Evangelisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hiedeen
Verkenner
Verkenner

Evangelisatie

Berichtdoor Hiedeen » 19 aug 2004 19:46

Wat verstaan jullie onder 'evangelisatie'?
Is 'evangelisatie' iets voor alle christenen of voor mensen die een gave hiervoor hebben?
Evangeliseren jullie zelf?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2004 20:22

Evangelisatie is een opdracht voor iedere christen, maar omdat christenen verschillende gaven hebben gekregen, doet ieder het op z'n eigen manier. De ene zal de straat op gaan om met mensen te praten, anderen doen aan vriendschapsevangelisatie (vertel het aan je vrienden) en de volgende doet liever iets achter de schermen bij een evangelisatie-organisatie.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 20 aug 2004 08:41

Ik denk dat tussen evangelisatie en roeping hebben tot het verschil zit.

Iedereen heeft de taak om niet christenen over God te vertellen, of te waarschuwen als er gevloekt wordt op je werk of waar dan ook.
Je mag een niet christen niet aan zijn lot overlaten, dat is niet goed en zeker niet bijbels.

Wel denk ik dat er voor het ambt van dominee // zendeling // ouderling // diaken e.d., meer nodig is dan deze taak uit de bijbel.
Ik ben er van overtuigd dat deze mensen een bepaalde roeping van God krijgen en op welke manier deze roeping is weet ik niet, want dat gaat net als een bekering bij ieder mens anders.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2004 12:52

Helemaal met Lalage eens!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 aug 2004 13:07

Hoe dan ook heb je echt liefde nodig voor God en je medemens. Je moet het nooit uit verplichting doen, of omdat anderen het nu eenmaal ook doen, of om punten te scoren, . Iedereen heeft daar zijn eigen plekje in, afhagend van je talenten.
En van je geloof.
De een kan/mag als evangelist naar Amsterdam, de ander heeft niet-christelijke vrienden kunnen maken en weer een ander doet ''iets achter de schermen'' van een organisatie. Maar allemaal hetzelfde werk! Een klein schakeltje in het koninkrijk van God. En ik denk, in Gods ogen even waardevol. Ik denk ook dat je mag groeien in het evangelisatiewerk.
Er is een hoop te doen in Nederland....jongeren zouden veel meer ingezet mogen worden!

Ik doe indirect evangelisatie door met een kinderclub en een tienerclub in Rotterdam mee te helpen. Mooi en geweldig werk! :D
Maar pas vroegen ze me voor Stichting naar House....ik heb het niet gedaan omdat ik denk dat ik dat gewoon niet aankan, die directe confronatie. Ook door herinneringen uit het verleden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2004 13:50

Gelukkig worden jongeren als steeds meer hierbij ingezet :)

Verder heb je gelijk... om met inzet te kunnen evangeliseren moet je van God houden... maar ook van de mensen om je heen... ze missen dat fantastische wat jij hebt... en erger nog, ze gaan verloren als je niks doet.
Besef dat het om leven en dood gaat.... dat is evangelisatie... een strijd waarbij het leven of dood kan zijn... Jij kan mensen van het Leven vertellen.

Als je tips wil over evangeliseren, waarom, hoe etc.... ga dan Visserslatijn van Peter Scheele lezen, een heel leerzaam practisch boek.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hiedeen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiedeen » 24 aug 2004 20:09

Dank voor alle antwoorden.

Ik zit met een belangrijke vraag. Waarom weet iedereen wel ongeveer wat evangelisatie is, maar getuigen we zo weinig? Waarom zijn onze voornemens goed en doen sommigen 'wel eens' mee met een evangelisatie-actie? Het is vaak alleen een actie en niet of nauwelijks een levenshouding. We zijn ons volgens mij niet voldoende bewust hoe wezenlijk getuigen is.

Evangelisatie is iets voor alle christenen, voor alle gemeenten en kerken en vooral voor God. Gods blijdschap is onvoorstelbaar groot als iemand Hem vindt. Dat is toch prachtig? Waarom heeft het dan nauwelijks prioriteit en is de aandacht voor dit onderwerp zo weinig? Nederland raakt God in een hoog tempo kwijt, er zijn talloze mensen die niets weten over het Evangelie. We hebben een zendingsopdracht, juist in Nederland. Nederland is het meest 'heidense' land van de wereld!

Wat zit er onder die aarzeling van ons om anderen van God te vertellen?
1. Angst
2. Onkunde
3. Laksheid

Wat doen we daaraan?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 24 aug 2004 20:50

ik denk alle drie de punten en daarvan laksheid het meest. (zelfkennis :oops: )
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 00:39

Weet je wat het volgens mij is?

Gebrek aan bewogenheid om de mensen om ons heen.

Ik denk dat als we een minuutje in het hiernamaals dat wij krijgen, en dat deze mensen (als het zo blijft) te wachten staat, we opeens een hoop motivatie erbij gekregen zouden hebben.

Misschien goed om daar dus maar eens over na te gaan denken, aangezien er nog geen live-beelden van beschikbaar zijn.

Josh

Berichtdoor Josh » 25 aug 2004 00:44

Marnix, misschien wel interessant om eens na te denken over het stuk in de Bijbel waarin de Geest Filippus vraagt om dichterbij de koets te gaan lopen om de ethiopische kamerheer te gaan helpen...

Gezien onze discussie elders over de Heilige Geest/Geestesgaven zou je je eens kunnen afvragen of en hoe de Heilige Geest een rol in jouw evangelisatie speelt....

Josh

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 00:57

Hehe... En denk jij dat ik daar nog nooit over heb nagedacht? :D Ik doe dat al wel... En ik merk ook dat de Geest me helpt, dat Hij zorgt dat ik ergens ben waar ik iemand kan helpen of over God kan vertellen bijvoorbeeld... en dat Hij me ook helpt om dingen te zeggen.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 25 aug 2004 11:28

ik zie het zo:

Laat zien hoe goed God is door te laten zien wat voor een verschil Hij in je leven maakt. Wees verder jezelf. Je komt het beste tot je recht op de manier zoals God je bedoelt heeft dus meer hoe je niet te zijn......wees wie je bent en daardoor zal God zijn werk kunnen doen......ik denk dat dat veel waardevoller is dan met slecht vormgegeven folders en spandoeken en halleluja gezang op straat zieltjes proberen te winnen.
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 aug 2004 11:30

Mjah...hoe gaat die gelijkenis met het licht op de korenmaat en niet eronder, zodat niemand het zien?
Alleen al je levensstijl zou evangeliserend moeten zijn, en hoe vaak schiet je er in te kort. Wil je vooral eerst je eigen hachje redden. Je wil wel evangeliseren, maar wanneer het jou uitkomt. (los staand dat er ook jongeren zijn die gewoon niet durven evangeliseren, omdat ze zelf zoveel twijfels hebben)

Pas hoorde ik dat mn rijinstructeur was overleden, nog maar 50 jaar oud. Hij was niet gelovig. Ik heb er 60 uur naast gezeten, we spraken veel. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik iets gezegd heb (durven zeggen) wat echt belangrijk voor hem was. DAt hij aan mij heeft kunnen zien in wie ik geloofde.

Wat kerken betreft, is het vooral laksheid, en onwetendheid lijkt het wel. Zoceel tijd wordt er geinvesteerd in vergaderingen, conflicten, interne verschillen ect...terwijl ik soms denk : had die tijd niet beter aan echt belangrijke zaken besteed kunnen worden? Aan de omgeving om de kerk, aan het bedenken van ideeen om de mensen rond de kerk te bereiken. Maar goed, misschien een simpele gedachte van me, de wijze grijze mannen zullen wel gelijk hebben.

Ik zou heel graag een echt licht willen zijn, ik probeer het ook vaak, maar het lukt me gewoon niet.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 25 aug 2004 12:02

meer dan je best kun je niet toch?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 15:48

Dat klopt, maar weet je wat "je best doen" betekent? Best... dat is de top van je kunnen.... Hoe vaak halen we dat... en hoe vaak hebben we de kans wel om over God te praten... maar doen we het uiteindelijk toch maar niet?

Terug naar “Archief”