Berichtdoor caesar » 01 nov 2004 15:56
Wat heeft Jezus nu precies gezegd voordat hij naar de hemel opvoer?
Ik lees daarover op 3 verschillende plaatsen:
Matth: 28
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
Mrc. 16
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Hand. 1:
En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;
Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.
Volgens mij gaat het in Marcus 16:16 dus vooral over het verkondigen van het evangelie. En kunnen we er niet zoveel uit afleiden of je nu wel of niet gedoopt moet zijn om zalig te worden. Je moet het meer zo lezen: "Ga het evangelie verkondigen aan de hele schepping, alle mensen. Mensen die de opstanding geloven en gedoopt (i.e. schoongemaakt!) willen worden, zullen behouden worden. Mensen die je niet geloven, zullen gestraft worden.