Heeft iemand inmiddels de tekst gelezen of verwachtte ik daar toch teveel van? Ik heb het idee dat ik redelijk op de hoogte ben van wat er in de bijbel staat, en ik ben meer dan bereid enige referenties die mensen aanslepen er op na te slaan. Het zou echter helpen als de mensen die het niet met me eens zijn zich ook enigzins inlezen in wat ik geloof, anders wordt het een wellus-nietus spelletje.
Anyway,
parsifal schreef:Pastafarian,
Er ligt hier een dieper filosofisch probleem aan ten grondslag. Abortus is geen gewoon menselijk dilemma. Het is een moreel dilemma en de vraag die eerst beantwoord moet worden zijn onze morele waarden menselijk? Ofwel is het verschil tussen goed en kwaad absoluut of is dit een menselijke uitvinding eventueel door de evolutie opgelegd. Het is niet vreemd dat Christenen hun morele standpunten funderen in de Bijbel. M.i. is dit zelfs volkomen terecht.
Ik vraag me af of je een ander standpunt genuanceerder kunt noemen, en als dat al zo is of een standpunt met meer nuance beter is.
Ik ben persoonlijk van mening dat moraliteit iets menselijks bepaalds is, gegroeid in evolutie, maar daarom niet slecht of inferieur. Dit betekent wel dat ik ook vind dat moraliteit in het licht van de huidige mogelijkheden en omstandigheden gezien en gebruikt moet worden. Ik snap dat ik hier een stuk liberaler in ben dan sterk gelovige christenen. Ik vind mijn standpunt over abortus genuanceerder omdat ik behalve een goed-kwaad verdeling bijvoorbeeld ook de kwaliteit van leven van een bestaand persoon in de vergelijking gooi. Niet iedereen heeft de middelen om een kind op te voeden, niet elk kind wordt geliefd. Abortus is niet een simpele leugendetector vraag die met ja of nee beantwoord kan worden.
parsifal schreef:Om maar een voorbeeld te noemen "het houden van negroide mensen als slaven puur omdat ze negroide zijn is fout" is niet erg genuanceerd, toch denk ik dat ieder standpunt met meer nuance slechter is dan het verwoorde standpunt.
Nee, maar men is het er inmiddels over eens dat de ene (volgroeide) mens niet in dienst hoort te staan van de andere, we zijn immers allen gelijk. Zolang ik echter een ongeboren vrucht (let wel, ik heb het hier over dat ding met kieuwen en een staart, wat nog niet buiten de baarmoeder kan overleven) geen "persoon" noem, wordt de situatie niet per definitie makkelijker, maar juist genuanceerder, omdat je nog steeds een "potentieel" mens dood moet maken. Dit is geen makkelijke taak en dat heb ik ook nooit gezegd.
parsifal schreef:Ik ben het trouwens met je eens dat psalm 139 niet gelezen mag worden als een afwijzing van abortus. Er wordt inderdaad poetisch gesproken en niet perse een theologische verhandeling gegeven over de status van het embryo.
ah, dat scheelt weer

parsifal schreef:De discussie over het persoon zijn van een embryo gaat al voorbij als je het standpunt van menselijk leven moet beschermd worden als uitgangspunt neemt. Een embryo leeft en heeft met een "katalysator" de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot een volwassen mens. Het is niet aan ons dit leven weg te nemen. Je gaat te makkelijk uit van het standpunt dat er een stadium is dat een vrucht of embryo nog geen mens is. Dit moet onderbouwd worden, maar gelijk is er de wetenschap dat dit niet onderbouwd kan worden zonder je te beroepen op iets anders dan een arbitraire definitie of een ander niet te onderbouwen standpunt.
Het is niet een simpele kwestie van wegnemen. Dit "leven" wat volgens jou ontomen wordt, al die jaren geluk (of ongeluk) en ervaring.... Dit bezit een foetus nog niet. Hoe kan je het dan wegnemen? Zolang er iets gedood wordt wat daar zelf geen weet van heeft, heeft dat ding/dier/mens daar zelf geen last van. Geaborteerd worden is hetzelfde als nooit geboren worden. Ik zou er niet mee kunnen zitten als ik in mijn slaap vermoord wordt, ik merk hier immers niets van. Mijn familie echter wel. Al onze ethische opvattingen over leven en dood zijn op een zelfde manier gebaseerd op emoties die wij voelen bij volgroeide medemensen. Deze zijn niet zonder meer van toepassing op een ongeboren vrucht wat nog geen wil tot leven heeft, en zelf geen last ondervindt van zijn "niet geboren worden".
Als laatste wil ik nog even dit opgooien:
naast lief zijn voor je medemens geloof ik ook in democratie. Als de helft van de wereldbevolking (en de nederlandse) iets anders gelooft dan wat er in de bijbel staat vind ik het ZEER onterecht om dit soort beslissingen die iedereen aangaan te maken op grond van 1 wereldreligie.
"The Bible is like a person, and if you torture it long enough, you can get it to say almost anything you’d like it to say"
--Rev. Dr. Francis H. Wade