Dit onderwerp in "geloof en leven?" Wat heeft verkeer met geoof te maken?
Ik heb mij afgevraagd of scholieren levensmoe zijn.
Ik zal vertellen waarom.
In de afgelopen paar weken heb ik op allerlei tijden een aantal keren het Beatrixziekenhuis in Gorcum moeten bezoeken - ik woon in de Vijfheerenlanden.
In Gorcum zijn een aantal scholen - Het Camphusianer gymnasium, de Oude Hoven, het Da Vinci College, het Gomarus College en ik geloof het Merewaarde College.
Dat betekent dat er vanuit alle omliggende plaatsen aan alle kanten van Gorcum scholieren op weg gaan naar school, in heel erg veel gevallen op de fiets door het polderlandschap.
Het liefst met veel tegelijk, nog liever met drie, vier naast elkaar op een smalle polderweg. Auto? Vooral niet op zij gaan.
Verlichting als het 's morgens mistig en/of donker is? Waarom zou je die aandoen?
Ik heb in de afgelopen keren dat ik dus naar het ziekenhuis moest, ontelbare keren mijn hart vastgehouden. En heb gedacht: het is toch een groot wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren.
Soms gaat het mis - nog niet zo lang geleden zag ik een rouwadvertentie van een jongen van een van de scholen.
Geloof en leven? Jazeker, want je simpel aan de verkeersregels houden heeft ook met geloof te maken. Je kunt er een grapje over maken. Ik reed ooit eens - vanwege een sterfgeval - met 140 km. per uur naar Groningen. Zei iemand tegen me: de beschermengeltjes gaan maar tot 120 km... Oftewel: je hebt eigen verantwoording.
Ik denk dat wij door de wijze waarop wij ons gedragen in het dagelijks leven veel meer ons geloof uitdragen dan door woorden.
En zeker als het gaat om zoiets kostbaars als ons leven: op die gave ben je toch zuinig?
Nee, dit is geen zedenpreek van een 'ouwetje'. Maar alsjeblieft, waar het jullie aangaat: denk aan je eigen leven, aan je ouders en familie én aan de andere weggebruikers en laat óók op de weg zien dat je een Christen bent (zoals sommige auto's de vis als teken dragen).
Dat heeft volgens mij álles met geloven in ons leven te maken...
Riska