Augustinus - De stad van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Augustinus - De stad van God

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 11:24

Ik ben nu al een paar maanden aan het lezen in dit boek en ik vroeg me af of er anderen zijn die dit boek gelezen hebben.

Voor de niet-kenners:
In dit boek heeft Augustinus het over twee steden: de wereldse stad, de stad van de niet-gelovigen, en de geestelijke stad, de stad van God, die hier begint en haar voltooiing heeft in de hemel.
Het is een enorm dikke pil, in de uitvoering die ik heb (vertaling Gerard Wijdeveld) zijn het zo'n 1200 pagina's. Het is onderverdeeld in 22 boeken. 10 daarvan gaan er over de eerste stad, de andere 12 gaan over de stad van God.
De eerste 10 boeken zijn vooral een weerlegging van de heidense godsdiensten. Stap voor stap veegt Augustinus de vloer aan met het meergodendom, met de gedachte dat je demonen moet vereren, met de filosofische godsbeelden enz. Overigens heeft hij veel sympathie voor Plato, hoewel hij hem ook weer voor on-wijs verklaard.

Ik ben zelf nu in het 12e boek, dus ik heb het voorlopig nog niet uit. Ik ben van plan om zo nu en dan eens een mooi citaat cq. een mooie gedachte hier neer te zetten. Wat mij namelijk opvalt is dat heel veel dingen die aan anderen worden toegeschreven, al in zijn boek voorkomen.
Bijvoorbeeld de omschrijving van het woord "nu", wat heel sterk met het begrip tijd te maken heeft. Ik leerde tijdens mijn studie psychologie dat een of andere filosoof uit de 18e eeuw daar een gedachte over had, namelijk: nu is dat moment wat tussen het directe verleden en de directe toekomst inligt. Blijkt dat dat gewoon al in dit boek staat, uit de 5e eeuw...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 11:25

Om een beginnetje te maken om over na te denken:
Heel sterk vind ik Augustinus' betoog over horoscopen. Hij bewijst dat de stand van de sterren per definitie geen invloed kan hebben op iemands levensloop. Hij doet dit door een uiteenzetting over de conceptie en geboorte van tweelingen.
Ik citeer een stukje:
"Ja maar, wordt er dan gezegd, de invloed van de horoscoop is toch heel groot! Dat daar geen sprake van is, heb ik nu al wel genoeg uiteengezet. Maar wat er dan ook van moge zijn, die invloed doet zich volgens hun zeggen bij de geboorte gelden. Dan vraag ik: Ook bij de conceptie? Daar hebben we klaarblijkelijk maar met één geslachtsgemeentschap te doen en de kracht van de natuur gaat wel zó ver, dat een vrouwe die eenmaal heeft ontvangen daarna beslist geen ander kind meer kan ontvangen. Bij tweelingen moeten dus de momenten van de conceptie onvermijdelijk samenvallen. Of komt het misschien door de verschillende horoscopen waaronder ze zijn geboren dat bij de geboorte het ene tweelingskind in een jongen, het andere in een meisje verandert?
(...)
Hoe zou men dus iets onzinnigers kunnen beweren of denken dan dat enerzijds de stand van de gesternten, die op het ogenblik van de conceptie toch voor beiden dezelfde was, niet het verschil in geslacht heeft kunnen verhinderen tusen die vrouw en haar onder dezelfde constellatie ontvangen broer, terwijl anderzijds de stand van de gesternten op het uur van hun geboorte wel heeft kunnen bewerkstelligen dat zij door haar heilige maagdelijkheid zozeer van hem verschilde?" (Boek V, 6)

Vervolgens past hij de horoscoop ook toe op graankorrels die in de aarde gezaaid worden. Onder hetzelfde gesternte dragen ze heel verschillende vruchten.

Om vervolgens te concluderen:
"Als men dit alles overweegt, is de veronderstelling niet zo vreemd dat de wonderlijke vele juiste antwoorden die de astrologen geven, een gevolg zijn van heimelijke ingevingen van boze geesten, (...)" (Boek V, 7)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2005 15:31

Dat boek heb ik ook staan in mijn boekenkast. Ik heb er alleen nog niet zo veel in gelezen. Ik herinner me dat er heel lange zinnen in voor kunnen komen.
Wat ik vooral boeiend vond, was hoe hij de gebeurtenissen te Rome van 410 beschreef. Alsof je de krant las, zo actueel komt het dan over...! Dat is het mooie van als je een boek leest van uit die tijd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 feb 2005 15:38

Klinkt als een goed boek!
Doet me heel erg denken aan Bunyan.
the most important things in life are not things

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 16:00

Alleen doelt Bunyan meer op het geestelijk leven, en bestrijd hij minder de andere godsdiensten
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Augustinus - De stad van God

Berichtdoor Cicero » 12 feb 2005 19:15

TheKeimpe schreef:Ik ben nu al een paar maanden aan het lezen in dit boek en ik vroeg me af of er anderen zijn die dit boek gelezen hebben.

Grote gedeeltes. Geweldig boek! Het is heerlijk om je door Augustinus´ betoog mee te laten slepen.
Interessant vind ik vooral zijn visie op de antieke wereld. En ook niet te vergeten zijn `tweestedenleer´.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 feb 2005 15:14

fraternoster schreef:
Grote gedeeltes. Geweldig boek! Het is heerlijk om je door Augustinus´ betoog mee te laten slepen.
Interessant vind ik vooral zijn visie op de antieke wereld. En ook niet te vergeten zijn `tweestedenleer´.

Het kan natuurlijk een leerzaam boek zijn, maar om gelijk dit te verabsoluteren is natuurlijk fout. Het is enkel een interpretie van Augustinus c.q. lessen van Augustinus. Om dit gelijk in te kaderen via een zogenaamde tweestedenleer is mijns inziens fout.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2005 16:16

Sabra schreef:
fraternoster schreef:

Het kan natuurlijk een leerzaam boek zijn, maar om gelijk dit te verabsoluteren is natuurlijk fout. Het is enkel een interpretie van Augustinus c.q. lessen van Augustinus. Om dit gelijk in te kaderen via een zogenaamde tweestedenleer is mijns inziens fout.

Hmm, zegt iemand dat dan?
Een ander uiterste is dat je met het badwater ook het kind weggooit. :|
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 feb 2005 16:30

Sabra schreef:
Om dit gelijk in te kaderen via een zogenaamde tweestedenleer is mijns inziens fout.

Daarom zette ik het ook tussen aanhalingstekens. Beter is misschien: 'tweestedengedachte'.
Laatst gewijzigd door Cicero op 14 feb 2005 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

dude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor dude » 14 feb 2005 16:31

Lijkt me een interessant boek. Zag hem liggen voor 39,95. ff m'n ouders lief aankijken :lol:

Nellie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nellie » 15 feb 2005 17:31

[quote="TheKeimpe"]Ik ben nu al een paar maanden aan het lezen in dit boek en ik vroeg me af of er anderen zijn die dit boek gelezen hebben.

Ja heb het boek ook gelezen voor mn afstuderen!!! het is inderdaad geweldig, ik was dan vooral geinteresseerd in zijn visie op de voorzienigheid van God en het vrije menselijk handelen (boek 5 oa) Echt heel erg mooi!!! God en de mens maken samen de geschiedenis, onze wil doet er wel degelijk toe!
Ook zijn visie op de geschiedenis is mooi, Christus is het doel van de geschiedenis en het middelpunt,. echt doorlezen tot je daar bent, je vind er inderdaad veel hedendaagse gedachten in terug, maar dat de geschiedenis het ene doel Christus heeft was voor mij heel nieuw! Elke Christen zou dat moeten weten en lezen eigenlijk, zo gaaf is het!

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 18 feb 2005 12:55

Ik heb het boek ook in mijn boekenkast staan. Nog nooit helemaal gelezen (wel ooit tentamen over gemaakt;)). Ergens in mijn computer staat een goede samenvatting van dit boek. Pb me als je daar interesse voor hebt.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 13:55

Sabra schreef:
fraternoster schreef:

Wat bedoelen jullie precies met een tweestedenleer?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 15:21

Ik denk een stad die Goed is en een stad die Kwaad is, en dat er geen neutrale steden zijn ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 18 feb 2005 15:35

Ik ben momenteel in de belijdenissen van hem aan het lezen. Ook errug mooi. Daarin weerlegd hij ook de horescopie enzo. Ik vind het schitterend om in zijn gedachten mee te gaan. Ik ga zeker ook een keer in de in de stad van God beginnen. Ook een aanrader zo te horen...

Terug naar “Archief”