Doop minimale voorwaarde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Doop minimale voorwaarde?

Berichtdoor Sjaan » 16 okt 2004 18:22

Ik ben aan het lezen in de Belijdenissen van Augustinus en stuit daar op een visie op de doop waarbij de doop een minimale voorwaarde is voor de zaligheid. 'Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.' Wat vindt het forum daarvan?
(Ik weet dat er een discussie aan de gang is over de doop, maar ik had het idee dat ik teveel of-topic zou gaan wanneer ik deze vraag daar zou stellen)
Ken uzelf.

Mijn web-log!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 okt 2004 18:46

is bijbels gegrond op marcus 16:16 waar dit letterlijk in staat.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Collateral

Re: Doop minimale voorwaarde?

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 18:59

Sjaan schreef:'Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.'

Concludeer je daaruit dat je niet zalig kan worden zonder gedoopt te zijn?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2004 19:29

Lijkt mij niet....

Het wordt hier in de bijbel niet gesteld als 2 voorwaarden... de voorwaarde is geloven.... het "en gedoopt" is een logisch gevolg... als iemand tot geloof kwam ging dat met de doop gepaard...

Dit wil echter niet zeggen dat je gedoopt moet zijn... Want was de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing gedoopt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 19:31

Marnix schreef:Lijkt mij niet....

Mij ook niet, maar ik hou van duidelijkheid :)

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 16 okt 2004 19:50

Marnix schreef:
Want was de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing gedoopt?

Vast niet in water, maar dat sluit een bijbelse doop niet uit, want waar doopte de Heere Jezus mee?
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

André

Berichtdoor André » 16 okt 2004 21:27

M.i. is de doop een zichtbaar teken en zegel, omdat wij zo ongelovig zijn als Thomas hebben wij dat nodig.
Verder is het een visueel iets verder niet, het kan ook zonder.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 17 okt 2004 16:44

Mijns inziens is de doop geen voorwaarde om zalig te worden... Bovendien: blijf je altijd zalig als je gedoopt bent, hoe je je leven verder ook leidt?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 okt 2004 11:48

johannes1 schreef:is bijbels gegrond op marcus 16:16 waar dit letterlijk in staat.

Door het niet goed lezen van de bijbel, kunnen er dus bepaalde dogma's ontstaan die onbijbels zijn.

Marcus 16:16

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft zal veroordeeld worden.

Hiermee geeft Jezus zelf aan al dat als je in staat bent om je te laten dopen, je jezelf moet laten dopen. Echter, in hetzelfde vers zegt hij dat de doop niet zaligmakend is, maar dat het geloof zaligmakend is.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 18 okt 2004 12:24

Voor geloven zijn geen voorwaarden verbonden denk ik. God houd toch ook onvoorwaardelijk van Zijn kinderen?

Dopen is een gevolg dat voortkomt uit het geloof. Als je tot geloof komt net als de moordenaar aan het kruis, die Marnix aanhaalde, kan je niet meer gedoopt worden. Zou God zo'n gelovige terugsturen?
Ik wil hiermee niet zeggen dat de doop niks voorsteld, want dat doet het wel. De doop is ook geen gebeurtenis dat je zeker weten bij God brengt.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 okt 2004 05:56

volgens mij is het belangrijk dat je gedoopt met de heilige geest. Als Gods Geest niet in je is kan je niet zalig worden.

11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2004 10:20

Precies... zo is het maar net ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Worship
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

voorwaarde?

Berichtdoor Worship » 24 okt 2004 14:51

Interressant zeg... dit roept bij mij weer de vraag op of de doop een pleitgrond is, wat ze me vroeger altijd verteld hebben. ook zoiets wat nergens op slaat de enigste pleitgrond is CHRISTUS!!!! geweldig he?? :D
maar dat wil dan natuurlijk weer niet zeggen dat je jezelf maar niet laat dopen als je eenmaal tot geloof bent gekomen, dat is immers een opdracht zoals dat er staat: ,,wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden, maar wie niet gelooft zal veroordeelt worden"
de doop is trouwens ook geen zegel ofzo maar puur een plaatje van wat er innerlijk(geestesdoop) met de gelovige is gebeurt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2004 01:26

Inderdaad... alsof je, als je gedoopt bent, ergens op kan pleiten... en als je niet gedoopt bent je dat niet zou kunnen. Pleiten doe je bij een advocaat/rechter... Pleiten doe je bij Jezus en bij God vanwege Hem.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 01 nov 2004 15:56

Wat heeft Jezus nu precies gezegd voordat hij naar de hemel opvoer?

Ik lees daarover op 3 verschillende plaatsen:

Matth: 28
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Mrc. 16
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Hand. 1:
En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;
Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.

Volgens mij gaat het in Marcus 16:16 dus vooral over het verkondigen van het evangelie. En kunnen we er niet zoveel uit afleiden of je nu wel of niet gedoopt moet zijn om zalig te worden. Je moet het meer zo lezen: "Ga het evangelie verkondigen aan de hele schepping, alle mensen. Mensen die de opstanding geloven en gedoopt (i.e. schoongemaakt!) willen worden, zullen behouden worden. Mensen die je niet geloven, zullen gestraft worden.

Terug naar “Archief”