Waarom is gospelmuziek niet goed

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Waarom is gospelmuziek niet goed

Berichtdoor @tlantis » 17 nov 2003 11:17

Vraag 832 beantwoord door ds. Vergunst

Het is inmiddels een uitgekauwt onderwerp op dit forum, maar het antwoord van ds. Vergunst deed me toch weer met ernstige verbasing lezen. Een paar opmerkingen bij zijn antwoord op de vraag waarom gospelmuziek niet goed is:

Zoek even Handelingen 16:16-18 op. We lezen daar dat Paulus een enorme 'hulp' kreeg van een heel bekende vrouw. Iedereen kende haar van vroeger. Nu liep ze warempel door de stad heen en overal riep ze de waarheid uit: "Deze mensen zijn dienstknechten Gods des Allerhoogsten, die ons den weg der zaligheid verkondigen." Paulus zal er wel heel 'blij' mee geweest zijn. Iedereen hoorde het en ze waren altijd gewend om naar die vrouw te luisteren. Toch lezen we dat Paulus die vrouw pertinent weigert als een 'hulp' in de dienst van Koning Jezus. Waarom? Omdat hij realiseerde dat de combinatie van deze vrouw als medium en de waarheid Gods zaak niet diende maar veelal afbreuk deed.
Deze vrouw was bezeten door een kwade (waarzegende) geest. Deze tekst wordt hier echt volledig uit de context getrokken en alleen gebruikt om een kerkelijk standpunt te bevestigen terwijl hier absoluut geen grond voor is.

Gospelmuziek is "big business". ... God daar niet in het middelpunt staat maar de artiest, de mens ... vind de teksten heel eenzijdig. Er zijn heel veel gospelmuziekstukken die eigenlijk helemaal geen tekst hebben, maar gewoon allerlei goedkope leuzen verkondigen.
Met dit soort opmerkingen wordt alle gospel muziek even over een kam geschoren... Als deze dominee werkelijk research had gedaan had hij gezien hoe veel gospelmuziek werkelijk de rijkdom van het evangelie uitdraagd. Het is duidelijk dat hij alleen op zoek is geweest naar het negatieve.

Ik hoor nagenoeg niet over de zonde, de noodzaak voor bekering, berouw en verdriet over de zonde, de betekenis van het kruis, de doodstaat van het hart.
Het lijkt soms wel of sommige christenen alleen de ellendigheid belangrijk vinden. Gelukkig leert de bijbel dat het geloof veel meer is. Toch is het een onderwerp wat veel gospelbands niet schuwen, hier drie teksten:

Third Day - Took my place

Lost like a little child
Helpless as a baby
Searchin' desperately to find
Someone who could save me
Then along came from out of nowhere
Precious as the light of day
You gave me something no one could take away
When you took my place

Chained like a prisoner
From the day that I was born
Blamed like a criminal
For the things that I'd done

Prayer Chain - Shiver
In my mind
I go back to that place again
In my mind
I hate myself again
Am I a man
who is that disturbing
I can't be
it can't be
But I remember it all
Not again Not Again
Long ago
Sin pumped through my veins
Long ago
the blood washed it away
still today
That night just makes me shiver
I hang my head
I shake myself
am I that man forever?
Not Again Not Again
Jesus come and purify me
I just need to live without it
Jesus come and purify me again

16Horsepower - Sinnerman
o sinnerman where will you run to
all on that day

run to the mountain
the mountain wont hide you
run to the sea
the sea will not have you
run to your grave
the grave will not hold you
all on that day

see sinnerman
mountains are falling
sinnerman
the sea it rages
sinnerman
the grave will not hold you
all on that day
run to the lord
lord please hide me
run to the lord
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 nov 2003 13:46

generatiekloven :(
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 nov 2003 13:58

Ik denk het ook.

Als ik Hutterite Mile (van 16 H.P.) luister, dan bekruipt mij het gevoel dat deze luitjes nog een "zwaarder" geloof kennen als de meest bevindelijke predikant die er in dit landje te vinden is, maar omdat er een gitaar gebruikt wordt, is het geheel bij voorbaad verdacht.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 19 nov 2003 01:55

Ik heb ooit een keer een cursus ethnomusicologie gevolgd bij Wycliffe Bijbelvertalers, daardoor heb ik het boek "Contemporary Christian Music debate" bemachtigd (is ook ingescand, dus mail ff als je belangstelling hebt, staat vast nog wel ergens op pc of cd).
Ik ben door de cursus van Wycliffe en het boek heel wat genuanceerder over muziek gaan denken. Zou ook wel eens goed zijn voor alle dominee's en mensen als dhr. Vreugdenhil: half jaartje kijken in de zending!

Trouwens is er ook zeer veel op de psalmberijming 1773 aan te merken (dan bedoel ik de liederen van Laus Deo Salus Populo en J. E. Voets) dus niet alleen gospel is te bekritiseren...

Ik hoor nagenoeg niet over de zonde, de noodzaak voor bekering, berouw en verdriet over de zonde, de betekenis van het kruis, de doodstaat van het hart.

De visie van een heel aantal van dergelijke (remonstrantse) psalmisten was dat de mens van nature goed is en dat de menselijke deugd het belangrijkste is. Daarnaast wordt God gezien als "hemelse klokkemaker" die de aarde in gang gezet heeft en Zijn handen er toen van af getrokken zou hebben -> de termen Opperwezen/Opperheer/Oppermajesteit verwijzen daarnaar, dit idee is afkomstig van de goddeloze Franse verlichter Descartes (zie o.a.: http://www.dbnl.org/tekst/_nie002nieu04 ... 4_0002.htm )

Artikel (boek) staat nu online: http://213.46.36.137/kompas/CCM%20Debat ... %201.0.doc
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 nov 2003 13:53

niet iedereen weet dat het NT niets zegt over muziek in de eredienst van de gemeente. toch is dat het geval. in het OT vinden we in de ceremoniele eredienst wel voorschriften over muziekinstrumenten. in het NT echter wordt alleen gesproken over zingen; dus niet over muzikale begeleiding.

is instrumentale muziek daarom zondig? nee. maar in de calvijnse tak van de kerkhervorming wordt beseft, dat in de dienst van God Hij alleen voorschrijft hoe Hij aanbeden en geprezen wil worden.

om die reden werd de gemeentezang eeuwenlang niet begeleid met muziekinstrumenten. in Nedereland is in de loop van de jaren begeleiding van het psalm zingen er gekomen, maar uitsluitend ten behoeve van het beter zingen (de juiste wijs houden), niet om God te prijzen door orgelmuziek of zo.

wat moeten we nu met gospelmuziek? is er een zegen aan verbonden?, was de oorspronkelijke vraag. en dan zeg ik: net zomin als aan orgelmuziek! de zegen kan verbonden zijn aan de woorden die gezongen worden, maar niet aan de muziek (waarbij ik dus met het woord muziek de instrumentale begeleiding bedoel)

en dan komt het er - zoals een ieder begrijpt - op aan dat de Bijbelse boodschap op een Bijbelse manier wordt vertolkt. gebeurt dat, dan is daar geen bezwaar tegen. daarom is het noodzaak om nauwkeurig te onderzoeken wat er wordt gezongen. en ik vraag me af hoevelen gospelmuziek luisteren om de woorden die gezongen, en hoevelen alleen maar juist om de muziek....

en dan tenslotte nog dit. al kun je niet zeggen dat er principeel verschil is tussen gospelmuziek en orgelmuziek, toch is er waarschijnlijk voor iedereen wel duidelijk dat de grens tussen gospelmuziek en popmuziek gemakkelijker wordt overschreden dan de grens tussen orgelmuziek en popmuziek.

en omdat popmuziek toch niet bepaald Bijbels verantwoord is te noemen, waarschuw ik nog maar een keer voor die glijbaan van de gospelmuziek, die zovelen al de weg bleek te zijn naar een wereldse manier van God dienen, waarbij de reformatorische vertolking van de Schrift verdwijnt: onze verlorenheid wordt ontkend, Gods genade wordt verduisterd, en remonstrantse dwalingen via de cd-speler in huis komen

schrijver: ds Pieters
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2003 14:29

en ik vraag me af hoevelen gospelmuziek luisteren om de woorden die gezongen, en hoevelen alleen maar juist om de muziek....

Als het niet om de teksten zou gaan, waarom zou je dan niet gewoon seculiere muziek luisteren? Daarin is vaak veel meer keuze; ik vind dit echt zo'n non-argument!

en omdat popmuziek toch niet bepaald Bijbels verantwoord is te noemen, waarschuw ik nog maar een keer voor die glijbaan van de gospelmuziek

Zijn er hier mensen die dit idd als een glijbaan hebben ervaren? Ik hoor dit argument regelmatig (en ook dat het afglijding naar popmuziek zou bevorderen) maar bij mij is het eerder omgekeerd. Voordat ik in aanraking kwam met gospelmuziek luisterde ik alleen maar seculiere muziek, en via die weg ben ik uiteindelijk bij gospelmuziek belandt. Ook luister ik bij seculiere muziek nu veel bewuster naar de teksten dan eerder.

En over het bezingen van ellende en verlossing:
Het is nog niet eens waar (zoals @tlantis al zei) dat ellende niet aan de orde komt, en los daarvan is het ook logisch dat dat een ondergeschikte plaats inneemt. Als je met je muziek God wil eren zal je het vaker hebben over Zijn grootheid dan dat je je eigen verdorvenheid uit gaat pluizen. Je bezingt het wonder van de verlossing; als je alleen maar weet te vertellen hoe rot je zelf bent vind ik dat ook arm.[/quote]

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 20 nov 2003 15:21

johannes1 schreef:schrijver: ds Pieters
Is dit een gequote gedeelte uit een stuk van ds. Pieters of is ds. Pieters hier zelf aan het woord? In het laatste geval zou ik even willen zeggen dat ik het wel fijn vind dat er hier eens een ds. mee komt discusseren in plaats van zich alleen te beperken tot de vragenrubriek.

niet iedereen weet dat het NT niets zegt over muziek in de eredienst van de gemeente. toch is dat het geval. in het OT vinden we in de ceremoniele eredienst wel voorschriften over muziekinstrumenten. in het NT echter wordt alleen gesproken over zingen; dus niet over muzikale begeleiding.
Ik ben er benieuwd naar welke teksten hier wordt verwezen.

wat moeten we nu met gospelmuziek? is er een zegen aan verbonden?, was de oorspronkelijke vraag. en dan zeg ik: net zomin als aan orgelmuziek! de zegen kan verbonden zijn aan de woorden die gezongen worden, maar niet aan de muziek (waarbij ik dus met het woord muziek de instrumentale begeleiding bedoel)
Waarom zou er geen zegen verbonden kunnen zijn aan instrumentale muziek, dit is toch ook het gebruik van God's talenten tot God's eer?

en dan komt het er - zoals een ieder begrijpt - op aan dat de Bijbelse boodschap op een Bijbelse manier wordt vertolkt. gebeurt dat, dan is daar geen bezwaar tegen. daarom is het noodzaak om nauwkeurig te onderzoeken wat er wordt gezongen. en ik vraag me af hoevelen gospelmuziek luisteren om de woorden die gezongen, en hoevelen alleen maar juist om de muziek....
Helaas zullen veel mensen muziek luisteren zonder zich echt in de tekst te verdiepen, dit lijkt me echter geen reden om gospel verdacht te maken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 nov 2003 17:29

ik kreeg vandaag een boekje binnen waarin ds pieters het toevallig over gospelmuziek had en nu zag ik deze discussie en toen heb ik de tekst over getypt hier.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

dr ernie

Berichtdoor dr ernie » 21 jan 2004 17:53

Sommige dominees zijn heel creatief met het toepassen van bijbelteksten. Ik sta er altijd weer versteld van dat ze toch ergens in de bijbel wel een passage weten te vinden die men van toepassing acht op het probleem.

PaLPiTaTioN

Re: Waarom is gospelmuziek niet goed

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 21 jan 2004 22:30

Gospelmuziek is "big business". ... God daar niet in het middelpunt staat maar de artiest, de mens ... vind de teksten heel eenzijdig. Er zijn heel veel gospelmuziekstukken die eigenlijk helemaal geen tekst hebben, maar gewoon allerlei goedkope leuzen verkondigen.

In 2002 was ik een van de gelukkigen die aanwezig waren bij de DVD-opname van de grootste christelijke band in hun soort, Saviour Machine. De avond was gevuld met een stuk of 8 bands, met Saviour Machine als afsluitende band die een concert van 3 uur gaf. In totaal duurde de show 9 uur! Wat was de prijs van een volledig ticket? Nog geen 14 euro! Ja, big bizz hoor! NOT.

Dan moet je beter onderzoek doen en beter luisteren. Ga eens metal luisteren, genoeg hel en verdoemenis te horen:

Slechtvalk

• In Hell I Burn
The Night, The screams, The Blood, the horror
the stench, the flames, the despair, the pain

I burn in the pools of hell
My flesh, it reeks of corpses
I wish I was just a corpse
then the pain would stop torturing me forever

salt in my open wounds
burning through my senses
my heart scorched black by the flames
as black as my soul in my earthly life

Noooo, Lord
please, forgive me

I am too late, my soul is already condemned
for eternal torture in this pool of hell

I remember the face of Jesus
At the Day of Judgement
when He watched me being condemned
for not accepting His Sacrifice

God, I wish I accepted Your love in my life
so I would never burn in this agony
I wish my soul was not spent
So I would reign beside you as a king

• De verdrongen tekenen
De aarde kreunt, maar niemand hoort haar
De dieren sterven, maar niemand helpt ze
De mens is verblind door zijn vijand
Die hij beschouwt als zijn vriend

De geest van de Satan leeft tussen ons allen
Het verlangen naar rijkdom, genot en macht
Verblindt het hart van ieder mens
En dood de liefde voor zijn naaste

De waarschuwing vergeten die Jahweh ons gaf
De groei van rampen, oorlogen en geweld.
Verbaast ons allen, ook al is het ons verteld
In het boek der openbaringen

Deze tekenen gaan vooraf aan het eind van deze tijd
De komst van de Anti-Christ en zijn Rijk
De mens ziet hem als zijn held, en aanbidt de draak die hem gezonden heeft

De verdrongen tekenen gebeuren om ons heen
Maar niemand, niemand herkent ze behalve

Wij die leven in de Heer, genaamd Jahweh
De God van Israel, Jezus Christus en de Heilige Geest
De drie eenheid van de bijbel

Zie je dan niet, dat alles gebeurt
Zoals God ons heeft voorspeld in Zijn Woord?
Wat wil je nog meer als bewijs?
Jezus is de machtigste levende God

enz enz enz lijkt me duidelijk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 feb 2004 16:15

[quote="PaLPiTaTioNWat was de prijs van een volledig ticket? Nog geen 14 euro! Ja, big bizz hoor! NOT.
[/quote]

Zo weinig??!!! Idd niet echt big business te noemen nee...

Maar je zal zien dat de teksten over hel en verdoemenis weer duivels zijn en dat soort dingen verheerlijken... :?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 09 feb 2004 10:35

[quote="PaLPiTaTioN"]

In 2002 was ik een van de gelukkigen die aanwezig waren bij de DVD-opname van de grootste christelijke band in hun soort, Saviour Machine. De avond was gevuld met een stuk of 8 bands, met Saviour Machine als afsluitende band die een concert van 3 uur gaf. In totaal duurde de show 9 uur! Wat was de prijs van een volledig ticket? Nog geen 14 euro! Ja, big bizz hoor! NOT.

[quote]Eens, maar goed er zijn natuurlijk zat andere voorbeelden van gospelacts die wel big bizz zijn... Denk aan een Stacie Orrico ofzo... Nog even buiten de vraag of dat nou wel o niet kan... 't is in ieder geval big Bizz....

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 27 feb 2004 23:06

Aragorn schreef:Zo weinig??!!! Idd niet echt big business te noemen nee...

Maar je zal zien dat de teksten over hel en verdoemenis weer duivels zijn en dat soort dingen verheerlijken... :?

Tja, de reis erheen was qua benzine een stuk duurder Afbeelding

Er zijn in de satanische muziek heel veel teksten die hel en verdoemenis verheerlijken. Maar in de christelijke muziek juist niet. En daar doel ik op Afbeelding

@tlantis schreef:Eens, maar goed er zijn natuurlijk zat andere voorbeelden van gospelacts die wel big bizz zijn... Denk aan een Stacie Orrico ofzo... Nog even buiten de vraag of dat nou wel o niet kan... 't is in ieder geval big Bizz....

Ja dat wil ik best geloven. Generaliseren is erg makkelijk, en dat is wat de bedenker van de tekst waarop deze topic is gebaseerd ook doet. Niemand kent alle achtergronden van alle bands die er zijn dus niemand kan een uitspraak doen voor alle bands en alle muziek.

Ik ken heel Stacie Orrico niet trouwens, maar dat boeit verder niet Afbeelding

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 mar 2004 19:26

Als gospelzangeres wil ik dit zeggen: alle liedjes die wij zingen zijn ter ere van God en alles gaat over Jezus. Wij maken mensen blij met onze muziek. The Lovin' Brothers, Jim en Jesse en de Monroebrothers, waar wij covers van spelen, waren hele gelovige mensen. De andere artisten waar wij covers van spelen ook. Wij spelen nummers uit de jaren1920 t/m 1958, en ook veel oude mensen vinden het hartstikke mooi en worden er vrolijk van. We doen zang en gitaar. Maken mensen blij. Ontroeren mensen. Ik snap niet wat daar fout aan is :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mar 2004 22:21

PaLPiTaTioN schreef:
Aragorn schreef:Zo weinig??!!! Idd niet echt big business te noemen nee...

Tja, de reis erheen was qua benzine een stuk duurder Afbeelding

Er zijn in de satanische muziek heel veel teksten die hel en verdoemenis verheerlijken. Maar in de christelijke muziek juist niet. En daar doel ik op Afbeelding

Ik bedoelde dat mensen dan wel weer iets anders zouden bedenken en dat dan de onheilspellend klinkende muziek of de teksten weer niet goed zouden zijn... er is altijd wel iets te verzinnen.. :roll:

En die Stacey hoef je ook niet echt te kennen... eerst een gospelalbum en daarna de top40 in, zeker om een groter publiek te bereiken.. alleen jammer dat de teksten dan ook niet echt meer ergens over gaan.

Terug naar “Archief”