Toekomstplannen en God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Toekomstplannen en God

Berichtdoor meschianza » 23 aug 2004 16:48

Hallo mensjes :)

Stel:

Er is een nonprofitzendingsorganisatie die puur draait op vrijwilligers. Hoewel ze heel internationaal zijn, maar ze proberen al het geld op te laten gaan aan hun projecten en niet in salarissen.
En zij hebben jou nodig, vanwege je kennis. En jij wil dolgraag!
Maar je moet wel leven, dus je moet gesponsord worden.
Doch:
- Jouw kerk steunt je niet, omdat het geen reformatorische organisatie betreft.
- Je hebt geen rijke familie
- En er komt ook geen geheimzinige meneer met een zak geld langs.

DE weg van de minste weerstand is toch een betaalde baan zoeken, en de organisatie terleurstellen. En ze zeiden nog: kom, als God je bij ons wil hebben, dan zal Hij voor de financien zorgen. Maar ik durfde niet.,

Durf ik mijn leven nu niet aan God geven? Ben ik te westers en niet afhankelijk genoeg? Wil ik mijn leven, zekerheid teveel veilig stellen?
Maar het is toch een dichte deur?

PLan ik mn leven nu in zonder God?. Hoe weet ik nou waar Hij mij wil hebben? En waar ik naar toe moet?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Happy One
Sergeant
Sergeant

Re: Toekomstplannen en God

Berichtdoor Happy One » 23 aug 2004 21:58

[
quote="meschianza"]Hallo mensjes :)

Stel:

Er is een nonprofitzendingsorganisatie die puur draait op vrijwilligers. Hoewel ze heel internationaal zijn, maar ze proberen al het geld op te laten gaan aan hun projecten en niet in salarissen.
Doch:

DE weg van de minste weerstand is toch een betaalde baan zoeken, en de organisatie terleurstellen. En ze zeiden nog: kom, als God je bij ons wil hebben, dan zal Hij voor de financien zorgen. Maar ik durfde niet.,

Durf ik mijn leven nu niet aan God geven? Ben ik te westers en niet afhankelijk genoeg? Wil ik mijn leven, zekerheid teveel veilig stellen?

PLan ik mn leven nu in zonder God?. Hoe weet ik nou waar Hij mij wil hebben? En waar ik naar toe moet?

Mag ik je een praktische tip geven? Probeer via een stichting aan het werk te komen, waar mensen met een omschrijving via hun giften in je levensonderhoud kunnen voorzien. De gift is dan namelijk fiscaal aftrekbaar en dat kan mensen wellicht over de streep halen.

Verder zou ik het ook niet zoeken in een kerkgenootschap maar in een vriendenkring. 'k Denk dat als je zorgt dat mensen hun gift kunnen aftrekken van de belasting, en je plaatst een gerichte oproep (bijvoorbeeld ook hier) dat er best mensen zijn die je willen steunen.

Was alleen maar een puur praktische tip. Gods zegen verder!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 23 aug 2004 22:09

meschianza schreef:DE weg van de minste weerstand is toch een betaalde baan zoeken, en de organisatie terleurstellen. En ze zeiden nog: kom, als God je bij ons wil hebben, dan zal Hij voor de financien zorgen. Maar ik durfde niet.,

Hoe weet ik waar ik naar toe moet? ik vind dit zelf ook een moeilijke vraag. Ik ben ervan overtuigd dat de Heere deuren opent en deuren sluit en dat je zeker niet tegen je geweten in moet gaan. Ook geen wegen bewandelen, waar je je niet gemakkelijk bij voelt.

Wel bidden en bijbellezen. Ik ben ervan overtuigd dat de Heere je door Zijn Woord wil leiden. Lees daarom veel en probeer goed de betekenis te vinden. Een sterk besef van geroepen te zijn is noodzakelijk in het zendingswerk omdat de tegenslagen veel en zwaar zullen zijn.

Ook een aspect wat ik wil noemen is lijdzaamheid, wacht op Gods tijd en ga niet zomaar ergens aan beginnen (volgens mij doe je dat ook niet). Wacht tot de Heere de deuren opent. Je liefde geeft tot een bepaald werk.

Wat bij roeping ook meespeelt is je persoonlijkheid. Past het bij je, heb je de bekwaamheden (heb je in zekere zin nooit, maar verstandelijk kun je wel inzien of je voor een bepaalde taak de capaciteiten hebt of niet).

hoop dat je er wat mee kan
The one thing you can give and still keep is your word.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 aug 2004 06:00

meschianza schreef:Hallo mensjes :)

Stel:

Doch:

phoe moeilijke situatie.

Ik ben er van overtuigt dat God Zijn wil gelijkt maakt aan jou wil. Als jij dolgraag wil kan het zijn dat God jou die liefde in het hart heeft gelegd om je ook met dat werk bezig te gaan houden. Hoe krijg je die zekerheid dat je zeker weet waar je heen moet? Ik moet denken aan jacobus 1.

5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.
6 Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt.
7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

Jou God die altijd te vertrouwen is, wil jou wijsheid geven in de keuzes die je gaat maken. Vertrouw daar op, en bid op een antwoord. verwacht een antwoord in Zijn Woord, in een visioen, door middel van andere Christenen enz.

19 God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?

Geld zal ik me geen zorgen over gaan maken. Klink mischien heel makkelijk van mij. Maar geef dit over in de handen van de Heer. Die zegt: Werpt al uw bekommernis op Mij, want Ik zorgt voor jou!

Want gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden.

mesz.. veel succes.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Berichtdoor André » 25 aug 2004 23:30

meschianza schreef:Stel:

Je staat dus gelukkig niet voor een moeilijk dilemma......

En ze zeiden nog: kom, als God je bij ons wil hebben, dan zal Hij voor de financien zorgen. Maar ik durfde niet.

Probeer je hier een vergelijking te maken met de disipelen van Jezus, toen Hij de mannen bij elkaar ging zoeken?

Nee, ik denk waar je nu mee bezig bent in je leven dat je dat ook "samen" met God hebt gepland?

Door te geloven in Gods "planning" m.b.t. jou persoon, kom je m.i. uit waar God je wil "hebben"

En waar je naar toe moet gaat dan ook meteen "goed" omdat je je vertrouwen op God stelt.

Zelf denk ik dat het zo simpel kan zijn geloven in God...........

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 30 aug 2004 08:02

Hoewel het op het eerste gezicht een sympathiek idee is, kan het toch zijn dat God andere plannen met jou heeft. En een ‘gewone’ baan is voor een christen toch nooit ‘gewoon’?

Als je geen financiering vindt voor je plannen, kan ook dat een teken zijn dat je (nog) niet geroepen bent. Als ik jou was, zou ik een goede opleiding volgen, misschien een baantje aannemen, maar je plannen even in de ijskast leggen. Misschien ben je over 5 jaar wel geroepen. Maar dan ben je wel (nog) beter gevormd, en heb je misschien nog berter kunnen nadenken over de voorbereiding.

Paulus is op één van zijn zendingsreizen ook wel eens ‘tegengehouden’ en koos daardoor een andere route.

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 30 aug 2004 08:52

Maarten schreef:Een sterk besef van geroepen te zijn is noodzakelijk in het zendingswerk omdat de tegenslagen veel en zwaar zullen zijn.

Waarom heb je voor een baan in een zendingsorganisatie, of een baan met 'geloofs-salaris' een sterker gevoel van roeping nodig dan in een betaalde baan in nederland? Als je geen 'zendingsroeping' hebt, hoef je je er dan helemaal niet om te bekommeren of God je ergens heen roept? Heb je dan geen 'roepingsgevoel' nodig als je tegenslagen ontmoet?
Ik snapte die reactie niet helemaal.

Hoe wist Petrus eigenlijk dat hij uit de boot kon stappen?

Matth 14:28-29
'Heer, als U het bent, laat me dan over het water naar U toekomen.'
Hij zei: `Kom.' En Petrus stapte overboord, liep over het water en kwam naar Jezus toe.

Hij wilde eerst zeker weten dat Jezus daar was, voor hij een stap in geloof zette.

Als je op water wilt lopen, moet je toch echt eerst uit de boot stappen. Met andere woorden, als je altijd afwacht en niet wilt gehoorzamen aan Jezus' roeping, omdat er teveel risico in zit, zul je altijd een 'boat potatoe' blijven (die term komt uit Ortberg's boek over dit onderwerp).

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 aug 2004 09:01

Juist graankorrel. DAt is het. Durf je wel uit de boot te stappen, of blijf je er veilig inzitten omdat je water ziet: daar kan je niet op lopen, dus je kan niet uit de boot.

Zo voel ik me heel erg. Ik zie overal water, ik kan er niet op, dan zink ik.
Ik heb geen draagvlak om bij hen te komen. (Opleiding heb ik al binnen EU-25 :wink: )
Soms ben ik bang dat ik op die manier niet tot het doel in mijn leven komt.

Toch kan God toch ook een deur sluiten, dan mag je niet de boot af. Maar dan moet je eerst nog een stukje reizen, zoals EU-25 zei, voor je ''met God de zee in mag'' (Wat een woordspeling allemaal :) )
Ik voel ook liefde voor de stad, vanwege mn vrijwilligerswerk daar, misschien ben ik daar wel voor bestemd, voor een organisatie die er voor de problemen van de stad is.

Maar goed, hoe weet je waar je het water op kan. WAar God je overeind houdt. ... Jezus riep Petrus! Maar ik heb het gevoel dat er van verschillende kanten geroepen wordt, en hoe weet ik nu wat Gods roeping is.
Sorry dat ik mezelf als vb stel, maar dan kan ik het beter uitleggen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 30 aug 2004 23:12

Maar concreter, hoe zou je willen dat God jou dan wijst welke weg je moet gaan? Je vraagt je nu af of je je leven zonder God plant, als er dingen 'op je weg komen' om het zo maar uit te drukken.
Ook al weet ik zelf net zo min als jij hoe het dan precies moet, in gebed ermee naar God gaan lijkt mij een van de beste opties. En ook praten met medemensen/christenen is een goed idee, maar daar was je dus (ook) al mee begonnen.

Aan de ene kant moet je soms die stap in geloof van de boot af zetten, aan de andere kant moet je wel eerst de boot ingaan als Jezus dat vraagt. Juist als Hij er dan zelf niet lijfelijk bij is, moet je bedenken dat Hij aan het bidden is voor jou.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2004 23:43

Ik hoorde gisteren een hele mooie uitleg over een bekend stuk uit Mattheus, een echte Eye-opener:

Jezus zegt daar dat we ons niet druk moeten maken over eten, kleding etc. Daar gaat het verlangen van de heidenen naar uit... Maar zoek eerst Gods koninkrijk en de rest zal U bovendien geschonken worden.

Vaak lezen we dit als: We moeten ons niet te druk maken om kleding en eten want dat is niet belangrijk... God vindt dat namelijk wel belangrijk. Hij maakt een aarde met allerlei primaire en secundaire behoeften en ziet dat het goed is.... En Jezus zegt niet: Maak je niet druk om die primaire behoeften... Hij zegt er wat achter aan: En de rest zal u bovendien geschonken worden. Hij wil ons die dingen die we nodig hebben geven... als we eerst Zijn koninkrijk zoeken. Dat eten, drinken en kleding niet onze belangrijkste behoeften zijn, maar dat God dat is. Dan geeft Hij ons de rest er bij... Verder, lees bijvoorbeeld psalm 128:

Gelukkig zijn zij die Gods wegen bewandelen, wie Hem vrezen zegent Hij rijk, met vreugde zult U de opbrengst eten, u zult gezegend zijn.

Het is niet zoals wij zo vaak leven. We krijgen ons salaris, kopen vanalles... en als er nog wat overblijft willen we het misschien nog es aan een goed doel geven... Wat zei God? Geef me nou eens tienden, het EERSTgeborene van je vee, het eerste van je oogst.... Durven wij in plaats van aan het eind van de maand juist als we ons salaris ontvangen er een deel voor aan God te geven door bijv. een goed doel te steunen? Wij denken vaak: als God me zegent merk ik dat Hij bestaat en dank ik Hem er voor... Eerst zien, dan geloven... als God wil dat ik iets ga doen kan Hij vast wel zorgen dat ik er met ruim voldoende geld heen kan. Deze psalm zegt juist: Ga voor God en dan krijg je Zijn zegen. Als je gelooft dan zul je zien.

Ik denk dat je op God mag vetrouwen... En dat als je voor Hem aan het werk gaat, Hij je ook zeker zal zegenen, niet alleen met Zijn Geest, maar ook met de dingen die je nodig hebt. Gelukkig en gezegend ben je als je gelooft zonder te zien...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 01 nov 2004 11:58

Ik denk dat je op God mag vetrouwen... En dat als je voor Hem aan het werk gaat, Hij je ook zeker zal zegenen, niet alleen met Zijn Geest, maar ook met de dingen die je nodig hebt. Gelukkig en gezegend ben je als je gelooft zonder te zien...

Dit is...wat ik zelf nauwelijks echt geloofde, de afgelopen week waar voor mij geworden.

Zijn werken zijn volmaakt en al Zijn wegen recht....

Het is zo machtig om ze ervaren hoe God een deur voor je opent, en dat al die drempels waar je je zo zorgen over maakte, weg vallen....wanneer Hij zijn plan met jou voltrekt. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 nov 2004 12:39

Marnix, dat is een koel stukje. Maar als je honger hebt, dan ga je je toch wel zorgen maken over eten. Het is voor ons zo makkelijk om te zeggen dat je je daar geen zorgen over moet maken.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 01 nov 2004 13:23

ha meschianza,

een neef van mij is bezig met een opleiding voor zendingsvlieger. hij heeft een poos in amerika gezeten en is nu net terug. hij wordt gesteund door mission prodeo. misschien ken je dat wel. Mensen kunnen deze stichting steunen. Misschien is dat iets om een stichting op te zetten zodat mensen je kunnen sponsoren? je kan een aantal keer een rondzendbrief sturen zodat mensen weten wat je doet en betrokken blijven! als heel refoweb elke maand een euro zou storten dan kan je al rondkomen!

mijn zus zit sinds kort op de Anastatis (www.mercyships.nl) op dat schip moet ze zelfs betalen om mee te mogen varen. ze heeft eerst een paar jaar gewerkt en toen genoeg verdiend om 9 maanden met dat schip mee te kunnen gaan!

suc6 ermee!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2004 13:28

Lalage schreef:Marnix, dat is een koel stukje. Maar als je honger hebt, dan ga je je toch wel zorgen maken over eten. Het is voor ons zo makkelijk om te zeggen dat je je daar geen zorgen over moet maken.

Snap ik....

Maar is dat goed?

Of komt het omdat we zo met ons verstand geloven?

Jezus roept op te geloven als een kind...

Kinderen vertrouwen vaak enorm op hun ouders, ze weten de weg naar huis niet maar vertrouwen dat papa die wel weet, ze vertrouwen dat mama voor eten zorgt....

En wat de hek, mijn Papa kan nog veeeeeeel meer. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 01 nov 2004 17:54

Pivo schreef:ha meschianza,

een neef van mij is bezig met een opleiding voor zendingsvlieger. hij heeft een poos in amerika gezeten en is nu net terug. hij wordt gesteund door mission prodeo. misschien ken je dat wel. Mensen kunnen deze stichting steunen. Misschien is dat iets om een stichting op te zetten zodat mensen je kunnen sponsoren? je kan een aantal keer een rondzendbrief sturen zodat mensen weten wat je doet en betrokken blijven! als heel refoweb elke maand een euro zou storten dan kan je al rondkomen!

mijn zus zit sinds kort op de Anastatis (www.mercyships.nl) op dat schip moet ze zelfs betalen om mee te mogen varen. ze heeft eerst een paar jaar gewerkt en toen genoeg verdiend om 9 maanden met dat schip mee te kunnen gaan!

suc6 ermee!

Ik ga me inderdaad laten sponsoren. Eerst was dat een grote drempel, ik dacht: mijn familie en vrienden kunnen dat nooit opbrengen bij elkaar. Nu besef ik dat is beschikbaar was om te gaan… en dat was genoeg. Als het Gods weg is, komt de financiën ook wel rond. Natuurlijk moet je er wel wat voor doen, je verantwoording nemen. Ik wil brieven sturen, sowieso al om uit te leggen wat er gaat gebeurden. Maar het is prachtig om te ervaren dat er al gezorgd wordt. Mensen, sommigen kennen mij amper, bieden al een sponsorbedrag aan. Mijn werk kwam met het idee om het hele jaar actie voor me te voeren. Dat ontroert me echt, en beschaamt me ook vanwege mn eerdere ongeloof. Ik ga langzaam begrijpen wat afhankelijk van God leven is, en ik weet, dat als ik eenmaal daar aan het werk ben, ik pas echt afhankelijk van God moet gaan leven, prachtig en (menselijkerwijs) beangstigend tegelijk.

Terug naar “Archief”