De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan.

Berichtdoor mealybug » 20 mei 2014 14:32

''De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan'', las ik ergens.
Maar waar in de Bijbel staat nu eigenlijk dat men ellende kennis moet hebben voordat men zich bekeerd mag noemen.
Ik hoop nl nu eens genoeg stof te bestuderen om deze m.i. onbijbelse bekerings-check uit te kunnen bannen.

Boerin
Generaal
Generaal

Re: De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan

Berichtdoor Boerin » 20 mei 2014 14:51

mealybug schreef:''De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan'', las ik ergens.
Maar waar in de Bijbel staat nu eigenlijk dat men ellende kennis moet hebben voordat men zich bekeerd mag noemen.
Ik hoop nl nu eens genoeg stof te bestuderen om deze m.i. onbijbelse bekerings-check uit te kunnen bannen.

Dat heeft meer met wandel in de Geest te maken volgens mij. Ik ellendig mens! Dat is heiliging, niet een voorwaarde voor redding, meer het proces wat daarna komt, soms is het ook direct, maar tenzij je echt de zonde haat en inziet hoe ellendig je vanuit jezelf bent kap je er nooit mee en bekeer je je nooit echt (van een rotgewoonte bedoel ik, niet gered worden), maar misschien ben ik wel een ellendig mens, dat kan ook. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 mei 2014 14:55

Hier een vraag en antwoord uit de vragenrubriek, het antwoord is van evangelist van Dooijeweert van de Ger.Gem.

Vraag: Waar staat precies dat je ellendekennis moet hebben? Kunt u voorbeelden geven van personen uit de Bijbel met teksten erbij? Is het niet zo dat als iemand echt op zoek naar God is het voldoende is dat God belooft "Zoekt en gij zult vinden" (Matth. 7: 7)? En wat is ellendekennis precies? Weten dat je zondige dingen hebt gedaan en daar berouw over tonen? Je schuldig voelen over je verkeerde levensstijl/wandel? Of is het meer (of minder)?

Antwoord: Lieve vriend of vriendin, ben je een beetje thuis in de Bijbel? Lees dan eens ervaringen van Gods’ kinderen in de Bijbel. Nergens staat er dat je zoveel zondekennis moet hebben. Of zoveel besef van je zonden. In de Bijbel kom ik tegen, bijvoorbeeld David: Psalm 25 (vooral vers11), Psalm 32, Psalm 130 spreekt ook over ervaringen. En je hebt iets tegen formulieren, enzo. Nou ik niet als ik er van leren kan. In de Heidelbergse Catechismus staat een geweldige belijdenis: Vraag 1. Wat is je troost, en dan komt er een antwoord waar je duizendmaal u tegen zeggen kunt. Dat is geloof. En dan komt vraag 2: “Hoeveel stukken zijn u nodig om in deze troost te kunnen leven en sterven?” Arme tobbers van mensen die deze vraag verkeerd lezen. Zij lezen: “Wat is de weg om aan deze troost te komen?” Foei!! Er staat iets heel anders. Er staat: “Hoe ervaart een kind van God het leven”, “hoe is het leven van iemand die in deze troost leeft en sterft”. En met deze vraag maken mensen elkaar geestelijk helemaal kapot. Vraag maar aan welk kind van God je wilt. In de Ger. Gem., in de Hervormde Kerk, in de vergadering, in een evangelische gemeente, waar je ook maar wilt. En je zult het horen dat iedereen dezelfde ervaring heeft als Paulus neerschreef in Romeinen 7:24: “Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?” Het gaat hier om het ware leven met de Heere God. Dat is een leven in het besef van mijn zondigheid en verlorenheid buiten Jezus. Maar ook in de ervaring dat mijn zonden vergeven zijn om Zijnentwil. En dat ik daarom in dankbaarheid aan Hem mijn leven wil leven. Het is veel meer en veel minder dan dit simpele zinnetje: “Weten dat je zondige dingen hebt gedaan en daar berouw over tonen? Je schuldig voelen over je verkeerde levensstijl/wandel? Of is het meer (of minder)?” Het is verbroken zijn voor God. Maar ook je vastgrijpen aan diezelfde God

BRON:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/161 ... g-geloven/

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 mei 2014 16:46

mealybug schreef:''De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan'', las ik ergens.
God verlangd geen zonden kennis van mensen, het zou tegen Zijn Eigen Woord in gaan.
Het is een gruwelijke list van satan met een slagingspercentage van 99%. Men zit te wroeten in hun eigen troep en het lost niets op, het begint steeds harder te stinken en God wordt steeds meer gelasterd.
Ik begrijp ook het doel niet, berouw over onze zonden brengt ons niet tot de zaligheid. Deze mensen zijn het stelligst dat je jezelf niet kan bekeren, wat ben je aan het doen dan? Het lijkt of je het moet verdienen door spijt van je zonden.
Jammer dat deze mensen niet weten dat het God niet om de zonden gaat.
Je kunt jezelf niet bekeren maar dit is echt eigen werk om tot bekering te komen.
Het uitgelezen succes van satan is dat je dan nooit een relatie met God kunt hebben, nooit vreugde in Jezus Christus kan krijgen, dat het steeds erger wordt omdat je naar jezelf kijkt en niet naar God.
Je verwacht de zaligheid van je zelf en niet van God, jij bepaald of je bekeerd kan worden want je zegt dat je te veel zonden gedaan hebt, je zegt tegen God dat je te erg bent. je gaat God voorbij, ja God voorbij! Je neemt Hem niet serieus, je denkt te klein over Hem Je laat je overheersen door satan.
Dan nog zwarte kleren en een gezicht als een kapotte ruit, helemaal klaar.
Laten we bidden voor deze mensen, of God in wil grijpen, voor bevrijding en zicht op Jezus.
Wellicht cru omschreven maar ik kan het niet verdragen dat mijn Hemelse Vader op dergelijke wijze veracht wordt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 mei 2014 17:23

Teus schreef:God verlangd geen zonden kennis van mensen, het zou tegen Zijn Eigen Woord in gaan.
Het is een gruwelijke list van satan met een slagingspercentage van 99%. Men zit te wroeten in hun eigen troep en het lost niets op, het begint steeds harder te stinken en God wordt steeds meer gelasterd.
Ik begrijp ook het doel niet, berouw over onze zonden brengt ons niet tot de zaligheid. Deze mensen zijn het stelligst dat je jezelf niet kan bekeren, wat ben je aan het doen dan? Het lijkt of je het moet verdienen door spijt van je zonden.
Jammer dat deze mensen niet weten dat het God niet om de zonden gaat.
Je kunt jezelf niet bekeren maar dit is echt eigen werk om tot bekering te komen.
Het uitgelezen succes van satan is dat je dan nooit een relatie met God kunt hebben, nooit vreugde in Jezus Christus kan krijgen, dat het steeds erger wordt omdat je naar jezelf kijkt en niet naar God.
Je verwacht de zaligheid van je zelf en niet van God, jij bepaald of je bekeerd kan worden want je zegt dat je te veel zonden gedaan hebt, je zegt tegen God dat je te erg bent. je gaat God voorbij, ja God voorbij! Je neemt Hem niet serieus, je denkt te klein over Hem Je laat je overheersen door satan.
Dan nog zwarte kleren en een gezicht als een kapotte ruit, helemaal klaar.
Laten we bidden voor deze mensen, of God in wil grijpen, voor bevrijding en zicht op Jezus.
Wellicht cru omschreven maar ik kan het niet verdragen dat mijn Hemelse Vader op dergelijke wijze veracht wordt.

Ik geloof dat ik het wel met je beschrijving eens ben.

Dit stuk in het RD geeft nog een derde optie;
http://www.refdag.nl/opinie/welbeschouw ... s_1_811588
Maar is ook verwarrend en de verwijsteksten naar de Schrift hebben er niets mee te maken.
''Hij moet wassen en ik minder worden'' bij voorbeeld, waren toch woorden van Johannes de Doper om aan te geven dat de overgang naar het tijdperk van de Messias, het Koninkrijk der Hemelen er aan kwam?

En wat vraag 115 van de HC betreft, Jezus heeft de 10 geboden helemaal niet scherpelijk gepredikt, maar ze verklaard en verder verdiept.
Laatst gewijzigd door mealybug op 20 mei 2014 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 20 mei 2014 18:54

Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Doch gaat heen en leert wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Echter we hoeven niet een vastgestelde mate aan zondenkennis te hebben, maar wel die mate dat we onze verlossing zullen zoeken in Hem. Want waarvan zou je anders verlost willen worden? Wij zijn van nature toch zondaars (doelmissers). Wij missen van nature de gemeenschap met God.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 mei 2014 19:07

evangelist van Dooijeweert schreef: Vraag 1. Wat is je troost, en dan komt er een antwoord waar je duizendmaal u tegen zeggen kunt. Dat is geloof. En dan komt vraag 2: “Hoeveel stukken zijn u nodig om in deze troost te kunnen leven en sterven?” Arme tobbers van mensen die deze vraag verkeerd lezen. Zij lezen: “Wat is de weg om aan deze troost te komen?” Foei!! Er staat iets heel anders. Er staat: “Hoe ervaart een kind van God het leven”, “hoe is het leven van iemand die in deze troost leeft en sterft”. En met deze vraag maken mensen elkaar geestelijk helemaal kapot.

Als het nu zo is als evangelist van Dooijeweert schrijft ‘Foei!! Er staat iets heel anders’ lijkt het mij nodig dat het eens aangepast wordt toch.?
kijk naar Ronald hierboven hij gaat direct de fout weer in.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 mei 2014 19:28

Ronald schreef:Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Doch gaat heen en leert wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Echter we hoeven niet een vastgestelde mate aan zondenkennis te hebben, maar wel die mate dat we onze verlossing zullen zoeken in Hem. Want waarvan zou je anders verlost willen worden? Wij zijn van nature toch zondaars (doelmissers). Wij missen van nature de gemeenschap met God.

Ja precies. Hij zou de wereld overtuigen van zonde, oordeel en gerechtigheid. Je ziet tegenwoordig veel te veel dat het seeker friendly moet zijn. Jezus houdt van je, probeer Jezus eens. Zonden belijden en vergeving vragen wordt vaak al geschrapt. Dat is dan weer het andere uiterste wat tot gevolg heeft dat mensen gaan geloven en verder geen snars veranderen en niet tot bekering komen.
https://sermons.logos.com/submissions/1 ... ons/100051
Zach91

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 mei 2014 20:01

mealybug schreef:
''Hij moet wassen en ik minder worden''

Heeft ook te maken met het zicht op de opname, groeien in geloof, het wandelen met God.
Het heeft te maken met een leerproces voor een kind van God, een voorbereiding op het Eeuwige Leven.
Ik hoef mezelf niet minder te praten, als ik groot spreek over God gaat dat vanzelf.

Je hoeft niet naar jezelf te kijken, als je op God ziet en het werk van Zijn Zoon dan kijkt God wel naar jou, dan ziet Hij een geweldig mens in je waarvan Hij al van eeuwigheid hield, Hij heeft een Welbehagen in je. Niet om je zonden, die zijn al vergeven en betaald, maar om wie je bent. Hij is er op uit om je het Beste te geven en dan gaat God voor je Wassen en heb je niet in de gaten wie je zelf bent.
Zeker, God komt op je zonden terug maar op Zijn tijd en wijze en is niet om je te straffen maar om je dichter bij Hem Zelf te brengen omdat Hij een relatie met je wil, dat Hij je Vader wilt zijn.
Straks zal God een ieder van ons alle zonden ordentelijk voor ogen stellen, vervuld met Zijn Liefde, allemaal ook de onopgemerkte en niet-beleden zonden opdat we Heilig zijnde voor Hem kunnen verschijnen, geheel schoon.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 mei 2014 20:05

Ronald schreef:Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Doch gaat heen en leert wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Een voorbeeld:

Een dominee van de Gereformeerde Gemeente zit in zijn zwarte pak op een terrasje, met enkele hoeren en drugsdealers.
Enkele mensen van een kerk die rechtser is komen voorbij, heren in zwart pak en de dames met een hoedje op, op weg naar de door de weekse kerkdienst.
Ze herkennen de dominee en met flink afkeurende blik zeggen ze tegen de dominee: "Jij hoort helemaal niet met zulke mensen om te gaan."
Drie maal raden wat de dominee antwoord...................

In zo'n verband moet je de tekst zien.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 mei 2014 20:15

Bambi schreef:Een voorbeeld:

Een dominee van de Gereformeerde Gemeente zit in zijn zwarte pak op een terrasje, met enkele hoeren en drugsdealers.
Enkele mensen van een kerk die rechtser is komen voorbij, heren in zwart pak en de dames met een hoedje op, op weg naar de door de weekse kerkdienst.
Ze herkennen de dominee en met flink afkeurende blik zeggen ze tegen de dominee: "Jij hoort helemaal niet met zulke mensen om te gaan."
Drie maal raden wat de dominee antwoord...................

In zo'n verband moet je de tekst zien.

Die kerkgangers kunnen het beste er bij gaan zitten denk ik, of samen bidden voor die dominee en die gasten.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 mei 2014 20:20

Teus schreef:Die kerkgangers kunnen het beste er bij gaan zitten denk ik, of samen bidden voor die dominee en die gasten.

Dat is nu net het probleem, dat doen ze niet want hun geest is hoogmoedig.
Ze vinden dat een dominee het goede voorbeeld moet geven en met mensen van zijn eigen soort moet omgaan.
En vooral alleen IN de kerk moet preken.
Je vraagt je af waarom ze zo vaak farizeeërs genoemd worden...............

Dat zijn ook meestal de mensen die een diepe ellendekennis door moeten maken, want ze vinden zichzelf TE goed.
De eenvoudige, die zichzelf niet zo geweldig vindt, wordt meestal met liefde op de fouten gewezen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 mei 2014 20:26

Teus schreef:Die kerkgangers kunnen het beste er bij gaan zitten denk ik, of samen bidden voor die dominee en die gasten.

Bambi schreef:Dat is nu net het probleem, dat doen ze niet want hun geest is hoogmoedig.
Ze vinden dat een dominee het goede voorbeeld moet geven en met mensen van zijn eigen soort moet omgaan.
En vooral alleen IN de kerk moet preken.
Je vraagt je af waarom ze zo vaak farizeeërs genoemd worden...............

Dat zijn ook meestal de mensen die een diepe ellendekennis door moeten maken, want ze vinden zichzelf TE goed.
De eenvoudige, die zichzelf niet zo geweldig vindt, wordt meestal met liefde op de fouten gewezen.

Weet je wat het ergste was? Ik was net zo. Weet je wat het grootste wonder is? Dat God het me vergeven heeft.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 mei 2014 20:41

Boerin schreef:Ja precies. Hij zou de wereld overtuigen van zonde, oordeel en gerechtigheid.
John 16:8
Boerin schreef: Je ziet tegenwoordig veel te veel dat het seeker friendly moet zijn. Jezus houdt van je, probeer Jezus eens.
John 16:9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
De Bijbel heeft een andere dogma als jij.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 mei 2014 20:44

Er was een keer een topic: Wat voor cijfer geef je jezelf, hoe slecht was je voordat je tot Jezus kwam? En 10 was het slechtste, dus ja, nogal makkelijk, een 10. Maar veel mensen vonden het best wel meevallen, ze hadden niemand vermoord, waren best vriendelijk en aardig. Niet dat dat nou een stelletje Farizeeërs waren, ik kan het me best voorstellen. Als een kind van 4 z'n hartje aan de Heer geeft zal ie vast niet zoiets hebben van: Oh wat ben ik in- en in-verrot. :lol:
Ligt een beetje aan wat voor persoon je bent denk ik en wat voor prediking je gehad hebt. Veel mensen kunnen het ook best wel aardig zelf. Dat kon ik al nooit. Ik heb geen keus, ik moet me volledig aan God vastklampen en geloven dat m'n oude natuur dood is. En dan ben je niet meer ellendig, halleluja!!!!
Zach91

Terug naar “Archief”