Sola fide, sola gratia

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Sola fide, sola gratia

Berichtdoor Klaas » 26 nov 2003 00:05

Zomaar even een brainwave tussendoor.

Twee van de belangrijke sola's van de reformatie waren het 'sola fide' en het 'sola gratia'. Het eerste slaat op het feit dat we enkel door geloof behouden worden en het tweede op het feit dat we enkel uit genade behouden worden.

Wellicht doordat die twee zinsneden nogal veel op elkaar lijken lijkt het erop (maar ik kan me vergissen) dat geloof en genade nog al eens door elkaar gehaald worden. Of beter gezegd, ze worden als synoniemen beschouwd. Dat lijkt ook logisch omdat je geloof en genade in bovenstaande zinnen moeiteloos lijkt te kunnen omwisselen.

Dit is echter absoluut niet het geval. Beide zaken zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden, maar zijn niet hetzelfde. Ik heb dat hierboven al proberen duidelijk te maken door te zeggen dat we door geloof en uit genade zalig worden. M.a.w. het geloof is het middel tot ons behoud en de genade is de grond van ons behoud. Geloof staat in de bijbel tegenover werken. Niet de werken zijn het middel om behouden te worden maar het geloof. Genade staat echter tegenover verdienste. We worden niet behouden op basis van onze verdienste maar op basis van Gods genade.

Wellicht dat e.e.a. gesneden koek is maar ik meen enige verwarring waar te nemen....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 08:35

Heeft iemand wel eens het boekje "louter genade", geschreven namens een synode van de ger. gem. gelezen?

1. Weet iemand de officiele schrijver?
2. Is het allemaal wel louter genade wat daar beschreven wordt?

joris

Berichtdoor joris » 29 nov 2003 08:54

sola golgotha omdat God sola gratie est en omdat wij sola fide dat.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 nov 2003 14:18

Bij ons in de kerk wordt aangehouden:

Sola Scriptura
Sola Gratia
Sola Fide
Sola Deo Gloria

(Willekeurige volgorde)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 nov 2003 20:32

Dat zijn idd de 4 sola's Caprice. Ik heb echter het idee dat de twee die ik aanstopte nogal eens slecht onderscheiden worden. Vandaar dat ik daar iets over schreef.

Heb je daar misschien nog iets over te zeggen?

Klaas

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 01 dec 2003 15:20

dat idee heb ik soms ook,

joris

Berichtdoor joris » 01 dec 2003 18:51

Klaas schreef:Dat zijn idd de 4 sola's Caprice. Ik heb echter het idee dat de twee die ik aanstopte nogal eens slecht onderscheiden worden. Vandaar dat ik daar iets over schreef.

Heb je daar misschien nog iets over te zeggen?

Klaas
ach ik vind ze allemaal onzin. Dat is weer een systeem.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 dec 2003 23:04

[quote="joris] ach ik vind ze allemaal onzin. Dat is weer een systeem.[/quote]

Ik weet dat je een afkeer hebt aan alles met het stempel 'reformatorisch' maar deze 4 sola's worden ook door (de meeste) evo's van harte onderschreven. Het gaat ook niet zozeer om een systeem als wel om 4 punten waarop de reformatoren grondig van mening verschilden met de RK.

Sola fide wil zeggen dat we alleen door geloof behouden worden; worden we volgens jou door wat anders behouden?

Sola gratia wil zeggen dat we alleen op grond van Gods genade behouden worden behouden; ken jij een andere grond?

Sola scriptura wil zeggen dat alleen de bijbel gezaghebbend is voor ons geloofsleven / theologie; heb jij liever de traditie erbij zoals de RK?

Sola Deo Gloria wil zeggen dat alleen God de eer krijgt; wil jij de mens ook nog wat eer toeschuiven?

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 01 dec 2003 23:26

protest: ik heb geen hekel aan alles wat reformatorisch is. Ik heb een hekel aan beknopte vrijheid en aan het opleggen van dingen en systemen.
'' het'' sola fide. Is toch logisch lieve mensen, staat toch in de bijbel: alleen door genade, alleen door geloof.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2003 16:15

Joris:
protest: ik heb geen hekel aan alles wat reformatorisch is.

Nou ja, laten we dan zeggen dat je je nog wel eens ongenuanceerd uitlaat als het over reformatorische zaken gaat. Meer vanuit je onderbuik dan met je hoofd zeg maar...

Joris:
Ik heb een hekel aan beknopte vrijheid en aan het opleggen van dingen en systemen.

Ik heb de 4 sola's nooit ervaren als een systeem dat werd opgelegd. Als jij een dergelijk rijtje als zodanig ervaart zegt dat ws eerder wat over jouw overgevoeligheid voor rijtjes...

Joris:
'' het'' sola fide. Is toch logisch lieve mensen, staat toch in de bijbel: alleen door genade, alleen door geloof.

Ten tijde van de reformatie was het helemaal niet zo logisch. Ook al stond het in de bijbel. Ook Paulus moest aardig wat schrijven om dit er bij zijn publiek in te krijgen. En ook vandaag de dag merk ik dat het niet zo logisch is. Dus....

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 02 dec 2003 20:08

opgelegde systemen. HEt christelijk geloof zoals ik dat in de bijbel lees is het enige geloof wat niet een systeem is!!!! Het christelijk geloof gaat om relatie en is een manier van leven.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 15:27

Sorry, maar het zijn DRIE sola's:
sola scriptura, sola fide, sola gratia.

En het is "Soli Deo Gloria". Dat heeft overigens, historisch gezien, niets met de drie sola's te maken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2003 15:31

Ik vroeg het me al af. Dat krijg je als je e.e.a. niet even checkt ;-)

Verder inhoudelijk nog wat te melden?

Klaas

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 15:48

Klaas schreef: Ik vroeg het me al af. Dat krijg je als je e.e.a. niet even checkt ;-)

Verder inhoudelijk nog wat te melden?

Klaas

Gewoon mijn Latijnse lesjes opgehaald. "Sola Deo Gloria" klopt grammaticaal niet :D

Vooruit dan, iets inhoudelijks :mrgreen:
Ik denk dat de begrippen op zich goed zijn, maar de 3 bij ons bekende sola's zijn niet compleet zonder bijv. 'Sola Spiritu', etc.
Overigens ben ik het grotendeels eens met je eerste post, alleen vraag ik me wel af wat je precies bedoelt met 'genade'? In de GerGem wordt onder 'genade' nl. vaak niet het offer van Christus, maar de uitverkiezing verstaan.

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 15:50

Nog iets: Joris heeft wel een beetje gelijk als hij zegt: 'de sola's zijn op zich waarheden, maar maak er geen systeem van'. Als je ze verabsoluteerd krijg je denk ik halve waarheden, en laat je veel liggen. Wat ik ook al probeerde aan te geven met het 'sola Spiritu'.

Goodbye.

Terug naar “Archief”