De Geest ontvangen dmv handoplegging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Charity
Mineur
Mineur

De Geest ontvangen dmv handoplegging

Berichtdoor Charity » 01 sep 2004 23:20

Omdat deze dingen bij ons in de gemeente best wel spelen en omdat ik er wat meer van af wil weten. Deze topic!

Marnix schreef:Hehe, Charity, zie jij in de tekst ergens een verband tussen die handoplegging en het ontvangen van de Geest? Dat staat nergens, dat verzint Josh erbij... dat handoplegging ook zegen of genezing kan inhouden vergeet hij even te vertellen. Hij hamert nogal op deze handoplegging, anders krijg je de Geest echt niet... Hij is blijkbaar in zijn ogen afhankelijk van een symbolisch gebaar van mensen.

Maak je geen zorgen, de bijbel is vol van mensen die de Geest kregen zonder handoplegging hoor ;)

Ik geloof ook absoluut dat God niet op één manier werkt, maar op verschillende manieren.
Dus geloof ik ook dat je de Geest op verschillende manieren kan krijgen.
En dat handoplegging daar één van is okay, daar kan ik mee, mee gaan.

Maar de enige manier.... hoe toon je dat aan, waarom gelooft Josh dat bijv.

josh schreef:zegt:
Handelingen 8:18 Toen Simon zag dat door de handoplegging van de apostelen de Geest werd geschonken

Handelingen 8:19 ‘Geef mij ook die macht, dat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvangt.’

Handelingen 13:3 Na gevast en gebeden te hebben,legden ze hun de handen op en lieten hen gaan.

Handelingen 19:6 Paulus legde hun de handen op en de heilige Geest kwam over hen. Ze spraken in vreemde klanken en profeteerden.

1 Timotheüs 4:14 De gave die je bezit, mag je niet verwaarlozen. Je hebt die gekregen krachtens een profetisch woord, waarbij de leiders van de gemeente je de handen oplegden.

2 Timotheüs 1:6 Daarom zeg ik je nogmaals, het vuur aan te wakkeren van de gave die God je geschonken heeft toen ik je de handen oplegde.

Met deze teksten toon je dat niet aan. Hiermee toon je aan dat er aan handoplegging gedaan werd. Maar niet dat dit de manier is om de Geest te ontvangen

in 1 korinthe 12 staat:
1 Korinthiërs 12

1 En van de geestelijke gaven, broeders, wil ik niet, dat gij onwetende zijt.
2 Gij weet, dat gij heidenen waart, tot de stomme afgoden heengetrokken, naar dat gij geleid werdt.
3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest.
4 En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;
5 En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;
6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.

Naar mijn mening werkt God dus op verschillende manieren, naar wat goed is voor de persoon zelf!

Josh

Berichtdoor Josh » 02 sep 2004 00:48

Deze tekst toont wél aan dat de Apostelen handoplegging als bijbelse grondslag onderwezen!

Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'

De andere teksten laten in aanvulling dus zien, dat de Apostelen wel degelijk aan handoplegging deden, dat je op die wijze de Gaven ontvangt en dat ook de 'boze buitenwereld' (Simon) kan zien dat je op die wijze de Gaven ontvangt...

Kortom: in het NT wordt handoplegging onderwezen door de Apostelen én toegepast om merkbaar de Gaven te geven/ontvangen.

Duidelijk genoeg?

Josh

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 sep 2004 08:03

Handoplegging is een teken ter bevestiging, niet een middel waardoor wij de beschikking over de Geest zouden krijgen. Als we dat laatste zouden geloven, dan zouden we in Rooms-Katholiek vaarwater terecht komen. Daar gelooft men immers dat men de genade kan verkrijgen door:

a) bepaalde personen (priesters)
b) bepaalde daden (zie bijv. de RK sacramentsleer, bijv. transsubstantiatie)

We moeten teken en betekenende zaak niet met elkaar verwarren.
Hetzelfde geldt immers voor de doop: de doop is niet de vergeving van de zonden op zich, maar wijst naar de vergeving van de zonden door het geloof in Christus en is daar een teken en zegel van.

Hetzelfde geldt voor de handoplegging: in het NT wordt dat op verschillende plaatsen gedaan bij verschillende gelegenheden.
Handoplegging was in de tijd van zowel het oude (bijv. Gen. 48:14) als het nieuwe testament een veel voorkomend teken bij het geven van een zegen aan iemand. Ook de Heere Jezus zegende de kinderen (Matth. 19:15), hij genas zieken (Marc. 8:23-25, Luk. 13:13) en legde daarbij de handen op. Ook weten we uit buitenbijbelse bronnen dat de rabbijnen in die tijd (en als ik me niet vergis nog steeds) iemand de handen opleggen als ze iemand willen zegenen.

In de tijd van de apostelen werden de handen opgelegd bij de instelling van een bepaald ambt (Hand. 6:6, Hand 13:3, 1 Tim 4:14, 1 Tim 5:22, 2 Tim 1:6, Hebr. 6:1), instelling van ambt (met genezing) (Hand 9:17),
genezing (Hand 28:8 ), en in sommige gevallen ontvingen mensen de Heilige Geest tijdens of vlak na de handoplegging (Hand 8:17, Hand 19:6).

Het is dus niet zo dat in al de gevallen waarbij iemand de handen werden opgelegd ook gesproken werd van een uitstorting van de Heilige Geest of ook van Geestesgaven. In de meeste gevallen ging het om een instelling tot een bijzondere taak of ambt in de christelijke gemeente. Vandaar ook dat de handoplegging tot op de dag van vandaag in de christelijke kerk wordt gebruikt bij de instelling van een bepaald ambt, bij de doop en bij openbare belijdenis des geloofs.

Het opleggen van handen gebeurt dus bij een bijzondere gebeurtenis (ambt, doop, belijdenis), maar dat wil niet zeggen dat daardoor of daarbij altijd geestesgaven worden ontvangen. Dit is ook onmogelijk, omdat de Heilige Geest vrijmachtig is om te doen wat Hij behaagt. Wij kunnen niet over de Geest beschikken, het is andersom: Hij beschikt over ons.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 02 sep 2004 09:28

Josh schreef:Deze tekst toont wél aan dat de Apostelen handoplegging als bijbelse grondslag onderwezen!

Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'

Dit geeft nog geen antwoord op mijn vraag: Waarom het de enige manier is. Dat ze het leerden is nog wel duidelijk, maar waarom is dit volgens jouw de enige manier om de Geest te ontvangen?

Josh

Berichtdoor Josh » 02 sep 2004 10:34

Charity,
In het OT was het zo, dat GOD sprak door vaak maar één of enkele priesters; formeel priesterschap. Eén en/of enkelen hadden contact met GOD voor het volk. Door zalving kwam je dan formeel in je formele priesterambt.

Vanaf het NT is het zo, dat we allen een persoonlijke relatie met GOD én Jezus (beiden!) een relatie dienen op te bouwen én we zijn allen gehouden tot persoonlijk priesterschap en wel mét (1) de Heilige Geest dus en (2) in Jezus, anders zouden we (1) onze eigen wil doen ipv de wil van God te volbrengen of (2) opgroeien in evt zonden die we begaan en dan zou het contact onder (1) immers ophouden (vanwege zonden tussen God en ons).

Als de Apostelen vervolgens handoplegging onderwijzen als grondslag om de Geestesgaven te ontvangen én als je dus ziet in Handelingen en Gemeentebrieven, dat ze ook daadwerkelijk handoplegging toepassen als wijze om de Gaven te ontvangen... dan geldt dat kennelijk zo voor Christenen.

God werkt door ons met z'n Geest, zodat wij weer dienstbaar voor anderen kunnen zijn mét Zijn Wil. Wij zijn met de Geest een 'verlengstuk' van God geworden.

Josh

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 02 sep 2004 11:34

Ik denk zeker dat er van handoplegging kracht uit gaat. Maar ik zie het niet als de enige manier om vervuld te worden met de heilige Geest, want ik heb ook voor mensen gebeden voor vervulling met de heilige Geest die vervuld werden zonder dat ik ze de handen oplegde. Dus voor mij is het vrij duidelijk, dat het niet de enige manier is. Want in de bijbel staat ook geschreven dat je moet vragen of je bij mensen de handen mag opleggen. (dacht ik)
Laat je leiden door Hem!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 02 sep 2004 11:42

Belangrijke vragen hierbij:

Wat is handenoplegging:
A] Ontvangen van de Geest? >>Iedere gelovige heeft de Geest al!
B] Vervulling met de Geest? >>En dus:

Is handenoplegging 1malig? Of, net als de vervulling, meerdere keren nodig?
..

Josh

Berichtdoor Josh » 02 sep 2004 12:13

Hoi Invincible, wil ff antwoorden op wat je schreef:
Belangrijke vragen hierbij:

Wat is handenoplegging:
A] Ontvangen van de Geest? >>Iedere gelovige heeft de Geest al!
B] Vervulling met de Geest? >>En dus:

Is handenoplegging 1malig? Of, net als de vervulling, meerdere keren nodig?

GOD biedt ons mensen redding van de erfzonde door Adam en Eva die ons Geestelijk afscheidde van GOD. En die redding biedt GOD in Zijn Zoon Jezus.

Jezus is de Weg naar GOD -zijn Vader- of 'Deur' naar GOD.

Als je Jezus aanneemt, kan je op een veilige wijze weer een Geestelijke band aangaan met GOD. En dat doe je dus door handoplegging. De Bijbel zegt het alsvolgt:

'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, wie de goedheid van Gods woord en de kracht van de toekomstige wereld ondervonden hebben, en na dit alles zijn afgevallen, die kunnen niet opnieuw tot inkeer worden gebracht' (Hebr 6:4-6)

Door de Gaven te ontvangen door handoplegging, neem je geestelijk deel aan de Geest van God. En deelnemend aan die Geest van God kan je dienstbaar zijn ter ere van God voor anderen; woekeren met je Talenten (Mattheus 25) om zo 'reserve-olie' te krijgen [=Vrucht van de Geest; Mattheus 25], zodat je lampje blijft branden als de Bruidegom terugkomt, zodat je deel kan nemen aan het feest in de Hemel.

Maar eerst moet je wél 'olie in je lampje' krijgen (Mattheus 25), zodat je ook een 'bruidsmeisje met olie in de lamp' bent; dwz:

1. Gedoopt [in Jezus/het Lichaam van Jezus]
2. Geestesgaven hebt ontvangen; handoplegging

Antwoord 1: NEE. De Geest kan wel aan je werken voordat je gedoopt bent én voordat je de Gaven ontvangt, maar dan 'heb' je de Geest nog niet.

Als je de Gaven hebt ontvangen, ben je een 'Geestelijk verlengstuk' van God geworden. En dus kan jij mensen om je heen geven met jouw Gaven zoals God dat wil; o.a. dus de Geestesgaven met handoplegging...als God dat wil. En zo wordt je dan vernieuwd met de Geest.

ANTWOORD 2: En op die wijze krijg je Gaven van God. Uit de Bijbel blijkt, dat de Apostelen -als ze gingen reizen en speciale taken gingen doen- elkaar ook weer de handen oplegden, om zo (bestaande) Gaven vernieuwd te krijgen en voor bemoediging. Dus niet éénmalige handenoplegging.

Josh

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 02 sep 2004 13:21

Hi Josh,

Josh schreef:Als je Jezus aanneemt, kan je op een veilige wijze weer een Geestelijke band aangaan met GOD. En dat doe je dus door handoplegging. De Bijbel zegt het alsvolgt:

'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, wie de goedheid van Gods woord en de kracht van de toekomstige wereld ondervonden hebben, en na dit alles zijn afgevallen, die kunnen niet opnieuw tot inkeer worden gebracht' (Hebr 6:4-6)

Ik heb deel aan die Geest zonder ooit de handen te zijn opgelegd, en dat geldt voor heel veel gelovigen.

Josh schreef:Antwoord 1: NEE. De Geest kan wel aan je werken voordat je gedoopt bent én voordat je de Gaven ontvangt, maar dan 'heb' je de Geest nog niet.

Iedereen die geloofd, heeft de HeiligeGeest in zich wonen:
Ef 1:13] ...in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte.
Rom 8:9] Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe (gelovigen zijn gered en behoren Hem wel toe!)

Ik weet 100% zeker dat de HeiligeGeest in mij woont, los van de vraag in welke mate Hij aanwezig is.

Josh schreef:Dus niet éénmalige handenoplegging.

Okay, das effe een eye-opener :wink:
..

Josh

Berichtdoor Josh » 02 sep 2004 14:34

Invincible...

* Je weet nu wat de Apostelen onderwijzen: handoplegging als wijze om de Geestesgaven [waaronder gelood, want geloof=Geestesgave] te ontvangen
* Je weet ook, dat de Apostelen dit dus deden in vele Bijbelteksten
* Je weet dat ook niet-gelovigen (oa Simon) wisten dat je zo de Geestesgaven krijgt door handenoplegging
* Je weet ook dat de Apostelen handoplegging een 'grondslag' noemen. dus iets wat als Christen -net als de doop- in de basis hoort te gebeuren.

Je weet nu wat ik je ook heb uitgelegd nav de 10-bruidsmeisjes, de talenten, olie en de 'reserve-olie'.

Wat jij met die kennis wilt doen, dat is aan jou.

Denk er nog maar eens over na en leg het maar in gebed aan God voor. Als jij er klaar voor bent, zal HIJ het je misschien door Zijn Geest laten weten op het moment dat het zal spelen voor jou.

Ik wens je Gods Zegen toe; tot Zijn Eer en ten dienste van je naaste.

Josh

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 02 sep 2004 19:05

Beste Josh,

Josh schreef:Charity,
Als de Apostelen vervolgens handoplegging onderwijzen als grondslag om de Geestesgaven te ontvangen én als je dus ziet in Handelingen en Gemeentebrieven, dat ze ook daadwerkelijk handoplegging toepassen als wijze om de Gaven te ontvangen... dan geldt dat kennelijk zo voor Christenen.

God werkt door ons met z'n Geest, zodat wij weer dienstbaar voor anderen kunnen zijn mét Zijn Wil. Wij zijn met de Geest een 'verlengstuk' van God geworden.

Josh

Volgens mij krijg niet iedereen in handelingen 8 de handen opgelegt, de moorman v. Candace wordt alleen gedoopt. Is die nou geen 'ware christen'?

Handelingen 8:19 ‘Geef mij ook die macht, dat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvangt.’

Maar hier doet Petrus dat niet, omdat Simon het niet begrepen heeft!

In handelingen 13: is de Heilige Geest al aanwezig, voordat ze de handen opleggen.

2 En als zij den Heere dienden, en3) vastten, zeide de Heilige4) Geest: Zondert Mij5) af beiden Barnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen geroepen heb.
3 Toen vastten en baden zij, en hun de handen opgelegd hebbende,6) lieten zij hen gaan.
4 Dezen dan, uitgezonden zijnde van den Heiligen Geest, kwamen af tot Seleucie,7) en van daar scheepten zij af naar Cyprus.

johannes 15: 26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
27 En gij zult ook getuigen, want gij zijt van den beginne met Mij geweest.

Wanneer kregen de discippelen de handoplegging met pinksteren bijv..?

Handelingen 2

1 En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.
2 En er geschiedde haastelijk uit den hemel een geluid, gelijk als van een geweldigen, gedreven wind, en vervulde het gehele huis, waar zij zaten.
3 En van hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een iegelijk van hen.
4 En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.
5 En er waren Joden, te Jeruzalem wonende, godvruchtige mannen van allen volke dergenen, die onder den hemel zijn.

Timotheüs ontvangt wel de Geest d.m.v. handoplegging. Maar de handen opleggen is in mijn ogen en normaal bijbels gebruik van het zegenen. Maar ik kan er niet bij dat dit de enige manier is om de Heilige Geest te ontvangen. En alleen zo in het Koninkrijk van God te komen.

Groetjes Charity

Josh

Berichtdoor Josh » 02 sep 2004 20:26

Charity...
Simon wou geld betalen voor de Gaven; bovendien hield hij zich met verkeerde dingen bezig (tovenarij) en dat is niet het goede fundament. Oprechtheid én geloof in Jezus+doop en de Geboden houden in dienstbaarheid is wél het goede fundament. En daarom legden ze Simon dus niet de handen op.

In Handelingen wordt de Heilige Geest uitgestort; iedereen die gelooft+dit belijdt door de doop krijgt automatisch de Geest vanwege dit speciale uitstortingsmoment wat wij 'Pinksteren' noemen. Een speciaal moment in de tijd dus. Een specifieke tijdsperiode die voornamelijk betrekking heeft dus op de eerste hoofdstukken van het boek Handelingen. Maar daarna is de Geest uitgestort en gaat Handelingen verder; de uitgestorte Geest wordt door de persoonlijke priesters doorgegeven; deelnemen aan de Geest betekent immers; deelnemen aan de Geest van God, waardoor je een 'Geestelijk verlengstuk van God' wordt.

We weten ook nog 2 dingen, namelijk:
1. Jezus gebruikte al handoplegging bij zieken, maar'wél onder het stellen van de vraag: 'geloof je in mij?' en 'geloof je dat ik dat kan' etc.
Kortom: je moest geloof belijden voor de Zoon van GOD. En dan werd je genezen.... De werking van de Geest van God.

2. De Apostelen onderwijzen dus de handoplegging als dé wijze om de Gaven te ontvangen én noemen het een grondslag voor Christenen; nét als de doop dus!!!

De Bijbel-Theologische Encyclopedia zegt dit:

Tenslotte werd deze eerste wijze van handoplegging toegepast in de eerste christelijke gemeente om de Heilige Geest over te dragen. Soms deden de apostelen dit geruime tijd na de doop (Hand. 8:17vv; 19:6 <#Ac 8.17 19.6>), maar in de regel zal het wel onmiddellijk na de doop gebeurd zijn. Dat maken wij op uit Hebr. 6:2 <#Heb 6.2> waar de leer van de kracht en de betekenis van de doop en van de oplegging der handen tot de fundamentele leerstellingen van het christendom wordt gerekend.

En het is ook logisch dat de handoplegging pas ná de doop plaatsvindt. Als je als discipel de nieuwe dopeling in het alledaagse in zijn/haar geloof al kent, dan weet je ook hoe diep het geloof zit en dan kan je rustig de handen opleggen; met andere dopelingen weet je dat niet en dat is het heel goed om een tijdje tussen doop en handoplegging te laten.

Waarom? Je weet immers, dat je zodra je de Geestesgaven hebt ontvangen -wat heel tov is!!!- dat je je dan niet tegen de Gaven kan keren, want dan ben je voor eeuwig verloren, want je krijgt hiervoor géén genade, want het zou zijn alsof je Jezus 2x wilt kruizigen....

En daarom is het beter om 'een periode om groeien in geloof' tussen doop en handoplegging te laten.

Zij kruisigen immers de Zoon van God voor een tweede maal en maken hem openlijk te schande.

Dus: je ontvangt de Geestesgaven ná de doop door handoplegging.

Dit wordt onderwezen én gedaan door de Apostelen. Zij noemen dit een 'grondslag' nét als de doop en we weten dat het ook zo werd uitgevoerd.

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 sep 2004 21:29

Heb ik het wel dat jij deze vorm van handoplegging goedkeurt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2004 22:02

Josh, nu heb je het opeens over genezing door handenoplegging... eerst was het nog om de Geest te krijgen... Wat is nou de functie van het opleggen van handen? Blijkbaar weet je het zelf geeneens...

En je hebt in je reakties alleen bijbels aangetoond dat handenoplegging door Christus en ook door Zijn navolgers werd gebruikt... maar je hebt niet bijbels kunnen aantonen dat je door handenoplegging de Geest ontvangt... en al helemaal niet dat het de enige manier zou zijn, integendeel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Josh

Berichtdoor Josh » 03 sep 2004 10:54

De Apostelen onderwijzen 'handoplegging' en op die wijze passen zij en hun volgers het ook toe. Dat blijkt uit de Bijbel.

Handoplegging word hier letterlijk 'de grondslag' genoemd die gelegd moet zijn; samen met de doop overigens...ook zo'n grondslag.

Simpelweg: we weten dus uit de Bijbel dat handoplegging een grondslag is voor iedere Christen.

Josh

Terug naar “Archief”