Engelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-Rianne-

Engelen

Berichtdoor -Rianne- » 25 okt 2004 12:58

Ik vroeg me af...
De engelen die nu in de hemel zijn, mogen God niet zien. Zij hebben 6 vleugels: 2 om het gezicht te bedekken, 2 om hun voeten te bedekken en 2 om te vliegen. De bijbel zegt ook dat wij mensen straks met God zullen wandelen, dat wij God mogen zien. Betekent dit dat wij een plekje 'hoger' hebben dan de engelen?
En hebben engelen net zo goed een vrije wil als mensen? Satan had dat duidelijk wel. Als dat zo is, zijn de engelen die in Gods aanwezigheid zijn dan zonder zonde? Anders zou God ze toch nooit voor Zich kunnen hebben?
Zouden er nog steeds engelen weggestuurd worden die zich bij Satan aansluiten?
Maar ALS engelen een vrije wil hebben EN degenen die in Gods aanwezigheid zijn zonder zonden zijn, dan kan het toch haast niet dat wij mensen een hoger plekje hebben dan de engelen?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Re: Engelen

Berichtdoor Invincible » 25 okt 2004 17:10

Hoi Rianne,

-Rianne- schreef:Ik vroeg me af...
De engelen die nu in de hemel zijn, mogen God niet zien. Zij hebben 6 vleugels: 2 om het gezicht te bedekken, 2 om hun voeten te bedekken en 2 om te vliegen.

Sommige engelen hebben idd 6 vleugels, de zogenoemde Serafs (Jes 6:2) maar niet alle engelen.

-Rianne- schreef:De bijbel zegt ook dat wij mensen straks met God zullen wandelen, dat wij God mogen zien. Betekent dit dat wij een plekje 'hoger' hebben dan de engelen?

Ik denk op het moment niet (zie Psalm 8:6) Misschien dat we wel een hoger plekje krijgen als we eenmaal gestorven zijn, en dus voortaan zondeloos leven 8) Hebreën 2:5 en verder is wel interessant.
In 1 Korinthe 6:3 staat dat wij over (gevallen) engelen zullen oordelen.

-Rianne- schreef:En hebben engelen net zo goed een vrije wil als mensen? Satan had dat duidelijk wel. Als dat zo is, zijn de engelen die in Gods aanwezigheid zijn dan zonder zonde? Anders zou God ze toch nooit voor Zich kunnen hebben?

Ze hebben idd een vrije wil, en sommige engelen hebben door die vrije wil tegen G.d gekozen. Dat zijn de gevallen engelen, oftewel demonen. Er wordt wel eens gezegd (ik dacht op basis van Openb 6:4) dat 1/3 van alle engelen tegen G.d en voor satan heeft gekozen.

-Rianne- schreef:Zouden er nog steeds engelen weggestuurd worden die zich bij Satan aansluiten?

Engelen kunnen volgens mij ook na de schepping nog tegen G.d kiezen, zoals in Genesis 6:2&4, dus ik denk ook nog vandaag de dag.

-Rianne- schreef:Maar ALS engelen een vrije wil hebben EN degenen die in Gods aanwezigheid zijn zonder zonden zijn, dan kan het toch haast niet dat wij mensen een hoger plekje hebben dan de engelen?

Psies :wink:

Eric.
..

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 okt 2004 19:44

Nooit zullen de engelen de status van Gods kinderen kunnen verwerven. Ze kunnen alleen maar jaloers zijn. Nooit zullen ze mee kunnen zingen: Gij hebt ons Gode gekocht, het loflied der verlosten.
Temeer heb ik me vreselijk gestoord aan een uitspraak in de Heid. Cath van Ds. E. Venema. Hij zegt: De Heere heeft 3 soorten kinderen:
1. De Zone Gods
2. Zijn Kinderen
3. De engelen.

Dat getuigt nog eens van speurwerk als een predikant zoiets zegt. Persoonlijk zou ik het niet eens lezen, maar ja............ :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 okt 2004 20:21

hebben Gods kinderen een bescherm engel?
Laatst gewijzigd door Yael op 25 okt 2004 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 okt 2004 20:32

Yael schreef:hebben Gods kinderen een beschrem engel?

Of iedereen een speciale beschermengel heeft weet ik niet maar uit Hebr 1:14 zou je kunnen opmaken dat engelen er opuitgestuurd worden om te zorgen voor G.ds kinderen. (diakonia)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 25 okt 2004 20:58

Cathy schreef:
Yael schreef:hebben Gods kinderen een beschrem engel?

Of iedereen een speciale beschermengel heeft weet ik niet maar uit Hebr 1:14 zou je kunnen opmaken dat engelen er opuitgestuurd worden om te zorgen voor G.ds kinderen. (diakonia)

Het idee dat God speciaal voor jouw een engel naar de aarde stuurt! Getuigt dat niet van supergrote bezorgdheid en liefde?
Alleen het idee al, maakt me gewoon blij! :)

André

Berichtdoor André » 25 okt 2004 22:03

-Rianne- schreef: Betekent dit dat wij een plekje 'hoger' hebben dan de engelen?

Ja, dat heb je goed, wij zijn kinderen van God, engelen zijn knechten van Hem.
Zal proberen nog voor je op te zoeken waar Jezus dat zegt...........

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 00:50

Ik dacht dat ook in een van de brieven (Hebreeen dacht ik) naar voren komt dat we boven de engelen komen te staan. Ah, gevonden:

Wij weten allemaal dat Hij Zich het lot van engelen niet aantrekt, maar wel van de nakomelingen van Abraham. (Hebreen 2:16)

En zoals ook in je andere topic werd aangehaald zegt 1 Kor. 6:3 dat we over engelen zullen oordelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 26 okt 2004 09:25

Yael schreef:hebben Gods kinderen een bescherm engel?

Ja, ik denk het wel. Gods kinderen in het bijzonder ja.

Maar ik denk ook wel alle kinderen. Kijk maar eens hoevaak het nét goed gaat, dat God ze bewaard heeft voor gevaar. Ik denk dat kinderen ook een engel om zich heen hebben, anders zouden er heel veel overlijden denk ik.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 26 okt 2004 09:27

Christa schreef:

Maar ik denk ook wel alle kinderen. Kijk maar eens hoevaak het nét goed gaat, dat God ze bewaard heeft voor gevaar. Ik denk dat kinderen ook een engel om zich heen hebben, anders zouden er heel veel overlijden denk ik.

Een bescherm engel?? hmm ik weet niet of je over een bescherm engel kan spreken. Is het niet Gods bewarende hand die ons behoudt en spaart voor ongevallen e.d.
Engelen vind ik een nogal moeilijk onderwerp en weet ook niet of het goed is om dat helemaal uit te spitten.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 26 okt 2004 09:35

Ikke21 schreef:
Christa schreef:

Een bescherm engel?? hmm ik weet niet of je over een bescherm engel kan spreken. Is het niet Gods bewarende hand die ons behoudt en spaart voor ongevallen e.d.
Engelen vind ik een nogal moeilijk onderwerp en weet ook niet of het goed is om dat helemaal uit te spitten.

Dat zei een ouderling bij ons op catechisatie. Daar heb ik dat vandaan. En ik denk dat het wel waar is. Wij verbergen altijd dingen die wij moeilijk vinden. Nou dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo heel goed. In de Bijbeltijd deed men dat ook niet. Ik vind dat schijnheilig om dat te doen. Daarom zeg ik dit ook openlijk.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 26 okt 2004 09:47

Invincible schreef:
-Rianne- schreef:Ik vroeg me af...
De engelen die nu in de hemel zijn, mogen God niet zien. Zij hebben 6 vleugels: 2 om het gezicht te bedekken, 2 om hun voeten te bedekken en 2 om te vliegen.

Sommige engelen hebben idd 6 vleugels, de zogenoemde Serafs (Jes 6:2) maar niet alle engelen.
Inderdaad, andere hebben er 4 (Cherubs, zie o.a. ezechiel 10).

Invincible schreef:
-Rianne- schreef:En hebben engelen net zo goed een vrije wil als mensen? Satan had dat duidelijk wel. Als dat zo is, zijn de engelen die in Gods aanwezigheid zijn dan zonder zonde? Anders zou God ze toch nooit voor Zich kunnen hebben?

Ze hebben idd een vrije wil, en sommige engelen hebben door die vrije wil tegen G.d gekozen. Dat zijn de gevallen engelen, oftewel demonen. Er wordt wel eens gezegd (ik dacht op basis van Openb 6:4) dat 1/3 van alle engelen tegen G.d en voor satan heeft gekozen.
Er wordt hier heel verschillend over gedacht. De meest logische redenering lijkt me dat alleen bepaalde engelen een eigen wil hebben. Waarschijnlijk gaat het dat om de aartsengelen. Twee daarvan kennen we bij naam: Gabriel en Michael en het is logisch om te denken dat de satan de derde was. Toen hij viel trok hij een derde van de engelen (onder zich) met zich mee. Vanuit deze redenering lijkt het een goede verklaring dat alleen de aartsengelen een eigen wil hebben en dat de engelen onder hen hun voorbeeld volgen.

Dit beeld is echter wel in tegenspraak met het beeld wat het pseudo apocriefen boek der oprechten schetst. Hier in lezen we dat voor de zondvloed er inderdaad nog een groep engelen viel door sex te hebben met mensen.

Ook in het apocriefen boek Tobit een komt een engel voor (Rafael) die liegt tegen tobit, maar wel een engel van God is.

Invincible schreef:
-Rianne- schreef:Zouden er nog steeds engelen weggestuurd worden die zich bij Satan aansluiten?

Engelen kunnen volgens mij ook na de schepping nog tegen G.d kiezen, zoals in Genesis 6:2&4, dus ik denk ook nog vandaag de dag.
De meningen over de uitleg van dat gedeelte verschillen nogal, dus dat zou ik niet zo hard willen stellen. Het is immers niet 100% duidelijk dat het hier om engelen gaat en sowieso zou ik dan eerder denken aan engelen die al gevallen waren.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 26 okt 2004 09:49

Ikke21 schreef:Engelen vind ik een nogal moeilijk onderwerp en weet ook niet of het goed is om dat helemaal uit te spitten.
Waarom dan?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 26 okt 2004 09:51

nou omdat je op bepaalde vragen geen antwoord kan vinden en dat gewoon moeilijk terug te vinden is, daarom moeten we denk ik bepaalde dingen gewoon laten rusten.

En ja een bescherm engel, tuurlijk het kan wel, maar is het niet gewoon genoeg om te weten dat God boven ons staat en dat Hij ons bewaart en beschermt en voor ons zorgt?! Is het dan zo van belang om te weten of je een beschermengel heb? Voor mij niet in ieder geval, ik weet dat God voor mij zorgt en voor mij persoonlijk is dat genoeg.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 26 okt 2004 10:16

Ikke21 schreef:nou omdat je op bepaalde vragen geen antwoord kan vinden en dat gewoon moeilijk terug te vinden is, daarom moeten we denk ik bepaalde dingen gewoon laten rusten.
Weet jij van te voren dan op welke vragen je een antwoord kan vinden?

Ikke21 schreef:En ja een bescherm engel, tuurlijk het kan wel, maar is het niet gewoon genoeg om te weten dat God boven ons staat en dat Hij ons bewaart en beschermt en voor ons zorgt?! Is het dan zo van belang om te weten of je een beschermengel heb? Voor mij niet in ieder geval, ik weet dat God voor mij zorgt en voor mij persoonlijk is dat genoeg.
Natuurlijk is het niet het belangrijkste... maar dan kan het nog wel interessant en nuttig zijn.

Over beschermengelen:

Psalm 91:11 "Want Hij zal Zijn engelen van u bevelen, dat zij u bewaren in al uw wegen."

Mattheus 18:10 "Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is."

Bovenstaande tekst geven duidelijk aan dat er wel zoiets bestaat als beschermengelen...

Terug naar “Archief”