alex leusink schreef:Brion schreef:Andre schreef:Een psychiater of eigenlijk meer een psycholoog zegt, je moet eerst van jezelf kunnen houden, en dan gaan we verder met het leven!
Wat vinden jullie hiervan btw?
Enne als je het offtopic vind zeg je het maar.
Zou hier niet bedoeld worden: "je moet eerst van jezelf kunnen houden, anders kun je ook niet van de ander houden"?
Ik weet eigenlijk niet of ik er helemaal achter sta; maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Ik denk dat er een soort algemene liefde moet zijn voor de hele mensheid. Volgens mij heeft iedereen zichzelf wel lief, en is dat ook niet het probleem. Vanuit die liefde van jezelf, is er de liefde voor een ander.
Heeft iedereen zichzelf lief?? Dat lijkt misschien zo, maar dat is niet zo. Hoeveel mensen lopen er niet rond met een flinke deuk in eigenwaarde, met een minderwaardigheidscomplex...
Ik denk dat het heel belangrijk is om te weten wat het is om van jezelf te houden. Als je dat weet, kun je ook makkelijker en echter van een ander houden. Zonder dat je jezelf respecteert, kan je zo moeilijk in een ander waardering vinden.
Het is niet bedoeld om een soort egoistische eigenliefde te creeren, maar om een realistisch zelfbeeld en zelfrespect te hebben. Zo ben je niet meer te veel met jezelf bezig als je met een ander praat, etc.
Marnix: je hebt gelijk: God IS liefde!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.