Satan waar en waneer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 01:58

Oke, maar waarom zou God de duivel er dan voor nodig gehad hebben?

Ik heb me pas trouwens laten wijsmaken dat de duivel niet in de hemel, maar op aarde rondwaart. Misschien dat hij af en toe langs de hemel komt (zoals bij Job), maar het lijkt me stug dat dat z'n vaste woonplaats is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 08:38

Er staat niet dat Satan even naar de Hemel ging, God is zo heerlijk dat wij Hem al niet kunnen zien, zou Satan hem dan wel kunnen zien? *bekrompen idee van mij*

God had een weddenschap met Satan om Job, er staat in de Bijbel dat Satan op de Aarde werd geworpen in de vorm van een bliksemflits...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 10:00

Aragorn schreef:Ik heb me pas trouwens laten wijsmaken dat de duivel niet in de hemel, maar op aarde rondwaart. Misschien dat hij af en toe langs de hemel komt (zoals bij Job), maar het lijkt me stug dat dat z'n vaste woonplaats is.

Dit vind ik interessante materie. Ik ga er vanuit, dat de meesten althans geloven dat de openbaring van Johannes voor een groot deel nog vervuld moet worden. In dat opzicht is het misschien aardig om eens Open.12 te lezen. Vooral vanaf vers 7. Daar wordt ons verteld over het gevecht in de hemel tussen Michaël en de draak en zijn engelen. Michaël wint dit gevecht en de draak wordt uit de hemel op aarde gesmeten. Als deze profetie nog niet vervuld is, en gelet op alle plagen daarvoor beschreven is dat nog niet zo, dan betekent het toch echt dat de duivel nog steeds een plek in de hemel heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 09 dec 2004 10:01

Raido schreef:Er staat niet dat Satan even naar de Hemel ging, God is zo heerlijk dat wij Hem al niet kunnen zien, zou Satan hem dan wel kunnen zien? *bekrompen idee van mij*

God had een weddenschap met Satan om Job, er staat in de Bijbel dat Satan op de Aarde werd geworpen in de vorm van een bliksemflits...
De satan wordt pas in openbaringen 12:8 uit de hemel geslagen door Michael zodat hij er niet meer in kan. Of dit toekomst of verleden is blijft een lastige vraag, maar het heeft er alle schijn van dat de satan bij Job ook nog gewoon de hemel in kan...

(mijn interpretatie van opb. 12:8 is overigens dat dit korte tijd na het sterven van de Here Jezus was, waarscijnlijk net voor het begin van de christenvervolging kort na pinksteren)
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 09 dec 2004 10:09

jas schreef:
Aragorn schreef:Ik heb me pas trouwens laten wijsmaken dat de duivel niet in de hemel, maar op aarde rondwaart. Misschien dat hij af en toe langs de hemel komt (zoals bij Job), maar het lijkt me stug dat dat z'n vaste woonplaats is.

Dit vind ik interessante materie. Ik ga er vanuit, dat de meesten althans geloven dat de openbaring van Johannes voor een groot deel nog vervuld moet worden. In dat opzicht is het misschien aardig om eens Open.12 te lezen. Vooral vanaf vers 7. Daar wordt ons verteld over het gevecht in de hemel tussen Michaël en de draak en zijn engelen. Michaël wint dit gevecht en de draak wordt uit de hemel op aarde gesmeten. Als deze profetie nog niet vervuld is, en gelet op alle plagen daarvoor beschreven is dat nog niet zo, dan betekent het toch echt dat de duivel nog steeds een plek in de hemel heeft.
Naar mijn idee is openbaring op te delen in vijf delen:

1. Inleiding en brieven aan de 7 gemeenten in klein Azie
2. Profetie van de eindtijd vanuit hemelsperspectief
3. Openbaring 12
4. Profetie van de eindtijd vanuit aardsperspectief
5. Profetie van de het de eeuwigheid waarbij aards en hemelsperspectief bij elkaar gekomen zijn

Openbaring 12 heeft volgens mij een bijzondere rol omdat het, het ontstaan van de gemeente in een hoofdstuk bijschrijft, je zou het ook kunnen zien als een inleiding op het vierde deel, maar tekstueel lijkt het ook om een apart gedeelte te gaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 10:46

@tlantis schreef:
(mijn interpretatie van opb. 12:8 is overigens dat dit korte tijd na het sterven van de Here Jezus was, waarscijnlijk net voor het begin van de christenvervolging kort na pinksteren)

Ik niet, want ik geloof niet dat de plagen die daarvoor beschreven staan, al geschied zijn. Ook denk ik dat eerst de Gemeente door de Heere Jezus opgenomen zal worden. Zoals jij het stelt klopt het niet met de prof. van Daniël en de brieven van Paulus.
Het standpunt waar ik nogal voor voel vind je hier:
http://www.bijbels-panorama.nl/S07_opna ... kking.html
Ik ben het niet in alles met ze eens, maar dit vind ik een zeer acceptabele uitleg.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 09 dec 2004 11:26

jas schreef:
@tlantis schreef:

Ik niet, want ik geloof niet dat de plagen die daarvoor beschreven staan, al geschied zijn. Ook denk ik dat eerst de Gemeente door de Heere Jezus opgenomen zal worden. Zoals jij het stelt klopt het niet met de prof. van Daniël en de brieven van Paulus.
Het standpunt waar ik nogal voor voel vind je hier:
http://www.bijbels-panorama.nl/S07_opna ... kking.html
Ik ben het niet in alles met ze eens, maar dit vind ik een zeer acceptabele uitleg.
Hoe komt je erbij dat openbaring volledig chronologisch is? (zie ook mijn eerdere posting)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 11:30

Zeker Frank Perretti en de Laatse Bazuin gelezen? TOTALE VERKRACHTING van het boek Openbaringen! echt walchelijk om te zien hoe mensen de waarheid zo intrepeteren, het is een profetisch boek!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 11:59

@tlantis schreef:
Raido schreef:Er staat niet dat Satan even naar de Hemel ging, God is zo heerlijk dat wij Hem al niet kunnen zien, zou Satan hem dan wel kunnen zien? *bekrompen idee van mij*

De satan wordt pas in openbaringen 12:8 uit de hemel geslagen door Michael zodat hij er niet meer in kan. Of dit toekomst of verleden is blijft een lastige vraag, maar het heeft er alle schijn van dat de satan bij Job ook nog gewoon de hemel in kan...

Hm, en waar komt het verhaal dat satan al voor de schepping uit de hemel gekickt is vandaan dan? Is dat ook op basis van Op. 12:8?

Misschien wel, wij kunnen het niet zien omdat we stoffelijk zijn, ons lichaam zou zoveel geestelijke kracht niet aankunnen oid. Ik kan me voorstellen dat dat bij een (voormalig) aartsengel net iets anders ligt. Konden Adam en Eva trouwens ook God zien? Volgens mij praatten ze alleen maar met Hem door de wind oid.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 12:04

Voor de val na de val staat er dat ze zich verborgen van voor Zijn aagezicht...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 09 dec 2004 12:06

Aragorn schreef:
@tlantis schreef:

Hm, en waar komt het verhaal dat satan al voor de schepping uit de hemel gekickt is vandaan dan? Is dat ook op basis van Op. 12:8?
De satan is gevallen voor de schepping (meestal op basis van Jesaja 14, Judas:6 en Ezechiel 28, maar sommige mensen vermoeden ook op basis van openbaring 12:4.) Het "vallen" van de satan was een vallen in zonde, niet een vallen uit de hemel...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 12:42

Dat is onmogelijk...

Genesis 1 schreef:1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
In de beginne schiep God de hemel en de Aarde, De engelen waren in de hemel en zijn niet van eeuwigheid.

Johannes 1 schreef:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
Alleen God was er altijd, God was het Woord

Judas schreef:6 En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard.[/quote']De gevallen engelen zijn dus duidelijk nu al in de Hel en niet op de Aarde, of de Hel is op/in de Aarde...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 12:49

Raido schreef:Dat is onmogelijk...

]

Hee, wat me ineens opvalt: is de hemel ook geschapen, behoort deze ook tot de schepping? Dan is de vraag gerechtigd : waar is de hemel dan?
Hoe zit dat?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 09 dec 2004 12:53

Maja de Bij schreef:
Raido schreef:Dat is onmogelijk...

]

Hee, wat me ineens opvalt: is de hemel ook geschapen, behoort deze ook tot de schepping? Dan is de vraag gerechtigd : waar is de hemel dan?
Hoe zit dat?
Ik denk dat het hier gewoon over de "blauwe" hemel gaat... niet zozeer over de woonplaats van God...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 12:56

De Hemel is de plek waar God is, toen de eerste mens in de ruimte was heeft hij gezegt, ik heb alles gezien, maar God was er niet (vrij naar iemand).

De derde hemel, daar is God... maar wat of waar dat is? in een andere dimensie boven die van ons.

Terug naar “Archief”