Trouwen OGG-Hervormd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Trouwen OGG-Hervormd

Berichtdoor M@rije » 28 mei 2004 11:08

Hey mensjes,

even vragen om jullie mening.
mijn vriend is opgegroeid in de OGG, ik in de Hervormde kerk.
Samen gaan we nu vaak naar de hevormd confessionele kerk.
over niet al te lange tijd willen we ons gaan verloven , maar we weten absoluut geen vorm te geven aan een huwelijksdag...
ik wil niet in de ogg trouwen, hij ook niet gelukkig.
maar dan nog zijn er zoveel punten waar in de 2 familie's superveel verschillen. denk aan: dominee, kerk, muziek, plek voor receptie etc.
ik wil me niet aan al de ogg -regeltjes houden, want het is toch onze bruiloft?
mijn vriend wil voor zijn ouders veel dingen aanpassen.
heeft iemand hier ervaring mee? of gewoon een mening?
Engaged @ 07-01-2005

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 mei 2004 11:14

Zelf kom ik uit de GGN en mijn vriend uit de Christelijk Ger. Kerk.
OOk wij zijn verloofd, zonder enkel probleem.
A.s. weekend doen we belijdenis in de Chr. Ger.Kerk niet zonder problemen, ouders die ons waarschuwen, die het er niet mee eens zijn enz enz enz!!!
Op onze trouwdag dit najaar zullen ze ook meegaan naar de kerk waarin wij trouwen (chr.ger.kerk), dit levert bij ons geen problemen op omdat wij zelf weten waarvoor wij staan en waarvoor wij gaan.
Muziek e.d. willen wij zo en zo niet op de receptie (ja wel, zachte piano muziek op de achtergrond)!!

Je kan het wel een beetje aanpassen voor je schoonouders, maar het is jullie dag dus ook jullie indeling!!! uiteraard moet je er wel rekening mee houden.

Wat zou je allemaal anders dan anders willen? Watvoor muziek? Hoe zie je jullie receptie?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2004 12:08

- Tja je trouwt in de eerste plaats voro God... en het is inderdaad jullie bruiloft, niet die van je ouders. Wel lastig om vast te stellen hoeveel rekening je daarmee moet houden... Heeft je vriend hier ook met zijn ouders over gepraat? Hoe zouden die er tegenaan kijken als de dienst wat anders zou zijn dan ze zelf gewend zijn, maar God er wel centraal staat? In elk geval is het jullie bruiloft, en je trouwt in de eerste plaats voor God dus jullie mogen bepalen hoe je de dag invult toch? :)

In elk geval veel succes met de voorbereidingen en dat het een prachtige dag mag worden. Ik wens jullie Zijn zegen in jullie relatie toe!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 09:01

Beste Marije,
Zolang je maar weet dat je de beslissingen die je neemt, voor Gods aangezicht genomen hebt. Bidt samen om wijsheid. Dat is het begin van de huwelijksvoorbereidingen. Het is moeilijk om een keuze te maken. Jullie moeten verder. Laat die niet verpesten door je aan geforceerde wil te onderwerpen. En een tussenweg? Is dat een optie? Is Chr. Ger. een optie, of hebben jullie daar beiden niets mee? Misschien is het dan ook een minder grote overstap voor je vriend. Ja, ik weet het niet hoor, ik probeer alleen een beetje mee te denken. In elk geval Gods zegen en heel veel sterkte. :wink:

Bookman
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 29 mei 2004 15:33

ik kom ook uit de oggin en mijn vriend cgk.

Ik kerk al jaren niet meer ogg maar mijn familie wel

wij zijn verloofd en gaan ook trouwen en cgk. Ik weet dat mijn ouders daar als een berg tegen opzien omdat er in de cgk veel dingen gebeuren waar zij het niet mee eens zijn.

Wij proberen er toch rekening mee te houden door niet enkel opwekking te zingen maar ook psalmen en gezangen die zij ook kennen. Verder is er bij ons wel muziek, maar we hebben muziek gekozen die neutraal is dus waar zij zich ook prettig bij voelen.

Ik weet wel het is onze bruiloft. Maar het is voor mij geen fijne mooie dag als ik weet dat mijn ouders het moeilijk hebben en een aantal dingen hen pijn doen. Dat doet mij dan ook pijn.,

Als het vor jezelf niet uitmaakt zou ik proberen niemand te kwetsen

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 01 jun 2004 12:18

Helemaal eens met moppie. Rekening houden met je ouders is volgens mij best belangrijk. Hoe kun je genieten als je ouders een vreselijke dag hebben? Hier heb ik het dan over muziek, een band enzo.

Als het echter gaat over de kerk, tsja, ouders kunnen mijns inziens niet beargumenteren of het nou beter is CGK te trouwen dan wel OGG. Als ze dat wel menen te kunnen, vind ik dat knap en zou ik graag met die ouders in discussie gaan.

Dus aan de ene kant: houd rekening met een aantal dingen. Maar ouders kunnen natuurlijk ook onredelijk zijn en eisen dat je OGG trouwt en in het paars trouwt (om maar een voorbeeld te noemen). En dat is dus niet BIJBELS te funderen!!

Sterkte ermee, hoop dat het voor iedereen een mooie dag wordt!
Geen commentaar

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 12:21

Even een korte opmerking: Je moet denk ik goed rekening houden met je schoonouders. Je moet ook je naaste liefhebben!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 jun 2004 17:32

Hoi iedereen,
bedankt voor de reacties.
ik weet niet of jullie ogg mensen kennen, maar ze zijn vaak erg stug.
ik zelf heb belijdenis gedaan in de Hervormde Kerk, en in je belijdenis zit een punt dat zegt dat je trouw blijft aan je kerk (hervormd dus) en jevoor die kerk trouw in zult zetten. ik hou daar heel erg aan vast. voor mij is de hervormde kerk een kerk waarin ik me thuisvoel, en waarin ik de leer bijbels vindt. de ogg daarentegen vind ik verschrikkelijk onbijbels, en verdrietig, zonder hierover een discussie te voeren verder hor.

ik wil ook graag rekening houden met mijn schoonouders, maar van hun mag echt niks! mijn vriend vroeg aan hen wat ze zouden vinden van muziek op de receptie. zijn moeder zei: klassiek is ok, als het maar geen gospel is! ik baal daar gewoon van, want ik wil erg graag wat opwekkingsliederen zingen enzo.
ik speel zelf piano, en zou in de kerk graag een nummer willen zingen wat voor mij veel betekent, maar ja...dat kan van hun dus ook niet.
van hun moet je in kleur trouwen, en dat wil ik ook niet. van hun moet de hele kerk uitgenodigd worden, en dat wil ik ook niet.
wij zelf kerken er al een tijd niet meer, maar mijn vriend is (bewust!) overgestapt naar de hervormde kerk.

natuurlijk zijn er tussenwegen, maar hun weg lijkt in de verste verte niet op de mijne...
ik zou graag zien dat zij merken dat God ook in het midden kan zijn van mensen die de dingen anders doen dan zij.

zucht...gelukkig hebben we nog wel even de tijd om het te plannen
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 17:44

Ik denk dat het belangrijkste is dat je het er met je vriend over eens bent.

Het lijkt me erg ongezond als de schoonouders bepalen of de kerk uitgenodigd wordt, of je in kleur gaat, of je je favoriete nummer zingt, enz.

Dat zijn gewoon persoonlijke dingen van jezelf. Met de muziek op het feestje kun je er wel weer rekening mee houden, dat is geen hoofdzaak en dan heb je niet echt reden om er mensen mee voor het hoofd te stoten.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 jun 2004 17:46

maar toch...
kwil wel erg graag mijn eigen doen...
ben ik dan echt zo egoistisch bezig?
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 17:52

M@rije schreef:maar toch...

Nuja, het blijft natuurlijk jullie feestje en niet dat van zijn ouders. Als er dingen zijn die hen echt verdriet doen kun je die best omwille van hen laten. Maar het moet ook weer niet zo zijn dat zij alles dicteren, ze moeten ook kunnen accepteren dat jullie niet altijd in hun wegen zullen wandelen.

Als je het bijvoorbeeld hebt over de hele kerk uitnodigen: dat riekt meer naar ziekelijke bemoeienis, daar moet je denk ik je eigen keuze in kunnen maken.
Maar als zij grote moeite hebben met een rockbandje op de receptie kun je daar wel weer rekening mee houden.

Het ligt er natuurlijk ook aan waarom je dingen wilt.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 17:55

M@rije schreef:maar toch...

Je bent niet egoistisch. Je moet echter wel dingen tegen elkaar afwegen. Met je schoonouders moet je nog wel een heel poosje denk ik. Dan is het niet zo leuk als je er schreeuwende ruzie mee hebt.
Denk goed na, voor je iets beslist. Suc6 en sterkte

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 17:56

Nog ff over egoistisch: zij zijn ook egoistisch als ze in alles willen dat je het volgens hun normen doet ipv je eigen hart te volgen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jun 2004 10:26

Nog ff een opmerking:
Je moet het wel doen zoals je het allebei wilt. Want wij hebben onze bruiloft laten verpesten door mijn (biologische)moeder, zij heeft achter onze rug vanalles geregeld en dat was echt helemaal niet zoals wij het wilde........... niet leuk dus.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 jun 2004 12:36

ik heb t idee dat ik hun overal pijn mee doe, want ik wil echt heel veel andere dingen dan hun. mijn vriend wil ook graag in de hervormde kerk trouwen, dus het is echt wel wederzijds. maar tis moeilijk om ze toch pijn te moeten doen.

ja, en de hele kerk uitnodigen is een gewoonte daar, aangezien er maar 60 mensen in de kerk zitten..... :(

maria magdalena, hoe heb jij dan later aangepakt met je moeder? was je niet heel verdrietig dat je bruiloft zo liep?
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”