Moderator: Moderafo's
willemijn88 schreef:Wat denken jullie dat God de hele wereld lief heeft, of alleen de mensen die in Hem geloven. Ik vraag me dit wel eens af. En waarom worden sommige mensen dan wel bekeerd en anderen weer niet?
willemijn88 schreef:Zijn er ook mensen die een andere mening hierover hebben, die denken dat God alleen van Zijn kinderen (uitverkorenen, bekeerde mensen) houdt. Dat wordt bij ons in de kerk namelijk wel geleerd. Op de kleuterschool (school van onze kerk) leerden wij het liedje 'hoger dan de blauwe luchten'. In dat liedje staat aan het eind 'die van alle kinderen houdt'. Daar leerden wij altijd 'die van al Zijn kinderen houdt'. Dus dat God niet van alle kinderen houdt maar alleen van Zijn kinderen. Ik wil wel eens weten of hier ook mensen zijn die dit geloven en waarom ze dit dan geloven.
'Bekeert U!'
Klinkt vaak de oproep van de kansel.
'Maar ik kan mij niet bekeren,' zegt de mens dan. 'God moet het doen, ik kan het zelf niet.'
Tot zoverre ben ik het van harte met deze mensen eens, maar hier houdt het dan op, en men leeft verder in de zonden.
'God moet het doen, ik kan het zelf niet'.
Dat dat dan nog eens tot nood mocht worden, denk ik dan wel eens.
De mens wil zo graag zelf werken voor zijn bekering. En zolang hij dat probeert komt de oproep 'Bekeert U!'.
'Ik kan het niet'
'Hebt u het al wel eens geprobeerd?'
Dan staan ze vaak met de mond vol tanden.
Er zijn mensen die gehoor geven aan deze oproep. Zij komen in het werkhuis terecht. Het werkhuis van Mozes. Zij beginnen vol moed de zaligheid proberen te verdienen. Niet zozeer bewust, want vanuit de leer weten ze het wel 'alleen uit genade'. Maar met hun hart zijn ze het er niet mee eens.
Ze werken en werken, en het lijkt nog te lukken ook. Ze zijn tevreden, en denken: 'het wordt nog wel wat met mij'. Maar... al dat werk wordt afgebroken, en ze komen dieper te liggen dan ooit tevoren. Maar de mens geeft het zomaar niet op! Talloze malen probeert hij het weer, maar hij brengt er niets van terecht. Hij moet af leren dat hij zelf de zaligheid niet kan verdienen.
Dit is nu het armmakende werk van de Heilige Geest. Alles van de mens moet eraf. Alle eigenverdiensten en het kunnen van de mens. Totdat er helemaal niets meer overblijft, en de zondaar leert vragen met vraag 12 van de Heidelberger Cathechismus:
'Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?'
'God wil, dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede; daarom moeten wij aan haar, of door onszelf, of door een ander, volkomenlijk betalen.'
En zij moeten erachter komen dat ze het zelf niet kunnen, omdat ze dagelijks hun schuld vermeerderen, maar dat er nog een Ander is die geleden heeft op Golgotha. Van iedereen verworpen.
Door de farizeeën én door het Joodse volk, maar uiteindelijk ook door ONS. Waarom hebben wij Hem gekruisigd? Hij stond onze zaligheid in de weg! En het waren allemaal godsdienstige mensen hoor, die Hem gekruisigd hebben, geloof dat maar gerust. Zij moesten werken om hun gerechtigheid op te richten. De wetten van mozes kenden zij beter dan wij. Maar die Jezus was zo moeilijk. Je moest in Hem geloven. Dat wilden ze niet, want dan moesten hun eigen verdiensten eraan. Daarom: 'Weg met Deze!'.
Maar juist Hij was het die de mensen met God verzoende. En dat moet Zijn volk maar steeds weer leren. Dat ze het zelf niet kunnen, maar dat het nog uit genade mogelijk is door het bloed van Christus.
Yael schreef:Door de farizeeën én door het Joodse volk, maar uiteindelijk ook door ONS. Waarom hebben wij Hem gekruisigd? Hij stond onze zaligheid in de weg! En het waren allemaal godsdienstige mensen hoor, die Hem gekruisigd hebben, geloof dat maar gerust. Zij moesten werken om hun gerechtigheid op te richten. De wetten van mozes kenden zij beter dan wij. Maar die Jezus was zo moeilijk. Je moest in Hem geloven. Dat wilden ze niet, want dan moesten hun eigen verdiensten eraan. Daarom: 'Weg met Deze!'.
--
De Romeinen hebben Jezus officieel gekruisigt hoor![]()
De Joden vroegen erom de Romeinen deden het. Heel de mensheid schuldig aan dus.
Denk niet dat dit de werkelijke reden is geweest waarom Jezus gekruisigt is door de Joodse raad. Dat was omdat zij macht aan Hem verloren.
En Jezus kende de wetten van Mozes evengoed hoor. Hij hielt ze ook stipt.
En heeft nooit negatief gedaan over die wetten. Hoe zou Hij dat kunnen terwijl Hij ze Zelf heeft ingesteld?!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten