Zegenen van het lichaam?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Zegenen van het lichaam?

Berichtdoor Maja de Bij » 12 dec 2004 14:09

Ik heb naar de begrafenis van prins Bernard gekeken. Wat we opviel (afgezien van arme preek, maar daar gaat het me niet om), was dat voor de bijzetting het lichaam van de prins door de ds. gezegend werd, met de hogepriestelijke zegen.
Ik heb dat wel eens vaker op begrafenissen meegemaakt. Maar ik weet nooit zo goed wat ik er van moet vinden, een beetje apart vind ik het eigenlijk. Ook al misschien omdat het in mijn kerk niet gebeurt.
Weet iemand waarom dit gebeurt, en wat de reden is?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

joris

Re: Zegenen van het lichaam?

Berichtdoor joris » 12 dec 2004 18:46

Maja de Bij schreef:Ik heb naar de begrafenis van prins Bernard gekeken. Wat we opviel (afgezien van arme preek, maar daar gaat het me niet om), was dat voor de bijzetting het lichaam van de prins door de ds. gezegend werd, met de hogepriestelijke zegen.
Ik heb dat wel eens vaker op begrafenissen meegemaakt. Maar ik weet nooit zo goed wat ik er van moet vinden, een beetje apart vind ik het eigenlijk. Ook al misschien omdat het in mijn kerk niet gebeurt.
Weet iemand waarom dit gebeurt, en wat de reden is?

nee dat stukje heb ik neit meer gezien. wat me ook opviel, en dat was ook bij juliana en claus zo:, dat hij zei: we zullen na deze dienst het lichaam aand e dood toevertrouwen.

beetje magisch allemaal.

Ik denk dat dode mensen zegenen zelfs gevaarlijk is, heef tniets met christelijkheid te maken. Je bent er dan een paar uur te laat mee eigenlijk.
net als het 'laatste eer bewijzen' haha, daar ben je toch echt te laat mee want de persoon merkt er geen donder meer van.

ik denk dat de preek gewoonweer fijn internationaal en interreligieus en interpoliticair in elkaar gezet is met allerlei lui die over de schouder van de domi mee keken. Daarom ook psalm 139, zo ongelooflijk veilige psalm, wat in alle religies oke is. Pantheistisch kan die psalm nog uitgelegd worden.

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 12 dec 2004 19:42

Ik vond het een mooie dienst. Ik zou ook niet weten wat er mis is met het zegenen van een dood lichaam.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 12 dec 2004 20:17

Wat valt er te zegenen aan een dood lichaam?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 dec 2004 21:15

Johanna schreef:Ik vond het een mooie dienst. Ik zou ook niet weten wat er mis is met het zegenen van een dood lichaam.

Daar is alles mis mee. In Lev. 21:11 staat dat de priester bij geen dood lichaam mag komen, zelfs niet bij zijn vader of moeder. Dat gebod geldt niet voor ons, het hoort tot de ceremoniële wetten. Maar, in Num. 6:23 wordt aan Aäron de opdracht gegeven tot het zegenen van de kinderen Israëls met de priesterlijke zegen. Dat is de bekende zegen "De Heere zegene u, enz". Als we dit nu zien in het licht van Lev. 21:11 dan is duidelijk dat deze zegen in geen geval uitgesproken mocht worden over een dood lichaam. Hoewel het gebod op zich voor ons niet geldt dat we geen dood lichaam zouden mogen aanraken, wordt uit het verband tussen deze 2 teksten toch wel duidelijk dat de Priesterlijke zegen in geen geval voor de doden bestemd was. Het zegenen van doden is dan ook verwerpelijk en ik denk, een gruwel in Gods ogen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2004 22:26

Opvallend is dat bijna alle kerken waar ook ter wereld het lichaam gezegend aan de aarde toevertrouwen en dit schriftuurlijk weten te onderbouwen (ik zou moeten nazoeken hoe en wat, maar dit is wat ik er van weet).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 dec 2004 22:55

Optimatus schreef:Opvallend is dat bijna alle kerken waar ook ter wereld het lichaam gezegend aan de aarde toevertrouwen en dit schriftuurlijk weten te onderbouwen (ik zou moeten nazoeken hoe en wat, maar dit is wat ik er van weet).

Ik had er eerlijkgezegd nog nooit van gehoord tot de bijzetting van pr. Juliana.

André

Berichtdoor André » 12 dec 2004 22:57

Gen. 3: 19

Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug.’

Misschien heeft dit bijbel gedeelte er iets mee te maken?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 dec 2004 23:13

Andre schreef:Gen. 3: 19

Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug.’

Misschien heeft dit bijbel gedeelte er iets mee te maken?

Maar zonder zegen keren we ook wel terug tot stof hoor. Ik zie niet in wat er gezegend kan worden aan een ontzield lichaam. Maar ja, predikanten lenen zich tegenwoordig overal voor. Als het de wens van Bernhard geweest was om de kist tijdens het zegenen met slagroom te bespuiten, of met hagelslag te bestrooien had ie het waarschijnlijk ook gedaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2004 23:15

Een dergelijke act had ik eerder bij Juliana verwacht. Die was recalcitrant genoeg.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 dec 2004 23:34

jas schreef: Maar ja, predikanten lenen zich tegenwoordig overal voor. Als het de wens van Bernhard geweest was om de kist tijdens het zegenen met slagroom te bespuiten, of met hagelslag te bestrooien had ie het waarschijnlijk ook gedaan.

Hier "leende" Ds. Carel ter Linden zich voor:

Nu Bernhard Leopold Frederik Everhard Julius Coert Karel Godfried Pieter van Lippe- Biesterfeld uit dit leven is heengegaan, nu zegenen wij dit leven. Dat God het een plaats zal geven in zijn geschiedenis met de mensen, op weg naar zijn wereld van vrede en ware broederschap. Wij vertrouwen zijn lichaam toe aan de schoot van deze kerk; wij geven hem uit handen, in de handen van de levende God. Dat Gods zegen hem zal dragen:

De Heer zegene en hij behoede u;
De Heer doe zijn aanschijn over u lichten en zij u genadig;
De Heer verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.

En nu maar hopen dat je het verschil ziet tussen het "bespuiten met slagroom of bestrooien met hagelslag van de kist" en en bovenstaande tekst....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 00:10

Brion schreef:
jas schreef: Maar ja, predikanten lenen zich tegenwoordig overal voor. Als het de wens van Bernhard geweest was om de kist tijdens het zegenen met slagroom te bespuiten, of met hagelslag te bestrooien had ie het waarschijnlijk ook gedaan.

Hier "leende" Ds. Carel ter Linden zich voor:

Nu Bernhard Leopold Frederik Everhard Julius Coert Karel Godfried Pieter van Lippe- Biesterfeld uit dit leven is heengegaan, nu zegenen wij dit leven. Dat God het een plaats zal geven in zijn geschiedenis met de mensen, op weg naar zijn wereld van vrede en ware broederschap. Wij vertrouwen zijn lichaam toe aan de schoot van deze kerk; wij geven hem uit handen, in de handen van de levende God. Dat Gods zegen hem zal dragen:

De Heer zegene en hij behoede u;
De Heer doe zijn aanschijn over u lichten en zij u genadig;
De Heer verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.

En nu maar hopen dat je het verschil ziet tussen het "bespuiten met slagroom of bestrooien met hagelslag van de kist" en en bovenstaande tekst....

Nee, en die argumentatie heb ik al een paar postings eerder gegeven. Ik ervaar het zegenen van een dode als een knetterharde vloek, een vreselijke godslastering.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 00:27

Dat vind ik nergens op slaan. Het is een soort wens aan de dode en een gebed naar God....

(waarom is dit een vreselijke Godslastering? Mag je dit niet uitspreken bij gelovige mensen, in het vertrouwen dat God ze heeft gered en bij zich heeft gehaald?)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 00:51

Marnix schreef:Dat vind ik nergens op slaan. Het is een soort wens aan de dode en een gebed naar God....

(waarom is dit een vreselijke Godslastering? Mag je dit niet uitspreken bij gelovige mensen, in het vertrouwen dat God ze heeft gered en bij zich heeft gehaald?)

Kijk nou eens naar de letterlijke tekst van de zegen. Pas die vervolgens toe op een lijk, en praat dan weer verder.

sela

Berichtdoor sela » 13 dec 2004 00:55

Marnix schreef:Dat vind ik nergens op slaan. Het is een soort wens aan de dode en een gebed naar God....

ik zag/zie er ook als een gebed of hij in de hemel mag zijn...
Laatst gewijzigd door sela op 13 dec 2004 00:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”