Avondmaal/Communie in andere kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Avondmaal/Communie in andere kerken

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 21:29

Veel mensen onder ons gaan af en toe eens naar een andere gemeente of een ander kerkgenootschap.

Gaan jullie daar dan ook mee aan het H. Avondmaal of de H. Communie?

En waarom (niet)?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 22:40

Nog niet vaak de kans voor gehad... Maar als die mogelijkheid er is doe ik zeker mee. Als ik met die mensen niet het avondmaal zou kunnen vieren om bepaalde redenen zou ik helemaal niet naar die kerk toegaan. Als ik daar heen ga zou ik er zeker ook het avondmaal vieren, ik voel me ook met die mensen in Christus verbonden. Wie weet komt de kans binnenkort es, in een kerkdienst... of anders op Opwekking 2005 :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 sep 2004 22:47

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het in de reformatorische kerken niet te doen gebruikelijk en wellicht ook niet de bedoeling. De kerkenraad houdt censura morum, er is een tafelwacht die toezicht houdt: ik zou me kunnen voorstellen dat men zich dan in verlegenheid gebracht voelt door Avondmaalsgangers die men niet kent en die niet tot de eigen gemeente behoren.

Dat is dus een antwoord vanuit de traditie.

Vanuit de praktijk zou ik me echter heel goed kunnen voorstellen dat ik me geroepen voel om gehoor te geven aan de oproep "zo verkondigt de dood des Heeren totdat Hij komt", ook als ik me op dat moment in een andere gemeente zou bevinden.
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 22:51

Dat censura morem heb ik altijd een heel twijfelachtige instantie gevonden, maar dat terzijde.

Het gekke is, dat ik in onze gemeente (PKN-Berkenwoude) altijd aanschuif, terwijl ik in de Geref. Bondsafdeling van deze gemeente niet aan durf te schuiven.

Terwijl ik in alle Oud-Katholieke parochies waar ik orgel speel (vast of als invaller) altijd ter communie ga. Ook in de PKN-Gemeenten (voorheen GKN) in Bergambacht en Krimpen aan de Lek schuif ik altijd aan bij het Avondmaal.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 23:37

Waarom niet Optimatus? Wat weerheoudt je om daar aan te gaan?

SDG schreef:Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het in de reformatorische kerken niet te doen gebruikelijk en wellicht ook niet de bedoeling. De kerkenraad houdt censura morum, er is een tafelwacht die toezicht houdt: ik zou me kunnen voorstellen dat men zich dan in verlegenheid gebracht voelt door Avondmaalsgangers die men niet kent en die niet tot de eigen gemeente behoren.

Dat is dus een antwoord vanuit de traditie.

Vanuit de praktijk zou ik me echter heel goed kunnen voorstellen dat ik me geroepen voel om gehoor te geven aan de oproep "zo verkondigt de dood des Heeren totdat Hij komt", ook als ik me op dat moment in een andere gemeente zou bevinden.

Tja, als de tafelwacht er wat van zegt zou je kunnen reageren met: Oh maar ik geloof in dezelfde Jezus. Ik geloof dat Hij voor mijn zonden is gestorven en wil dat ook graag herdenken, net als de anderen die hier aan tafel zitten. Ik vraag me af of iemand daar dan wat tegen in heeft te brengen... Zo ja, dan heeft iemand heel veel lef.... Wie is ook alweer de gastheer aan het avondmaal? Jezus. Dan zouden die mensen dus tegen Hem in gaan.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een groot feest geeft maar dat de uitsmijters bij de deur mensen met een geldig toegangsbewijs, misschien wel vrienden van wie het feest geven, de toegang gaan weigeren.

Maar er werd vooral gedoeld op mensen die naast hun eigen kerk ook naar andere kerkgenootschappen gaan, of ze daar ook aan het avondmaal deelnemen/zouden deelnemen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 00:16

De Geref. Bond en de (veel grotere) Midden-Orthodoxie hebben een overeenkomst dat de Geref. Bond de avonddiensten organiseert.

De sfeer die daar tijdens het H. Avondmaal hangt is in geen geval te vergelijken met die wij des morgens hebben. Bij ons gaat bijna iedereen aan, daar juist heel weinig.

Misschien moest ik eens lak aan allerhande overeenkomsten hebben en gewoon aanschuiven.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 21 sep 2004 10:03

De eerste keer dat ik daar mee geconfronteerd werd was in een Evangelische gemeente, heb toen bedankt. Was een beetje nieuw en vreemd voor me. 2de keer, in een andere Evangelische gemeente, wel meegedaan.

Voordeel van deze gemeenten is dat de drempel veel lager is. Het brood en de wijn worden gewoon in de rijen doorgegeven, dus komt simpelweg voor je eigen neus terecht, en iedereen die 'gelooft in Jezus Christus' mag zich vrij voelen mee te doen. Gewoon doen dan :D
..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 sep 2004 10:54

Ja, ik ga graag aan het avondmaal. Als ik niet mee mag doen, ga ik niet naar die kerk als het daar avondmaal is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2004 13:21

Optimatus schreef:De Geref. Bond en de (veel grotere) Midden-Orthodoxie hebben een overeenkomst dat de Geref. Bond de avonddiensten organiseert.

De sfeer die daar tijdens het H. Avondmaal hangt is in geen geval te vergelijken met die wij des morgens hebben. Bij ons gaat bijna iedereen aan, daar juist heel weinig.

Misschien moest ik eens lak aan allerhande overeenkomsten hebben en gewoon aanschuiven.

Juist. Wie nodigt je uit om aan tafel te gaan? En wat herdenk je? Als je daar naar kijkt en jij gelooft dat dat ook voor jou is zou ik inderdaad gewoon aangaan. De maaltijd is ter ere van Christus en niet van de kerk, dus als Hij je uitnodigt, zou je dan wegblijven omdat andere genodigden je niet liggen? Je komt toch in de eerste plaats voor degene die je uitnodigt en niet voor de anderen?

EU-25
Verkenner
Verkenner

Re: Avondmaal/Communie in andere kerken

Berichtdoor EU-25 » 21 sep 2004 13:49

Optimatus schreef:Veel mensen onder ons gaan af en toe eens naar een andere gemeente of een ander kerkgenootschap.

Gaan jullie daar dan ook mee aan het H. Avondmaal of de H. Communie?

En waarom (niet)?

Meestal doe ik dat niet. Ik heb er geen behoefte aan (bedoel ik niet oneerbiedig), en vooral committeer ik me dan aan de leer van die kerk.

Bij cgk en Ger. Bond zou ik dat niet zo’n probleem vinden; dat zit erg dicht aan de lijn van de Bijbel die ik er ook uithaal. Maar bij gergem, pkn en zeker RKK ligt dat nogal uit elkaar.

Daarnaast vind ik het sacrament ondergeschikt aan het Woord. Ik zou dus opteren voor een Woorddienst.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 sep 2004 14:41

Dat laatste vind ik riskant. Sacrament en woord horen bij elkaar. En vaak heeft een sacramentsbediening i.m.o. meer waarde dan een woordbediening (maar das puur subjectief, I admit). Ik krijg altijd een beetje een schizofreen gevoel als ik in een gemeente zit waar ik niet aanmag, terwijl ik wel zou willen. "Doe dat tot mijn gedachtenis". "Nee Heer, mag niet van de tafelwacht".
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 sep 2004 15:35

Gershwin schreef:Dat laatste vind ik riskant. Sacrament en woord horen bij elkaar. En vaak heeft een sacramentsbediening i.m.o. meer waarde dan een woordbediening (maar das puur subjectief, I admit). Ik krijg altijd een beetje een schizofreen gevoel als ik in een gemeente zit waar ik niet aanmag, terwijl ik wel zou willen. "Doe dat tot mijn gedachtenis". "Nee Heer, mag niet van de tafelwacht".

Daarom ga ik dus ook niet. Jammer dan ;) Ik weet wel dat de ouders van Borkdude er best van balen dat ik bij hun niet aan het avondmaal mag.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 22:46

Ik vind zo'n tafelwacht dan ook nogal onzinnig.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 21 sep 2004 22:57

Optimatus schreef:Ik vind zo'n tafelwacht dan ook nogal onzinnig.

Ik kijk er toch iets anders tegenaan. In de gemeente van Korinthe staat er expliciet bij vermeldt dat er in de gemeente ziekte was, vanwege de zonde begaan bij het avondmaal.
Om die reden zegt Paulus dat je jezelf moet beproeven, maar helaas gebeurt dit in de praktijk lang niet altijd.

Daarbij denk ik dat het goed is dat er toezicht is op wie er aangaan, omdat de gemeente de dupe kan worden als er mensen aangaan die er helemaal niet horen.

Dus vooraf om een getuigenis vragen ofzo vind ik goed. Is die gelegenheid er niet, dan vind ik toezicht terecht.
Laat iemand die in die gemeente aan het avondmaal wil gaan zich dan vooraf melden bij de kerkenraad bijvoorbeeld, zodat ze weten wie er aangaat.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2004 00:33

Alles goed en wel, maar waarom zou de tafelwacht zich mogen aanmeten te bepalen wie wel en niet waardig is aan te schuiven?

Terug naar “Archief”