Andere topics worden op het moment nogal vervuild met discussie over dit onderwerp dus maar eens een apart topic.
Allereerst over de drie-eenheid. Hierin wordt zowel een drieheid als een eenheid beleden. De drieheid geeft aan dat er geen = kan staan tussen Vader, Zoon en Geest. De eenheid geeft aan dat de binding zo groot is dat alle drie God genoemd kunnen worden, één God wel te verstaan. Het gaat verder dan dat vader, moeder en zoon één gezin vormen, maar toch is dat iets om een beetje een idee te krijgen. Veel kritiek op de drie-eenheid gaat er vanuit dat wij niet iets van een drieheid geloven.
Er is 1 God, toch geloven wij dat ook Jezus naast de Vader God is. Kijk naar de keren dat de Heere "Ik ben" op Zichzelf betrekt. Geen wonder dat de Farizeeën Hem wilden stenigen. Het meest duidelijk wordt dit in Johannes 8:58, waar de Heere niet zegt "Eer Abraham was, was Ik" maar "Eer Abraham was "ben Ik"" Ook op de vraag van de hogepriester in Mark 14:61 antwoord Christus met het "Ik ben". Merk op dat hier in het Grieks iets vreemds gebeurd. door ook "Ik" te gebruiken wordt echt verwezen naar God's Naam, het is meer dan een antwoord op de vraag.
Verder betrekt de Heere teksten die in het Oude Testament op God slaan "als over de goede herder", "Schepper zijn" op Zichzelf.
Voor een uitgebreide verwijzing naar teksten zie ook:
http://ic.net/~erasmus/RAZ98.HTM
(al zitten hier teksten bij die niets bewijzen).
goede referenties qua boeken zijn m.i.:
Jezus Kurios van Prof vd Beek
Hij kwam bij ons heel gewoon van Leon Morris.
Vaya con Dios,
Parsifal