Bijbelstudie [Filippensen]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Bijbelstudie [Filippensen]

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2004 18:59

Het lijkt mij een goed idee om hier online een bijbelstudie te starten. We nemen elke keer een gedeelte die wel met elkaar bespreken.

Een aantal punten die belangrlijk zijn denk ik:

- Samen nadenken wat God tegen ons te zeggen heeft.
- Teksten in concreet maken zodat je kan zien wat dat in het dagelijks leven betekend.
- Omste buurten 1 tekst uitleggen, en eventueel voorgaande teksten er bij betrekken.

(ik denk dat het goed is om dit ff zo uit te proberen, om daarna mischien wat dingen in de opzet te wijzigen van deze bijbelstudie)

Filippensen 1

1. Paulus en Timotheus,1) dienstknechten van Jezus Christus, al den heiligen in Christus Jezus, die te Filippi zijn,2) met de opzieners3) en diakenen:4)
Comentaar hijwel:
De aanhef van deze brief waarin je kan zien aan wie deze brief geschreven is: dat is aan de Heiligen die in Christus zijn, en aan de opzieners en diakenen (dus den mensen die het gezag hebben bij ons in de gemeente) Verder vindt ik het woordtje dienstknechten heel mooi, wij zijn in Dienst bij jezus Christus, dus als je niks te doen hebt, mag je vragen aan Hem of hij nog werk voor je heeft. :

2 Genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
3 Ik dank mijn God, zo dikwijls als ik uwer gedenk.
4 (Te allen tijd in al mijn gebed voor u allen met blijdschap het gebed doende)
5 Over5) uw gemeenschap6) aan het Evangelie, van den eersten dag7) af tot nu toe;
6 Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die8) in u een goed werk9) begonnen heeft, dat voleindigen10) zal tot op den dag van11) Jezus Christus;
7 Gelijk het bij mij recht is,12) dat ik van u allen dit gevoel, omdat ik in mijn hart houde, dat gij, beide in mijn banden, en in mijn verantwoording13) en bevestiging van het Evangelie, gij allen, zeg ik, mijner genade14) mede deelachtig zijt.
8 Want God is mijn15) Getuige, hoezeer ik begerig ben16) naar u allen, met innerlijke17) bewegingen van Jezus Christus.18)
Laatst gewijzigd door hijwel op 12 mar 2004 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 mar 2004 23:02

misschien opbreken in een paar gedeeltes, is denk makkelijker over te praten.

ik ga er op een andere keer inhoudelijk op in als je het goed vindt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 mar 2004 16:11

wat doen die 8) 8) er in?

Code: Selecteer alles

21 Want63) het leven is mij64) Christus, en het sterven is65) mij gewin.

hum... zelfmoord gedachten :-D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mar 2004 16:57

Filippensen 1

1. Paulus en Timotheus,1) dienstknechten van Jezus Christus, al den heiligen in Christus Jezus, die te Filippi zijn,2) met de opzieners3) en diakenen:4)

Comentaar hijwel:
De aanhef van deze brief waarin je kan zien aan wie deze brief geschreven is: dat is aan de Heiligen die in Christus zijn, en aan de opzieners en diakenen (dus den mensen die het gezag hebben bij ons in de gemeente) Verder vindt ik het woordtje dienstknechten heel mooi, wij zijn in Dienst bij jezus Christus, dus als je niks te doen hebt, mag je vragen aan Hem of hij nog werk voor je heeft. :

commentaar johannes1:
paulus wenst de gemeente van de filippensen iets moois toe, maar het is ook op ons van toepassing. ik weet niet of dit wel eens gezegd wordt in jullie gemeente, maar bij ons wel in het gebed. Paulus laat ons zien in deze tekst dat God onze Vader en Schepper is. hij betrekt hier ook onze middelaar bij.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mar 2004 17:07

Filippensen 1

commentaar johannes1:
paulus wenst de gemeente van de filippensen iets moois toe, maar het is ook op ons van toepassing. ik weet niet of dit wel eens gezegd wordt in jullie gemeente, maar bij ons wel in het gebed. Paulus laat ons zien in deze tekst dat God onze Vader en Schepper is. hij betrekt hier ook onze middelaar bij.

reactie op johannes:
Wat houd deze wens in?
Genade zij u: Wat zegt paulus hier? Genade zij u, een heel ruim aanbod voor iedereen die de filepensen brief leest. God wil jij genadig zijn, anders zou Paulus het jou en mij nooit hebben toegewenst.

en vrede van God: Wat wordt hier precies bedoelt met de vrede van God?
Zegt God hier tegen ons dat hij ons vrede geeft, of zegt hij dat die vrede er al is? Ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen.. Dus ik w8 op een uitleg van jullie kant.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mar 2004 17:17

Filippensen 1

commentaar johannes1:

reactie op johannes:
Wat houd deze wens in?
Genade zij u: Wat zegt paulus hier? Genade zij u, een heel ruim aanbod voor iedereen die de filepensen brief leest. God wil jij genadig zijn, anders zou Paulus het jou en mij nooit hebben toegewenst.

Zegt God hier tegen ons dat hij ons vrede geeft, of zegt hij dat die vrede er al is? Ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen.. Dus ik w8 op een uitleg van jullie kant.

reactie op hijwel:
paulus lijkt een ger. gem gedachte te hebben, genade zij u, als een ruim aanbod. de aanbod van genade mag tot iedereen uitgaan.

ik vind het jammer dat ik geen bijbelverklaring heb, anders had ik misschien specifiek er uit kunnen halen wat hier bedoeld zou worden. zou met de vrede niet straks bedoeld worden op de nieuwe aarde ofzo (uit openbaringen)

even off-topic, hoe kan ik die kleuren overcopieren dat ik niet steeds alles opnieuw in kleur voor kleur hoef te plakken

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 12 mar 2004 17:31

Filippensen 1

commentaar johannes1:

reactie op johannes:
Wat houd deze wens in?

reactie op hijwel:
paulus lijkt een ger. gem gedachte te hebben, genade zij u, als een ruim aanbod. de aanbod van genade mag tot iedereen uitgaan.

ik vind het jammer dat ik geen bijbelverklaring heb, anders had ik misschien specifiek er uit kunnen halen wat hier bedoeld zou worden. zou met de vrede niet straks bedoeld worden op de nieuwe aarde ofzo (uit openbaringen)

reactie op hijwel:
"Genade is Gods cadeau van redding, aan ons gegeven door Jezus Christus. In deze wereld zijn we allemaal op zoek naar vrede. Ik denk niet dat Paulus hier de vrede bedoelt in de betekenis van geen oorlog. Maar vrede met jezelf en met de wereld, innerlijke rust. Dit klinkt misschien wat New Age-achtig, maar zo bedoel ik het niet. Deze rust kunnen we krijgen door in Jezus te geloven en ons vertrouwen op God te stellen.
Wat ik erg mooi vind, is dat Paulus deze zin in al zijn brieven gebruikt. Al de door hem bezochte gemeentes wenst hij deze genade en vrede toe.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mar 2004 18:02

reactie op hijwel:
"Genade is Gods cadeau van redding, aan ons gegeven door Jezus Christus. In deze wereld zijn we allemaal op zoek naar vrede. Ik denk niet dat Paulus hier de vrede bedoelt in de betekenis van geen oorlog. Maar vrede met jezelf en met de wereld, innerlijke rust. Dit klinkt misschien wat New Age-achtig, maar zo bedoel ik het niet. Deze rust kunnen we krijgen door in Jezus te geloven en ons vertrouwen op God te stellen.
Wat ik erg mooi vind, is dat Paulus deze zin in al zijn brieven gebruikt. Al de door hem bezochte gemeentes wenst hij deze genade en vrede toe.

reactie op erna82
Jha dat vindt ik ook heel mooi erna. En ik denk eerlijk gezegd ook dat met de vrede de vrede in je hard wordt bedoelt. Maar deze zal in de hemel volmaakt zijn, dus ik ben het ook wel eens met johannus uitleg.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 mar 2004 16:19

3 Ik dank mijn God, zo dikwijls als ik uwer gedenk.

commentaar johannes1
ik maak hier uit op dat paulus de gemeente veel gedacht, want je dankt God iedere dag wel voor iets. misschien hebben jullie hier een andere gedachte over.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 13 mar 2004 16:59

reactie op johannes1
Ben het volkomen met je eens.

Ik stel voor om maar door te gaan met vers 4:
4 (Te allen tijd in al mijn gebed voor u allen met blijdschap het gebed doende)

commentaar Erna82
Versterkt de gedachte van vers 3, dat Paulus vaak aan de gemeente dacht. En hij dacht niet alleen aan de gemeente in Fillipi, hij bad ook voor ze, met blijdschap. Vanwaar die blijdschap? Ligt die in het feit dat hij deze gemeente kent en ziet hoe God in hen werkt?

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Bijbelstudie [Filippensen]

Berichtdoor menachem » 14 mar 2004 08:50

hijwel schreef:
Filippensen 1
Comentaar hijwel:

ik vind dat je de tekst te veel naar je kerk toe trekt, de tekst spreekt over diákonoi (dienaren) en epískopoi (opzichters), termen die anderen betrekken op bischoppen b.v.

wat ik dus eigenlijk wil zeggen is: soms wordt de tekst te sterk naar ons toe gehaald (wat in de evengelische kerken standaard gebeurt onder de noemer van een persoonlijke bijbelstudie) waardoor de historische context ondergesneeuwd wordt.

misschien is het een idee om research werk te doen naar de stad waaraan deze brief gericht is om zo de achtergronden van de brief er bij te betrekken.

ik vond een paar leuke op internet een enkele met plaatjes van het oude Phílippoi
http://www.culture.gr/2/21/211/21118a/e211ra01.html
http://www.culture.gr/2/21/211/21118a/g211ra01.html
http://hellas.teipir.gr/prefectures/gre ... rxaiol.htm
http://www.studylight.org/lex/grk/view.cgi?number=5375
http://images.google.nl/images?hl=nl&ie ... tab=wi&lr=
http://images.google.nl/images?hl=nl&lr ... =Philippoi
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 mar 2004 08:44

commentaar Erna82
Versterkt de gedachte van vers 3, dat Paulus vaak aan de gemeente dacht. En hij dacht niet alleen aan de gemeente in Fillipi, hij bad ook voor ze, met blijdschap. Vanwaar die blijdschap? Ligt die in het feit dat hij deze gemeente kent en ziet hoe God in hen werkt?

Eens, de zin loopt door naar vers 5 en 6: Over uw gemeenschap aan het Evangelie, van den eersten dag af tot nu toe; Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;

Paulus verblijdt zich over het feit dat de gemeente van Filippi het Woord van God aangenomen heeft en hij vertrouwt dat God het werk, in hen begonnen, voltooien zal. Wat een vertrouwen trouwens op God! Vervolgens staat er 'tot op de dag van Jezus Christus'. Ik denk dat hiermee de wederkomst bedoeld wordt, als Jezus Christus iedereen zal oordelen naar hun werken. God zet bij dit oordeel als het ware de kroon op Zijn werk, hij 'voleindigt' het. Ik heb 1 stukje overgeslagen, nl. 'over uw gemeenschap aan het Evangelie, van de eerste dag af tot nu toe'. Dit spreekt toch wel van een grote betrokkenheid op het Evangelie, ahw een omhelzing (wat ik nog een afzwakking vind van het 'gemeenschap hebben', een grotere betrekking is immers niet mogelijk) van de woorden van behoud, door God gegeven. Ook mooi is het dat er niet alleen staat dat ze er gemeenschap aan hebben gehad (vt), maar dat ze er nog steeds gemeenschap mee hebben! Elke dag bedrijven we immers weer nieuwe boosheden, en we mogen elke dag weer in geloof tot God gaan, Die ons weer schoon wast in Zijn bloed!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 mar 2004 19:36

7 Gelijk het bij mij recht is, dat ik van u allen dit gevoel, omdat ik in mijn hart houde, dat gij, beide in mijn banden, en in mijn verantwoording en bevestiging van het Evangelie, gij allen, zeg ik, mijner genade mede deelachtig zijt.

ik denk dat de gemeente deelachtig mag zijn in de genade die paulus ontvangt, maar dat je er tegenover ook kunt stellen dat het bloed van deze gemeente ook weer van paulus geeist wordt, wat denken jullie?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 16:15

8 Want God is mijn Getuige, hoezeer ik begerig ben naar u allen, met innerlijke bewegingen van Jezus Christus.

Paulus zweert hier met een eed hoeveel hij met de gemeente van filipenzen op heeft. hij weet dat de gemeente Jezus heeft aangenomen als hun Zaligmaker. wat een les voor ons. hebben wij Hem ook al aangenomen als onze Zaligmaker?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2004 16:48

johannes1 schreef:7 Gelijk het bij mij recht is, dat ik van u allen dit gevoel, omdat ik in mijn hart houde, dat gij, beide in mijn banden, en in mijn verantwoording en bevestiging van het Evangelie, gij allen, zeg ik, mijner genade mede deelachtig zijt.

ik denk dat de gemeente deelachtig mag zijn in de genade die paulus ontvangt, maar dat je er tegenover ook kunt stellen dat het bloed van deze gemeente ook weer van paulus geeist wordt, wat denken jullie?

hoe bedoel je dat laatste?

verder denk ik dat paules hier terugvalt op wat hij eerder heeft gezegt: (vers er voor) Hij zegt eigenlijk: (heel kort hoor) Het is logisch dat ik jullie in mijn hart draag: omdat jullie ook leven in de genade die God jullie gegeven heeft.

Terug naar “Archief”