wat is het verschil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

adrian
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

wat is het verschil?

Berichtdoor adrian » 07 dec 2004 20:59

Wat is het verschil tussen de gereformeerde gemeente en de oud gereformeerde gemeente?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 dec 2004 21:14

dat weten ze zelf ook niet, ben ik bang :)

theologisch is er bij mijn weten geen verschil, attestaties worden overgenomen, en de oud gereformeerden zijn destijds niet meegegaan in de fusie vanwege de befaamde steek&bef. maar als je even zoekt, vind je een uitgebreidere verhandeling.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 07 dec 2004 21:14

Waarschijnlijk heeft het met het jaar van oprichting te maken. ;)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 dec 2004 21:15

DavidOpposite schreef:Waarschijnlijk heeft het met het jaar van oprichting te maken. ;)

zelfs dat niet :D in 1907 zijn de gereformeerde gemeenten ontstaan als fusie van verschillende kerkverbanden, en de groep die niet meeging, zijn voor zichzelf begonnen als oud gereformeerde gemeenten.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 08 dec 2004 10:55

Er is volgens mij geen principieel leerverschil.

In 1907 accepteerden een paar onafhankelijke gemeenten de uitnodiging van Ds. G. H. Kersten te overwegen om samen te gaan met de (Oud) Gereformeerde Gemeenten, maar besloten uiteindelijk apart te blijven. Zij vestigden hun eigen nog conservatievere kerk — de O.G.G.
Ds. L. Boone (1860-1935) was hun leider. Hij was het oneens met Ds. Kersten omdat deze bereid was de naam "Gereformeerd", i.p.v. "Oud Gereformeerd" te voeren; het psalmboek van Petrus Dathenus (1531-1588) te vervangen door dat van 1773, en de kledingvoorschriften van voorgangers aan te passen.

De reden van het niet meegaan ligt dus in de naam, het psalmboek en de kledingvoorschriften. Dat is eigenlijk zeer ontzettend triest.

Het valt me trouwens op hoe ds. Kersten altijd gepoogd heeft om eenheid te zoeken. Goeie kerel, die Kersten.

Ik vond overigens nog een interessant plaatje:

Afbeelding

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 08 dec 2004 12:10

Pieter schreef:Er is volgens mij geen principieel leerverschil.

In 1907 accepteerden een paar onafhankelijke gemeenten de uitnodiging van Ds. G. H. Kersten te overwegen om samen te gaan met de (Oud) Gereformeerde Gemeenten, maar besloten uiteindelijk apart te blijven. Zij vestigden hun eigen nog conservatievere kerk — de O.G.G.
Ds. L. Boone (1860-1935) was hun leider. Hij was het oneens met Ds. Kersten omdat deze bereid was de naam "Gereformeerd", i.p.v. "Oud Gereformeerd" te voeren; het psalmboek van Petrus Dathenus (1531-1588) te vervangen door dat van 1773, en de kledingvoorschriften van voorgangers aan te passen.

De reden van het niet meegaan ligt dus in de naam, het psalmboek en de kledingvoorschriften. Dat is eigenlijk zeer ontzettend triest.

Het valt me trouwens op hoe ds. Kersten altijd gepoogd heeft om eenheid te zoeken. Goeie kerel, die Kersten.

Ik vond overigens nog een interessant plaatje:

Afbeelding

Het klopt niet helemaal wat je zegt. De Oud Gereformeerde Gemeenten wilden geen kerkverband naast de NHK, zij wilden een noodverband, en dat zijn ze nog steeds. Vandaar ook dat OGG meestal geen klokken luiden, en geen toren hebben, zij willen daarmee aangeven dat zij voelen dat zij in de NHK thuishoren, zij gaan weer terug als de NHK weer terug is bij datgene wat zij was: een 'gereformeerde kerk', op de basis van de kerk na de Reformatie.

Ik denk ook dat zij daarom de naam 'gereformeerd' niet zo wilden gebruiken. (toen heette de NHK nog de Gereformeerde Kerk der Nederlanden.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 13:27

Ik mis in dit plaatje eigenlijk het verschil tussen Ger Gem en Ger Gem in Ned. Deze staan er nu onder één noemer in. Het schema is na 1953 niet meer bijgewerkt lijkt wel...

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 08 dec 2004 14:03

Je hebt gelijk.

Hier nog wat aanvullende info dan:

Gereformeerde Gemeenten onder het Kruis

Een groep kerken die zich in 1840 losmaakten van de overige kerken der Afscheiding, o.m. omdat zij weigerden erkenning aan te vragen bij de regering.

In 1869 kwam het tot een hereniging onder de naam van Christelijke Gereformeerde Kerk. Enkele gemeenten bleven zelfstandig en vormden later de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika.

Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika

Een verbond van kerken, in 1907 ontstaan door samenvoeging van een aantal Gereformeerde Gemeenten onder het Kruis met volgelingen van de in 1840 afgezette predikant Lambertus Gerardus Cornelis Ledeboer (zie onder).
Kenmerkend voor deze gemeenten zijn beklemtoning van de leer van de uitverkiezing, wereldmijding* en strenge viering van de zondag**.

Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Een groep gemeenten die zich in 1953 afgescheiden hebben van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika. Kenmerkend voor de gemeenten zijn het benadrukken van de noodzaak van persoonlijke bekering, een levensopvatting die gekenmerkt wordt door een diep besef van zonde en schuld en wereldmijding, waardoor men bijvoorbeeld bioscoopbezoek, radio en televisie afwijst, en een diep geloof in de voorzienigheid van God, waardoor o.a. vaccinatie en het afsluiten van verzekeringen niet aanvaard wordt.

Bron: kerkenregister.com

* ik ben zelf GG'er en ik zou niet willen bevestigen dat we in ons kerkverband (in het algemeen) de wereld proberen te mijden. We zijn immers niet van deze wereld, maar we leven er wel midden in!

** dat streng zou ik liever willen veranderen in strikt. Streng klinkt nogal opgelegd, en dat ervaar ik persoonlijk niet zo.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 14:11

Even voor de duidelijkheid, volgens mij is de Gereformeerde Gemeente in Nederland en Noord Amerika nu de Gereformeerde Gemeente.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 08 dec 2004 14:33

Nee. De officiële naam van de Gereformeerde Gemeente is Gereformeerde Gemeente in Nederland en Noord-Amerika.

De GG heeft gemeentes in Nederland en Noord-Amerika (en in nog een paar landen geloof ik). Vandaar.

Het is inderdaad wat verwarrend, maar dat is de schuld van de GGiN'ers :mrgreen:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 14:45

In Afrika en Nieuw Zeeland heb je idd ook wat gemeenten. Maar dat dit de off. naam is wist ik niet.
En idd, het is de schuld van de GGiN :mrgreen:

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 19:29

De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Er is tussen de twee kerkverbanden wel een goede correspondentie. Een attestatie bijv. is vrij gemakkelijk geregeld, en het komt voor dat dominee's uit de Gereformeerde Gemeenten preken bij Oud Gereformeerden.
Er is ook toenadering gezocht, en de Oud Gereformeerde Gemeenten wilden over het algemeen best graag samengaan met de Gereformeerde Gemeenten.
Alleen 'een bepaalde ontwikkeling in de Gereformeerde Gemeenten' (zeggen zij dan) weerhoudt hen om dat te doen. Het heeft te maken met 'boeken die daar geschreven worden door gemeenteleden en bepaalde predikanten.'

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 19:30

PeterD schreef:In Afrika en Nieuw Zeeland heb je idd ook wat gemeenten. Maar dat dit de off. naam is wist ik niet.
En idd, het is de schuld van de GGiN :mrgreen:

In Nieuw-Zeeland is er toch nog maar 1 gemeente? En verder inderdaad in Zuid-Afrika, Nigeria, Izi en nog wat plaatsen. Ook nog één in Zuid-Amerika (voorheen zendingspost, Loma Alta).

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 08 dec 2004 19:35

caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.

Wat is het verschil tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 19:42

pugna schreef:
caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.

Wat is het verschil tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?

Dit is voor mij niet geheel helder, maar ik dacht dat het eveneens in het gebied van aanbod en aanname van genade was (hetzelfde gebied als de GGiN).

Typerende uitspraak die ik in een preek hoorde van een OGGiN ds.:
'Arm volk, blijf maar in die ellende liggen hoor. Christus zal u er wel uit komen te helpen.'
Dit is toch wel op z'n lichtst gezegd een zeer ongelukkig geformuleerde uitspraak denk ik. Zo zou ik het in elk geval nooit uidrukken.

Terug naar “Archief”