IJdelheid der ijdelheden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

IJdelheid der ijdelheden

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 22:07

Prediker 1:2
IJdelheid der ijdelheden, zegt Prediker, ijdelheid der ijdelheden! Alles is ijdelheid! (NBG'51)

Alles is ijdelheid!
Een radicale uitspraak van Prediker. Maar het is zeker waar. Alles gaat een keer voorbij. Alles van deze aarde. Je kunt hier niets behouden. Alleen het Woord van God blijft tot in alle eeuwigheid.

Tegenwoordig denken we bij het woord "ijdel" aan iemand die er heel mooi uit wil zien en lang voor de spiegel staat. Maar de Prediker verstaat onder dit woord veel meer. Het gehele aardse bestaan is nietig.

Maar het menselijk vlees is zo geneigd om vast te houden aan alles wat van deze aarde is. Toch?
Zou het niet goed zijn als we wat meer stilstaan bij de broosheid, de nietigheid van ons bestaan en de vergankelijkheid van al ons bezit?

Anoniem_89

Re: IJdelheid der ijdelheden

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 mei 2014 22:16

Spreeuw schreef:Maar het menselijk vlees is zo geneigd om vast te houden aan alles wat van deze aarde is. Toch?
Zou het niet goed zijn als we wat meer stilstaan bij de broosheid, de nietigheid van ons bestaan en de vergankelijkheid van al ons bezit?

Daar kan ik zelf vrij kort over zijn.
Waarom stilstaan bij dat eens alles er niet meer zal zijn als ik nu kan genieten?
Ik probeer te genieten van alles wat ik tegenkom..
De volgende dag zie ik wel weer wat het leven mij brengt.
Dat mijn bezit zal vergaan maakt mij overigens ook niet veel uit.
Ik ben gelukkig.. Heb een schat van een vrouw..
Bovenal heb ik Jezus..
Wat heb ik dan nog meer nodig?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mei 2014 12:38

Martha en Maria hadden Hem ook.
In hun huis.
Maria koos het goede deel.
Ze gebruikte Hem om aan Zijn voeten te zitten, om door Hem onderwezen te worden.
Ze gebruikte Hem waartoe Hij gegeven was.
Zo had Jezus Maria. :D

:idea:

h.g.
Learsi

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2014 16:00

Anoniem_89 schreef:Daar kan ik zelf vrij kort over zijn.
Waarom stilstaan bij dat eens alles er niet meer zal zijn als ik nu kan genieten?
Ik probeer te genieten van alles wat ik tegenkom..
De volgende dag zie ik wel weer wat het leven mij brengt.
Dat mijn bezit zal vergaan maakt mij overigens ook niet veel uit.
Ik ben gelukkig.. Heb een schat van een vrouw..
Bovenal heb ik Jezus..
Wat heb ik dan nog meer nodig?

Ik denk dat de boodschap ook niet is dat je niet mag genieten van aardse zaken. Prediker zegt dit zelf ook (waar hij het ook heeft over ijdelheid der ijdelheden). Zijn les is niet: Geniet niet van aardse dingen want die zijn maar tijdelijk. Hij stelt dat genieten ijdel is als je het zonder God doet.... en roept vervolgens op God te dienen, je op het eeuwige te richten. En dan, vanuit daar, mag je ook hier genieten van wat je van Hem krijgt aan aardse zaken. Lekker eten, wijntje erbij, het mooie weer, je huis, je vrienden, kortom, alles wat je van Hem krijgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 13 mei 2014 16:10

Marnix schreef: Ik denk dat de boodschap ook niet is dat je niet mag genieten van aardse zaken. Prediker zegt dit zelf ook (waar hij het ook heeft over ijdelheid der ijdelheden). Zijn les is niet: Geniet niet van aardse dingen want die zijn maar tijdelijk. Hij stelt dat genieten ijdel is als je het zonder God doet.... en roept vervolgens op God te dienen, je op het eeuwige te richten. En dan, vanuit daar, mag je ook hier genieten van wat je van Hem krijgt aan aardse zaken. Lekker eten, wijntje erbij, het mooie weer, je huis, je vrienden, kortom, alles wat je van Hem krijgt.

Je mag denk ik wel genieten. Prediker stelt wel dat alles zijn bestemde tijd heeft (zie m.n. Prediker 3).
Prediker 3:12-13 is een tekst die over genieten gaat:

12 Ik heb ingezien, dat het niet in hun eigen macht staat, maar als men zich verheugt en zich te goed doet in zijn leven,
13 kortom als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.
(NBG'51)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mei 2014 18:00

Spreeuw schreef:Prediker 1:2
IJdelheid der ijdelheden, zegt Prediker, ijdelheid der ijdelheden! Alles is ijdelheid! (NBG'51)

HSV ; Een en al vluchtigheid, zegt Prediker,
een en al vluchtigheid, alles is even vluchtig.

NBV ; Lucht en leegte, zegt Prediker,
lucht en leegte, alles is leegte.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 13 mei 2014 18:48

De vertaling van het Hebreeuwse hevel is "ijdelheid". Dit Hebreeuwse woord betekent iets wat tussen je vingers doorglipt. De vertaling "vluchtig" is een verzwakking. Het gaat niet alleen om vluchtigheid, maar ook om nietigheid en vergankelijkheid.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mei 2014 21:33

Spreeuw schreef:De vertaling van het Hebreeuwse hevel is "ijdelheid". Dit Hebreeuwse woord betekent iets wat tussen je vingers doorglipt. De vertaling "vluchtig" is een verzwakking. Het gaat niet alleen om vluchtigheid, maar ook om nietigheid en vergankelijkheid.

Dan is NBV de beste.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 16:30

rotterdam schreef: Dan is NBV de beste.

Ja, die is in dit geval beter dan de HSV. Hoewel ik persoonlijk de vertaling "ijdelheid" beter vind.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 mei 2014 17:58

Spreeuw schreef:
Ja, die is in dit geval beter dan de HSV. Hoewel ik persoonlijk de vertaling "ijdelheid" beter vind.

De term ijdelheid heeft in het Nederlands twee betekenissen die wel verwant zijn, maar toch op belangrijke punten verschillen. De huidige betekenis van het woord gaat in de richting van wat in het Latijn aangeduid werd als superbia en in het Grieks als hybris. Met superbia of hoogmoed wordt het verlangen om belangrijker of aantrekkelijker te zijn

Dus in het huidige taalgebruik is lucht en ledig vele malen beter.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 18:06

rotterdam schreef: De term ijdelheid heeft in het Nederlands twee betekenissen die wel verwant zijn, maar toch op belangrijke punten verschillen. De huidige betekenis van het woord gaat in de richting van wat in het Latijn aangeduid werd als superbia en in het Grieks als hybris. Met superbia of hoogmoed wordt het verlangen om belangrijker of aantrekkelijker te zijn

Dus in het huidige taalgebruik is lucht en ledig vele malen beter.

In het Hebreeuws staat er in dit geval twee keer hetzelfde woord achter elkaar (2x hevel), wat ik graag in de vertaling tot uiting wil laten komen. Ik zou dan willen vertalen: "Leegte en nog eens leegte, zegt Prediker, leegte en nog eens leegte, alles is leegte."

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 mei 2014 18:21

Spreeuw schreef: Ik zou dan willen vertalen: "Leegte en nog eens leegte, zegt Prediker, leegte en nog eens leegte, alles is leegte."

ook mooi

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 19:26

Je ziet hiermee wel dat Bijbelvertalen een zware klus is. Er wordt vaak te makkelijk over gedacht. In de zin van: die vertaling klopt niet, die vertaling is beter, die vertaling is altijd goed enzovoorts. Mensen hebben er vaak geen idee van voor welke dilemma's Bijbelvertalers kunnen staan.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 18 mei 2014 08:53

De LXX heeft in Pr 1:2

ματαιοτης ματαιοτητων ειπεν ο εκκλησιαστης ματαιοτης ματαιοτητων τα παντα ματαιοτης

Vertaald:
IJdelheid der ijdelheden, zei de spreker der gemeente; ijdelheid der ijdelheden, alle dingen zijn ijdel.

In Romeinen 8:20-22 pakte de apostel Paulus die gedachte op en legde er betekenis in. Daarbij ging hij terug naar Gods reactie op de zonde:

Want de schepping werd aan de ijdelheid [ματαιοτητι] onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderwierp, op [basis van] hoop dat ook de schepping zelf bevrijd zal worden van de slavernij van het verderf tot de glorierijke vrijheid van de kinderen Gods. Want wij weten dat heel de schepping tezamen zucht en tezamen in barensnood verkeert, tot nu toe.

Al kort na de schepping van het eerste mensenpaar sprak God, vanwege hun daad van opstand tegen hem, een oordeel over hen uit en daarmee ook over heel hun (nog ongeboren) nageslacht. Buiten hun wil om - niemand van hen was nog verschenen - werden al Adams nakomelingen onderworpen aan de zinloosheid [ματαιοτης], waarvan de strekking ook tot uitdrukking komt in termen als vruchteloosheid, vergeefsheid, ijdelheid en leegheid.

Vergelijk Ef 4:17 > Jullie moeten niet langer wandelen gelijk ook de Heidenen wandelen in de leegheid van hun denken.

Buiten de christelijke Gemeente voltrekt de gehele 'handel en wandel' van de Heidenwereld - de huidige maatschappij van mensen - zich immers in de leegheid van hun denken, gericht als ze is op de vruchteloze ambities van deze wereld, in Gods ogen gespeend van alle ware realiteit aangezien die dingen geheel buiten zijn voornemen om worden nagestreefd.

Hoe en wanneer God de schepping aan de vruchteloosheid onderwierp zodat ze in de dienstbaarheid van het verderf geraakte, blijkt uit Gods rechterlijke uitspraak over Adam volgens Gn 3:17-19

Omdat je naar de stem van je vrouw luisterde en van de boom ging eten waaromtrent ik je geboden had: Daarvan mag je niet eten, is de aardbodem ter wille van jou vervloekt. Met smart zul je de opbrengst ervan eten al de dagen van je leven. En doorns en distels zal hij je voortbrengen, en je zult de plantengroei van het veld eten. In het zweet van je aangezicht zul je brood eten, totdat je tot de aardbodem terugkeert, want daaruit werd je genomen. Want je bent stof en tot stof zul je terugkeren.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 19 mei 2014 10:58

MaartenB schreef:
In Romeinen 8:20-22 pakte de apostel Paulus de gedachte van Pr 1:2 op en legde er betekenis in. Daarbij ging hij terug naar Gods reactie op de zonde:

Want de schepping werd aan de ijdelheid [ματαιοτητι] onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderwierp, op [basis van] hoop dat ook de schepping zelf bevrijd zal worden van de slavernij van het verderf tot de glorierijke vrijheid van de kinderen Gods. Want wij weten dat heel de schepping tezamen zucht en tezamen in barensnood verkeert, tot nu toe.

Het daar gebruikte Griekse woord ματαιοτης duidt, zoals we zagen, op vergeefsheid, vruchteloosheid, nutteloosheid, evenals in Prediker.
Salomo, de Prediker, of beter: Hij die bijeenbrengt, poogde in dit Boek zijn volk Israël bijeen te brengen in de tempel, en hen te weerhouden van ijdele en vruchteloze werken.

Een leven dat men aan ijdele bezigheden besteedt, is leeg. Een greep:

• Voor de natuurlijke mens is alles ijdelheid; geslachten komen en gaan, en zelfs de kringlopen der natuur herhalen zich voortdurend en zijn afmattend (1:1-11).
• Wat in het huidige bestel krom is, kan niet recht worden gemaakt (1:12-18).
• Zich door middel van het materialisme aan genoegens wijden, is als het najagen van wind (2:1-11).
• Een leven lang hard werken en dan alles te moeten nalaten aan iemand die er wellicht geen waardering voor heeft, is rampspoedig (2:17-23)
• Omdat alle mensen nageslacht zijn van Adam, wacht zowel de rechtvaardige als de goddeloze dezelfde afloop — allen sterven; daarom geven sommigen zich over aan slechtheid (9:1-3).

Onthullend is de conclusie welke Salomo aan dat laatste verbindt:

Want voor al wie tot de levenden behoort, is er hoop, immers een levende hond is beter dan een dode leeuw. De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten… Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat, want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk [Sjeool], waarheen gij gaat (9:4-5, 10; nbg).

Eenmaal afgedaald in Sjeool, de toestand van het graf, leiden we geen bewust bestaan meer, op geen enkel niveau!
Natuurlijk, want In Genesis 3 hield overgegeven worden aan de ijdelheid voor de mens in dat hij terugkeerde naar het stof.

• Jeugd en de bloei des levens zijn ijdelheid; jeugdige kracht is snel verdwenen. (11:9-10)
• Indien iemand in zijn leven niet zijn Schepper gedenkt, is alles ijdelheid! (12:1-8)

Terug naar “Archief”