Ongelovigen en godsdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Ongelovigen en godsdienst

Berichtdoor Johanne » 28 jan 2004 00:37

Ik weet niet zo goed hoe ik precies uit moet leggen wat ik bedoel, maar k hoop dat jullie t snappen..:-)

De meeste mensen hier zijn christelijk en geloven in God doordat ze daarmee opgevoed zijn. Ik bedoel op een gegeven moment wordt het wel je eigen keuze, maar toch je bent er wel mee opgegroeid.
Als je nu nooit met het geloof opgegroeid bent hoe weet je dan welk geloof je moet gaan aanhangen ? Ik bedoel je bent nergens mee opgevoed, maar wilt wel ergens in geloven. Waarom zou je dan het christendom kiezen en niet de Islam of het Boedhisme of weet ik veel...
Voor ons is het Christendom de enige ware godsdienst. Maar hoe overtuig je ongelovigen daarvan? Want als je dan bijv. in aanraking komt met de Islam en die mensen vertellen erover en citeren teksten uit de Koran enzo hoe weet je dan dan het christendom wel waar is en de Islam niet?
En hoe leg je dat aan die mensen uit zodat ze dat inzien enzo?
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Vin

Berichtdoor Vin » 28 jan 2004 01:43

Nadenken waarom je gelooft wat je gelooft. Durf vragen aan jezelf en aan God te stellen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jan 2004 03:28

Als je ervan uit gaat dat een mens slecht is in de aard, onderzoek jezelf eens, en je moet door werken en manier van leven de 'zaligheid' verdienen in welke godsdienst dan ook, dan kan je het vergeten!

alleen in het Christendom kan je het zelf niet! Daar is het (als het goed is voor je) al gedaan, alleen door Jezus Christus kan je zalig worden.
hoe dat kan hoef ik niet hier uit te leggen.

dit is een kort antwoord maar ik hoop dat je het begrijpt :?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2004 06:37

columbus schreef:alleen in het Christendom kan je het zelf niet! Daar is het (als het goed is voor je) al gedaan, alleen door Jezus Christus kan je zalig worden.

Inderdaad. In andere geloven is er geen god dan een god van hout of steen. Die kunnen niets, en daarom moet de mens het zelf doen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jan 2004 08:37

zeg maar gewoon dat ze mogen vragen van:

God als u er bent, wilt u mij uzelf dan laten zien.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 28 jan 2004 08:42

Later deze week zal ik een uitgebreide reactie geven. Ik ben uit een ongelovige familie tot geloof gekomen toen ik 15 jaar oud was.
Upcoming. :wink:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 jan 2004 09:27

Christendom is de enige godsdienst die genade kent.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 28 jan 2004 09:43

@mic schreef:Christendom is de enige godsdienst die genade kent.

Inderdaad. Bij alle andere godsdiensten moet je zelf zoveel mogelijkgoede dingen doen en zelfs dan heb je nog niet de zekerheid of het voldoende is om in de hemel te komen. Bij het christendom komt God uit de hemel naar de aarde om zo de toegang tot de hele vrij te maken. Iedereen die gelooft dat Christus dat ook voor hem persoonlijk gedaan heeft, omdat je anders voor eeuwig verloren gaat heeft de zekerheid van de hemel in het vooruitzicht. Dus niet geloven dat je zoveel mogelijk goede werken moet doen, maar geloven dat Christus voor jouw zonden gestorven is, omdat je zelf die straf niet kunt dragen.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 28 jan 2004 11:22

Als je nu nooit met het geloof opgegroeid bent hoe weet je dan welk geloof je moet gaan aanhangen ? Ik bedoel je bent nergens mee opgevoed, maar wilt wel ergens in geloven. Waarom zou je dan het christendom kiezen en niet de Islam of het Boedhisme of weet ik veel...

Johanne, je vraag is me uit het hart gegrepen. Ik tob zelf namelijk ook met dit probleem. Ik geloof in God en ben best gelovig en kan me ook best vaak in de op deze site genoemde meningen vinden. Maar ik ben niet overtuigd dat ik Christen ben. Dat klinkt misschien gek, maar is echt zo. Ik ben er nog niet uit welke rol Jezus Christus in mijn geloof speelt. Ik ben daarom ook benieuwd naar het verhaal van Equilibrist.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 28 jan 2004 13:54

Ik snap jullie antwoorden allemaal wel en ik geloof ze ook. Maar toch vraag ik me af hoe leg je dat aan een 'buitenstaander'uit zodat die ook gelooft dat je de waarheid spreekt. Ik had laatst met een paar mensen een discussie over t geloof en ik vraag me af hoe overtuig ik ze dan idd dat t christendom t 'ware'geloof is?
Want als je jullie antwoorden geeft aan iemand die nog nooit echt met t geloof te maken heeft gehad ofzo dan denk ik niet dat ze er veel van snappen... En dat ze misschien denken dit zeggen de christenen over hun geloof en de moslims zeggen weer van alles om te bewijzen dat hun geloof waar is enz.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Vin

Berichtdoor Vin » 28 jan 2004 13:56

Je hebt gelijk Johanne. Daarom was mijn antwoord ook niet wat je 'hun' zou kunnen vertellen. Dat moet uit jezelf komen. Waarom geloof -jij- wat je gelooft?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 28 jan 2004 13:59

caprice schreef:
columbus schreef:alleen in het Christendom kan je het zelf niet! Daar is het (als het goed is voor je) al gedaan, alleen door Jezus Christus kan je zalig worden.

Inderdaad. In andere geloven is er geen god dan een god van hout of steen. Die kunnen niets, en daarom moet de mens het zelf doen.

Toch wordt er aan de refo kant van kerkelijk Nederland hard gewerkt.... :lol:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jan 2004 14:14

Petertje schreef:
caprice schreef:

Toch wordt er aan de refo kant van kerkelijk Nederland hard gewerkt.... :lol:

:D klopt, en dat kan ook geen kwaad! :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2004 14:58

Lalage komt maar weer eens met een boekentip:
Hoe word ik een aanstekelijk christen
Bill Hybels

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 28 jan 2004 15:34

Johanne schreef:Ik snap jullie antwoorden allemaal wel en ik geloof ze ook. Maar toch vraag ik me af hoe leg je dat aan een 'buitenstaander'uit zodat die ook gelooft dat je de waarheid spreekt. Ik had laatst met een paar mensen een discussie over t geloof en ik vraag me af hoe overtuig ik ze dan idd dat t christendom t 'ware'geloof is?
Want als je jullie antwoorden geeft aan iemand die nog nooit echt met t geloof te maken heeft gehad ofzo dan denk ik niet dat ze er veel van snappen... En dat ze misschien denken dit zeggen de christenen over hun geloof en de moslims zeggen weer van alles om te bewijzen dat hun geloof waar is enz.

Precies Johanne. Als het zo simpel was als "even uitleggen hoe het zit" om mensen tot geloof te brengen, zouden er dan niet meer christenen zijn?
Het 'bewijs' voor het christelijk geloof is als bewijs in een rechtszaak. Je hebt een aanklager en een advocaat en beiden proberen ze je te overtuigen van hun gelijk. Het is uiteindelijk aan jou wie je wilt geloven. (Valt u maar over mij heen, uitverkiezingsleer-mensen.)
Maar de wil gaat aan het argumenteren vooraf. Voor wie niet gelooft in Jezus Christus zijn er altijd argumenten tegen te verzinnen, voor wie wel in Hem gelooft zijn er argumenten voor. Ik pleit niet voor een algeheel relativisme ('dat is nu eenmaal wat ík geloof' en zo), maar zie wel de betrekkelijkheid van het nut van argumenten. Er zíjn dus wel degelijk argumenten (zie 2000 jaar apologetiek, gelukkig zijn er genoeg christenen die nadenken), maar ik weet niet of iemand ooit op basis van uitsluitend argumenten tot de conclusie kwam dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is...
Dat vereist zeker in deze individualistische tijd een kijk op de ander en zijn/haar problemen: Jezus had ook geen 'standaard bekeringspakket' voor al Zijn volgelingen, maar benaderde ieder op de plek waar hij/zij was.

Wat boven werd vermeld over andere godsdiensten is overigens bij vlagen echt infantiel. :? Duidelijk nooit echt verdiept in iets anders.
"Allemaal goden van steen en hout"... wel eens van moslims gehoord?
En ook het feit dat genade alleen in het christendom voorkomt is niet correct, er is een variant in het boeddhisme die dicht bij ons concept van vleeswording van God komt.

MT
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

Terug naar “Archief”