Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

amijsje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor amijsje » 08 nov 2007 22:23

De GerGem en de kerk in afrika hebben elkaar erkend als zusterkerken. De gergem is ouder; in afrika is de kerk jonger. Waarom zou het erg zijn dat de 'zwarte' dominees niet de kansel op mogen in Nederland? In een gezin is het toch ook niet erg dat de jongste dochter iets anders wordt behandeld dan de oudste? Toch zijn ze zusters van elkaar en er kan een hechte band zijn.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 08 nov 2007 22:51

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 nov 2007 23:23

zahra schreef:die vergelijking slaat echt nergens op vind ik maarja

Maar goed, ben blij dat ik de Ger.Gem jaren geleden al vaarwel heb gezegd

Punt 1: Waarom slaat die vergelijking nergens op? Ik vind 'm vrij sterk.

Punt 2: Ik begin me hier en daar te ergeren aan je al dan niet verkapte evangelisatiedrang en je neiging om altijd even te laten merken hoe blij je wel niet bent dat je geen christen meer bent maar moslima.

En vind je je vorige bericht nu echt inhoudsvol?

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 09 nov 2007 02:35

kurtyo schreef:
zahra schreef:die vergelijking slaat echt nergens op vind ik maarja

Maar goed, ben blij dat ik de Ger.Gem jaren geleden al vaarwel heb gezegd

Punt 1: Waarom slaat die vergelijking nergens op? Ik vind 'm vrij sterk.

Als dat inderdaad een sterke vergelijking is laat hij zien dat men in die kerk kennelijk op een denigrerende manier omgaat met 'zwarte' zusterkerken.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 nov 2007 08:14

Het is al eerder gezegd denk ik, maar Afrikaanse predikanten mogen al in Nederland de kansel op, als ze in het Nederlands preken (wat in de praktijk betekent dat het niet kan, maar dat is wat anders). Nu is de discussie of ze ook in de eigen taal mogen preken, waarbij een vertaler aanwezig is. Dat er mogelijk meer argumenten achter de discussie zitten erken ik direct. Maar roep niet in het wilde weg discriminatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 09 nov 2007 08:24

Dan is dus geen sprake van discriminatie, maar gewoon het trekken van 1 lijn. Wat ik nog wel kan begrijpen.

Ja zelfs ik geef dat toe.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Hannieh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannieh » 09 nov 2007 08:37

The Engineer schreef:Dan is dus geen sprake van discriminatie, maar gewoon het trekken van 1 lijn. Wat ik nog wel kan begrijpen.

Ja zelfs ik geef dat toe.

Fijn! En de vergelijking van het gezin is best goed. Om dan meteen het woord denigrerend te laten vallen, is een beetje apart. Bij ons in het gezin wordt er niet gedenigreerd hoor, ondanks de enorme leeftijdsverschillen en leefverschillen. Als het anders is, lijkt het me ongezond.

sela

Berichtdoor sela » 09 nov 2007 08:39

amijsje schreef:De GerGem en de kerk in afrika hebben elkaar erkend als zusterkerken. De gergem is ouder; in afrika is de kerk jonger. Waarom zou het erg zijn dat de 'zwarte' dominees niet de kansel op mogen in Nederland? In een gezin is het toch ook niet erg dat de jongste dochter iets anders wordt behandeld dan de oudste? Toch zijn ze zusters van elkaar en er kan een hechte band zijn.

toch moet je dit eens verder toelichten. wat bedoel je precies?

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 nov 2007 08:43

De vraag is alleen: kunnen we de Afrikaanse zusterkerken nog wel als jongste zusje beschouwen? Die kerken hebben onmiskenbaar een ontwikkeling doorgemaakt. Juíst als erkenning daarvan willen zij toegelaten worden tot onze kansels. Niet zo zeer omdat ze zo nodig willen preken (dat zal in de praktijk ook maar een enkele keer voorkomen; zo vaak zijn ze immers niet in NL), maar als bewijs van volledige acceptatie door de moederkerk. Dáár gaat het hen uiteindelijk om.

Persoonlijk denk ik dat de discussie helemaal niet gaat om de taalbarrière. Ik vermoed eerder dat er 'theologische' motieven schuilgaan achter de aarzelingen van een deel der synode. Dat is speculatie, dat geef ik toe.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 nov 2007 08:45

sela schreef:
amijsje schreef:De GerGem en de kerk in afrika hebben elkaar erkend als zusterkerken. De gergem is ouder; in afrika is de kerk jonger. Waarom zou het erg zijn dat de 'zwarte' dominees niet de kansel op mogen in Nederland? In een gezin is het toch ook niet erg dat de jongste dochter iets anders wordt behandeld dan de oudste? Toch zijn ze zusters van elkaar en er kan een hechte band zijn.

toch moet je dit eens verder toelichten. wat bedoel je precies?

Volgens mij doelt amijsje op een uitspraak van ds. Moerkerken, die hij als adviseur van de synode in deze kwestie heeft gedaan. Er zit natuurlijk wel wat in, maar door die vergelijking te trekken impliceer je dat de Afrikaanse gemeenten nog niet ver genoeg zijn ontwikkeld om op gelijk niveau met de Nederlandse GG's te staan. De vraag die bij mij rijst is dan: ontwikkeling op welk gebied? En dan kom je bij mijn vermoeden dat een deel van de synode 'theologische' bezwaren heeft.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 nov 2007 09:24

parsifal schreef:Het is al eerder gezegd denk ik, maar Afrikaanse predikanten mogen al in Nederland de kansel op, als ze in het Nederlands preken (wat in de praktijk betekent dat het niet kan, maar dat is wat anders). Nu is de discussie of ze ook in de eigen taal mogen preken, waarbij een vertaler aanwezig is. Dat er mogelijk meer argumenten achter de discussie zitten erken ik direct. Maar roep niet in het wilde weg discriminatie.

Ik vermoed dat ook de cultuurverschillen ze wat terughoudend maken.
Je kan er niet om heen dat er ook binnen deze kerken verschillen zijn. Zo zullen de kerken uit Papoea ons niet helemaal begrijpen met onze regels en andersom.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 nov 2007 09:31

Ik vraag het me sterk af. Die Afrikaanse dominees spreken regelmatig op zendingsdagen. Ze komen gewoon in een zwart pak, en passen zich prima aan aan onze liturgie. Waar zou dat cultuurverschil zich dan nog in moeten uiten?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 nov 2007 10:07

Dat kan ook in de preek naar voren komen. Dat kan bijv. over manier van zondag de dag invullen, Avondmaalsbeleid, de regels aangaande kleding. Meer zulke zaken bedoel ik daar mee.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 nov 2007 10:18

Ik vraag me af of een Afrikaanse broeder het daar überhaupt over zal hebben. Dat verwacht ik namelijk niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 nov 2007 11:05

Hannieh schreef:
The Engineer schreef:
Dus in jouw ogen is de voorzitter ongeloofwaardig. Ben benieuwd waarop je dat baseert.

Ho ff, dat zeg ik niet. Ik ken die knakker niet eens. Ik noem alleen een mogelijkheid.

Tjonge wat een omgekeerde wereld. Het is toch vreselijk onlogisch om over iemands geloofwaardigheid te spreken als je hem niet eens kent?? Echt vreemd.

En dat mensen in dit forum het vreemd vinden dat er over zoiets gedacht moet worden, is volgens mij nogal niet-realistisch. Er wordt toch nooit iets beslist zonder er eerst over te denken??

Wel als je bedenkt dat er wel "witte" dominees eventueel zouden mogen preken. Tot nog toe is daar niet echt uitsluitsel over gegeven. Dus dat kan ik niet zeggen.

Er preken ook geen witte Engelssprekende predikanten op onze kansels. Het gaat dus niet om huid, het gaat om taal. Is het nu misschien helderder? Anders geef ik denk de moed maar op...

Ik vind het helder genoeg in elk geval. Laat de kip nu rustig broeden en in januari wordt het ei gelegd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”