Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2015 13:06

Yoshi schreef:Waarom popmuziek per definitie slecht is weet ik niet. Waarschijnlijk omdat het geen rockmuziek metal is. ;)


:-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor _Sjors_ » 15 dec 2015 15:40

Hallo anonymous 1,

Je vraagstelling is ietwat gekleurd en een beetje radicaal. De muziekkeuze van hun kind is iets waar opvoeders zich grote zorgen over kunnen maken. Ik denk dat het goed is om te beseffen dat tegendraadse muziek bij pubers vaak onderdeel uitmaakt van hun speurtocht naar hun eigen identiteit. Een open gesprek met wederzijds respect, is meen ik beter dan het simpele gebod: “Uit met die herrie!”. (Hoewel dit in bepaalde gevallen ook heel gunstig kan werken, met name als de jongere nog wat jonger is en zich voornamelijk richt op kopiëren.)

Prima, het is nu stil geworden, en nu? Leer jongeren ook kritisch te luisteren. Onderzoek alles en behoud het goede immers, gaat vaak gepaard met het vinden van ogenschijnlijk goede zaken. Maar houdt deze visie ook stand met de bijbel in de hand? Luister samen en analyseer. Wat is nou de boodschap van deze muziek? Let op de bron, het effect en de vrucht van de muziek. Is dit ter ere van de muze, of ter ere van God? Door de complexiteit valt het beslist niet mee om snel en eerlijk een oordeel te vellen over goede en slechte muziek. En is dat nu ook juist niet wat de duivel heel goed weet als ex aanbiddingsleider? Hij is heel goed op de hoogte van de verwoestende effecten die muziek kan aanrichten in een leven!

Muziek door niet Christenen gemaakt hoeft niet per definitie verwerpelijk te zijn. We mogen m.i. best genieten van dergelijke kunstenaars, evenals dat men kan genieten van schilderwerk geschilderd door een niet Christelijke schilder bijvoorbeeld. Echter Christelijke popmuziek is i.m.o. een contradictio in terminis (tegenspraak in termen/woorden), want populaire muziek is populair doordat een meerderheid dit mooi vind. Als Christenen zijn we in de minderheid... Moderne muziek afschrijven omdat ze alleen modern is? Dat is te kortzichtig denk ik. Overigens zie ik liever een tiener die uit zijn dak gaat bij Toby Mac (met alle logische vragen van dien) en radicaal voor Jezus wil leven, dan dat ik een heel paars kabinet de Mattheüs Passion uit zie zitten, zonder ze ooit te zien buigen voor de gekruisigde, onze Redder!

Beter langharig (maak je niet druk, de haren op mijn hoofd zijn gemillimeterd) dan kortzichtig!

http://www.refoweb.nl/nieuws/1470/tijd- ... te-passen/

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Kan ook mooi zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=BQknc-hh1DM
https://www.youtube.com/watch?v=2oor9i_p6rc
https://www.youtube.com/watch?v=vph6EqZ ... kptbow4e8A
https://www.youtube.com/watch?v=4exa-ep ... -CUDBbwZRL
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 22 dec 2015 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 09:20

_Sjors_ schreef:Hallo anonymous 1,

Je vraagstelling is ietwat gekleurd en een beetje radicaal. De muziekkeuze van hun kind is iets waar opvoeders zich grote zorgen over kunnen maken. Ik denk dat het goed is om te beseffen dat tegendraadse muziek bij pubers vaak onderdeel uitmaakt van hun speurtocht naar hun eigen identiteit. Een open gesprek met wederzijds respect, is meen ik beter dan het simpele gebod: “Uit met die herrie!”. (Hoewel dit in bepaalde gevallen ook heel gunstig kan werken, met name als de jongere nog wat jonger is en zich voornamelijk richt op kopiëren.)

Prima, het is nu stil geworden, en nu? Leer jongeren ook kritisch te luisteren. Onderzoek alles en behoud het goede immers, gaat vaak gepaard met het vinden van ogenschijnlijk goede zaken. Maar houdt deze visie ook stand met de bijbel in de hand? Luister samen en analyseer. Wat is nou de boodschap van deze muziek? Let op de bron, het effect en de vrucht van de muziek. Is dit ter ere van de muze, of ter ere van God? Door de complexiteit valt het beslist niet mee om snel en eerlijk een oordeel te vellen over goede en slechte muziek. En is dat nu ook juist niet wat de duivel heel goed weet als ex aanbiddingsleider? Hij is heel goed op de hoogte van de verwoestende effecten die muziek kan aanrichten in een leven!

Muziek door niet Christenen gemaakt hoeft niet per definitie verwerpelijk te zijn. We mogen m.i. best genieten van dergelijke kunstenaars, evenals dat men kan genieten van schilderwerk geschilderd door een niet Christelijke schilder bijvoorbeeld. Echter Christelijke popmuziek is i.m.o. een contradictio in terminis (tegenspraak in termen/woorden), want populaire muziek is populair doordat een meerderheid dit mooi vind. Als Christenen zijn we in de minderheid... Moderne muziek afschrijven omdat ze alleen modern is? Dat is te kortzichtig denk ik. Overigens zie ik liever een tiener die uit zijn dak gaat bij Toby Mac (met alle logische vragen van dien) en radicaal voor Jezus wil leven, dan dat ik een heel paars kabinet de Mattheüs Passion uit zie zitten, zonder ze ooit te zien buigen voor de gekruisigde, onze Redder!

Beter langharig (maak je niet druk, de haren op mijn hoofd zijn gemillimeterd) dan kortzichtig!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Kan ook mooi zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=vph6EqZ ... kptbow4e8A
https://www.youtube.com/watch?v=4exa-ep ... -CUDBbwZRL

Goede reactie.
Het is alleen erg vreemd dat dit "onderzoek" in onze kringen alleen op moderne vormen van muziek losgelaten wordt.
Vaak ook nog eens onder het motto: "God vindt het niet mooi" omdat men het zelf niet mooi vindt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2015 09:34

Precies. Men luistert klassiek, orgelmuziek of iets dergelijks en dus zijn drumstellen en gitaren slecht want die kent men niet. Ze vinden het niet mooi en bepalen dan dat God het ook niet mooi zal vinden, niet eerbiedig enzovoorts. Dat is gevaarlijk want dan creëer je eerst zelf een cultuur en vervolgens als je er genoeg aan gewend bent zeg je: Dit is wat God mooi vindt en de rest niet. God is veel groter dan onze cultuur, onze gewoonten, wat wij mooi vinden. Verder ben ik het er mee eens. Sommige mensen vinden alles met een beat of een gitaar slecht... sommigen vinden alles goed. Je moet muziek beoordelen op de inhoud.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor _Sjors_ » 22 dec 2015 10:15

In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2015 10:24

Marnix schreef:Precies. Men luistert klassiek, orgelmuziek of iets dergelijks en dus zijn drumstellen en gitaren slecht want die kent men niet.

Wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet. Toch?

Marnix schreef:Ze vinden het niet mooi en bepalen dan dat God het ook niet mooi zal vinden, niet eerbiedig enzovoorts. Dat is gevaarlijk want dan creëer je eerst zelf een cultuur en vervolgens als je er genoeg aan gewend bent zeg je: Dit is wat God mooi vindt en de rest niet.

We zitten met het lastige feit, dat God niet op een directe manier spreekt (voor zover ik weet althans...). "God spreekt door zijn Woord." Ja, dat is dus nogal indirect. (Het geschreven Woord met gedane uitspraken van eertijds.) Bij gebrek aan directe communicatie wil de verleiding vaak groot zijn om de gedachten van de ander dan maar zelf in te gaan vullen. En dat gevoel bekruipt mij ook nogal eens als mensen over Gods wil en bedoelingen uitspraken gaan doen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 22 dec 2015 11:02

Marnix schreef:Je moet muziek beoordelen op de inhoud.


Als Goethe luisterde naar Beethovens muziek voelde hij de 'oerdriften' in zich opkomen. Als hij luisterde naar Bach of Mozart had hij dat niet. Alleen inhoud (ik denk dat je de tekst bedoelt) is dus een beetje kort door de bocht. Ritme heeft wel degelijk een enorme invloed op de mens.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 11:07

Arendsoog schreef:Als Goethe luisterde naar Beethovens muziek voelde hij de 'oerdriften' in zich opkomen. Als hij luisterde naar Bach of Mozart had hij dat niet. Alleen inhoud (ik denk dat je de tekst bedoelt) is dus een beetje kort door de bocht. Ritme heeft wel degelijk een enorme invloed op de mens.

Datzelfde heb ik met orgelmuziek en met jazz.
Als ik er te lang naar luister krijg ik de neiging bushokjes in mekaar te trappen.
Mijn echtgenote heft datzelfde gevoel bij metal, wat bij mij juist rustgevend werkt.
Wij kunnen samen niet echt naar muziek luisteren, omdat er altijd iemand aggresief van wordt ;-)

Ligt dat aan de muziek, of is dat juist een kwestie van smaak?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 22 dec 2015 11:19

StillAwake schreef:Datzelfde heb ik met orgelmuziek en met jazz.
Als ik er te lang naar luister krijg ik de neiging bushokjes in mekaar te trappen.
Mijn echtgenote heft datzelfde gevoel bij metal, wat bij mij juist rustgevend werkt.
Wij kunnen samen niet echt naar muziek luisteren, omdat er altijd iemand aggresief van wordt ;-)

Ligt dat aan de muziek, of is dat juist een kwestie van smaak?


Als dit serieus is, is het een kwestie van smaak, maar ik denk dat bepaalde ritme's echt niet rustgevend werken. Dat kun je zelf eerlijk beoordelen. Praktisch invullen doe ik niet, omdat ik dan een stroom van reacties over me heen krijg. :wink: Je hoeft echt geen fan van jazz te zijn. Händel en Bach hebben genoeg gecomponeerd :) (https://www.youtube.com/watch?v=iTMJVvld9ok)

Het was slechts om aan te geven dat niet alleen de tekstuele inhoud van muziek meespeelt bij het beoordelen van muziek. Probeer anders dit eens: https://www.youtube.com/watch?v=Dehwp_dRlYQ of dit: https://www.youtube.com/watch?v=rrVDATvUitA
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 11:21

Arendsoog schreef:Als dit serieus is, is het een kwestie van smaak, maar ik denk dat bepaalde ritme's echt niet rustgevend werken. Dat kun je zelf eerlijk beoordelen. Praktisch invullen doe ik niet, omdat ik dan een stroom van reacties over me heen krijg. :wink: Je hoeft echt geen fan van jazz te zijn. Händel en Bach hebben genoeg gecomponeerd :) (https://www.youtube.com/watch?v=iTMJVvld9ok)

Het was slechts om aan te geven dat niet alleen de tekstuele inhoud van muziek meespeelt bij het beoordelen van muziek. Probeer anders dit eens: https://www.youtube.com/watch?v=Dehwp_dRlYQ of dit: https://www.youtube.com/watch?v=rrVDATvUitA

Waarom zou het niet serieus zijn?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 11:27

Arendsoog schreef:ik denk dat bepaalde ritme's echt niet rustgevend werken. Dat kun je zelf eerlijk beoordelen.

In hoeverre speelt datgene wat je gewend bent daarin mee?
Het is mijn vrouw en mij na een aantal jaren huwelijk nog niet gelukt muziek te vinden die wij beide rustgevend vinden.
Sterker nog, wat voor haar het summum van rustgevende muziek is (orgelmuziek) is voor mij het summum van takkeherrie.
Wat voor mij het summum van rustgevende muziek is (metal) is voor haar het summum van takkeherrie.

Het gaat erom hoe je naar muziek luistert.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 22 dec 2015 11:33

StillAwake schreef:Waarom zou het niet serieus zijn?

Omdat het (bijna) een té mooi voorbeeld is om waar te zijn.
StillAwake schreef:In hoeverre speelt datgene wat je gewend bent daarin mee?
Het is mijn vrouw en mij na een aantal jaren huwelijk nog niet gelukt muziek te vinden die wij beide rustgevend vinden.

Nu ja, ik heb je nog een paar tips gegeven :P
Sterker nog, wat voor haar het summum van rustgevende muziek is (orgelmuziek) is voor mij het summum van takkeherrie.
Wat voor mij het summum van rustgevende muziek is (metal) is voor haar het summum van takkeherrie.

Het gaat erom hoe je naar muziek luistert.

Daar speelt gewenning wel een bepaalde rol in denk ik. Maar muziek waarmee men als doel heeft de hartslag te verhogen zodat mensen compleet uit hun dak gaan, kan geen rustgevende muziek zijn. Per definitie.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 11:39

Arendsoog schreef:[Omdat het (bijna) een té mooi voorbeeld is om waar te zijn.

Helaas is het zo...
Arendsoog schreef:Nu ja, ik heb je nog een paar tips gegeven :P
Ik ga zeker luisteren, zal het vanmiddag in de auto eens proberen.
Arendsoog schreef:Daar speelt gewenning wel een bepaalde rol in denk ik. Maar muziek waarmee men als doel heeft de hartslag te verhogen zodat mensen compleet uit hun dak gaan, kan geen rustgevende muziek zijn. Per definitie.

Dat laatste is niet waar. Ik kan je voorbeelden noemen van muziek die bij mij extreem rustgevend werkt, terwijl ik toch echt vermoed dat het ritme hartslagverhogend werkt...
Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=P-k2JSZd_Qw
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2015 11:45

Arendsoog schreef:Nu ja, ik heb je nog een paar tips gegeven :P

Dank voor je tips!
Ik ben begonnen aan "Hildegard von Bingen - Voice of the Living Light", maar daar kom ik echt niet doorheen.
Het stuk van Bach (air) kende ik al, en is wel aardig (hoewel ik er nog steeds niet van kan genieten). Wel merk ik dat ik Bach heel snel zat ben, maar dat is wellicht een kwestie van oefenen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2015 12:53

Uit het bovengelinkte ND-artikel:
Zo moet muziek naar Filippenzen 4:8 ‘welluidend’ zijn. Jazz, pop en gospel vallen af vanwege het sterke ritme en het aantal decibellen.
...
Verder zorgt de aanname dat ‘welluidend’ rustig betekent, voor te veel spanning.

Blijkbaar past God naar reformatorische opvatting erg in het vrouwelijke, wat zich kenmerkt door het gestage (voortdurend en gelijkmatig). Maar het mannelijke, dat zich kenmerkt door het explosieve, door dynamiek, dat past er blijkbaar niet zo goed in.
Toch was Jezus een man! En de man werd het eerst geschapen...

Overigens gaat de vergelijking wel een beetje mank. Want juist klassieke muziek kenmerkt zich door dynamiek. Popmuziek is muziek zonder de dynamiek, zei iemand mij eens. Beetje boud uitgedrukt, want dat is natuurlijk ook niet helemaal zo. En ik wou bijna schrijven dat het vrouwelijke zich kenmerkt door het rustige, maar dat is op een bepaalde manier nou juist weer niet zo.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron