ik ook niet zeggen dat je de hele Bijbel letterlijk moet lezen, er zijn verrassend weinig mensen die dat doen, ook de auteurs van "the fundamentals" niet. Ik zou het eerder verwoorden als "de hele Bijbel is door God bedoeld zoals Hij is", met letterlijke teksten, met poezie en beeldspraak, het komt er allemaal in terug.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “[Religie] - Open forum”