Moderator: Moderafo's
johannes1 schreef:gewoon toevallig denk. het gebeurt ook andersom namelijk. de ene kan er gewoon langer mee doorgaan dan een ander.
tanteoranje schreef:... pas merkte iemand op dat het een nadeel kan zijn als dominees niet willen stoppen op hun 65e en dat daardoor kandidaten die beroepbaar zijn geen kans krijgen...
tanteoranje schreef:komt het ook wel voor dat een predikant niet meer groen en fris is maar gewoon niet wil stoppen?
johannes1 schreef:dat ze op eigen eer uit zijn bedoel je?
tanteoranje schreef:Wat ik me wel eens afvraag: bij meer behoudende dominees gaat men vaak niet met emiritaat bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar, bij de minder behoudende zie je dat wel. Wat kunnen bij beiden de motieven zijn?
karel1 schreef:In de grotere kerken is 65 jaar de pensioengerechtigde (en verplichte!) leeftijd.
Voorts hebben veel predikanten uit deze sector de opvatting dat een ambt voor het leven is.
karel1 schreef:tanteoranje schreef:Wat ik me wel eens afvraag: bij meer behoudende dominees gaat men vaak niet met emiritaat bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar, bij de minder behoudende zie je dat wel. Wat kunnen bij beiden de motieven zijn?
In de grotere kerken is 65 jaar de pensioengerechtigde (en verplichte!) leeftijd. Ik ken een hervormde dominee, die verplicht met emeritaat moest, terwijl hij nog wel door wilde gaan.
In de GerGem geldt 70 jaar als richtleeftijd. Daaronder moeten er bepaalde (medische of andere specifieke) redenen zijn. Daarboven hangt het af van de predikant zelf, uiteraard in overleg met gemeente (kerkenraad) en classis.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten