Arminiaanse visie op de uitverkiezing.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

evandijk
Verkenner
Verkenner

Arminiaanse visie op de uitverkiezing.

Berichtdoor evandijk » 04 nov 2003 14:33

de Arminiaanse visie op de uitverkiezing is dat God afhankelijk is van de gedragingen van de mens. dit loochent dus Gods voorzienigheid. Dit is dus helemaal verkeerd. hoe denken jullie hierover?
///without love, you can`t life\\\

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 04 nov 2003 14:38

ik ben het hier helemaal mee eens. God is niet afhankelijk van de gedragingen van de mens, maar voordat de wereld bestond heeft God de val besloten, en toen heeft hij ook gezegd, hoe zal ik ze onder de kinderen zetten, en geven het gewenste land, de Heere Jezus heeft toen gezegd, ik zal gaan, om al uw welbehagen te doen, die heeft toen al gezegd dat hij voor gods volk zou sterven, en in den beginne heeft god ook al besloten wie er wel en wie er niet zalig worden.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 nov 2003 14:42

Ezechiël 33:11 - Zeg tot hen: zo waar Ik leef, luidt het woord van de Here HERE, Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar veeleer daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, huis Israëls?

Hoewel wordt erkend dat de mens 'van nature' zondig is, wordt niet gesproken van 'erfzonde'. De mens is niet verantwoordelijk voor wat hij in zijn genen heeft meegekregen, maar heeft wel rekening te houden met het feit dat hij 'geneigd is tot het kwade'. Elk mens zondigt en elk mens heeft daarom verzoening nodig. Door zijn zonde heeft de mens het recht op eeuwig leven verspeeld. Maar door Christus is er uitzicht op behoud

Aan het kruis maakte Hij het heil mogelijk als een vrije gift voor alle mensen. Hij nodigt heden allen uit deze gave aan te nemen en geeft ze aan allen die haar willen aannemen

God schiep de mens met een vrije wil. Geen marionetten maar wezens met een eigen keuze. De juistheid van die keuzes valt te ijken aan het menselijke geweten en aan het leerboek met waardevolle adviezen voor optimaal geluk dat God de mens gaf: de Bijbel

Hierboven wat meer orthodoxere benaderingen ten voordele van het arminianisme. Ja ja Nederland mag trots zijn op zijn Arminius. Ook leuk om weten is dat er meer remonstranten rondlopen bijten de muren van de Remonstrantse broederschap dan erbinnen :mrgreen:

In deze topic laat ik voorlopig mijn vrijzinnige interpretatie weg omdat daar toch niet naar geluisterd wordt :oops: Gelukkig zijn er ook voldoende orthodoxe bronnen die arminiaans zijn!
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 nov 2003 14:48

De mens heeft in zoverre een vrije wil dat God tot hem zegt: Kiest nu heden wie gij dienen zult.

Het geloof in Hem is geen keuze van de mens maar een gift van God. Daarom is een door de mens gemaakte keuze altijd een gift van God en ligt de eer van die keuze altijd bij God, (beide het willen en het werken) maar toch mag de mens zeggen dat hij die keuze heeft gemaakt en eist God dit ook van ons. (Bekeert u! Kiest nu! Gij zult niet! enz.)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 nov 2003 14:51

Marcus 1:15 - De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen. Bekeert u en gelooft het evangelie.

Mattheüs 11:28-30 - Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Openbaring 22:17 - Wie dorst heeft, kome, en wie wil, neme het water des levens om niet.

Oh maar voor mij mag de mogelijkheid tot keuze best een gave van God zijn hoor. Helemaal geen moeite mee. Hij heeft een vrije schepping gemaakt en dat is dan ter zijner eer en glorie! Maar die vrije schepping houdt dan wel in dat IK een keuze MOET maken!!!!!

akkoord?
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 nov 2003 14:56

Inspector Morse schreef:Marcus 1:15 - De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen. Bekeert u en gelooft het evangelie.

Mattheüs 11:28-30 - Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Openbaring 22:17 - Wie dorst heeft, kome, en wie wil, neme het water des levens om niet.

Oh maar voor mij mag de mogelijkheid tot keuze best een gave van God zijn hoor. Helemaal geen moeite mee. Hij heeft een vrije schepping gemaakt en dat is dan ter zijner eer en glorie! Maar die vrije schepping houdt dan wel in dat IK een keuze MOET maken!!!!!

akkoord?

Nou ja... Ik ben het in zoverre met je eens dat de ontkenning van de vrije wil van de mens grote gevolgen heeft. Ten eerste ligt de schuld van de zondeval dan niet bij de mens, maar bij God. Ten tweede is het beeld van God, zoals de mens volgens Genesis is, verdwenen, want wij zijn niet meer dan Zijn speelpoppen.

Andere stelling:
Zonder Zijn keuze voor ons zouden wij nooit kiezen voor Hem.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 nov 2003 15:01

Zonder Zijn keuze voor ons zouden wij nooit kiezen voor Hem.

Akkoord in die zin dat de mens in zijn bestaan de liefde gods op verschillende manieren kan ervaren en er zo eventueel een antwoord op kan geven.

In die optiek heb ik ook visie ontwikkeld op de zonde tegen de heilige geest. Dat is m.i. het pertinent weigeren en actief tegenwerken van god's liefde!!![/b]
Afbeelding

Hans
Verkenner
Verkenner

Re: Arminiaanse visie op de uitverkiezing.

Berichtdoor Hans » 04 nov 2003 15:04

evandijk schreef:de Arminiaanse visie op de uitverkiezing is dat God afhankelijk is van de gedragingen van de mens. dit loochent dus Gods voorzienigheid. Dit is dus helemaal verkeerd. hoe denken jullie hierover?

Dordtse Leerregels geven Bijbels onderwijs:

1-9. Deze zelfde verkiezing is geschied, niet uit het voorgezien geloof en gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, of enige andere goede hoedanigheid of geschiktheid, als een oorzaak of voorwaarde, tevoren vereist in den mens, die verkoren zou worden; maar tot het geloof en gehoorzaamheid des geloofs, tot heiligheid, enz.; en dienvolgens is de verkiezing de fontein van alle zaligmakend goed, waaruit het geloof, de heiligheid, en andere zaligmakende gaven, en eindelijk het eeuwige leven zelf als vruchten vloeien; naar het getuigenis van den apostel: Hij heeft ons uitverkoren (niet, omdat wij waren, maar) opdat wij zouden zijn heilig en onberispelijk voor Hem in den liefde (Ef. 1:4).

De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
1-1a. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).

Heb je hier wat aan?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 15:06

God is niet afhankelijk van de gedragingen van de mens,
maar waarom zou je het meteen zo negatief formuleren? Het hoeft toch niet zo meteen zo te zijn dat God bij de vrije wil meteen 'afhankelijk' van de mens is?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 nov 2003 15:06

Inspector Morse schreef:Zonder Zijn keuze voor ons zouden wij nooit kiezen voor Hem.

Akkoord in die zin dat de mens in zijn bestaan de liefde gods op verschillende manieren kan ervaren en er zo eventueel een antwoord op kan geven.

In die optiek heb ik ook visie ontwikkeld op de zonde tegen de heilige geest. Dat is m.i. het pertinent weigeren en actief tegenwerken van god's liefde!!![/b]

Punt 1. Daarmee ga ik akkoord in zoverre dat ik weet dat God's liefdewerk niet werkt volgens 1 bevindelijk pad, maar vele wegen kent. Maar al die wegen hebben 1 over1komstige deler en dat is Jezus en Zijn verlossende werk.

Punt 2. Als ik die tekst lees, zie ik de farizeeërs het werk van de Heilige Geest afdoen als het werk van Beëlzebul de opperduivel. Ik zie de zonde tegen de Heilige Geest dan ook als het werk van de Geest afdoen als het werk van de duivel.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 nov 2003 15:10

Tirreg schreef:ik ben het hier helemaal mee eens. God is niet afhankelijk van de gedragingen van de mens, maar voordat de wereld bestond heeft God de val besloten, en toen heeft hij ook gezegd, hoe zal ik ze onder de kinderen zetten, en geven het gewenste land, de Heere Jezus heeft toen gezegd, ik zal gaan, om al uw welbehagen te doen, die heeft toen al gezegd dat hij voor gods volk zou sterven, en in den beginne heeft god ook al besloten wie er wel en wie er niet zalig worden.

Dat God niet afhankelijk is van de mens, daar ben ik het met je eens. Maar niet met dat jij zegt dat God de val besloten heeft. God weet wel alles van te voren, maar hij van te voren niet alles vastgelegd, dan zou namelijk geloven ook totaal niet belangrijk zijn. Jij verkondigt hier een dwaalleer.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 04 nov 2003 15:54

Hans schreef:
evandijk schreef:de Arminiaanse visie op de uitverkiezing is dat God afhankelijk is van de gedragingen van de mens. dit loochent dus Gods voorzienigheid. Dit is dus helemaal verkeerd. hoe denken jullie hierover?

Dordtse Leerregels geven Bijbels onderwijs:

gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).

Heb je hier wat aan?

Sorry, maar de teksten in Handelingen en Joh. zijn naar de uitverkiezing vertaald. In de grondtekst wordt niet het woord 'predestinatie' gebruikt. Wel in Efeze.
Helaas, helaas, zo wordt de bijbel naar de uitverkiezing uitgelegd.
Zou de 'waarheid' niet ergens in het midden liggen??? De Here Jezus heeft alle macht in hemel en op aarde, maar God heeft ons een wil gegeven, anders zouden we niet kunnen kiezen. God heeft goed en kwaad geschapen, beginnend in het Paradijs. De mens KOOS(dus hij deed een daad) voor de zonde, het niet gehoorzaam zijn. Daarom zijn we uit de Hof van Eden verbannen, naar een boze wereld met alle ellende die het met zich mee brengt. Gelukkig heeft God in zijn wijze besluit zijn Zoon als Licht naar deze wereld gestuurd. Jezus heeft onze zonden op Zich genomen. Dit offer kun je accepteren (weer een DAAD) of niet. Accepteer je het, dan mag je in Zijn Licht wandelen, accepteer je het niet, dan blijf je in de duisternis wandelen.
Natuurlijk kun je je zelf vragen blijven stellen, maar ik denk niet dat die van God zijn. Jezus zegt: Kom tot Mij en Ik zal u rust geven.....'

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 04 nov 2003 18:25

Petertje schreef:Sorry, maar de teksten in Handelingen en Joh. zijn naar de uitverkiezing vertaald. In de grondtekst wordt niet het woord 'predestinatie' gebruikt. Wel in Efeze.

Wat betreft de tekst uit de Efeze brief over de uitverkiezing: Wat wil dat zeggen dat Jezus ons heeft uitverkoren in Hem?

Het Antwoord staat geschreven in Kolossensen 1 : 17, 18:
En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem; En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.

Een ieder die in Hem gelooft is dus uitverkoren. Voor de verkondiging van dit goede nieuws heeft Jezus zijn apostelen willen gebruiken die Hij op zijn tijd ( de genadetijd ) naar alle uithoeken van de aarde heeft gestuurd. Iedereen die de verzoening door het bloed van Jezus Christus aanneemt hoort bij Hem.
Afbeelding

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 04 nov 2003 18:53

Sabra, de oplossing zou erin kunnen liggen dat God behalve de hemel en de aarde ook ruimte en tijd geschapen heeft (misschien zou een filosoof of natuurkundige Genesis zo begonnen zijn?). Zoals Immanuel Kant terecht opmerkte zijn dat categorieën die vooraf gaan aan ons denken. Wij kunnen nauwelijks buiten-tijdelijk denken, maar voor Hem is dat ongetwijfeld de realiteit. (Ik heb een vermoeden dat 'eeuwig leven' dan ook niet een altijd-maar-verder-in-de-lineaire-tijd is, maar een opheffen van de dimensie tijd. :idea: )
Als we dat aannemen zijn begrippen als 'de val vantevoren besloten' zinloos. Maar ook 'uitverkiezing' is dan in zekere zin betekenisloos, immers er is voor Hem geen 'eerst dit, dan dat' zoals dat bij een menselijke keuze is.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 04 nov 2003 19:15

Tirreg schreef:ik ben het hier helemaal mee eens. God is niet afhankelijk van de gedragingen van de mens, maar voordat de wereld bestond heeft God de val besloten, en toen heeft hij ook gezegd, hoe zal ik ze onder de kinderen zetten, en geven het gewenste land, de Heere Jezus heeft toen gezegd, ik zal gaan, om al uw welbehagen te doen, die heeft toen al gezegd dat hij voor gods volk zou sterven, en in den beginne heeft god ook al besloten wie er wel en wie er niet zalig worden.

I agree! Zie ook Dordse leerregels

Terug naar “Archief”