kritiek op je dominee...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

kritiek op je dominee...

Berichtdoor tanteoranje » 15 nov 2003 14:53

Misschien is het hier al es aan de orde geweest (dan hoor ik dat wel), maar hoe staan jullie tegenover kritiek hebben op b.v. je predikant of kerkenraadsleden? Op welke manier bespreek je dingen met elkaar, als gemeenteleden, en hoever mag je gaan in je kritiek? Zit er ook een gevaarlijke kant aan het spuien van ongenoegen? Of vinden jullie dat het vooral is: niet klagen maar dragen? :?

joris

Berichtdoor joris » 15 nov 2003 15:16

Zolang je eerlijk bent mag alles.

Bidt voor je predikant en andere leidinggevenden in de gemeente maar besef wel dat de stem van de Heilige Geest in jou net zo veel waard is als de stem van die domi''s. OFtewel: blijf altijd controleren of dat wat gezegd wordt wel volgens Gods wil is Die wil kennen we allemaal immers.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 nov 2003 15:17

Kritiek klnkt al snel negatief. Toch denk ik wel dat je de bedenkingen die tegen uitspraken van de dominee hebt best mag uiten. Anders gaat het een eigen leven leiden in je hoofd en dat kan fatale gevolgen hebben. Als je er over praat met ouders of vrienden en het liefst met een ouderling of de dominee zelf, op een eerlijke manier, dan kunnen we wel eens dingen recht gezet worden. Of blijkt dat je iets verkeerd begerijpt.

Zelf heb ik wel een paar keeer kritiek gehad op een dominee omdat hij uitspraken over kleding combineerde met christen-zijn. Dat vind ik heel erg. Zoiets, een mening of traditie, mag je helemaal niet (mis)gebruiken om de bijbel uit te leggen voor je bestaan, zoiets intiems en teers als het geloof. (Vrouwen die bekeerd worden zullen nooit meer een broek dragen enzo :shock:, Vrouwen die overgaan naar een 'lichtere' kerk doen dat omdat ze dan een broek kunnen dragen ) Toen had ik wel heel veel kritiek ja.
Maar eigenlijk nog nooit op de inhoud van een prediking.
Laatst gewijzigd door meschianza op 15 nov 2003 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 nov 2003 15:28

zoiets intiemsms en teers als het geloof

Ik ben blij dat je deze wijsheid met ons wil delen :!:
Afbeelding

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 15 nov 2003 16:26

Toch zagen wij wel in onze gemeente b.v., dat jongelui op een bepaald moment afhaakten doordat ouders boordevol kritiek waren t.o.v. de dominee, het beleid van de kerkenraad etc. Dus lijkt het me zo moeilijk om precies de mate te weten en de manier waarop kritiek geuit wordt. Dat kan natuurlijk ook gaan om andere zaken dan de inhoud van de preken. De lengte :wink: van de preek of zo...!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 nov 2003 17:14

tanteoranje schreef:Toch zagen wij wel in onze gemeente b.v., dat jongelui op een bepaald moment afhaakten doordat ouders boordevol kritiek waren t.o.v. de dominee, het beleid van de kerkenraad etc. Dus lijkt het me zo moeilijk om precies de mate te weten en de manier waarop kritiek geuit wordt. Dat kan natuurlijk ook gaan om andere zaken dan de inhoud van de preken. De lengte :wink: van de preek of zo...!

Ik denk dat het in balans moet zijn, wanneer ouders het niet met de preek eens zijn, of de lengte van de preek of wat ook, moeten ze daar met respect over praten. En eigenlijk mag de liefde voor God en Zijn dienst nooit ontbreken. Dan is het kritiek uit bezorgdheid. Wanneer jongeren dan de kerk verlaten, is dat niet gelijk het geloof verlaten en zoeken ze misschien een kerk die beter bij hen aansluit, omdat de liefde voor God hen wel is bijgebleven vanuit hun ouders. Als ouders altijd kritiek hebben om kritiek te hebben en dat liefdeloos gebeurd kan ik me wel voorstellen dat jongeren dat overnemen en zich totaal niet meer betrokken voelen bij de kerk. :arrow: foute boel.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 15 nov 2003 17:31

meschianza schreef:
Ik denk dat het in balans moet zijn, wanneer ouders het niet met de preek eens zijn, of de lengte van de preek of wat ook, moeten ze daar

Huh? :shock: Preek te lang? Te kort? 2 punten ipv 3? Geen powerpoint?
Tis maar waar je je druk om maakt zeg!

Over de kritiek op de dominee/kerkenraad/diaken/ouderling who-ever: de ambtsdrager is door God aangesteld. Dat betekend niet dat we geen kritiek (vragen, opmerkingen: feedback; positief dan wel negatief) mogen hebben. Juist omdat hij (of zij) door God is aangesteld mogen er hoge eisen worden gesteld aan deze persoon. Ik verwacht niet dat een ds. bijv. nooit zonde doet, want hij is immers een mens. Maar zaken die de gemeente/zijn gezin/de wereld dusdanig beschadigen mogen (moeten!) wel ter sprake worden gebracht. Niemand mag de hand boven het hoofd gehouden worden, vind ik.

We hebben zelf een stel hersenen gekregen, en niet om alles klakkeloos over te nemen, maar om zelfstandig na te denken. Een dialoog tussen kerkenraad en rest van de gemeente (als het goed is heeft die 'rest' niet alleen een lijdelijke taak, maar een actieve plaats als lichaamsdelen in de gemeente!!) is denk ik wat de gemeente zo mooi kan maken!!

Geen geroddel en achterklap; maar een open houding. Andere gemeenteleden aanspreken wanneer ze roddelen, en desnoods aanbieden om samen naar de ds/raad te gaan als ze niet alleen durven. Het kan al een wereld van verschil maken wanneer ds en raad bereikbaar zijn per telefoon en e-mail. Vragen over de preek, de gang van zaken etc. kunnen zo op een laagdrempelige manier gesteld worden. Het mocht toch niet zo zijn dat iemand op de kansel wel allemaal opmerkingen over mensen kan maken, maar voor enige feedback zijn eigen kant op onbereikbaar is!!!

Communicatie, mensen !!!
In sommige gevallen zou een manager of een communicatiedeskundige niet misstaan! Gavengericht? :wink:

joris

Berichtdoor joris » 15 nov 2003 19:03

naar kindere toe moet je duidelijk en direct zijn denk ik. Ik merkte aan mijn broertjes dat ze niet open konden staan voor de kerk, omdat wij zoveel kritiekhadden. Dus als je kritiekhebt als ouders moet je duidelijk zijn: dit is God volgens ons, dit komen we tegen in de kerk en zo gaan we ermee om.

Een kind mag best weten (graag zelfs) dat ene kerk niet alles goed en naar jouw smaak doet. Maak hem VOOR God en niet TEGEN de kerk.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 17 nov 2003 08:25

Ik geloof wel dat je iets mag zeggen over wat er misschien verkeerd wordt gedaan, of wat jij anders zou doen of weet ik wat.

Maar pas hadden wij een gesprekje met de dominee en die zei nog van hoe je het ook went of keert, je doet het nooit goed. Volgens de één ben je te zwaar volgens de ander preek je te licht en de ander heeft weer wat anders, hij zei, leg nou alles maar bij God neer, bid of Hij je wil helpen, dan alleen kan je preken en voorgaan voor een gemeente!
Deze dominee vind het niet erg om kritiek te krijgen, maar zeg het wel tegen hem zelf en stuur geen briefjes zonder je naam er onder te vermelden, wat dus ook regelmatig gebeurt.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 17 nov 2003 14:33

Ik denk dat iedereen "positieve" en "negatieve" kanten ziet aan je dominee. Maar dit naar buiten brengen is ontzettend gevaarlijk! Je kan er mensen erg mee kwetsen (bijv: Ik begreep echt NIETS van die dienst, wat een ouderwetse man! terwijl er buiten iemand jubelt over dezelfde dienst...). Bespreek het gewoon niet met teveel mensen maar hou t grotendeels voor jezelf of bespreek t met een directe naaste.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 17 nov 2003 15:47

janneke schreef:Ik denk dat iedereen "positieve" en "negatieve" kanten ziet aan je dominee. Maar dit naar buiten brengen is ontzettend gevaarlijk! Je kan er mensen erg mee kwetsen (bijv: Ik begreep echt NIETS van die dienst, wat een ouderwetse man! terwijl er buiten iemand jubelt over dezelfde dienst...). Bespreek het gewoon niet met teveel mensen maar hou t grotendeels voor jezelf of bespreek t met een directe naaste.

Wat dacht je ervan om het met de dominee zelf te bespreken? Ik neem aan dat je met ''naaste'' hier niet de ds bedoelt.. (hoewel dat natuurlijk ook je naaste is :mrgreen: )

Zo lang kritiek onderbouwd is en tot opbouw kan zijn voor de gemeente en de hele Kerk, dan vraag ik me af waarom je niet minstens mee kunt denken met de kerkenraad. Het valt me altijd weer tegen hoe weinig mensen een inspirerende inbreng hebben in kerken. Of dat iets met het hoge consumerende gehalte van huidige kerken te maken kan hebben of dat het iets van ''vroeger'' is (de ds heeft altijd gelijk, pas op daar heb je de ouderling, etc.) weet ik niet.

Zolang het niet over het al dan niet dragen van een stropdas gaat (jaja, dat heb ik écht meegemaakt, dat mensen daarom de gemeente verlaten hebben :cry: ) vind ik dat er, nogmaals, een open en transparante gemeente moet zijn. Iedereen moet aanspreekbaar zijn, bereikbaar voor advies en van gemeenteleden en raad mag veel meer gevraagd worden dan een passief luisteren dan wel besturen in een ´enge´ sfeer. Laten we beginnen met het bezoeken van gemeentevergaderingen en zelf eens ideetjes aandragen!

Praktijkverhaaltje... :roll: Bij een preekbespreking stelde een jongen de vraag of de visie van de predikant op een bepaalde bijbeltekst uit Openbaringen echt zaligmakend was. Ipv dat de predikant even met deze jongen gaat praten en hem gaat vragen naar zijn visie, krijgt hij het volgende antwoord: `God heeft het me zo laten zien, en dan is het zo. De rest wat je denkt is dwaling.´
Heel erg vreemd vond ik het niet dat deze jongen gepikeerd wegliep. Dit was een gemiste kans vond ik. :|

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 17 nov 2003 16:39

Kritisch luisteren naar een dominee is op zich niks mis mee, er staat zelf in de bijbel dat je moet kijken dat wat er gezegt is wel bijbels is dus is alleen maar goed denk ik.

Toch moet je ook oppassen, je kunt ook gaan zitten luisteren en alleen maar de negatieve dingen willen horen. Misschien zelfs met het gevoel naar de kerk gaan van: het zal wel weer niks zijn. Zelf heb ik dit een poosje gehad en nu nog weleens maar dat is denk ik ook niet hoe het moet. Je moet ook luisteren naar de mooie dingen en de dingen waar je het wel mee eens bent. Zelf geeft mij dit een heel stuk bevrijding en vind ik het vaak weer een stuk fijner in de kerk.

Als je kritiek hebt is het denk ik goed dat je dit ook bijbels aan kunt wijzen waarom je iets niet goed vind en dat je dat dan ook eerlijk tegen die persoon zegt, niet dat dat altijd even makkelijk is. En natuurlijk kun en moet je denk ik zelfs voor die persoon bidden dat hij weer terug keert naar de waarheid.
He died for me, I life for Him!

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 17 nov 2003 16:43

mirjamvandorp schreef:En natuurlijk kun en moet je denk ik zelfs voor die persoon bidden dat hij weer terug keert naar de waarheid.

JA! Dat is helemaal waar! :D

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

kritiek op je dominee

Berichtdoor tanteoranje » 18 nov 2003 10:35

Wat Mirjam zegt is , denk ik, heel belangrijk. Gewoon je houding t.o.v. de kerkdiensten. Als je al heel negatief ingesteld bent wil je de positieve dingen er niet meer uitpikken. Wat ook een rol speelt: als een dominee al lang in een gemeente staat. Pas hoorde ik een opmerking dat hij eigenlijk uitgepreekt is. Maar mag je dat nou zo stellen? Of is het gewoon beter als een predikant na een periode van 6 a 8 jaar weer naar een andere gemeente gaat?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: kritiek op je dominee

Berichtdoor TheKeimpe » 18 nov 2003 12:01

tanteoranje schreef:Wat Mirjam zegt is , denk ik, heel belangrijk. Gewoon je houding t.o.v. de kerkdiensten. Als je al heel negatief ingesteld bent wil je de positieve dingen er niet meer uitpikken. Wat ook een rol speelt: als een dominee al lang in een gemeente staat. Pas hoorde ik een opmerking dat hij eigenlijk uitgepreekt is. Maar mag je dat nou zo stellen? Of is het gewoon beter als een predikant na een periode van 6 a 8 jaar weer naar een andere gemeente gaat?

Tsja, of dat nu moet? Ik denk dat het heel erg van de situatie afhankelijk is, maar er zijn situaties dat je denkt: misschien dat het beter is als de dominee een andere gemeente zoekt.

Terug naar “Archief”