Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 okt 2007 16:35

parsifal schreef:
Je beschuldigt hier een kerk van verkapt racisme zonder eigenlijke onderbouwing.

Is het minderwaardig achten van een andere cultuur ook niet een vorm van racisme?

Natuurlijk verwacht ik niet dat men zal roepen dat gekleurde mensen minderwaardig zijn, maar het is niet uit te sluiten dat men dat wel denkt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 okt 2007 16:50

Sabra schreef:
parsifal schreef:
Je beschuldigt hier een kerk van verkapt racisme zonder eigenlijke onderbouwing.

Is het minderwaardig achten van een andere cultuur ook niet een vorm van racisme?

Natuurlijk verwacht ik niet dat men zal roepen dat gekleurde mensen minderwaardig zijn, maar het is niet uit te sluiten dat men dat wel denkt.

Eensch.

Machiavelli schreef:
Dirk schreef:als privé standpunt wel ja, maar niet als standpunt van de GG.
Ja, omdat er binnen de GG teveel mensen dat privestandpunt hebben om gewoon te kunnen besluiten dat negers ook mogen en kunnen preken.
De GG heeft er op dit moment helemaal geen standpunt over en dat vind ik een behoorlijk kwalijke zaak.

Dat vind ik niet. Laat de GG eerst een zinvolle discussie voeren en dan pas met een standpunt komen, want hoewel ik de zaak enorm schandalig vind, is het wel verstandig om niet nu iets te roepen en morgen iets anders.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 18 okt 2007 17:26

ehm... is onze bijbel niet ook vertaald :? :roll: oei hoe zou dat nou gaan met de HC...
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 okt 2007 17:30

Sabra schreef:
parsifal schreef:

Het niet geschikt achten van andere culturele uitingen is geen racisme nee. Hoewel ik het in dit verband ook niet echt goedkeur om daarom de preekstoel niet open te stellen voor deze predikanten. Juist omdat de Gergem op het moment nogal eens het verwijt krijgt het eigene te veel te willen vasthouden en dit eigene te zoeken in niet relevante zaken.

Ik heb het idee dat dit verwijt deels terecht is en daarom ben ik ook bang dat dit meer de oorzaak van het lange uitblijven van een beslissing over de toelating van deze predikanten op de kansel is. Ik zie geen enkele reden om racisme te veronderstellen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 okt 2007 17:43

sabra schreef:Is het minderwaardig achten van een andere cultuur ook niet een vorm van racisme?

ik citeer een stuk uit het verslag: Na uitvoerige bespreking vatte het moderamen samen dat de Gereformeerde Gemeenten de zusterkerken als volwaardige kerken beschouwen, maar dat zij op de vervolgzitting in januari verder wil spreken over toelating van predikanten uit zendingskerken op de kansels in Nederland

dit is dus juist geen minachting, maar een eerste stap. toen de ger gem met de zending begonnen hebben ze waarschijnlijk nooit bij stil gestaan dat die dominees overkomen en hier op onze kansels komen.

overigens sabra, als jij bij het feit blijft dat de gergem een minachting heeft voor andere dominees, dan moet je eens kijken naar de minachting in onze eigen hervormde kerk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 okt 2007 23:05

In de PKN is het geen probleem als de predikant van elders komt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 okt 2007 08:19

Machiavelli schreef:De GG heeft er op dit moment helemaal geen standpunt over en dat vind ik een behoorlijk kwalijke zaak.

Dat is dus het grote misverstand in deze hele discussie: er is wél een officieel standpunt, namelijk dat predikanten uit zustergemeenten altijd mogen voorgaan, mits ze Nederlands spreken. Dát is het huidige, officiële synodestandpunt, daterend van een aantal jaar geleden.

Met het verzoek van de Nigeriaanse en Papuaase predikanten om te mogen voorgaan is er binnen de synode discussie ontstaan over het huidige synodestandpunt. Ik vind het helemaal zo vreemd niet dat men vervolgens een doordachte afweging wil maken. Volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat over herziening van een eerder ingenomen standpunt wordt gediscussieerd. Dat is niet alleen in het kerkelijk leven zo, ook in het bedrijfsleven kom ik dat dagelijks tegen. Sterker nog, in het bedrijfsleven wordt vergaderd tot het je strot uitkomt, en kost het soms weken of maanden om een eerder gekozen strategie te wijzigen.

Dat er een aantal predikanten zijn die op de synode kennelijk niet al te intelligente bezwaren hebben gemaakt, maakt de GG als geheel natuurlijk niet ineens racistisch of discriminerend. Er wordt kennelijk verschillend over gedacht, maar het is veel te kort door de bocht om te stellen dat de bezwaren die bij enkele (!) predikanten leven kenmerkend zijn voor de GG als geheel.

Volgens mij is het een doodnormale kerkelijke procedure dat het moderamen de discussie nog eens goed tegen het licht houdt, en dat er vervolgens een beslissing wordt genomen. Pas als die beslissing negatief uitvalt voor onze vrienden van het zendingsveld, dán hebben die paar ongenuanceerde brulapen in dit topic recht van spreken. Ik zou dat zelf ook schokkend vinden. Maar nogmaals, zover is het nog niet en enige nuance is dus wel op z'n plaats.

Hannieh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannieh » 19 okt 2007 10:33

Dat is dus het grote misverstand in deze hele discussie: er is wél een officieel standpunt, namelijk dat predikanten uit zustergemeenten altijd mogen voorgaan, mits ze Nederlands spreken. Dát is het huidige, officiële synodestandpunt, daterend van een aantal jaar geleden.

Dat er een aantal predikanten zijn die op de synode kennelijk niet al te intelligente bezwaren hebben gemaakt, maakt de GG als geheel natuurlijk niet ineens racistisch of discriminerend.

Met deze reactie kan denk ik iedereen uit de voeten. Je hebt precies de kern weergegeven van het hele verhaal. Laten we daarmee dan de discussie stoppen en wachten op de synodezitting van januari.

Even een opmerking: volgens mij discussiëren we hier met 'refo's' op refoweb. Waarom wordt er dan zo gruwelijk vaak geoordeeld zonder het rechte ervan te weten? Dat lijkt me niet zo erg Bijbels...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 okt 2007 10:53

ten eerste is niet iedereen hier refo.

Daarbij mag er best over gediscuseerd worden. Het zou juist slecht zijn om eerst het besluit af te wachten en dan pas je mening te geven. Je kan het beter vooraf doen. Alleen je kan niet zeggen dat de synode nu al een verkeerd besluit heeft genomen omdat er nog niets besloten is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 19 okt 2007 10:58

Natuurlijk kun je discussie voeren over het aankomende besluit, maar geen discussie alsof het besluit al genomen is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 okt 2007 11:45

volgens mij zeg ik dat ook in mijn posting ;)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 19 okt 2007 12:34

Argh, ik had ook even behoefte aan een one-liner 8)

Neej, ik reageerde eigenlijk op Hannieh en had jou post niet gelezen, sorry :oops:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 okt 2007 12:40

geeft niet :mrgreen:

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 19 okt 2007 13:50

ik wil geen discussie over de discussie 8)

Hannieh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannieh » 19 okt 2007 16:22

Het gaat me er maar om dat de GG hier door sommige mensen wordt neergezet als racistisch, terwijl dat werkelijk een absoluut fout oordeel is.

Racisme is volgens van Dale: het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde.

Ik denk niet dat er minachting, haat of vijandigheid is geuit. Het gaat hier om openstelling van kansels, niet om het toelaten van bepaalde mensen op grond van hun uiterlijk of cultuur. Dat is een groot verschil.

Terug naar “[Religie] - Open forum”