Antwoord Je kunt op twee manieren belijdenis van het geloof doen. En je kunt op twee manieren aan het Heilig Avondmaal gaan. Namelijk als een bekeerde of als een onbekeerde. Wie als een onbekeerd mens belijdenis doet, doet (op zijn best) belijdenis van de waarheid of van het historisch geloof. Wie als onbekeerd mens aan het Heilig Avondmaal zit, behoort daar niet aan te gaan, omdat het Heilig Avondmaal voor de ware gelovigen is. Het komt er dus voor je op aan dat je het ware geloof bezit. Dat is het geloof in de Heere Jezus als je Zaligmaker. Je gelooft dan van harte dat Hij voor je zonden aan het kruis gestorven is. En dat Hij daarmee de vergeving van de zonde verdiend en bewerkstelligd heeft. Het ware geloof richt zich op de Heere Jezus als de Middelaar.
Er kunnen omstandigheden zijn dat je geen openbare belijdenis des geloofs kunt doen en dat een kind an God niet aan het Heilig Avondmaal aan kan gaan. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren op het zendingsveld en in een evangelisatie, waar geen ambten zijn. Door de bediening van het Woord aldaar is iemand door de Heere getrokken. Die heeft door genade zijn zonde en schuld leren inzien en belijden, maar die heeft ook de Heere Jezus als zijn Zaligmaker leren kennen. Zo iemand wordt zeker zalig.
In onze kerkelijke situatie in ons land ligt dat anders. Onder ons wordt het Woord van de Heere op vele plaatsen getrouw bediend en de sacramenten worden er bediend overeenkomstig de instelling van de Heere Jezus. Onder ons kan een kind van de Heere dus zeker belijdenis van het geloof afleggen en deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Er kan een zekere schroom zijn om deel te nemen aan het Avondmaal, bijvoorbeeld omdat er in jouw gemeente zeer weinigen zijn. Wie de Heere heeft leren kennen zal vrijmoedigheid ontvangen om deel te nemen en de Naam van de Heere hoger achten dan die van mensen. Ons vlees moet er aan. De Heere vraagt van Zijn kinderen dat zij geestelijke mensen zijn.
Samengevat Je kunt zalig worden als je geen belijdenis hebt gedaan en als je nooit aan het Avondmaal geweest bent, maar dat zijn uitzonderingsgevallen. In onze kerkelijke situatie gaat de Heere doorgaans een ordelijker weg.
Ds. P. Korteweg
dominee,
Sorry, maar ik vindt dat u heel karig bent met het ongelovelijke mooie vrij aanbod van genade. Er is iemand die vraagt of je zalig kan worden.
En u zegt dat je doorgaans alleen zalig kan worden als je belijdenis heb gedaan en aan het Heilig avondmaal gaat. Sorry maar ik vindt dit hard. Loei hard, er vraag iemand of er een mogelijkheid is om zalig te worden?
Ik mag zeggen op grond van Zijn eigen Woord. Dat iedereen zalig kan worden, ik mag zelf zeggen dat het Zijn Goddelijke wil is dat er geen mens verloren gaat. Iedereen mag komen bij God, en er is vergeving altijd bij hem geweest.
Als ik denk aan de zalig sprekingen in de bijbel, dan zie ik nergens dat je aan 2 voorwaardes moet voldoen voordat je zalig bent. Je bent zalig als je mag geloven dat Hij is gestorven voor al jou zonden. En welke voorwaardes u daar aan plakt moet u weten. Maar ik ben blij dat God er nooit voorwaardes aan zal plakken! Want dan zou het af moeten hangen van onze beleidenis, en onze gang naar het Heilig avondmaal.
Ik wordt hier verdrietig van!