De duivel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

De duivel

Berichtdoor BigSmile » 17 dec 2013 10:14

Ik heb een vraag. Ik had laatst een gesprek met iemand die vertelde dat de duivel niet in je hart zit maar wel God. De duivel is om ons heen, probeert ons te verleiden. Maar zit niet in ons hart.

Is dat zo?

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: De duivel

Berichtdoor Rozijn » 17 dec 2013 10:18

Van de bezetenen is in ieder geval bekend dat er wel duivelen in hen woonde. Nu ik er over nadenk vind ik het nog niet zo'n heel gekke gedachte.
Een hart dat niet naar God luistert, luistert wel naar de duivel. Maar woont de duivel er in? Of is dat het verschil tussen een "gewone ongelovige" en een bezetene?

Ik heb zo snel nog geen antwoord, dit zijn puur mijn eerste gedachten bij dit onderwerp.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 dec 2013 10:40

BigSmile schreef:Ik heb een vraag. Ik had laatst een gesprek met iemand die vertelde dat de duivel niet in je hart zit maar wel God. De duivel is om ons heen, probeert ons te verleiden. Maar zit niet in ons hart.

Is dat zo?

Ja, God is in je hart. Als je gelooft heb je een nieuw hart gekregen waar Hij in woont. Dat is helemaal Licht. Je bent overgeplaatst in het Koninkrijk van het Licht. Een christen kan dan ook niet bezeten zijn, want hij is het bezit van God.

Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. 15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.

Dat is de begeerte van het vlees, je lichaam, niet je hart. Daar kan de duivel verleiden en de strijd is in je denken. Dat is niet in een keer helemaal verlicht en heilig zoals je geest.
Als je verstand niet vernieuwd wordt door het Woord, kan hij je dingen wijsmaken.
Wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken: je denken in overeenstemming brengen met Gods Woord.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Parel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Parel » 17 dec 2013 11:05

In mijn ogen, zit de duivel wel in je hart.
Kijk maar naar de verkeerde begeertes die wij als mens kunnen hebben. Dit zijn dan wel vaak aardse verlangens, maar als je hier te veel naar luistert, spreekt echt niet meer God tegen je, maar de duivel.

Wel is het zo dat als je een oprecht kind van God bent, je altijd mag weten dat je van Hem bent, welke aanvechting, verzoeking of strijd je ook te voeren hebt. Dat staat dan zo vast als een huis die op de Rots gebouwd is. Je wordt vernederd, waardoor je weer bij Hem uitkomt, de Bron van het leven!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 17 dec 2013 11:09

Parel, is het de duivel die je het verkeerde laat doen, of doe je als mens het verkeerde omdat je naar de duivel luistert?
De verleiding van de duivel sluit goed aan bij de verdorven natuur van de mens. Maar de mens doet de zonde, niet de duivel, toch? (Die doet wel zijn eigen zonde, maar ik doel hier op de zonde die de mens doet, die kun je niet aan de duivel toeschrijven.)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 17 dec 2013 11:24

Ik heb zelf namelijk ook altijd gedacht dat de duivel wel in je hart zat. Niet dat hij de zonde voor je deed, maar wel dat zolang de Heere Jezus niet je Heer en Meester is geworden en de duivel heeft verjaagd, de duivel wel degelijk daar zit. Als hij alleen maar om ons heen zou zijn, zouden wij hem dan niet veel makkelijker kunnen weerstaan? Dan is dat toch veel afstandelijker? Maar juist omdat hij in ons zijn werk doet zijn wij zo gemakkelijk te verleiden.

Dit is meer een beetje mijn gedachtengang.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 17 dec 2013 11:37

er reist een vraag in mij op hoe zit het dan als iemand bezeten is?
Haast u langzaam.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 dec 2013 11:41

Het hangt er een beetje van af wat je me 'in je hart zitten' bedoeld. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je dit niet letterlijk moet verstaan, alsof je hart een gezellig huisje zou zijn. Sowieso wordt in de bijbel iets veel diepers bedoeld als er over 'hart' gesproken wordt dan slechts als zijnde een orgaan in je lichaam. Voor mij betekend inwoning in je hart (ongeacht of dat de Geest is of die onreine geesten uit de gelijkenis) dat je je daardoor laat leiden en luistert wat Hij of zij tegen jou te zeggen heeft/hebben. Ik vind het beeld uit Ezechiël 1 heel mooi; waar de Geest gaat, daar gaan zij waarin Hij woont en werkt ook. Andersom is het met de duivel precies zo. Waar de Waarheid niet woont neemt de vader der leugen zijn intrek.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 17 dec 2013 11:51

@Jvslooten, dat klopt. Natuurlijk is dat niet letterlijk bedoelt. Maar het is meer in geestelijke zin bedoelt net zoals je zegt dat de Heilige Geest in je hart kan werken.

Dank je!!

Parel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Parel » 17 dec 2013 12:57

Het is de mens, door onze verdorven staat, dat we naar de duivel luisteren ja.
We kunnen hem niet de schuld geven. Wij hebben die schuld (erfschuld).

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 dec 2013 13:01

Jvslooten schreef:Het hangt er een beetje van af wat je me 'in je hart zitten' bedoeld. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je dit niet letterlijk moet verstaan, alsof je hart een gezellig huisje zou zijn.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 6bkLk#t=43
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 dec 2013 13:03

Afbeelding

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 17 dec 2013 16:25

Parel schreef:Het is de mens, door onze verdorven staat, dat we naar de duivel luisteren ja.
We kunnen hem niet de schuld geven. Wij hebben die schuld (erfschuld).

nou ja, hij is nou ook weer niet bepaald onschuldig
niet dat ik niet met je eens bent, maar zo lijkt het net of hij er niks aan kon doen.

Jvslooten schreef:Het hangt er een beetje van af wat je me 'in je hart zitten' bedoeld. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je dit niet letterlijk moet verstaan, alsof je hart een gezellig huisje zou zijn.

maar je lichaam is toch een tempel en die behoor je toch rein te houden, zowel geestelijk als lichamelijk?
Haast u langzaam.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 dec 2013 16:37

Bartje schreef:maar je lichaam is toch een tempel en die behoor je toch rein te houden, zowel geestelijk als lichamelijk?
Ja, dat klopt. Wij moeten (mogen!) Hem dienen met heel ons hart, heel onze ziel, heel ons verstand, heel onze kracht en heel ons lichaam. Er is geen enkel aspect van ons leven wat niet tot eer van Hem hoort te zijn; daarom moet ook het lichaam, als Tempel van de Allerhoogste God, als een reine maagd voor Christus worden gesteld (2 korinthe 11:2 ).

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 dec 2013 16:41

Jezus vergeleek het wel met een huis.

Matteus 12

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen. 29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden? Dan zal hij zijn huis plunderen.

Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, maar hij vindt die niet. 44 Dan zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren; en als hij komt, vindt hij het leegstaan [en] geveegd en op orde. 45 Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hijzelf; en zij komen binnen en wonen daar.

Maar dat gaat over een bezetene en de Farizeeën.
Zach91

Terug naar “Archief”