Om maar meteen even te reageren op je vraag: volgens mij noem je zelf al de definitie van discriminatie. Wat we daar dan mee moeten, staat keurig gemeld in artikel 1 van onze Grondwet:
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Er is een verschil tussen je gediscrimineerd voelen en ook daadwerkelijk gediscrimineerd worden. Dat wil niet zeggen dat er geen discriminatie is; een van de bekendere voorbeelden van de laatste tijd is wel deze:
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3552197/2013/11/27/Racistische-e-mail-belandt-bij-sollicitant-Is-niks-neger.dhtml.
Ik denk dat het in een mens zit om onderscheid te maken. Je beoordeelt mensen in een oogopslag: dik, dun, blank, zwart, ergens daartussen, gothic, refo. Daar is op zichzelf niets mis mee. Het wordt een probleem als daar een oordeel aan gekoppeld zit (dik? Kan zichzelf niet beheersen. Zwart? Lui) of als je mensen daardoor in een hoek zet door ze niet te laten solliciteren, door ze af te wijzen op hun huidskleur, hun geslacht, hun leeftijd.
Het verschil tussen 'je gediscrimineerd voelen' en ook daadwerkelijk gediscrimineerd worden, is ongelooflijk lastig. Ik zou van mezelf zeggen dat ik niet discrimineer, maar toch ben ik wel eens door een patiënt van discriminatie beschuldigd. Dat is ontzettend naar, en het maakte me ook behoorlijk boos omdat ik het absoluut niet terecht vond - en overigens nog steeds niet terecht vind. Maar ik heb het tot nu toe één keer meegemaakt, terwijl ik al een aantal jaar werk en behoorlijk wat allochtone patiënten zie..
Er zijn onderzoeken, ik wil ze wel voor je nazoeken, waar beschreven wordt dat Nederland een van de landen is waar, meer dan in veel andere landen, sprake is van onbewust, ofwel institutioneel racisme. Is wel de moeite waard om eens naar te googlen!
(Overigens keur ik alle doodsbedreigingen volkomen af, zowel rond die eerste link als rond die advertentie van het schoonmaakbedrijf)
En wat ik ook nog wel even kwijt wil: als het gaat over discriminatie, is de link met racisme snel gelegd. Maar vergeet ook vooral seksisme niet, ik kan je uit ervaring vertellen dat onderscheid op basis van geslacht niet fijn is, en ook ik ben wel eens gediscrimineerd omdat ik vrouw ben...